Ochtendje Musicstore Köln

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Plaats reactie
christiaan_01
Berichten: 883
Lid geworden op: 17 mei 2007, 15:22

Ochtendje Musicstore Köln

Bericht door christiaan_01 »

Zo, vandaag moest m'n zus een vriendin naar het vliegveld van Keulen brengen en ook nog naar de stad, dus ben ik lekker meegeweest, en even 2 uurtjes bij Musicstore geweest. Eerst wat gitaartjes getest, met name de Classic Player 50's stratocaster van Fender, en hoewel ze in Mexico gemaakt zijn, vind ik het toch echt lekkere plankjes.
Maar daar gaat het nou niet over, dus over naar de Bassabteilung.

Een groot nadeel aan testen voor mij is dat ik altijd veel tijd nodig heb om aan een instrument te wennen. Eerst even uitzoeken hoe de versterker werkt, dan op elke bas weer even verkennen naar alle knopjes en functies, en dan ook nog eens een functioneel geluid uit beiden weten te halen. Daar komt bij dat je op je eentje toch niet goed kunt beoordelen hoe de bass in een band klinkt, waar ik in-ear ga spelen. Ik ben dan ook niet zo snel op m'n gemak als er anderen zijn. Gelukkig was het niet zo druk.
Maar goed, toch maar even doen om een beeld te krijgen van wat er allemaal op de markt is.

Elke bas werd getest over een Glockenklang amp, met 2x10" speakers als ik het goed heb.
Afbeelding
Eerst maar eens begonnen met een Musicman Stingray IV. Klonk best goed, stevig geluid, lekker fel, alleen stond ie erg slecht afgesteld (hoge actie, vooral bij de G-snaar). Op zich wel een lekker basje, alleen dat ie wat te eenzijdig is, en dan zeker in die prijsklasse.
Afbeelding

Over naar de volgende, Fender Standard Precision. 'k Had nog nooit eerder op een Precision gespeeld, en 't moest er toch echt wel een keer van komen. Hij speelde en klonk prima, was absoluut niet zwaar in gewicht, dus allemaal wel in orde, alleen was ik er in 2 minuten al mee klaar. Niet helemaal mijn cup-of-tea qua geluid. Aanvankelijk had ik verwacht dat ik wat zou afwijken van mijn jazz-liefde, maar blijkbaar moest ik toch weer die kant uitgaan, al dan niet met een MM in de brug.
Afbeelding

Eerst nog een Tobias basic vastgenomen, maar er was helaas geen beschrijving van de knopjes bij en ik kwam er echt niet aan uit. En welk geluid wat ik er uit haalde bekoorde me ook niet bijzonder. Deze dus ook maar snel weer terug in het rack.
Afbeelding

De eerste jazz van de dag dus, Fender Marcus Miller jazz. Fijne preamp met active/passive switch. Erg fijn om het actieve/passive verschil eens rechtstreeks te horen. Hij speelde goed, goeie jazz sound, goeie slap. Het was wel fijn thuiskomen op een jazz. Maar uiteindelijk ook niet zo bijzonder veel verschil met m'n huidige Fender Cij RI '62 Jazz.Ten minste, niet echt de ultieme bas als ik kijk naar wat ik nu heb; wel leuk voor als ik mijn huidige bas ooit eens zou verkopen.
Afbeelding

En dan als tot slot, waar ik het meeste van verwachtte, Sandberg California JM 5. Vrijwel perfect afgewerkt, zeer mooie hals, body en brug, en over het algemeen niet te zwaar.
Ook weer een Active/Passive switch d.m.v. push/pull volume pot. Verder een blend-pot, treble, bass, en een switch voor het MM-pickup, om hem dus single coil of humbucker te schakelen. Eerst alles met single-coil getest, en het was vrij jazzy met een goeie knor. Met alleen de neckpickup open kwam er een redelijke P-sound uit, hoewel dat met die humbucker niet echt meer nodig is. Passief werd het jazz-geluid goed benaderd. Actief is toch echt een stuk moderner. Toen ik de bridge-pu naar humbucker schakelde, was ik toch aangenaam verrast door het verschil in geluid. Gewoon een dijk van een geluid. Deze is uiteraard weer te blenden met de neckpickup, en zo zijn er dus oneindig veel mogelijkheden te behalen. Ook weer groot verschil als ik actief en passief switchte. Jammer dat ze geen Sandberg PM hadden, maar mede door de switch in de humbucker krijgt de JM mijn voorkeur. Het wordt dan weliswaar een viersnaar, want die vijfde heb ik gewoonweg niet nodig, en is niet heel erg handig.
Dus al bij al is de Sandberg California JM zwaar favoriet om mijn ultieme bas te worden.
Afbeelding
Gebruikersavatar
quicksilver
Berichten: 943
Lid geworden op: 31 mei 2006, 21:13

Bericht door quicksilver »

Je kan het viersnarige JM zusje altijd ns komen bepotelen in Opitter....

en hem 1 op 1 vergelijken met een 2008 Jazz. Feel free !

René
Beter verslijten dan verroesten /// In de winter bassen, in de zomer gassen
midlifecrisis-herintreder Sandberg JM4 - Fender J-2008
aguilar AG500- TECAMP M212/4 - KD600Ti mini PA- DTR2000BL, Cube-30 Bass oefenaartje
christiaan_01
Berichten: 883
Lid geworden op: 17 mei 2007, 15:22

Bericht door christiaan_01 »

Bedankt voor de uitnodiging, maar da's eigenlijk totaal niet nodig.
Ik ben normaal een enorme jazz-fanaat, maar het grootste probleem is het dunne en iele geluid van het brugpickup, en dan vooral op de hogere snaren. Een humbucker als extraatje in zo'n bas is dan toch ideaal, en toen ik de Sandberg testte was ik meteen overtuigd :) Eigenlijk de perfecte bas voor mij.
Gebruikersavatar
BijtBas
Berichten: 892
Lid geworden op: 24 nov 2007, 21:57

Bericht door BijtBas »

Het is grappig, die Sandberg bassen zijn eigenlijk de beste jazz en Precision bassen die ik in me hand heb gehad.
Ik speel dan misschien slecht, maar qua feel en geluid zijn het werkelijk prachtbassen.
Er komt er over een jaartje misschien wel 1. Eerst maar weer is beginnen met het hele muziek en bas gebeuren op te pakken! :dance:

Hab er zin an! :jam:
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11912
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

In de carnavalsvakantie naar de Musicstore, ook maar eens flink wat bassen in handen nemen! :D
Plaats reactie