Nou, ik heb gisteren de bas eerst maar eens aan een visuele test onderworpen, en ben daarna eens wat gaan spelen, zowel "droog" als versterkt via het Ampeg huiscombootje.
Hieronder de eerste bevindingen. Morgen gaat-ie mee om te kijken -en luisteren natuurlijk- hoe-ie in een band overeind blijft, en of het een prettig basje is om een avond mee om je nek te staan. Ik heb ook wat fotootjes gemaakt.
Dit is 'm dus:
En uitgaande van de review-opzet hier mijn ervaringen tot nu toe:
Looks (Hoe ziet de bas er in het echt uit en wat vind je daar van?)
Vorm, kleur en dergelijke zijn zaken die erg persoonlijk zijn. Al met al is het wel een vriendelijk basje om te zien. De vorm van de kop met de 2x2 mechanieken past goed bij het verdere uiterlijk van de bas. Een Fender-achtige kop zou ‘m niet staan. Ik ben zelf niet zo’n fan van naturelle afwerking, maar deze bas staat ’t goed in combinatie met de zwarte hardware.
Materiaal & Afwerking (Wat heb je te melden over de afwerking? Zijn de onderdelen goed en functioneren ze goed?)
De body is uit een aantal stukken niet al te zwaar hout (elzen?), die op zich netjes bij elkaar passen. De bas is met een hoogglans lak afgewerkt, wat er netjes uitziet. De hals zit netjes strak in de neckpocket. Vreemd genoeg is de hiel van de hals helemaal recht, en zit er in de body een kleine welving, maar dit maakt voor de stevigheid niet uit.
De hals (esdoorn, denk ik) is aan de achterzijde met satinfinish afgewerkt. De feel hiervan is prettig, maar minder "smooth" dan bij mijn Squier VM Precision.
Als je met je handen aan de achterzijde over de hele lengte van de hals glijdt, voel je met name in het gebied tussen de 5e en de 9e positie diverse bobbels/oneffenheden. Dit komt ietwat slordig over. Ook hierbij heb ik eens vergeleken met mijn VM en die is aan de achterzijde zo glad als een babyhuidje. Het lijkt bovendien of de ronding niet overal even gelijkmatig/symmetrisch is.
De toets is van palissander, en ik vermoed dat die met een coating is afgewerkt, wat in dit geval een logische keuze is. De toets is overigens netjes vlak.
De electronica (twee volumeregelaars en 1 toonregelaar) zit verstopt achter een plastic dekseltje aan de achterzijde van de body. Het dekseltje zit met 3 schroefjes vast en is aan de binnenzijde afgewerkt met een laagje aluminiumfolie. De control-cavity heeft wel wat weg van de motorruimte van een ouwe Opel Kadett: veel ruimte waar weinig in zit. Voordeel is dat je overal goed bij kunt als je wat aan de electronica te solderen hebt, of wat wilt vervangen.
Alle hardware is zwart.
De standaardbrug is met 8 schroeven stevig op de body verankerd, 6 aan de achterzijde en 2 op de hoeken van de voorzijde.
De schroefjes voor de snaarhoogte zijn makkelijk met een inbussleuteltje af te stellen. Ze zijn echter erg scherp aan de bovenkant, waardoor je je handen kunt openhalen, wanneer je toevallig je hand op de brug hebt, of er langs haalt.
De stelbout voor de halspen zit achter een afdekplaatje op de headstock. Met erg pietepeuterige schroefjes, die waarschijnlijk geen lang leven beschoren zijn. Eén van die schroefjes kreeg ik slechts met met veel kunst- en vliegwerk en uiterst behoedzaam manoeuvreren met een schroevedraaiertje los. Overigens zat er nog een laagje beschermfolie over dat plaatje heen, dat ik er eerst maar afgepeuterd heb. De stelbout is goed met een inbussleutel te bereiken (beter dan bij mijn Epi T-Bird bijvoorbeeld). Ik heb alleen de passing van de sleutel in de bout geprobeerd, en ‘m verder niet getracht te verdraaien)
De knoppen van de volume- en toonregelaars zijn van metaal met een plastic binnenwerk. De asjes van de potmeters hebben gelukkig een geribbelde kop van metaal, en niet van plastic.
Over de werking van de volume- en toonregelaars ben ik in eerste instantie niet al te enthousiast, met name de toonregeling "doet weinig". Voor de volumeregelaars geldt ook dat er weinig te regelen is. Het volume is "aan" of "uit", wat bij een P/J-configuratie jammer is, omdat je in de regel een lekker geluid kunt krijgen door het achterste element voluit te zetten met iets van het voorste erbij gemengd. Dat is bij deze bas wat lastig voor elkaar te krijgen. Nou is die weinig subtiele werking van volume- en toonpots een meer voorkomend euvel -en niet alleen bij de goedkopere instrumenten-, maar ook hier heb ik wat vergeleken met mijn VM Squier en hoewel niet echt super, werken ze daar toch beter, vooral de toonpot.
Afstelling (Heeft Jack -of je voorganger- de bas lekker afgesteld of moest je zelf met inbussleutels aan de slag?)
De hals staat voor het gevoel netjes. De actie is voldoende laag, al moet ik zeggen dat de brugzadeltjes voor deze afstelling al bijna aan hun uiterste stelpunt zitten. Veel lager is voor de zadeltjes bijna niet mogelijk. Nadeel is hierbij dat de inbusschroefjes bijna allemaal een behoorlijk eind uitsteken, en omdat ze nogal scherp zijn is dat niet prettig. Wat dat betreft zijn de afstelmogelijkheden van deze bas vrij beperkt in het geval je een nog lagere actie zou willen. Misschien dat er in combinatie met het verstellen van de hals nog wat mogelijk is, maar dan wordt het nogal een zoektocht, en een groter compromis dan nu bereikt is.
Op de andere punten kom ik de komende tijd wat uitgebreider terug.
Dan heb ik 'm onversterkt, met een huiskamercombootje en met m'n Ashdown set in bandverband bespeeld en kan ik daar wat meer over zeggen. Ook wat betreft de kwaliteit en werking van bijvoorbeeld de stemmechanieken hoop ik dan wat meer inzicht te hebben.
Tot een volgende tussenstand dus