Een introductie in Warwick Bassen

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Gebruikersavatar
Negyuh
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 nov 2008, 17:33

Een introductie in Warwick Bassen

Bericht door Negyuh »

Gezien mijn ervaring met Warwick Bassen lijkt het me nuttig hier eens een overzicht te geven van mijn Wawick bassen en hierbij mijn ervaringen en meningen te geven.

Corvette 5; een zogenaamde warwick beginners bas (hoewel veel mensen het daar niet mee ens zullen zijn) de corvettes zijn stijlvolle bassen met een zgn. slab body. ze kosten nieuw tussen de 800 en 1500 euries maar zijn tweedehands al vanaf een 500 euro te koop. ik heb een 5 snarige bubinga variant hiervan gehad. goed spelende bass met een heel strakke klank.

Streamer Stage I: een 'neck through' bass met een wat hoger prijskaartje; nieuw tussen de 2100 - 2800 euro, tweedehands vanaf 900 euro. dit is een bass met een speciaal karakter, als eerste is de 'shape' ontworpen door Ned Steinberger, Hans Peter Wilfer heeft de licenties gekocht om deze bassvorm bij Warwick te mogen bouwen in 1982 en bouwt de Streamer vanaf dat jaar. de klank is breed met een lekker laag en een flinke dot hoog (vanwege het gebruikte esdoorn)

Streamer Stage II: eveneens een 'neck through' bass met een hoger prijskaartje; nieuw tussen de 3000 - 4000 euro, tweedehands vanaf 1200 euro. deze bas heeft dezelfde vorm als de Streamer Stage I maar het gebruikte hout (afzalia) en de afwerking is anders. hierdoor klinkt de Stage II droger en krachtiger in het laag midden gebied. Stage II's hebben zogenaamde yin-yang positie punten die erg mooi zijn afgewerkt en de 'look' iets meer klasse geven.

Thumb 5 BO: de Thumb is volgens de verhalen ontstaan uit een Streamer die verkleind is om zo beter bespeelbaar te zijn. het gebruikte hout (ovankol) geeft de bas een strakke klankkleur met flink wat hoog er bovenop. over de klank van de Thumb is al veel geschreven, ikzelf vind de Thumb een sterk gecompresde doordringende bas geven die super functioneel is in muziek waarin veel gepronoinceerde klanken zitten vanwege het feit dat deze typische klank prominent in de mix aanwezig is.

tot zover een overzichtje van mijn Warwicks. foto's zal ik ook proberen bij te voegen.
Gebruikersavatar
berth
Berichten: 7360
Lid geworden op: 18 jun 2006, 23:30

Bericht door berth »

Negyuh schreef:foto's zal ik ook proberen bij te voegen.
Afbeelding

Ik vond je Thumb wel een indrukwekkende bas. En ik verbaasde me over het klankverschil tussen beide elementen.

Plaatjes voeg je toe door de url van je plaatje inclusief de https:// tussen Afbeelding te zetten. Iets als Afbeelding of een echte:

Afbeelding

Als je precies wilt zien wat ik gedaan heb kan je even op quote klikken in dit bericht. Niet saven!
Gebruikersavatar
Negyuh
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 nov 2008, 17:33

Bericht door Negyuh »

plaatjes :D

Streamer Stage II
Afbeelding

Streamer Stage I
Afbeelding

Thumb BO5
Afbeelding

Corvette 5
Afbeelding
Gebruikersavatar
Hvitekrist
Berichten: 3386
Lid geworden op: 24 nov 2008, 08:43

Bericht door Hvitekrist »

die Thumb ziet er wel tof uit vind ik ^^
vind ik zowiezo mooi, een houtfinish
zal ook wel heftig klinken za'k maar zeggen ivm de 2 pickups dicht bij de brug, ondanks dat ze single zijn..

Ikzelf heb ook een Warwick, een Warwick Vampyre SN, en ben er zeeeer over te spreken :D
Thijs
Berichten: 484
Lid geworden op: 31 aug 2006, 18:05

Bericht door Thijs »

Kan je wat vertellen of laten horen over het verschil tussen MEC en EMG elementen? Ik heb zelf een Thumb BO 4-string met EMG's.

Ook is bij mij de plaatsing van de elementen anders dan bij die van jou. Mijn hals element maakt geen hoek op de toets en ook is hij meer naar voren geplaatst terwijl mijn brug element juist weer iets verder is gekanteld.

Fender Jazzbas 1977
Aguilar DB750
Vanderkley 212LT

Thijs Visscher.nl!
Facebook!
Gebruikersavatar
Hvitekrist
Berichten: 3386
Lid geworden op: 24 nov 2008, 08:43

Bericht door Hvitekrist »

ik zou het verschil niet eens durven zeggen want de enige EMG's die ik gehoord heb, zijn van mijn gewone gitaar :lol:
maar ik zal asap ff wat geluidsopnames nemen ofzow..
dat wordt dan wel wss pas zondag ofzow ivm tijdsgebrek
Gebruikersavatar
Hvitekrist
Berichten: 3386
Lid geworden op: 24 nov 2008, 08:43

Bericht door Hvitekrist »

ik heb net ff tijd gehad dus ff driver van pod geïnstalleerd en cubase en ff wat opgenomen..
ik heb rauw van de bas opgenomen dus verder nix mee gedaan, geen compressor equalizer pre-amp of whatever gwoon Bas -> Cubase
daarom kraaktie een beetje in de lage noten (ben niet goed in cubase, weet net hoe ik moet opnemen mastervolume regele en omzetten naar mp3)
ik heb ff Dream Theater - Octavarium opgenomen vanaf waar de bas begint tót Part III - Full Circle
ik heb het in één keer gedaan, had niet echt zin om het opnieuw tedoen ofzow heb zat te doen..
er zit geen mp3 bij dus echt alleen de bas

link van het nummer!

dus gespeeld met de bas:
Afbeelding
Gebruikersavatar
johnbob
Berichten: 5938
Lid geworden op: 14 nov 2004, 13:42

Bericht door johnbob »

Veul Warwick geleuter voor een Avatar te hebben met een Ken Smith :lol:
Maar goed, mooie bassen die Warwicks.
Zelf heb ik lange tijd een "echte" Thumb Bass NT 5 snaar gehad.
Moord bassen, maar met een enorme neckdive :roll:
Gebruikersavatar
Lewis
Berichten: 354
Lid geworden op: 14 mei 2008, 16:40

Streamer LX?

Bericht door Lewis »

En waar verhoud zich de Streamer LX ?
Ik gok dat deze zich tussen de Streamer Stage 1 en de Corvette bevind, is het niet? Kan iemand me er nog meer over vertellen?
--------------------------------------------
Gear:
Sandberg JM5 (lefty)
Squier Precision (lefty)
Cort B4 LH (lefty)
Hartke HA4000
Markbass Club 115h
Hughes & Kettner BK100
Tech21 Sansamp Bass Driver DI
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Je zou misschien de Streamer Bass (met Bartolini humbuckers, wat een output!) eens moeten proberen, de voorloper van de Stage series (met MEC). Ikzelf ben helemaal afgeknapt op de neck-through constructies, maar dat ding had me toch ballen.. poeh.
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Gebruikersavatar
BijtBas
Berichten: 892
Lid geworden op: 24 nov 2007, 21:57

Bericht door BijtBas »

Lewis schreef:En waar verhoud zich de Streamer LX ?
Ik gok dat deze zich tussen de Streamer Stage 1 en de Corvette bevind, is het niet? Kan iemand me er nog meer over vertellen?
LX zijn ook briljante bassen, in keulen heb ik een slecht afgestelde Stream LX met Spalted maple top vast gehad (dat ding hangt er al heel lang) Maar het speelde toch heel erg fijn, heb wel het idee dat die een beetje 'over-priced' is.
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4349
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Bericht door Unlord »

Ik heb momenteel alleen een Thumb 5 BO, wat betreft Warwicks dan. Ik ben helemaal weg van de feel en de sound. Beetje erg jammer van de neck dive, maar daar kán ik me overheen zetten.

De Thumb is echt een bas om een stevige of drukke band mee te ondersteunen. Ik vind hem voor bijvoorbeeld een power trio te veel mid hebben eigenlijk. Dan moet ik er veel laag bij draaien. Tenzij het je zound is natuurlijk. Maar ik speel in een coverband en daar komt ie het beste tot zijn recht als er twee gitaren en een stack toetsen staan meet te blazen :mrgreen:
christiaan_01
Berichten: 883
Lid geworden op: 17 mei 2007, 15:22

Bericht door christiaan_01 »

Iemand toevallig een idee hoe de Warwick Corvette FNA Jazzman zich verhoudt t.o.v. de Warwick Streamer Jazzman? Specs kan ik wel uitzoeken maar prijsklasse niet, want de corvette wordt niet meer gemaakt. Tweedehands komen ze wel eens voorbij...
kaneelbagel
Berichten: 65
Lid geworden op: 12 aug 2011, 17:52

Bericht door kaneelbagel »

ik heb een links handigge streamer LX met bartolini pick-ups en pre-amp ben er erg tevreden over zal kijken of ik n foto kan plaatse
Warwick Streamer LX-4
Warwick Vampyre SN-4
Warwick Corvette $$-5 CS
Gebruikersavatar
Nieltse
Berichten: 540
Lid geworden op: 14 apr 2010, 10:39

Bericht door Nieltse »

Mijn thumb nt 5 :)
onlangs verholpen van een aarde probleem! Dacht dat het niet kon maar klink nu nóg beter ! 8) :jam:
Afbeelding

Ik had eerst een Corvette bubinga 4sn had gekocht en later de thumb (droombas -verhaal) Corvette heb ik nog steeds maar gaat misschien de verkoop in.

Stukje geschiedenis is wel leuk over de corvette ,die is namelijk ontstaan omdat de thumb wat uit balans was(als je hem hoog genoeg hangt is er eigenlijk niet zoveel aan de hand). Ze hebben de hoorn dan ook een stuk langer gemaakt waardoor de corvette perfect in balans hangt! Vreemde is wel (misschien door de langere massieve hoorn) dat de Corvette 4 snaar gewoon echt veel zwaarder aanvoelt dan de Thumb 5!
:facepalm:
Plaats reactie