China bas duurtest.

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.

Welke snaren doen we er op?

Hartke
4
8%
Fender
8
16%
SIT
6
12%
EBS
3
6%
Rotosound
17
35%
Darco
2
4%
Anders (toelichten graag)
9
18%
 
Totaal aantal stemmen: 49

Jack

China bas duurtest.

Bericht door Jack »

Uit het Cina bas topic, vandaan nu.
De bas is bij de eerste keurmeester aangekomen.
Dus de test is begonnen.

Voor de deelnemers,
Iedereen heeft de bas 2 weken tot zijn beschikking.
Na die 2 weken hoop ik dat een ieder in staat is, om een goed gemotiveerd test verslag / review hier neer te typen.
Wat dan ongeveer de volgende zaken beschrijft:

een voorzetje voor de structuur van de reviews, zoals voorgesteld door KVE:

Looks: Hoe ziet de bas er in het echt uit en wat vind je daar van?

Materiaal & Afwerking: Wat heb je te melden over de afwerking? Zijn de onderdelen goed en functioneren ze goed?

Afstelling: Heeft Jack (of je voorganger) de bas lekker afgesteld of moest je zelf met inbussleutels aan de slag? :mrgreen:

Feel: Speelt de bas "lekker", of juist beroerd en waar zou dat aan kunnen liggen?

Klank: Wat vind je van de onversterkte en van de versterkte klank? Welke versterking heb je gebruikt?

Roadworthy: Zou je 'm gebruiken bij een optreden?

Kopen: Zou je deze bas kopen als-ie in de winkel stond en welke prijs zou je willen betalen?

Soundsample: NIET Verplichte soundsample! Zodat iedereen kan horen wat je er mee doet en zo je review in het volle licht kan plaatsen :wink:


(het is maar een voorzetje jongens) :lol:


De volgorde word als volgt:

17-1 Hans 58
31-1 Dennizz
14-2 Bertjefred
28-2 Ikheetbas
14-3 Didi
28-3 Angelo
11-4 Drahkan
25-4 JeroenTG
Dan komt hij weer naar oldenzaal ( ik hoop op 9 mei binnen.)
10-5 Deevid
24-5 KVE
ik wens alle deelnemers veel speel plezier, en ik hoop dat de bas het de volle test uithoud.

Dus dat houd in dat ik geen moeite heb met de ondertaande post van onze Keizer, vermits je maar weet wat je doet.
Met dank.
KvE schreef:Even voor de fretless-noobs:

De mwoah-factor kan simpel ingesteld worden door het lichtjes verhogen of verlagen van de brugzadels.

Eventueel ook door het stellen van de hals, maar ik kan me voorstellen dat Jack daar geen toestemming voor geeft :mrgreen:
Ben ik dingen vergeten?
roep maar. :wink:
Laatst gewijzigd door Jack op 05 mar 2009, 09:58, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
KvE
Berichten: 10968
Lid geworden op: 07 mar 2008, 22:09

Bericht door KvE »

Wij wachten in spanning op de bevindingen van Hans! :D
Gebruikersavatar
konijntjeluuk
Berichten: 704
Lid geworden op: 17 dec 2004, 15:41

Bericht door konijntjeluuk »

Ik lees nu pas dat het chinatopic over een bas gaat die werkelijk bestaat, en heel nederland zal afreizen.
Supergoed idee, en ik wil graag meewerken.
Als fretlessnoob zou het me leuk lijken als ik een keer bij Jack kan langskomen, of andersom. Dan kunnen we samen ff een beetje checken wat zo'n bas doet, en mijn fretless-ervaring kunt ervaren. :dance:
Hij mag ook wel 2 weken bij mij liggen, maar dat is misschien toch echt iets teveel van het goede...
mijn woonplaats: Enschede
gear: bas + versterker + snoer + draadloos + bladiebla
Deadbeat niet meer...
TreaTmenT niet meer...
The Black Fall
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Jack, super initiatief! Ik heb er zin in! :D
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

Toch nog even een paar vragen voor de duidelijkheid :
- Wat voor snaren liggen erop ? Rounds, flats, merk etc.
- Wat als je de bas krijgt met een gaar setje snaren ?
- Wat als er iets kapot gaat ? Hoever gaat je aansprakelijkheid ? En wie draait er voor eventuele kosten op ?

Lijkt me toch goed dat even van te voren af te spreken.
Jack

Bericht door Jack »

Snaren kwamen standaard op de bas, Roundwounds, merk en soort onbekend.
Zijn ze gaar, gewoon een nieuwe set erop draaien, rekening# naar mij pm'en.
Alle risico's zijn voor mij, dus duidelijker kan niet.
(ik ga ervan uit dat er op een normale manier mee word omgegaan, dus schade door normaal gebruik is dan een manco aan de bas, en juist daarvoor was deze test in het leven geroepen.)

Voor verdere vragen weet u mij te vinden. :wink:
Gebruikersavatar
Hvitekrist
Berichten: 3386
Lid geworden op: 24 nov 2008, 08:43

Bericht door Hvitekrist »

Normaal gebruik?
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=a_Nw5DptU7k[/youtube]
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

Jack schreef: rekening# naar mij pm'en.
Dat hoeft nou ook weer niet, Jack. Zeker omdat 'gaar' en subjectief gegeven is. We zien wel.
Gebruikersavatar
KvE
Berichten: 10968
Lid geworden op: 07 mar 2008, 22:09

Bericht door KvE »

Mocht ik als laatste in de rij vinden dat de snaren vervangen mogen worden, ik heb hier wel een mooi nieuw setje d'addario's liggen, had er bij de laatste inkoopactie 5 sets van gekocht :D
Jack

Bericht door Jack »

Didi schreef:
Jack schreef: rekening# naar mij pm'en.
Dat hoeft nou ook weer niet, Jack. Zeker omdat 'gaar' en subjectief gegeven is. We zien wel.
Als het nix meer is dan is het nix meer, dus dan gewoon een nieuwe set erop.
Er zitten rounds op omdat die nou eenmaal het meest gebruikt worden op fretless, (heb ik het idee)
Als er iemand flats wil proberen, dan ga gerust je gang, maar voor de test blijven er rounds op... :wink:
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 22944
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Bericht door Angelo »

Is ie al bij Hans?
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26245
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Ja, zoals in het oorspronkelijke topic te lezen was, heb ik gisteren hier thuis Jack ontvangen die vanuit Oldenzaal de bas kwam brengen. 8)

Vanavond gaat het er niet echt gericht meer van komen (ben een beetje gaar na een inspannende week), maar morgen heb ik alle tijd en ruimte om het lijdend voorwerp in kwestie hier thuis aan mijn Ampeg combootje te hangen en eens lekker wat te gaan spelen.
Maandagavond gaat-ie in elk geval mee naar de repetitie. We hebben met de Floyd-band "Hey You" op de setlist staan en laat daar in het intro en het tussenstuk nou net een karakteristiek stukje fretloos in zitten. Ik ga mijn bandleden hoe dan ook verrassen met deze plotselinge verschijning (en mijn fretloze kwaliteiten :wink: ). Na afloop van mijn testrit zal ik volgens de afgesproken opzet mijn bevindingen vastleggen, maar uiteraard zal ik tussentijds ook verslag doen van het wel en wee met de Infinity (want zo heet-ie) :wink:
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26245
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Nou, ik heb gisteren de bas eerst maar eens aan een visuele test onderworpen, en ben daarna eens wat gaan spelen, zowel "droog" als versterkt via het Ampeg huiscombootje.
Hieronder de eerste bevindingen. Morgen gaat-ie mee om te kijken -en luisteren natuurlijk- hoe-ie in een band overeind blijft, en of het een prettig basje is om een avond mee om je nek te staan. Ik heb ook wat fotootjes gemaakt.
Dit is 'm dus:
Afbeelding
En uitgaande van de review-opzet hier mijn ervaringen tot nu toe:

Looks (Hoe ziet de bas er in het echt uit en wat vind je daar van?)
Vorm, kleur en dergelijke zijn zaken die erg persoonlijk zijn. Al met al is het wel een vriendelijk basje om te zien. De vorm van de kop met de 2x2 mechanieken past goed bij het verdere uiterlijk van de bas. Een Fender-achtige kop zou ‘m niet staan. Ik ben zelf niet zo’n fan van naturelle afwerking, maar deze bas staat ’t goed in combinatie met de zwarte hardware.

Materiaal & Afwerking (Wat heb je te melden over de afwerking? Zijn de onderdelen goed en functioneren ze goed?)
De body is uit een aantal stukken niet al te zwaar hout (elzen?), die op zich netjes bij elkaar passen. De bas is met een hoogglans lak afgewerkt, wat er netjes uitziet. De hals zit netjes strak in de neckpocket. Vreemd genoeg is de hiel van de hals helemaal recht, en zit er in de body een kleine welving, maar dit maakt voor de stevigheid niet uit.
Afbeelding
De hals (esdoorn, denk ik) is aan de achterzijde met satinfinish afgewerkt. De feel hiervan is prettig, maar minder "smooth" dan bij mijn Squier VM Precision.
Als je met je handen aan de achterzijde over de hele lengte van de hals glijdt, voel je met name in het gebied tussen de 5e en de 9e positie diverse bobbels/oneffenheden. Dit komt ietwat slordig over. Ook hierbij heb ik eens vergeleken met mijn VM en die is aan de achterzijde zo glad als een babyhuidje. Het lijkt bovendien of de ronding niet overal even gelijkmatig/symmetrisch is.
De toets is van palissander, en ik vermoed dat die met een coating is afgewerkt, wat in dit geval een logische keuze is. De toets is overigens netjes vlak.
De electronica (twee volumeregelaars en 1 toonregelaar) zit verstopt achter een plastic dekseltje aan de achterzijde van de body. Het dekseltje zit met 3 schroefjes vast en is aan de binnenzijde afgewerkt met een laagje aluminiumfolie. De control-cavity heeft wel wat weg van de motorruimte van een ouwe Opel Kadett: veel ruimte waar weinig in zit. Voordeel is dat je overal goed bij kunt als je wat aan de electronica te solderen hebt, of wat wilt vervangen.
Afbeelding
Alle hardware is zwart.
De standaardbrug is met 8 schroeven stevig op de body verankerd, 6 aan de achterzijde en 2 op de hoeken van de voorzijde.
De schroefjes voor de snaarhoogte zijn makkelijk met een inbussleuteltje af te stellen. Ze zijn echter erg scherp aan de bovenkant, waardoor je je handen kunt openhalen, wanneer je toevallig je hand op de brug hebt, of er langs haalt.
Afbeelding
De stelbout voor de halspen zit achter een afdekplaatje op de headstock. Met erg pietepeuterige schroefjes, die waarschijnlijk geen lang leven beschoren zijn. Eén van die schroefjes kreeg ik slechts met met veel kunst- en vliegwerk en uiterst behoedzaam manoeuvreren met een schroevedraaiertje los. Overigens zat er nog een laagje beschermfolie over dat plaatje heen, dat ik er eerst maar afgepeuterd heb. De stelbout is goed met een inbussleutel te bereiken (beter dan bij mijn Epi T-Bird bijvoorbeeld). Ik heb alleen de passing van de sleutel in de bout geprobeerd, en ‘m verder niet getracht te verdraaien)
Afbeelding
De knoppen van de volume- en toonregelaars zijn van metaal met een plastic binnenwerk. De asjes van de potmeters hebben gelukkig een geribbelde kop van metaal, en niet van plastic.
Over de werking van de volume- en toonregelaars ben ik in eerste instantie niet al te enthousiast, met name de toonregeling "doet weinig". Voor de volumeregelaars geldt ook dat er weinig te regelen is. Het volume is "aan" of "uit", wat bij een P/J-configuratie jammer is, omdat je in de regel een lekker geluid kunt krijgen door het achterste element voluit te zetten met iets van het voorste erbij gemengd. Dat is bij deze bas wat lastig voor elkaar te krijgen. Nou is die weinig subtiele werking van volume- en toonpots een meer voorkomend euvel -en niet alleen bij de goedkopere instrumenten-, maar ook hier heb ik wat vergeleken met mijn VM Squier en hoewel niet echt super, werken ze daar toch beter, vooral de toonpot.

Afstelling (Heeft Jack -of je voorganger- de bas lekker afgesteld of moest je zelf met inbussleutels aan de slag?)
De hals staat voor het gevoel netjes. De actie is voldoende laag, al moet ik zeggen dat de brugzadeltjes voor deze afstelling al bijna aan hun uiterste stelpunt zitten. Veel lager is voor de zadeltjes bijna niet mogelijk. Nadeel is hierbij dat de inbusschroefjes bijna allemaal een behoorlijk eind uitsteken, en omdat ze nogal scherp zijn is dat niet prettig. Wat dat betreft zijn de afstelmogelijkheden van deze bas vrij beperkt in het geval je een nog lagere actie zou willen. Misschien dat er in combinatie met het verstellen van de hals nog wat mogelijk is, maar dan wordt het nogal een zoektocht, en een groter compromis dan nu bereikt is.

Op de andere punten kom ik de komende tijd wat uitgebreider terug.
Dan heb ik 'm onversterkt, met een huiskamercombootje en met m'n Ashdown set in bandverband bespeeld en kan ik daar wat meer over zeggen. Ook wat betreft de kwaliteit en werking van bijvoorbeeld de stemmechanieken hoop ik dan wat meer inzicht te hebben.
Tot een volgende tussenstand dus :wink:
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Jack

Bericht door Jack »

De specs van de bas, was ik dus vergeten.. :mrgreen:

Beschreibung von der Gitarre :

4-saitig "Fusion" E-Bassgitarre FRETLESS

- Pickup: 1 x JB + 1 x PB - Regler: 2 x Volumen + 1 x Tone - Korpus: Erle, massiv - Hals: Ahorn, 867 mm, geschraubt - Griffbrett: Palisander, - Brücke: "JB" Klassik - Mechaniken: Gekapselt, schwarz

- Farbe: NATUR.


Mooie recensie tot nu toe Hans.
Ik ben benieuwd naar het vervolg.. :thumbsup:
Laatst gewijzigd door Jack op 19 jan 2009, 00:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Roro92
ex-ex-gek
Berichten: 8625
Lid geworden op: 14 aug 2007, 09:13

Bericht door Roro92 »

Maar door de foto's wordt het bijna onzinnig voor de rest om foto's te maken. Misschien van het gebruik zoveel weken lang? Ik hoop dat ik m'n versterkerset compleet heb voor de tijd dat 'ie bij mij komt anders moet ik 'm op een roland cube (gitaar) testen, en da's toch niet je-van-het.
Gesloten