Welke snaren?

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Gebruikersavatar
Freak
Berichten: 608
Lid geworden op: 30 nov 2012, 17:15

Bericht door Freak »

Dat is een goed idee!! Ben zelf een brilnerd, en ik heb ze hier in de la liggen. Als dat mijn snaren de komende welen kan redden, top!
Squier VM P '07 - TI JF344
Squier CV 50s P '10 with Hendrix upgraded pickup - LaBella 760FS
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3683
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Bericht door aap »

DR-Hi beams, wat klinken deze verdomd lekker! Maaaaaaaaaarrrrr in verhouding met alle andere snaren die ik ooit al eens bespeeld heb vindt ik de DR ook het zwaarst spelen en tegelijk zeer stroef aanvoelen. Huidige set speel ik nog op maar daarna neem ik denk ik afscheid van dit merk.
Gebruikersavatar
Freak
Berichten: 608
Lid geworden op: 30 nov 2012, 17:15

Bericht door Freak »

De blauwe snaren op mijn CV waar het hiervoor over ging zijn ook DR's en ik herken wel wat je zegt. In onze oude oefenruimte met een slechte akoestiek en idem 15-inch combo heb ik mijn vingers er flink mee toegetakeld, maar als ik mijn aanslag rustig houd en geen 3 uur achter elkaar speel, gaat het best.

Ik wil clover4 ( Speedy donderbal? ) bedanken voor zijn tip, de brillendoekjes helpen. Ik heb ook meteen de actie wat lager afgesteld, de hals wat holler, zadels lager, en nu klinkt-ie als een klok.
Is er nog meer wat ik kan doen voor zo'n tone als hieronder? De bass en pickups zijn volgens mij vrijwel identiek, en STB zal geen hoorbaar verschil geven (misschien omdat er geen LaBella's op kunnen, dat je dat hoort :p )

https://youtu.be/kvc9C2wRCZg" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar als ik er dan weer op speel, en die heerlijk boomy dikke E-snaar aansla, begin ik toch te denken dat dit met stevige stainless steel flats en een beetje hoge actie een mooi alternatief kan worden voor mijn Pino-achtige TI-P die lekkerder klinkt met een lage actie. Dat past ook beter bij de dunnere hals van de VM, die is meer voor het snelle werk.

Heer Sanders, u adviseerde mij voor één van de dunnere sets LaBella's te gaan. Dat lijkt me een heel goed idee, maar mijn lokale muziekwinkel heeft Fender flats: zijn die qua tone anders dan de LaBella's? Het belangrijkste is dus dat de tone zo veel mogelijk verschilt van de Thomastiks bij lage afstelling, dus welke klinken er dieper: Fenders of LaBella's of is het verschil miniem?
Squier VM P '07 - TI JF344
Squier CV 50s P '10 with Hendrix upgraded pickup - LaBella 760FS
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

GRATIS FLATWOUNDS

Bericht door PMJ »

Ik heb voor een paar knaken een Fretless Yamaha basje gekocht waar flatwounds op zaten. Ik heb ze er af gehaald en er rounds opgezet. Ik verwacht de flats niet te gaan gebruiken, dus mogen ze weg.
Volgens de vorige eigenaar zitten ze er wel al tig jaar op, maar aangezien flats sowieso al niet sprankelen maakt leeftijd volgens mij verder weinig uit :P.

Mocht je een keer flats willen proberen om er een indruk van te krijgen en er niet al te veel aan uitgeven, PB me dan maar even. Ze zijn gratis af te halen, of te verzenden tegen vergoeding van de kosten. Er zit wel een kleine oneffenheid aan de E snaar heb ik net gezien.
Gebruikersavatar
Jeur
Berichten: 391
Lid geworden op: 31 okt 2011, 12:57

Bericht door Jeur »

PMJ schreef:Ik heb voor een paar knaken een Fretless Yamaha basje gekocht waar flatwounds op zaten. Ik heb ze er af gehaald en er rounds opgezet. Ik verwacht de flats niet te gaan gebruiken, dus mogen ze weg.
Volgens de vorige eigenaar zitten ze er wel al tig jaar op, maar aangezien flats sowieso al niet sprankelen maakt leeftijd volgens mij verder weinig uit :P.

Mocht je een keer flats willen proberen om er een indruk van te krijgen en er niet al te veel aan uitgeven, PB me dan maar even. Ze zijn gratis af te halen, of te verzenden tegen vergoeding van de kosten. Er zit wel een kleine oneffenheid aan de E snaar heb ik net gezien.
wat coulant :)
Bassist in Mindfool. https://mindfoolband.com/
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Bericht door PMJ »

Op den duur gaan ze de vullis in :). Zou leuker zijn als iemand ze nog wil hebben om flats eens te proberen.
Gebruikersavatar
Joey
Berichten: 10855
Lid geworden op: 27 jul 2009, 11:58

Bericht door Joey »

Heeft iemand een idee welke flatwounds ik het best kan kopen?

Ik heb er nu een setje Chromes op liggen maar de snaarspanning is naar mijn idee wat te hoog.
"Only cowboys stay in tune anyways."
"Je moet dus eigenlijk al gaan oppassen dat je niet té goed wordt op je instrument want blijkbaar is dan de enige uitdaging nog om weer zo te gaan klinken alsof je niet kunt spelen... " -Stinky
Gebruikersavatar
Freak
Berichten: 608
Lid geworden op: 30 nov 2012, 17:15

Bericht door Freak »

Thomastik Infeld JF344 (hele lage spanning)


Als je nu de 'dikke' Chromes (.050) hebt, kan je ook de .45 proberen, die schijnen zowel qua bespeelbaarheid als klank voor velen beter te zijn. Of gewoon een setje LaBella's.

Op volgorde van spanning:

Chromes .45
LaBella 760FS
LaBella 760FL
Thomastik Infeld JF344

Is een beetje een gok, want ik heb ze (helaas) nog niet allemaal geprobeerd.
Squier VM P '07 - TI JF344
Squier CV 50s P '10 with Hendrix upgraded pickup - LaBella 760FS
Benji
Berichten: 290
Lid geworden op: 27 nov 2007, 02:08

Bericht door Benji »

Ik ben even aan het kijken wat ik voor snaren op mijn LTD ga leggen.
Ik heb eigenlijk altijd D'addario snaren gehad, en dan altijd de goedkoopste die ik kon vinden, maar wil wel eens voor iets anders kijken.
Ik zoek een snaar die niet te scherp is (wat er nu opligt voelt alsof er scheermesjes opzitten) met vrij hoge snaarspanning.
Tips?
LTD B-155DX - SWR350X - Kustom Deep End 210h
Gebruikersavatar
clover4
Berichten: 1164
Lid geworden op: 08 jan 2012, 20:07

Bericht door clover4 »

Ik vind Jim Dunlop rounds best wel lekker spelen ( niet te ruw ) en ze zijn nog redelijk geprijsd ook.
Catch your dreams before they slip away
Dying all the time
Lose your dreams and you will lose your mind
Ain't life unkind?
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

Dunlops heb ik ook 1 keer geprobeerd... waren in no time dood. Ik vond ze niet geweldig.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
Freak
Berichten: 608
Lid geworden op: 30 nov 2012, 17:15

LaBella 760FS

Bericht door Freak »

Na de Squier CV 50's te hebben geshield, heb ik er dan eindelijk de flatwounds opgelegd waar die al zo lang om schreeuwde. En we de LaBella 760FS (diktes .044 .065 .085 .105), op aanraden van dhr. Sanders.

De snaren voelen precies zoals ik wilde, een stuk strakker dan de Thomastiks, zodat er tussen de hals en de pickup gespeeld kan worden met een lekkere 'thump', maar niet te veel snaarspanning omdat mijn linkerhand nogal kieskeurig kan zijn en het niet te zwaar wil hebben.

Klank kan ik kort over zijn: :cheer:
Deze snaren zeggen echt BOEM, dus de pickup omhoog en lekker hard spelen! Ze halen precies in de bas naar boven wat ik al in subtiele vorm hoorde. Dit is echt een heele mooie combinatie met de Squier Classic Vibe 50's, precies de 'contrabassige' toon die ik al een tijdje in m'n hoofd had. Beter dan een echte contrabas als je het mij vraagt.

Nadelen, hmm...
Ja het is wel zo dat de snaren niet zo mooi gebalanceerd zijn als de Thomastiks: nieuw uit de verpakking is de balans tussen de snaren goed, dus zodra je erop gaat spelen worden de E en A het dofst, daarna de D en alleen de G-snaar blijft nog een tijd lang sprankelen. Hiervoor zijn natuurlijk oplossingen, zoals de mute (maar ik vind dat foam teveel sustain wegneemt om het permanent te gebruiken bij deze snaren) en alle minder smakelijke oplossingen (denk vet eten, oorsmeer, etc.). Ik heb de minder smakelijke maar wel effectieve gewoonte om mijn linkerhandpalm, die bezweet raakt bij het spelen, af en toe langs de hogere snaren te vegen. Het werkt.

Nu alleen nog even wachten tot de pickupcover binnen is en dan is de bas wat mij betreft af!

Bedankt William!!
Squier VM P '07 - TI JF344
Squier CV 50s P '10 with Hendrix upgraded pickup - LaBella 760FS
Gebruikersavatar
Lyske
Berichten: 605
Lid geworden op: 23 aug 2012, 20:04

Bericht door Lyske »

Iemand tips voor shortscale snaren?
Het is een hollowbody en ik twijfel wat tussen rounds of flats.
Ik heb nog nooit flatwounds geprobeerd dus misschien is het daar eens tijd voor...
Welke setjes zijn hiervoor geschikt en gemakkelijk te vinden bij de muziekwinkel?
Gebruikersavatar
Len
Berichten: 1953
Lid geworden op: 17 nov 2006, 13:45

Bericht door Len »

Idealistisch zou je eigenlijk even op moeten meten zodat je weet welke scale snaren je moet hebben, op mijn vioolbasje ging ik er vanuit dat het een shortscale was en uiteindelijk bleken die snaren dus te kort (de gele winding loopt over de topkam heen). D'addario heeft ergens een pdfje op hun website staan met uitleg.

De Fender flatwound snaren (groene verpakking) zijn nieuw het goedkoopste geloof ik mocht je geen buil willen vallen. Of je kan ook een zoekertje plaatsen hier, misschien heeft iemand wel een (gebruikt) setje over.
And the silence that followed was louder than a cannon.
Gebruikersavatar
Plien
Berichten: 39
Lid geworden op: 20 feb 2013, 12:12

Bericht door Plien »

Morgen is het zover en ga ik eindelijk nieuwe snaren kopen :)
Mijn keus is gevallen op de volgende 2:


Afbeelding
Voor mijn akoestische bass, gewoon basic.

Afbeelding
En ProSteels voor mijn elektrische bass :)

---

Maar dit is dus de 1e keer dat ik de snaren van mijn akoestische ga vervangen, dus ik weet niet helemaal hoe dat werkt. Het zit met een dopjes systeem vast:
Afbeelding
Moet ik gewoon (voorzichtig) die dopjes eruit halen en wijst het dan voor zich of..?

Alvast bedankt :jaaaaa:
Bassen: Curzon Jazz Bass Polly / Dean EAB Playmate Baloo
Wishlist: Markbass CMD JB Players School / Squier VM Fretless
Plaats reactie