China bas duurtest.

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.

Welke snaren doen we er op?

Hartke
4
8%
Fender
8
16%
SIT
6
12%
EBS
3
6%
Rotosound
17
35%
Darco
2
4%
Anders (toelichten graag)
9
18%
 
Totaal aantal stemmen: 49

Gebruikersavatar
KvE
Berichten: 10968
Lid geworden op: 07 mar 2008, 22:09

Bericht door KvE »

Laten we beginnen bij de brug :wink:
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 23037
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Bericht door Angelo »

Even zonder dollen (en een beetje off-topic, maar niet helemaal gezien eerdere discussies), een vraag voor de fretlozen onder jullie:

Stel even dat ik helemaal fretloos zou willen gaan (ben nu fretten en stippen gewend), wat raden jullie dan aan? Allereerst, wat is een goede bas om die stap te maken, en wat heb ik nodig om niet helemaal opnieuw te moeten beginnen: fretlijntjes, dots op de gefrette posities, of dots op de fretposities 3, 5, 7, 9 enz.?
Ik denk zelf aan fretlijntjes, maar ben benieuwd naar jullie meningen en ervaringen.
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Gebruikersavatar
drahkan
Berichten: 1193
Lid geworden op: 29 apr 2007, 20:04

Bericht door drahkan »

Persoonlijk vind ik dat het niet zoveel uitmaakt, lines of stippen op de positie van de lines.
Ik heb zelf het idee dat ik de lines kan horen, maar dat zal vast en zeker tussen mijn oren zitten.

Ik ben van mening dat je door meteen zonder lines en op je oren te leren spelen je snel een voorsprong zult krijgen. Op hoge posities (12e fret en hoger) vind ik het wel eens lastig dat ik geen lines heb, maar om op die positie zuiver te spelen met lines moet de actie wel erg goed afgesteld staan. Hoe minder ik erover nadenk, hoe beter het is.
Je zou ook nog altijd lines aan kunnen laten brengen op de zijkant van de hals als soort van tussen oplossing.

Gewoon mijn stingray kopen dus :twisted:
'Ik twijfel dus ik ben' uit de wijsheden van Droombolus

Have a Go Heroes Mijnplek
Persoonlijk Topic
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 23037
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Bericht door Angelo »

Zit wat in (behalve die microletters dan, ik heb dat geld even niet liggen) - met name dat laatste punt van de lijntjes op de zijkant. Ik geloof best dat je na een tijdje de lijnen gaat horen, maar als ik in één keer die stap lijdt de band onder mijn tijdelijke terugval, en dat wil ik niet.
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Gebruikersavatar
KvE
Berichten: 10968
Lid geworden op: 07 mar 2008, 22:09

Bericht door KvE »

Lijntjes zijn prima vind ik. Alleen aan de zijkant zou ook voldoende zijn alleen kom je dat maar weinig tegen.

Het voordeel is dat je dan wel een visuele referentie hebt waardoor je wat makkelijker schakelt tussen met en zonder Fred.

Maar als je echt lef hebt ga je natuurlijk geheel zonder Fred en zonder Lijntjes, net als Jack. :worship:
Jack

Bericht door Jack »

dank u.. :oops:

Edit: even wat nuanceren, er zijn meerdere mensen op dit forum die zonder lines spelen, en ook veel beter dan ik...

En een goede intonatie vind ik belangrijk bij elke bas. voordeel met een fretless is wel dat je na wat uren speeltijd in staat bent om het een en ander op te vangen mocht de intonatie niet helemaal lekker zitten.

@ Arnoud, die strepen komen nij heel veel merken wel voor hoor, het word alleen niet vaak besteld.
@ Angelo, ik zou me geen zorgen maken over terugval, de sound van een fretless maakt alles goed. :wink:
Laatst gewijzigd door Jack op 04 jun 2009, 00:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 23037
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Bericht door Angelo »

Is dat alles wat je kunt uitbrengen Jack? Jouw mening interesseert me des te meer, na die opmerking van Arnoud....
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Jack

Bericht door Jack »

Dat krijg je als je meerdere dingen tegelijk doet, in dit geval mijn verjaardag vieren.. :wink:

Ik Heb van moment 1 af zonder lines en dots leren spelen.
Ik 1ste instantie omdat dat zo uit kwam, en later merkte ik dat ik me aan lines, en ook dots irriteerde.
Voor iemand die al langer bas speelt denk ik ook niet dat het een probleem zal zijn om zonder lines te spelen.
Op de meeste bassen staan meestal toch wel dots op de zijkant, en dat is referentie genoeg.
De tussenvorm van lines op de zijkant die een klein stukje doorlopen in de toets vind ik wel een sjieke oplossing.

Een goede bas om mee te beginnen is en blijft een heel persoonlijk iets, een merk roepen lokt meteen uit dat er 20 andere merken worden geroepen.
Maar om de knuppel in het hoenderhok te gooien....Cort Artesian of Warwick Rock Bass zouden een verantwoorde keus zijn..uiteraard komen er op MP en Ebay zat mooie gebruikte voorbeelden langs...
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 23037
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Bericht door Angelo »

Gefeliciklapstaart! Ik kijk nooit in het verjaardagentopic - stoor je vooral niet aan mij. Ik proost op je verjaardag - en je gezondheid! En dank voor de input.
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

Lang was ik een "zonder fretlijntjes-snob ". Ik vond dat gewoon beter staan zo'n kaal fingerboard. Sinds ik vaker boven de twaalfde fret speel merk ik toch het grote voordeel van fretlines. Qua sound maakt het geen verschil behalve dat ik beter kan intoneren. het zou voor strijkinstrumenten ook een optie zijn. Scheelt de beginnende cellist of violist een hoop frustraties ( en de omgeving ook).
Welk type fretless ga ik je niet in adviseren. Ik heb een Fame Baphomet waar ik qua sound een speelgemak heel tevreden over ben en waarvan ik de toets heb laten coaten. Daarnaast heb ik een ongelijnde Fender Jazz die niet gecoat is en een ander klank heeft en een andere snaarspanning. Ook een lekker basje maar heel anders als de eerdergenoemde. Ik zou je adviseren om er een aantal uit te proberen en die te kiezen waar je het makkelijkst op speelt zodat je er vooral plezier van beleefd en niet na een tijdje afhaakt omdat het je te zwaar valt.
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 23037
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Bericht door Angelo »

Gracias señores! Ik ga op jacht... eerst naar geld, dan naar een bas. Weet inmiddels dat mijn GAS-helix wel stippen en geen strepen heeft (en wat de prijs is bij Otto van Amstel).
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Haico

Bericht door Haico »

Dus... als ik het goed begrijp is de bas nu rond geweest...

wat gebeurt er nu met de bas?
Gebruikersavatar
KvE
Berichten: 10968
Lid geworden op: 07 mar 2008, 22:09

Bericht door KvE »

Terug naar China denk ik?
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7925
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Bericht door BassKees »

Tip:
Afbeelding
Gebruikersavatar
-juliet-
djoe-lie-yet
Berichten: 2764
Lid geworden op: 13 jan 2009, 22:34

Bericht door -juliet- »

Wie heeft 'm gekocht dan?
Hoewel mijn hart ligt bij de contrabas, was ik daar zonder basgitaar nooit aan begonnen...
Gesloten