Snaren: Rotosound RS 77LD Flatwound

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 23040
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Snaren: Rotosound RS 77LD Flatwound

Bericht door Angelo »

Drie setjes SIT bestellen via de KvE actie vond ik nog even te gortig, maar ik wilde toch een keer flatwounds proberen. Daarom het beschikbare budget maar besteed aan een lokaal verkrijgbaar setje Rotosound Jazz Bass 77 flatwounds.

Toen ik een tijdje geleden een collegabassist 'Dansen op de vulkaan' hoorde spelen op een Fender Jazz uit 1974 dacht ik dat het zingende geluid typisch voor die bas was, maar nu de flatwounds op mijn Ibanez liggen zingt deze ook. Eerste punt binnen voor de Rotosounds dus, ik had al veel eerder de door Ibanez meegeleverde snaren moeten vervangen.

Spelen met flatwound versus roundwound bevalt me na een eerste paar uurtjes spelen ook prima. Even wennen aan het andere 'vingergevoel' voor beide handen, daarna speelt het als een trein. Tweede punt binnen

Bij het spelen hoor ik minder bijgeluiden - al speelt speeltechniek daar natuurlijk ook een rol, dus dat ligt maar deels aan de snaren. De snaren lijken soepeler dan de oude (helaas geen idee wat Ibanez standaard meelevert), maar ik moet er nog even wat langer spelen om daar een goed oordeel over te vellen.

Maandag en donderdag ga ik ze aanhoren in de repetities, ben benieuwd of de band verschil hoort.

Begin me nu al af te vragen of ik dezelfde snaren op de acoustische Dean kan leggen, of in ieder geval vergelijkbare.


===
Aanvulling maandag: korte les/repetitiesessie. We hebben Summertime Blues en Whole Lotta Love er doorheen gejaagd. Ik had wel eens eerder gehoord dat flatwounds wat minder hard doorkomen dan roundwounds, maar daar heb ik weinig last van gehad - zelfs met twee gitaren op 'scheurstand' en een drummer die door het dak ging. Met name de lage 'E' dreunde er lekker door, veel nadrukkelijker dan de oude roundwounds.
In het middenstuk van WLL hebben een fuzzy gitaarsolo over een zachte constante basbasis gespeeld en ook daar klonken de snaren prima - lekker vol en zonder bijgeluiden in mijn slides.

====
Aanvulling donderdag: een repetitie van 2 uur, met aanwezigheid van onze bandcoach en de mogelijke nieuwe drummer (de man is blind, dus het gaat binnenkort echt allemaal op 't gehoor). We hebben er wat oude rockers doorheen gejaagd, geen moeilijke dingen, maar wel veel achtsten en voorgetrokken noten op hoge snelheid. De snaren ontstemden niet, dus geen tussentijdse 'stemmen want nieuwe snaren' acties en, veel belangrijker, minder last van de vingertoppen dan met de oude roundwounds. Eelt zit er inmiddels genoeg, maar blijkbaar spelen andere dingen ook een rol hier.
Qua geluid geen nieuws, gewoon lekker bonken en voldoende 'zing' in de loopjes. Voorlopig is dit mijn favoriete snarensetje.
Laatst gewijzigd door Angelo op 06 feb 2009, 18:25, 3 keer totaal gewijzigd.
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26360
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Zijn dat de RS 77 LD flatwounds, Angelo?
Daar heb ik ook nog een nieuwe set van liggen. Die waren bedoeld voor de '79 Fender Precision, maar na ampele overweging ga ik ze daar toch nog even niet op leggen. Ze gaan waarschijnlijk op de Volcano knutselprecision. Op de Fender komen dit weekeinde nieuwe GHS Boomers, zodat de eerste frisheid er af is als we in Gigant staan, eind van de maand.
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 23040
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Bericht door Angelo »

Dat zijn ze inderdaad. Die boomers van je zou ik ook wel willen horen, maar Apeldoorn is me die dag net even te ver vrees ik (al is de optie 'kaartje aan de zaal' nog open). Ik ben de komende 3 zaterdagen ook al weg, en ik weet hoe me dat na drie weken opbreekt (rustmomentjes missen...)
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26360
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Aha, nou heb ik vanavond wat met mijn "nieuwe" Volcano Precision knutselbas zitten rommelen (frets bijwerken, kraak uit de toonpotmeter gehaald met wat electro-cleaner en nog zo wat gerommel in de marge), en ik weet nu zeker dat die flatwounds op dat knutselding gaan. Er ligt nu een setje erg dooie snaren op, maar daarmee heeft-ie precies die neuzelige mapleneck P-ronk. 8) Dank dus voor deze perfect getimede review!

Wat de "Breezers" betreft: we spelen dit jaar nog wel een paar keer, dus die kans komt nog wel. :wink:
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 23040
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Bericht door Angelo »

Daar kom ik op terug (die Breezers). Testje nog even aangevuld met de ervaringen van vandaag.
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26360
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Angelo schreef: Ik had wel eens eerder gehoord dat flatwounds wat minder hard doorkomen dan roundwounds, maar daar heb ik weinig last van gehad - zelfs met twee gitaren op 'scheurstand' en een drummer die door het dak ging. Met name de lage 'E' dreunde er lekker door, veel nadrukkelijker dan de oude roundwounds.
In het middenstuk van WLL hebben een fuzzy gitaarsolo over een zachte constante basbasis gespeeld en ook daar klonken de snaren prima - lekker vol en zonder bijgeluiden in mijn slides.
Zelf vind ik dat "minder hard doorkomen" inderdaad ook wel meevallen. 't Is vooral dik en droog. Lekkâh. 8)
Ik had in een ander topic over flatwounds al eens een klein stukje van "Money" gepost. Opname van het vorige Breezers-optreden in Gigant, met de BaCH '54 Precision met flatwounds (LaBella's in dit geval)
Luister
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
KvE
Berichten: 10968
Lid geworden op: 07 mar 2008, 22:09

Bericht door KvE »

@ Hans was dat met een plectrum? Hoe doen flatwounds 't "fingerstyle" ?

(begin nu ook nieuwsgierig te worden en morgen moet ik definitief snaren uitkiezen)
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26360
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Dat was met plectrum. Met de vingers gaat het ook prima, maar in dat Money-stuk moet ik die attack hebben.
Mijn ervaring is trouwens dat (in elk geval de LaBella) flatwounds wat zwaarder spelen dan roundwounds. Die zijn over 't algemeen toch wat soepeler en flexibeler. Maar je krijgt voor dat kleine beetje extra moeite wel een lekker geluid terug.
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
Gerb
Berichten: 2328
Lid geworden op: 12 jun 2008, 17:55

Bericht door Gerb »

Angelo schreef: We hebben Summertime Blues en Whole Lotta Love er doorheen gejaagd
WANT A WHOLE LOTTA LOVE!

Heerlijke plaat is dat! :worship:

Gerbens' Topic
wombatboter schreef:Maar effecten openen zeker je geest (én ledigen je portefeuille)
Sanders over m'n baard schreef:Een beetje de Chriet Titulaer van BGF, minus de zachte G.
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 23040
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Bericht door Angelo »

Inderdaad, Cloff! :mrgreen:

@Hans: mooie opname, ik ga aan Rijkswaterstaat vragen of ze Apeldoorn deze maand nog wat dichter bij Best kunnen leggen.

En alles finger style hier, dus die vraag is daarmee ook beantwoord.
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Gebruikersavatar
jeroentg
Berichten: 592
Lid geworden op: 04 apr 2007, 17:46

Bericht door jeroentg »

Heb de rotosounds ook maar gelijk aangeschaft (gratis bij aanschaf van een Markbass LMII - Zie 'Kopen in Engeland'). Ik heb nu Tomastik Flatwounds op m'n P en ik moet zeggen dat dat me wel bevalt.
Fender LE Lightweight Ash Am. Prof. J Bass • Fender AS P Bass • Yamaha Superbass 1200S • Yamaha BB414 • Yamaha BB415 • Kala UBass • RMI/Lehle Basswitch IQ DI • Tech21 Bass Fly Rig • SansAmp BDDI V2 • Fender Rumble 100 •
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 23040
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Bericht door Angelo »

en de laatste update (repetitie van 2 uur) in de eerste post.
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Plaats reactie