Laten we eens een upright proberen...

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Gebruikersavatar
PaulPp
Berichten: 260
Lid geworden op: 11 feb 2008, 12:31

Laten we eens een upright proberen...

Bericht door PaulPp »

:!: Lang verhaal alarm! :twisted:

Ik liep al een tijdje met het idee dat ik naast m'n basgitaren "voor erbij" ook een upright wilde proberen. Een basgitaar recht op op schoot werkte niet echt, en omdat het voor erbij was mocht het allemaal niet teveel kosten. Een full blown hondenhok gaat gezien de ruimte en W.A.F. niet lukken, dus een lowend EUB zou het gaan worden.
Omdat ik zelf knutselen geen probleem vindt kan ik de kleine minpuntjes er zelf wel uit hobbyen. Ik heb nog even zelfbouw overwogen, maar mezelf kennende is het eindresultaat dan toch net niet wat ik in m'n kop had. Daarnaast kan je voor het geld van een lowend upright geen zelfbouw project starten (zelfs niet als je het hout uit een oud salontafeltje zaagt...) Na wat online speurwerk en het lezen van een review in de Bassist over een stagg en dean upright had ik mijn zinnen op een stagg gezet. Mijn favoriete websites afgezocht, en toen kwam ik bij thomann uit... en daar stond voor hetzelfde geld ook deze Harley Benton 500 electric upright.

Betere looks, maar wat was dit voor vreemde eend? Na wat research bleek het een rebrand te zijn van een EUB uit china, dezelfde bas noemen ze ook wel een Palantino VE 500. Laat nu over deze bas veel meer te vinden te zijn... na wat leeswerk maar besloten dat het deze moest worden.

Eerste indruk:
De doos die bezorgd werd was erg groot. Na openen bleek alles stevig in een groot stuk piepschuim verpakt te zitten. Helaas was deze bas niet voorgemonteerd (zou ook lastig worden als hij dan nog verstuurd zou moeten worden want dan past hij niet meer in de orinele doos). De hele bas zat vol zaagsel en andere fabriekstroep, hij was gewoon niet afgestoft voordat hij in de beschermzak geschoven was. De snaren lagen los over de bas heen, de brug zat ergens appart in de doos, en het element hing los uit de bas. Geen goed begin dus... De afwerking was voor deze prijsklasse een beetje wat ik er van verwachte. De lak was prima, behalve in de moeilijke hoekjes in de kop. De toets was mooi vlak, en zag er recht uit. De meegeleverde tas is leuk voor het opbergen of meenemen met de auto, maar ik zou hem niet als gigbag gebruiken.

Montage:
De brug was wat ruw uitgezaagd, maar met een fijn schuurpapiertje zag hij er prima bruikbaar uit. Na montage van de brug en het op spanning brengen van de snaren was alles prima bespeelbaar, alleen kreeg ik erg zwarte vingers na een paar minuten spelen. De schuldige wat de toets... Die zwarte kleur kwam niet van een mooi stukje donker ebben, maar van donkerbruin hout met een soort van houtskool verf spullie. Vooral onder de toets in het vrijhangende stuk zat nog een hoop van die troep gesmeerd. Na wat poetsen van de toets met water en spiritus is de meeste zwarte troep er af, en heeft de toets nog een redelijk donkere kleur.
De achterkant van de hals was niet mooi vlak (iets waar ik me goed aan kan ergeren). Het hout was niet helemaal vlak, en de onregelmatige lak maakte het alleen maar erger. Dus daar heb ik meteen een schuurpapiertje overheen gehaald, en ik zal binnenkort een nieuw laagje lak aanbrengen.
Het element was een strookje "metaal" in een krimpkous wat tussen de brug en de klankkast geklemd zit. Met een stukje zelf geknip rubber onder het element paste het allemaal nog wat beter, was de afstelling van de brug beter, en volgens verschillende fora zou het geluid nog beter moeten zijn ook.

Spelen:
Het is een taaie kluif om zomaar te beginnen met een upright. Je vertrouwde vingerzettingen en afstanden kloppen niet, en je speelt eigenlijk continu op je gehoor. Geen fretten of hulplijntjes, dus soms moet ik een beetje spieken op m'n stemapparaat om te zien of ik goed zit. Het apparaat is zwaarder dan ik dacht, van de holle klankkast merk je niets. Ook kloppen op de klankkast lijkt niet op het kloppen op m'n semi hollow body bass. Ik vermoet dat er iets dikker hout gebuikt is ofzo.
Ik speel zittend op een kruk, en dan zit mijn linker knie precies bij de output van de bas. Verder is de preamp (of misschien de pickup zelf) niet echt geweldig. Je moet de electronica aanzetten met een prut schakelaartje, waarna de meeste stroom op gaat aan het rode ledje waar niemand naar kijkt. Volume en tooninstellingen zijn niet echt je van het, alleen op helemaal open heb je een bruikbaar geluid. Het eerste wat ik (na het lakken van de hals) ga doen is dus een nieuwe preamp maken en inbouwen. Gelukkig heeft vriend Albert hier al een doable oplossing voor.
Het geluid is even wennen, het zit wat mij betreft ergens tussen een fretless basgitaar en een double bass in, misschien dat ik ga spelen met elementen/preamp/snaren om er een dieper geluid uit te krijgen. Ik moet de topkam nog wat bijvijlen, maar voorlopig komt er ook al een leuk mwah geluidje uit.

Conclusie:
Leuk ding voor erbij, ik kan m'n knutselhart weer ophalen, maar ik heb al een heel bruikbaar ding zonder dat ik veel heb aan moeten passen. Nu eerst eens tijd vinden, tussen het oefenen voor m'n bandje door, om dit ding muzikaal te gaan beheersen.

En dan nog wat plaatjes;

Afbeelding
Afbeelding

De hals is nu redelijk vlak geschuurd. Grijze kleuring van het hout is er ingepoets omdat ik dezelfde doek gebruikte als waarmee ik de toets gepoets heb. Geeft niet, straks ga ik 'm toch opnieuw in de primer/lak zetten.
Afbeelding
Fender, GB Shuttle 6.0, PJB 4B, Eden N2121RS ...
(Te) veel inspiratie!

DHZ bas projectje
Out of the box...Torzal Headless
Jack

Bericht door Jack »

Hele mooi revieuw, alles behandeld, kan bijna niet beter, ik zou zeggen dat Chris dit zo in zijn blaadje kan zetten.

Ook erg mooi om te lezen dat je er toch wel tevreden mee bent.
Het kan dus wel, alleen moet je een beetje handig zijn.

Ik ben alleen wel bang dat je er nu geen garantie meer op hebt.. :mrgreen:

Top Job. :thumbsup:
Arnold
Berichten: 116
Lid geworden op: 20 nov 2007, 19:28

Bericht door Arnold »

Volledig eens met wat Jack zegt, hou je ons op de hoogte?
Gebruikersavatar
PaulPp
Berichten: 260
Lid geworden op: 11 feb 2008, 12:31

Bericht door PaulPp »

Jack schreef: Ik ben alleen wel bang dat je er nu geen garantie meer op hebt.. :mrgreen:
Top Job. :thumbsup:
Ach wie heeft er nou garantie nodig? :D Ik zie het meer als m'n DHZ projectje waarbij ik toevallig alle onderdelen al in elkaar heb zitten. Ik heb nu een goed bruikbaar startpunt, en kan langzaam aan zoeken naar verbeteringen. Wanneer ik weet wat ik wil en ik merk dat er dure aanpassingen aan gaan komen kan ik altijd nog overwegen om een (ik noem maar wat...) NS of ARIA te kopen. Een beetje zoals ik ook met basgitaren begonnen ben, eerst cheap een beetje hobbyen en het echte geld daarna in iets steken waarvan ik weet dat het me ligt.

(Als dit gepubliceerd gaat worden mag men altijd contact met me opnemen. Ik zou dan alleen sommige stukjes herschrijven nu ik het zo na lees...)
Arnold schreef: Volledig eens met wat Jack zegt, hou je ons op de hoogte?
Sure! Ik zet het hier wel onder, in het kader van; "ik test een albert Kreuzer preamp-", "ik test een element x-"... op m'n Harley Benton upright. :)
Fender, GB Shuttle 6.0, PJB 4B, Eden N2121RS ...
(Te) veel inspiratie!

DHZ bas projectje
Out of the box...Torzal Headless
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19305
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Bericht door Sanders »

Ik overweeg ook om me zo iets aan te schaffen "voor erbij". Is het eigenlijk een aanrader voor de prijs? (ik ben ook wel een handige harry, dus wat knip & schuurwerk is me niet vreemd)
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
PaulPp
Berichten: 260
Lid geworden op: 11 feb 2008, 12:31

Bericht door PaulPp »

William Sanders schreef:Is het eigenlijk een aanrader voor de prijs? (ik ben ook wel een handige harry, dus wat knip & schuurwerk is me niet vreemd)
Dit zijn altijd lastige dingen om te beantwoorden. Geld en kwaliteit zijn nogal relatief zeg maar...

Ik vindt het voor het bedrag een prima apparaat. De bouwkwaliteit en algehele indruk zijn goed. De onderdelen zijn niet super massief, maar zeker niet fragiel te noemen. Je moet wel wat details naar smaak "bijschuren", maar ik heb ook bij m'n bassen altijd wel wat dat ik graag anders zie... Als je naar de prijzen voor onderdelen gaat kijken kan je het er zelf niet voor bouwen (of je moet echt geduld en geluk hebben, en hopen dat er wat moois uit komt).

Pas wel op; een nieuw setje echte snaren, een andere brug en een goede pickup, een standaard en transportkoffer, etc. kosten ook nogal wat geld. Als je daarvoor meteen merkspul gaat kopen dan kan je net zo goed doorsparen en het totaalbedrag meteen in een duurdere upright stoppen. Ik zie dit vooral als een instapper, en zodra er groot geld tegenaan gegooid gaat worden (en ik er dus serieus mee verder wil), ga ik beslissen of ik niet beter een duurdere kan kopen ipv geld blijven stoppen in upgrades. Voor nu is het echter een prima ding wat met kleine investeringen zeker nog potentie heeft om beter te worden.

Hands-on ervaring met andere uprights (bv de stagg) heb ik niet, maar als ik online een beetje rondlees lijkt dit een betere optie. In de US kost de Palantino op de meeste plaatsen ook een flink stuk meer dan dat je voor deze duitse rebrand van hetzelfde stukje China betaald.

Dus, ja ik denk van wel... maar oordeel vooral zelf. ;)
Fender, GB Shuttle 6.0, PJB 4B, Eden N2121RS ...
(Te) veel inspiratie!

DHZ bas projectje
Out of the box...Torzal Headless
Gebruikersavatar
Rody
Berichten: 341
Lid geworden op: 22 jun 2006, 12:15

Bericht door Rody »

Ik heb sinds een weekje de stagg EDB 3/4. Een beetje vanuit dezelfde overtuiging als Paulp een upright heeft gekocht, om te zien of contrabas bevalt zonder meteen heel veel geld uit te geven. Gekocht in Keymusic voor 382 euro.

De onderdelen tonen redelijk duurzaam (geen topkwaliteit lijkt het maar ook niet fragiel) en eigenlijk klinkt de upright best wel ok (ook met eq settings op amp neutraal). Op repetitie paste het mooi in het geheel en het volume tussen de snaren onderling en over de hele toets is in balans. Natuurlijk qua klank niet volledig vergelijkbaar met een echte contrabas (je hebt dan ook geen klankkast...) maar wel het dichtste in de buurt hiervan zonder je spaarpot volledig te moeten openbreken.

Voordelen: budgetvriendelijk, geloofwaardige klank, makkelijk te vervoeren, geen feedback, kam is verstelbaar, mini jack voor koptelefooon, mp3 input ...
Nadelen: geen klank van hout, eindpin wiebelt een beetje als ze helemaal uit de bas steekt, gedeelte van brugzadeltjes tot brug zelf resoneert wat mee (valt wel te dempen lijkt me)...
bigfoot-benson
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 jan 2009, 21:34

Bericht door bigfoot-benson »

[quote="Rody"]Ik heb sinds een weekje de stagg EDB 3/4. Een beetje vanuit dezelfde overtuiging als Paulp een upright heeft gekocht, om te zien of contrabas bevalt zonder meteen heel veel geld uit te geven.


Ja, ik bespeel ook een edb 3/4 van Stagg en ben daar eigenlijk zeer tevreden mee (prijs-kwaliteit) :D
Gebruikersavatar
reddoortranscendence
Berichten: 964
Lid geworden op: 08 jun 2007, 15:52

Bericht door reddoortranscendence »

Ik ben me nog aan het orienteren. Wel fijn dit testberichtje, kwa reviews is er nauwlijks iets te vinden over de Harley benton, dank je :)!

"It's too bad she won't live! But then again, who does?" ... Gaff
Gebruikersavatar
evertalbers
Berichten: 915
Lid geworden op: 13 jan 2009, 22:43

Bericht door evertalbers »

Ik heb zelf de overstap gemaakt van gefret via fretloos via EUB naar "echt" contrabas, en ik moet zeggen dat ik de EUB meteen de deur uit heb gedaan toen ik op de contrabas begon te spelen. Contrabas is gewoon veel leuker.

De praktische voordelen van een EUB staan natuurlijk als een paal boven water, en nu ze zo goedkoop zijn, moet ik zeggen dat ik er ook wel weer over denk. Maar het blijft een afgeleide van het echte werk. Dus als het kan, gewoon een akoestische kopen!

(Eh - ik wil vooral niet klinken als een contrabassist die basgitaren maar niks vindt - basgitaar blijft mijn belangrijkste instrument)
Gebruikersavatar
reddoortranscendence
Berichten: 964
Lid geworden op: 08 jun 2007, 15:52

Bericht door reddoortranscendence »

Ik zit nu in de overgang van fretloos naar EUB. De fretloze blijft natuurlijk wel, heeft zo zijn eigen sound en manier van spelen.
Ik heb een groooot gezin 5-8 personen en een contrabas kan ik helaas niet kwijt. Zo'n EUB is voor mij een oplossing.

"It's too bad she won't live! But then again, who does?" ... Gaff
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7691
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

Ik heb ook zo'n Harley Benton EUB-500 aangeschaft bij de firma Thomann,
en ben het ding nu een beetje aan het "tweaken" voor een beter geluid.
Laatst gewijzigd door MR. LEE op 24 okt 2015, 07:19, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7691
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

...
Laatst gewijzigd door MR. LEE op 24 okt 2015, 07:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Ik zou de preamp wel even aanpassen naar een met een hogere ingangs impedantie dan die van Albert. De Piezo werkt gewoon een stuk beter als je daar rekening mee houdt
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7691
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

't voorversterkertje heb ik er nog niet uit gesloopt , dus ik heb 't nog niet kunnen bekijken wat 't voor schakelingetje is.
Ik gok dat 't gewoon een simpel dingetje is met hooguit twee op-amps o.i.d.

Het zal dan denk ik geen probleem zijn om die ingangsimp. naar 1 Meg aan te passen , maar ik heb nog geen idee of het fabrieks-af al reeds in die orde van waarde zit :roll:
Plaats reactie