Boss DR-880 drumcomputer

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Gebruikersavatar
stingray
Berichten: 377
Lid geworden op: 23 mei 2005, 23:09

Boss DR-880 drumcomputer

Bericht door stingray »

Laatst heb ik een Boss DR-880 drumcomputer gekocht en ben er zeer tevreden mee. Het is een handig apparaatje, waarmee je eenvoudig drumpatterns kunt indrummen. Er zitten 20 aanslaggevoelige pads op, waarmee je allerlei vette drumsounds kunt creeeren. Er zitten een zo'n 400 drum- en percussiegeluiden in, onderverdeeld in verschillende kits. Daarnaast bevat 'ie ook nog eens 40 bass-sounds, waarmee je een complete ritme-sectie kunt inrichten.

Het leuke van dit apparaat is dat je er ook je (bas)gitaar op aan kunt sluiten. Hij bevat een groot deel van de bekende Boss-effecten, zoals je die ook in de GT-6(B) en andere produkten aantreft. Zo zijn er een chorus, delay, distortion, overdrive, wah-wah, autowah, reverb enz. Daarnaast heeft 'ie ook COSM versterker-simulatie, waardoor je gitaarsound nog beter klinkt.

Al met al een mieters oefenmachientje en je zou 'm zelfs in sommige live-situaties kunnen gebruiken. Je kunt 'm ook via USB aan de computer hangen en zo drumpatterns opslaan/inladen. Hij heeft ook USB naar MIDI, dus als je zelf geen MIDI-interface hebt, kun je kunt 'm toch als externe controller gebruiken. Zo gebruik ik 'm tegenwoordig naast mijn MIDI-keyboard om via Ableton Live EZDrummer aan te sturen (de samples van de DR-880 klinken best goed, maar halen het niet bij EZDrummer).

Afbeelding
What's the Speed of Dark?
rael_kid
Berichten: 1731
Lid geworden op: 12 apr 2005, 17:32

Bericht door rael_kid »

Ik moet het vragen, natuurlijk; hoe zit het met maatsoorten? Worden wisselingen ondersteund en wat voor soorten heb je tot je beschikking?
Doodndoodit, dah, dt-dt-dah
Gebruikersavatar
stingray
Berichten: 377
Lid geworden op: 23 mei 2005, 23:09

Bericht door stingray »

rael_kid schreef:hoe zit het met maatsoorten? Worden wisselingen ondersteund en wat voor soorten heb je tot je beschikking?
Het apparaat ondersteund de maatsoorten 2/4 t/m 8/4 en 4/8 t/m 16/8.

Je kunt zogenaamde patterns maken. Die bestaan uit een drum-pattern en een eventuele bas-pattern. Daarnaast kun je per pattern de maatsoort, het tempo, de effecten en de te gebruiken kit (bas + drumsamples) definieren. Een song bouw je dan weer op door verschillende patronen te combineren. Dus dat maakt maatsoort- en tempo-wisselingen mogelijk.

Voor meer info zou je de handleiding even door kunnen lezen (vanaf pagina 38 is het wel interessant voor jou):

https://manuals.roland.be/Nederlands/DR880_nl.pdf
What's the Speed of Dark?
Gebruikersavatar
AppleMies
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 dec 2007, 10:29

Bericht door AppleMies »

......en als je een beetje met dat ding overweg kan dan doe je bijvoorbeeld:

DIT

Enjoy 8)
DEAN Q4 Bartolini TGE • Kramer XL9
Now: Tech21 SansAmp Bass Driver DeLuxe • ART PS 4x4 • TC Electronic G-sharp
Gebruikersavatar
bass.player
Berichten: 1484
Lid geworden op: 15 jan 2006, 09:50

Bericht door bass.player »

De MAX! Ik wil er ook één!
Basses by Fender, MusicMan and Höfner
Amplifiers and cabinets by Ampeg
rael_kid
Berichten: 1731
Lid geworden op: 12 apr 2005, 17:32

Bericht door rael_kid »

Ok Stingray, dat klinkt niet verkeerd. Zoiets ben ik nu ook aan het maken (software, dus).. Kostie? :wink:
Doodndoodit, dah, dt-dt-dah
Gebruikersavatar
stingray
Berichten: 377
Lid geworden op: 23 mei 2005, 23:09

Bericht door stingray »

rael_kid schreef:Ok Stingray, dat klinkt niet verkeerd. Zoiets ben ik nu ook aan het maken (software, dus).. Kostie? :wink:
Je maakt zelf drumcomputer software? Waarom? Zijn de bestaande pakketten niet goed genoeg?

Voor de prijs moet je maar even op internet kijken. Meestal van 350 tot 399 euro.
What's the Speed of Dark?
rael_kid
Berichten: 1731
Lid geworden op: 12 apr 2005, 17:32

Bericht door rael_kid »

Nee, ik maak geen drumcomputer, sorry... Ik maak een metronoom. Ik vond de bestaande lichtgewicht metronoompjes niet voldoende mogelijkheden bieden op het gebied van maatsoorten wisselingen.
Doodndoodit, dah, dt-dt-dah
Gebruikersavatar
stingray
Berichten: 377
Lid geworden op: 23 mei 2005, 23:09

Bericht door stingray »

Gisteren een Boss FS-6 dual foot switch erbij gekocht. Nu kan ik net, als in dit filmpje, de DR-880 op een min of meer normale manier gebruiken. Werkt best lekker. Het probleem is alleen dat die foot switch niet werkt tijdens het recorden van een pattern... :shock:
What's the Speed of Dark?
Gebruikersavatar
WouterN
Berichten: 1959
Lid geworden op: 13 jun 2005, 10:43

Bericht door WouterN »

AppleMies schreef:......en als je een beetje met dat ding overweg kan dan doe je bijvoorbeeld:

DIT

Enjoy 8)
Whaha! Handig voor de drummer op vakantie! :wink:
Paper Motion
Pian0maN schreef:Ik zat te twijfelen of ik voor of tegen zou zijn, maar WouterN heeft me toch wel overtuigd :wink: ...
Gebruikersavatar
Gothbin
Berichten: 418
Lid geworden op: 22 dec 2006, 09:59

Bericht door Gothbin »

Ik vind de 880 best heel mooi klinken en wat die gozer er mee doet is heel waus. Zal em eens uitproberen in een winkel als ik hem tegenkom.
Keep it low! :dance:
Gebruikersavatar
stingray
Berichten: 377
Lid geworden op: 23 mei 2005, 23:09

Bericht door stingray »

Gothbin schreef:Ik vind de 880 best heel mooi klinken en wat die gozer er mee doet is heel waus. Zal em eens uitproberen in een winkel als ik hem tegenkom.
Neem van mij aan dat het nog best moeilijk is om zo te drummen als die gast :-)
What's the Speed of Dark?
Gebruikersavatar
André_84
Berichten: 4977
Lid geworden op: 27 sep 2006, 09:12

Bericht door André_84 »

Mn basleraar gebruikt hetzelfde apparaat in zn lessen, handig ding! heb zelf voor thuis een kleiner broertje ervan. Die vind ik behoorlijk lastiger om te bedienen (snap dr geen biet van :? )
https://www.coninemusic.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Sandberg California JJ custom ofzoiets
Rickenbacker 4003 JG
Homebrew JazzPrecision
GK 700 RB-II
SWR Henry 8x8
SWR Goliath II 4x10 + matching zelfgebouwde 15" (te koop!)
Gebruikersavatar
stingray
Berichten: 377
Lid geworden op: 23 mei 2005, 23:09

Bericht door stingray »

André_84 schreef:Mn basleraar gebruikt hetzelfde apparaat in zn lessen, handig ding! heb zelf voor thuis een kleiner broertje ervan. Die vind ik behoorlijk lastiger om te bedienen (snap dr geen biet van :? )
Handleiding lezen?

Anders koop je toch ook gewoon een DR-880?
What's the Speed of Dark?
Gebruikersavatar
ikheetbas
Berichten: 2124
Lid geworden op: 06 feb 2008, 14:42

Bericht door ikheetbas »

Het apparaat ondersteund de maatsoorten 2/4 t/m 8/4 en 4/8 t/m 16/8.
dat vind ik toch zeer beperkt. hoe zit het met bijvoorbeeld 3/4 en 7/8?

Rael_kid, hoe is het met mijn toekomstige favoriete metronoompje? kom je er een beetje uit?
die hier zo nu en dan weer is
Plaats reactie