Goedkope Chinese Jazz-kloon

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
KvE
Berichten: 10968
Lid geworden op: 07 mar 2008, 22:09

Goedkope Chinese Jazz-kloon

Bericht door KvE »

Nou ja, kloon... Het is niet echt een kloon want een Fender slagplaat past er niet op. Verder is de headstock een tikkeltje anders en de body naar mijn gevoel ook iets anders (breder?). Maar 't komt er heel dichtbij!

Deze bas heb ik van een mede-forummer gekocht voor het onmogelijke bedrag van € 75,=...

En dat heeft hij er ook nieuw voor betaald, dus we kunnen al vaststellen dat de investering redelijk safe is.

Afbeelding

De eerste induk na uitpakken is eigenlijk heel goed. Heel netjes afgewerkt, goed gelakt, de hals is "satin" (zo voelt het aan), degelijke chromen hardware, de brug is gewoon zo'n fender-pisbakkenstaal-model maar dan van modern materiaal. Prima, stijf genoeg en goed af te stellen.

De aansluiting tussen hals en neckpocket is goed, waterdicht zo'n beetje. Geen speld tussen te krijgen.

De tuners zijn van dichtbij net anders dan die van Fender maar werken heel soepeltjes. Geen problemen.

De topkam is goedkoop plastic maar klinkt heel goed en is keurig op maat.

De electronica is zelfs goed! De elementen klinken zoals je verwacht van een Jazz, de neck-pup klinkt solo ongeveer als een P en de brug pup mooi droog en helder. Hij knort goed en slappen vindt-ie ook heel fijn.

Wat ik wel altijd lastig vind (maar dat hebben echte jazzbassen in mijn ervaring ook) is dat je veel volume verliest als je de neck-pup een fractie dichtdraait. Daardoor raak je geneigd alles gewoon vol open te zetten, terwijl er veel meer variatie mogelijk is.

Er zijn eigenlijk maar 3 opmerkingen te maken, en dat is een beetje geneuzel:

- De toets heeft een wel erg lichte nerf aan de zijkant bij de E-snaar ter hoogte van de F t/m de G. Niet of nauwelijks zichtbaar van voren, en als je speelt zie je 't veel beter maar ik ben er gelijk aan gewend.

- Het hout van de body is echt hout (geen multiplex), licht en zacht en klinkt zeer goed, maar is uit 3 delen gelijmd (dat zie je als je de slagplaat er af haalt), waar bij komt dat de neck-pup zeer ruim (flinke rechthoek) is uitgefreesd. De slagplaat moet er op blijven dus!

- De elementen staan (als je heeeel goed kijkt) niet 100% netjes optisch uitgelijnd met de snaren. Maar de balans in volume tussen de snaren is 100% goed te noemen, en daar gaat het om.

Verder alleen maar lof over dit ding! Een echt J-geluid, zeer strak afstelbaar, geen dode punten, geen loszittende onderdelen of flubberonderdelen, de klank, sustain en electronica zijn goed, geweldig!


EDIT: het handelt zich om een Alba:klik (weet niet hoe lang die link blijft werken)

De waren worden verkocht door een struise blondine als standaard en achtergrond te laten fungeren, wat het shoppen bij deze gast wel erg ontspannen maakt.
Laatst gewijzigd door KvE op 21 aug 2008, 23:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Joren294
Berichten: 565
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:34

Bericht door Joren294 »

mooie koop toch voor 75 eutjes
Endorser for Sandberg basses and Orange amplifications

Band: https://www.makebelieveband.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Frankie
Berichten: 3236
Lid geworden op: 21 jan 2005, 17:09

Bericht door Frankie »

Wow, en dat voor 75 euro! 8)
Ik heb 1 zwarte bas en 1 oranje bas, versterkt door een zwarte of een oranje versterker...

Kijk 's!
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26359
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Daar val je je geen buil aan voor die centen! 8)
Ik zie op die site ook een Precision (met schaars geklede promo-dame) voor 59 euro :lol: :lol:
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
ThaRoadWarrior
Berichten: 540
Lid geworden op: 25 jul 2008, 14:31

Bericht door ThaRoadWarrior »

Voor dat geld, en dan nog redelijk spul ook !

(Om nog maar te zwijgen van de manier waarop de waren visueel worden gepromoot ! :wink: )
My band: Black Stone Roses
Gear: FenderBird, FrankenP, Epiphone JCS, Rumble500v3
Gebruikersavatar
KvE
Berichten: 10968
Lid geworden op: 07 mar 2008, 22:09

Bericht door KvE »

Hans58 schreef:Daar val je je geen buil aan voor die centen! 8)
Ik zie op die site ook een Precision (met schaars geklede promo-dame) voor 59 euro :lol: :lol:
Ja, maar op de 1 of andere manier trekt die me niet zo... Terwijl ik wel een P-fan ben.
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26359
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Nee, sunburst P met witte slagplaat en witte elementen is visueel niet zo aantrekkelijk, vandaar die dame waarschijnlijk :wink:
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
KvE
Berichten: 10968
Lid geworden op: 07 mar 2008, 22:09

Bericht door KvE »

Ach ze doen het bij alles, ook standaards enzo :roll:
Hans58 schreef:Nee, sunburst P met witte slagplaat en witte elementen is visueel niet zo aantrekkelijk, vandaar die dame waarschijnlijk :wink:
basbas-mulder
Berichten: 217
Lid geworden op: 31 jan 2008, 10:28

Bericht door basbas-mulder »

toch jammer dat ze geen plexiglas basjes verkopen :oops: :lol:
Alembic epic
Washburn xb 400
squier VM jazzbas
Gebruikersavatar
KvE
Berichten: 10968
Lid geworden op: 07 mar 2008, 22:09

Bericht door KvE »

basbas-mulder schreef:toch jammer dat ze geen plexiglas basjes verkopen :oops: :lol:
:lol: :lol: :stupid:
Gebruikersavatar
Dazler
Berichten: 1747
Lid geworden op: 01 apr 2007, 23:59

Bericht door Dazler »

Hebben ze ook iets van een retour mogelijkheid als ie niet bevalt? Ik ben al een tijdje aan het kijken voor een goedkope p of j als 4-snarig basje voor erbij
dejohan schreef:Dazler, de MacGyver van het BGF!
Ibanez SR-505
Eastwood Hi-Flyer
Cort GB-25 (ontfret)
Ashdown C410T-300

Das persönliche drätchen
Gebruikersavatar
Dennizz
DHZ-DNZ
Berichten: 8016
Lid geworden op: 19 okt 2007, 21:08

Bericht door Dennizz »

Hé KvE, leuk dat je je ervaring met het basje hier plaatst. Ik had dit topic nog niet eerder gezien :oops: Ik weet nog steeds niet goed waarom ik 'm heb weggedaan...

@Dazler, als de bas je niet bevalt zet je'm toch gewoon op MP voor hetzelfde geld en anders zijn er waarschijnlijk genoeg forummers die een knutselbasje zoeken voor 75,- :wink: Je bent er zo weer vanaf
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11914
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Het is mijn bas, maar dan met witte elementen. (Jack and Danny)
Gebruikersavatar
André_84
Berichten: 4977
Lid geworden op: 27 sep 2006, 09:12

Bericht door André_84 »

en toch gewoon een elzen body, lijkt me een prima bas om te pimpen alhoewel ik em natuurlijk nog helemaal niet gehoord heb. Een P met maple hals zou ik nog wel overwegen als knutselbas :roll:
https://www.coninemusic.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Sandberg California JJ custom ofzoiets
Rickenbacker 4003 JG
Homebrew JazzPrecision
GK 700 RB-II
SWR Henry 8x8
SWR Goliath II 4x10 + matching zelfgebouwde 15" (te koop!)
Gebruikersavatar
Dennizz
DHZ-DNZ
Berichten: 8016
Lid geworden op: 19 okt 2007, 21:08

Bericht door Dennizz »

André_84 schreef:en toch gewoon een elzen body, lijkt me een prima bas om te pimpen alhoewel ik em natuurlijk nog helemaal niet gehoord heb. Een P met maple hals zou ik nog wel overwegen als knutselbas :roll:
Daar val je je zeker geen buil aan, gewoon bestellen. Ik heb ook zo'n p-bass gehad van hetzelfde merk. Afwerking is precies als KvE beschrijft. Goed af te stellen en fijn te bespelen. Snaren vervangen is het eerste wat je moet doen. Voor het geluid kun je er altijd nog een ander element inzetten. Uiteindelijk heb ik 'm toch weggedaan omdat de p-sound niet mijn geluid is.
Plaats reactie