TC electronic rebel head and stack

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PaulPp
Berichten: 260
Lid geworden op: 11 feb 2008, 12:31

TC electronic rebel head and stack

Bericht door PaulPp »

Ben op zoek naar een mooie mini stack, en heb eigenlijk al een tijdje een shuttle 6.0 met een mooi 2x10 cabinet in gedachten (GenzBenz, Markbass, Tecamp...). Omdat ik er nog niet helemaal zeker van ben wat ik wil, en ik laatst ook wat moois van TC electronic langs zag komen, ben ik maar eens gaan kijken. Bij Klundertmuziek stond een setje klaar, dus ik was even weg... :lol:

Eerste indruk was erg goed. Amp ziet er gelikt uit (je moet wel van lampjes houden), de cabinetten zijn mooi en lijken me erg robuust. En het klinkt nog goed ook! De opstelling aldaar was een 2x12 onder, 2x10 er op (verticaal) en de top on top. :) Alles aangesloten heb je een diep en krachtig geluid, je zal echt niet snel iets te kort komen.

Ik heb van beide cabs de tweeter in het middel laten staan. Toonregeling flat, en tube sim dicht, en dan heb je een mooi gedefinieerd geluid met erg veel punch. Met alleen de 2x10 houd je nog meer dan genoeg laag over (rear port stond in de ruimte te blazen, dus geen muur er achter), en blijft je geluid lekker dik. Samen met de 2x12 heb je een muur van geluid, ik snap niet waarom je er nog een extra 2x12 bij zou willen zetten (misschien een extra 2x10 $$ :roll: $$ ).
Met de tweeter open heb je wat meer "glass", maar dit kon je met de toonregeling veel duidelijker er in draaien. De tweeter is mooi op de achtergrond aanwezig zonder schel of "hissig" te worden. Zoek je een heel erg helder (hi-fi) cabinet dan weet ik niet of je voor deze moet kiezen. De focus ligt op laag en mid, met een stukje hoog.

Toonregeling is mooi verdeeld over de hele band, bass kan je dikker draaien zonder meteen een dikke "boom" te krijgen, mid h/l om je verstaanbaarheid in te regelen en hoog voor wat meer glass (alhoewel dat naar mijn smaak snel te veel werd). De tube sim is een soort van vervorming waar ik het nog niet helemaal mee eens ben. Het zal wel wennen zijn, maar een echt buisje werkt toch net even anders voor mijn gevoel. Ik had het gevoel dat de TC heel lang erg mild was, en dan ineens helemaal over z'n nek ging. Ook reageert het niet direct op je aanslag zoals ik met een echt buisje gewend ben. De vervorming zelf was prima, maar niet super als je het mij vraagt.

Nu ben ik dus weer even aan het twijfelen over hoe mijn mini stackje er uit gaat zien... alsof ik dat nog niet genoeg aan het doen was ;)
Wie heeft er nog meer dit setje geprobeerd, en wil zijn mening hieronder kwijt?
Fender, GB Shuttle 6.0, PJB 4B, Eden N2121RS ...
(Te) veel inspiratie!

DHZ bas projectje
Out of the box...Torzal Headless
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Ergens volgend weekend ga ik m uitproberen denk ik. Was vandaag hier bij Westerhaven en daar stond dezelfde setup, alleen was de top net meegenomen.

Als ik je review zo lees zal het niet wat voor mij zijn, maar ik ben wel erg nieuwsgierig.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6728
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

ik heb hem een paar dagen geleden vol verwachting bij Arons geprobeerd, maar ik was eigenlijk wel teleurgesteld.
pluspunten zijn iig zeker de tuner en mogelijkheid om met presets te werken.

minpunten vind ik vooral de sound en de styling: ik vond iig de basis-sound zonder tube niet echt heel erg bijzonder en de tubevervorming vond ik ook niet mooi, zeker als de gain flink open wordt gedraaid.
en de versterker/speaker combinatie ziet er uit alsof het van Bose komt en imho in het homeaudio gebeuren thuis hoort.

maar aangezien er niks zo persoonlijks als de sound en de styling raad ik iedereen die interesse heeft aan om er zeker eentje uit te proberen als je de kans krijgt. :mrgreen:
Gebruikersavatar
PaulPp
Berichten: 260
Lid geworden op: 11 feb 2008, 12:31

Bericht door PaulPp »

Nu de eerste indruk een beetje gezakt is (we zijn weer een dag later ;) ) ben ik meer te spreken over de cabinetten dan de amp. Hij gaat hard zat, heeft een prima geluid, maar mist het wow effect. Ik heb vooral kleine versterkertjes bekeken en bij een Markbass LMII hoorde ik iets extra's in het geluid (waar ik dan niet zo'n fan van was), de GenzBenz shuttle 6.0 had iets extra's, enz. De TC had niets waarvan ik dacht; daarvoor zou ik deze amp wel/niet kiezen. Het is gewoon een versterker met een niet zo'n mooie overdrive functie. Ik zou hem niet eens heel clean willen noemen, maar hij heeft ook niets extra's. Voor die ca 400 euro meer boven bv. een LMII of shuttle kan ik zelf ook wel een tuner er naast zetten.

De cabs zijn echter wel goed naar mijn smaak. Blijkbaar heb ik wel iets met een Bose look (alhoewel ik die link niet meteen zie). Het geluid was goed, ik heb het nooit niet zo op die hele heldere aanwezige tweeters maar wil wel wat extra hoog naast een gewone 2x10.

Ik denk dus dat ik het voorlopig op een shuttle icm misschien een TC 2x10 houdt. Ik zal dus nog wat meer moeten combineren en testen voordat ik DE combi ga kopen.
Fender, GB Shuttle 6.0, PJB 4B, Eden N2121RS ...
(Te) veel inspiratie!

DHZ bas projectje
Out of the box...Torzal Headless
DeGecko
Berichten: 84
Lid geworden op: 29 dec 2008, 16:50

Bericht door DeGecko »

De cabs zijn zeker goed, ook is de ruwe buitenlaag ontworpen om meer voeling te hebben met vloeren zoals houten podia e.d. Dat maakt dat ze om live te gebruiken best plat liggen. Ik heb ze horizontaal én verticaal geprobeerd en man, wat een verschil! Wederom natuurlijk de 12 onderaan en de 10 bovenop.

Wat de head betreft: De presets zijn inderdaad niet geweldig, maar de cleane sound vind ik wel goed. Als je overigens het volume laag houd, de gain wat opendraait en de Tube boven 3/4 geeft hij best een lekkere vervorming met realistische karakteristieken...

Wat ook veel mensen niet in de gaten hebben is de functie van de 'shift"-knop. Als je deze indrukt kan je met de EQ de frequentie instellen, waardoor hij dus semi-parametrisch is. Ook kan je dan met de 'Tube'-knop de compressor instellen. Als je de head trouwens mute krijg je rond de eerste knop een precisie-indicator voor de tuner :D Die vond ik ook best leuk...

Wat ik zelf wel interessant vind is het brede gamma aan accesoires: flightcases, gigbags, rackmount, footswitch mét tuner-display, ...

uiteindelijk blijft hij natuurlijk ontworpen voor studio-gebruik, dat merk je wel als je de achterkant effe bekijkt... MAAR ik zou hem zeker live ook kunnen smaken. Vooral da cabs dan, maar die mening blijkt gedeeld te worden :)
- '82 Gibson Victory Standard
- '72 & '78 Fender Musicmaster Basses
- '60s Egmond Princess 2
- Fender BG-32 Acoustic
- Some stuff for sale => PM ;)

Proud endorser of Crime Industries => https://www.myspace.com/crimeindustries
kingel
Berichten: 85
Lid geworden op: 13 feb 2009, 11:53

Bericht door kingel »

DeGecko schreef: uiteindelijk blijft hij natuurlijk ontworpen voor studio-gebruik, dat merk je wel als je de achterkant effe bekijkt... MAAR ik zou hem zeker live ook kunnen smaken. Vooral da cabs dan, maar die mening blijkt gedeeld te worden :)
Wat is er te zien aan de achterkant dan? (ik heb ze nog niet in het echt gezien)
 - squier vm jazz / ibanez atk405 - tc electronic rh450/rs210
Gebruikersavatar
berth
Berichten: 7360
Lid geworden op: 18 jun 2006, 23:30

Bericht door berth »

kingel schreef:
DeGecko schreef: Wat is er te zien aan de achterkant dan? (ik heb ze nog niet in het echt gezien)
filmpje
kingel
Berichten: 85
Lid geworden op: 13 feb 2009, 11:53

Bericht door kingel »

Leuk filmpje en een hoop mogelijkheden om het geluid op te pikken (of bv. mbv. een ipod toe te voegen) Maken die mogelijkheden het een studioversterker?
 - squier vm jazz / ibanez atk405 - tc electronic rh450/rs210
Gebruikersavatar
berth
Berichten: 7360
Lid geworden op: 18 jun 2006, 23:30

Bericht door berth »

kingel schreef: Maken die mogelijkheden het een studioversterker?
Dit is voor het eerst dat ik het begrip Studioversterker hoor. Ik zou zelf bij dat woord denken aan een Ampeg B-15 of een andere warme buizenbak met niet teveel vermogen zodat die goed op te nemen valt met wat microfoons ervoor. ;-) Maar het zou best kunnen dat ik dat fout zie hoor en dat het begrip "studioversterker" slaat op een amp met veel instel en aansluit mogelijkheden.
kingel
Berichten: 85
Lid geworden op: 13 feb 2009, 11:53

Bericht door kingel »

Dat lampje gaat bij mij in ieder geval wel branden.. Ik moet het ding maar eens gaan testen :)
 - squier vm jazz / ibanez atk405 - tc electronic rh450/rs210
kingel
Berichten: 85
Lid geworden op: 13 feb 2009, 11:53

Bericht door kingel »

Zijn er misschien al meer mensen die deze bespeeld hebben? Of waar die in nl uberhaupt te testen is?
 - squier vm jazz / ibanez atk405 - tc electronic rh450/rs210
Gebruikersavatar
johnbob
Berichten: 5938
Lid geworden op: 14 nov 2004, 13:42

Bericht door johnbob »

Bij guus arons in heerlen stonden ze een maandje geleden nog toen ik daar was.
Ze gaan overigens verhuizen naar de promenade 149-155 in Heerlen.... :wink:
Plaats reactie