Squier vintage modified jazz bass fretless

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
butters
Berichten: 1348
Lid geworden op: 12 sep 2005, 17:15

Squier vintage modified jazz bass fretless

Bericht door butters »

een tijdje geleden al over genomen van bram hier op het forum :D .
Ik heb er meteen flatwounds op gezet

een beetje werk gehad aan de afstelling en afwerking.

- de nut was niet diep benoeg ingezaagd (deed me eerder aan de afstelling van een gefrette bas denken :shock: )
- de fretlines op de toets staken er op sommige plaatsen een beetje uit op andere plaatsen staken ze iets te diep (net genoeg om iets teveel buzz te veroorzaken). Dus ik heb met een heel fijn schuurblokje de toets een beetje opgeschuurd. Er waren ook al gebruikssporen van de roundwounds die er op zaten (hoewel de bas eigenlijk in nieuwstaat was en er bijna niet op gespeeld was). Die ebonol toets is helemaal geen hard materiaal, dat heb ik ook gemerkt bij het opschuren. Dit is zeker een minpunt als je roundwounds gaat gebruiken, je kan zo'n ebonol toets niet coaten.
Een leuk resultaat is dat de opgeschuurde toets nu niet meer heel blinkend is maar een zacht satijnen glans heeft. vind ik veel mooier.
- de elementen zaten te diep ingeschroefd. Bleek ook dat ik ze niet genoeg omhoog kreeg omdat de schuimrubber onderaan niet dik genoeg was of de holtes te diep uitgefreesd waren. probleem opgelost met stukje muismat eronder te steken.
De hals een beetje holler gezet. Die reageert heel sterk op een draai aan de trusrod. (het is een hele dunne hals) ik merk ook dat de hals redelijk gevoelig is aan temperatuurverschillen (zal er ook wel aan liggen omdat ie zo dun is, heeft de geddy lee bas ook)

de pluspunten liggen in het speelcomfort en de klank van de bas. de dunne hals speelt echt heel prettig. de elementen zijn ook goed vind ik en niet tevergelijken wat je in een bas van die prijsklasse zou verwachten.

Ik heb dezelfde elementen (overgenomen van bass.player :D ) steken in een yamaha BBn4 III fretless. beide bassen verschillen eigenlijk enkel in gebruikte houtsoorten. dus is het interressant om de klank eens te vergelijken.
de squier heeft een basswood body en ebonol toets, de yamaha heeft een alder body en rosewood toets. de squier klinkt iets moderner en iets gedefinieerder dan de yamaha die iets houteriger en iets wolliger klinkt.
de yamaha klinkt iets warmer. Neemt niet weg dat de squier een aparte en zeker te pruime klank heeft :)
de verschillen zijn eigenlijk minimaal maar toch wel merkbaar.
ik merk ook dat de ebonol toets iets meer bijgeluidjes produceert (zoals bij een gelakte toets) dan de rosewood toets.

besluit eens de bas goed afgesteld is ( ik hoop echt dat dit qua afstelling een maandagochtend exemplaar was, als ze allemaal zo afgesteld worden in de fabriek is het bedroevend) heb je een prima klinkende bas met een lekkere snelle comfortabele hals. ook de hardware en potmeters voelen degelijk aan.
Gebruikersavatar
Marthais
Berichten: 2060
Lid geworden op: 31 mei 2006, 17:14

Bericht door Marthais »

Dat ebonol krast wel, maar je maakt t niet kapot. van dat spul worden nl ook bowlingballen gemaakt.

leuke review!
Bram80
Berichten: 370
Lid geworden op: 23 mar 2005, 10:58

Bericht door Bram80 »

Hey

Ik had deze nog niet zien staan. Blij dat mijn ex bevalt, maar fretloos was duidelijk mijn ding niet.
Warwick -> SWR
Gebruikersavatar
Marthais
Berichten: 2060
Lid geworden op: 31 mei 2006, 17:14

Bericht door Marthais »

HIER nog een interessant stukje over het krassen van het fretboard.

En HIER ook.
christiaan_01
Berichten: 883
Lid geworden op: 17 mei 2007, 15:22

Bericht door christiaan_01 »

Ik heb hem net getest in Genk.
Eerst speelde ik zonder versterker, en ik was eigenlijk meteen verbaasd over het geluid.
Toen plugde ik hem in een Ashdown (die ik zelf heb), ook dat klonk zeer netjes. Prima elementen. Alleen jammer dat er roundwounds op zaten, want zodra ik de tone opendraaide, verdween het knorrige een beetje. Met de tone 90% dicht, en alleen het brugelement open, klonk ie het lekkerst. Echt een heel lekkere knor. Hij speelde wel een beetje zwaarder, maar dat is op zich niet zo erg met fretless.

Hij zag er erg goed uit, alles prima afgewerkt, toets een beetje beschadidg door roundwounds, en pickups, en metalen hardware zagen en klonken allemaal prima.

Kortom, geweldig instapmodel voor fretless. Een aanrader!
Gebruikersavatar
albi
Berichten: 3277
Lid geworden op: 25 nov 2006, 13:12

Bericht door albi »

Heb is die "beschadiging" van de toets eens nagetrokken.
Blijkbaar zou dit niet de toets zelf, maar de coating zijn.
De toets zelf is van ebonol en is belachelijk hard...
Fender Japan JB-62US/ Squier VM 70 CS / Squier JB Deluxe 5 =>FX=> Ashdown Little Bastard UK 25/100 + VS212

The Foreign Exchange Program
Gebruikersavatar
Marthais
Berichten: 2060
Lid geworden op: 31 mei 2006, 17:14

Bericht door Marthais »

Klopt, dus gewoon rounds gebruiken :jaaaaa:

Ik moet er nog steeds eentje op de kop tikken
Gebruikersavatar
albi
Berichten: 3277
Lid geworden op: 25 nov 2006, 13:12

Bericht door albi »

Wil er ook één :oops:
Fender Japan JB-62US/ Squier VM 70 CS / Squier JB Deluxe 5 =>FX=> Ashdown Little Bastard UK 25/100 + VS212

The Foreign Exchange Program
Gebruikersavatar
stefan
Berichten: 1206
Lid geworden op: 20 feb 2005, 21:04

Bericht door stefan »

Ik heb er zelf 1 gekocht een kleine 3 maanden geleden.
Op het begin maakte ik me zorgen over de beschadigingen maar nu het blijkt dat dat 'normaal' is vind ik het gewoon een fantastische bas! Heerlijk geluid! :dance:
Gebruik hem de laatste tijd trouwens wel veel te weinig omdat ik heel veel met akkoordjes werk... En dat lukt me niet echt op een fretless.
Gebruikersavatar
Marthais
Berichten: 2060
Lid geworden op: 31 mei 2006, 17:14

Bericht door Marthais »

Zijn die beschadigingen duidelijk te zien? Heb je er misschien een foto van ofzo? Ben wel benieuwd hoe ernstig het er uitziet :P
Gebruikersavatar
bor
Berichten: 210
Lid geworden op: 05 jan 2007, 13:51

Bericht door bor »

Hier even een close up van de beschadigingen op mijn VM Frettless Jazz.

Afbeelding

en

Afbeelding

Ik geloof dat ik hem nu iets van 3/4 jaar heb en speel d'r wel elke dag op.
Jazzbas USA Fender
Fender Nate Mendel Precision
OLP MM3 5 snaar
Squier VM Precision
EBS Fafner
SWR Goliath III 4x10
Maruszczyk Barabass
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

christiaan_01 schreef:Alleen jammer dat er roundwounds op zaten, want zodra ik de tone opendraaide, verdween het knorrige een beetje. Met de tone 90% dicht, en alleen het brugelement open, klonk ie het lekkerst. Echt een heel lekkere knor. Hij speelde wel een beetje zwaarder, maar dat is op zich niet zo erg met fretless.
Ik snap jouw redenatie van de roundwounds niet, die moeten juist meer knor geven. In ieder geval een meer karakteristiek fretloos geluid. 90% van de toonknop dicht is wel veel. Bij mij staat hij juist meestal voor 90% open (al naar gelang de situatie) en dan alleen het brugelement. En een fretloos moet je over het algemeen vrij laag kunnen afstellen, dan zingt hij iets meer.

Ik heb ook op zo'n Squier gespeeld en het klonk best goed moet ik zeggen. Ik vond er wel een beetje een randje aan zitten we me niet helemaal beviel, waarschijnlijk door het materiaal van de toets.
Maar in deze prijscategorie is het zeker een van de beste fretloze bassen. Een stuk beter dan die Vintage relic Jaco cloon, dat vind ik echt speelgoed en slecht afgewerkt, en hij ziet er ook niet uit.
Gebruikersavatar
Marthais
Berichten: 2060
Lid geworden op: 31 mei 2006, 17:14

Bericht door Marthais »

Ah die beschadigingen zijn niet eens heel erg lelijk.... Met een beetje mazzel heb volgende maand een VMJ Fretless in huis :D

al leg ik er misschien wel Halfwounds op :P
christiaan_01
Berichten: 883
Lid geworden op: 17 mei 2007, 15:22

Bericht door christiaan_01 »

basloze fret schreef: Ik snap jouw redenatie van de roundwounds niet, die moeten juist meer knor geven. In ieder geval een meer karakteristiek fretloos geluid. 90% van de toonknop dicht is wel veel. Bij mij staat hij juist meestal voor 90% open (al naar gelang de situatie) en dan alleen het brugelement. En een fretloos moet je over het algemeen vrij laag kunnen afstellen, dan zingt hij iets meer.

Ik heb ook op zo'n Squier gespeeld en het klonk best goed moet ik zeggen. Ik vond er wel een beetje een randje aan zitten we me niet helemaal beviel, waarschijnlijk door het materiaal van de toets.
Maar in deze prijscategorie is het zeker een van de beste fretloze bassen. Een stuk beter dan die Vintage relic Jaco cloon, dat vind ik echt speelgoed en slecht afgewerkt, en hij ziet er ook niet uit.
Euh, knorrige is misschien het verkeerde woord. Ik hou meer van dat modderige van flatwounds bij fretless. En ik vond hem alleen een beetje té iel klinken met de tone volledig open. En met flatwounds heb je dat niet zo geloof ik...
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

met knorren wordt meestal het brugelement Jaco geluid bedoeld. Maar dan begrijp ik jouw redenatie beter. Flatwounds hebben inderdaad een doffere fretloze klank, meer contrabas-achtig, maar minder zangerig zeg maar. Het is maar net wat je mooi vindt. persoonlijk hou ik niet van een te doffe klank van flatwound op fretloos.
Plaats reactie