Fender American standard precision model 2008

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Gebruikersavatar
frieteboer
Berichten: 588
Lid geworden op: 21 aug 2008, 12:57

Fender American standard precision model 2008

Bericht door frieteboer »

De precision was (voor mij) DE bas die nog ontbrak in mijn bassen collectie, en nu met de lage pond had ik voldoende budget voor een american std.

Na een weekendje testen even mijn eerste bevindingen:

De bas wordt geleverd in een mooie "hardshell" case met zwaar uitgevoerde sloten (waarvan er 1 afsluitbaar is mbv een sleuteltje) en een robuuste handgreep. De koffer is mooi bekleed van binnen en heeft een groot extra opbergvak. Het lijkt mij een oer degelijk ding!
Er wordt standaard bij geleverd:
- Een handige trussrodsleutel (inbus) met ronde kop (zodat je hem ook onder een hoek in het gat krijgt), en inbusje voor de brug (intonatie).
- Een "fender" gitaar strap.
- Een poetsdoekje.
- Een instrumentenkabel van 3m. (in mijn ogen alleen handig om wat zittend te oefenen thuis)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dan de bas:

Ik had een redelijk zware bas verwacht, maar dat viel reuze mee ik heb hem nog niet gewogen maar ergens tussen de 3,5 en de 4,5 schat ik zo? (heb echt geen idee, maar ik heb al veel zwaardere bassen in mijn handen gehad). Na een grondige inspectie ( en ik ben kritisch) ben ik van mening een puntgaaf model te hebben ontvangen, maar daar mag je denk ik ook wel vanuitgaan. Geen lakbeschadigingen, geen spleetjes of gapingen, en alle schroefjes zitten recht. De rosewood hals ziet er goed uit, en een eerste slide over de hals brengt aan het licht dat de frets netjes afgevijld zijn zodat de frets niet in je vingers snijden. De hals heeft aan de achterzijde een polyurethaan (geloof ik) satin finish en voelt lekker zacht aan en glijd lekker.
Kortom de bas is gewoon netjes afgewerkt.

Afstelling:

Ik heb de bas ontvangen in de orginele en ongeopende verpakking, dus de dealer heeft de bas niet gecontroleerd en afgesteld maar gewoon opgestuurd. De bas had dus de afstelling van de fender fabriek, en is al redelijk netjes, al zou voor mij de hals zou nog een ietsje rechter kunnen maar ik laat het hout eerst nog een weekje uitwerken vanwege de "transport koude". De hoogte van de topkam en de brugzadeltjes is goed alleen de E-snaar stond niet goed geintoneerd.
De actie is niet superlaag maar ook niet hoog, verwacht hier nog ietsje te winnen als de hals iets rechter wordt gezet.

Hardware:

De brug is een vernieuwd onderdeel van de bas, er zit nu een zogenaamde HMV (high mass vintage) brug op, die er inderdaad solide uitziet. De brug is in tegenstelling wat sommige denken, geschikt voor string trough body maar ook gewoon topload (door de brug dus). De zadelhoogte en intonatie is af te stellen mbv inbus schroefjes. De zadeltjes zelf zijn 4-voudig gegroefd waardoor je zelf je stringspacing kunt bepalen.
De brug lijkt mij een toppertje.

Afbeelding

De tuners (samenwerking fender en hipshot) zijn vrij compact uitgevoerd en hebben een wat rondere vorm gekregen en draaien vrij licht en zijn lekker direct. De worm ligt in een soort overkapping die is voorzien van de fender "F". Fender zelf zegt dat de tuners 30% lichter zijn dan hun voorgangers.

Afbeelding
Afbeelding

De pups kan ik zelf niet veel over vertellen, want daar ben ik niet zo in thuis.

De Bass heeft 2 knoppen: Volume en Tone.

Tijd om de bas in te pluggen:

Wat mij eigenlijk gelijk opviel is dat de nek helemaal niet zo gek veel dikker en breder is als mijn "geddy lee" jazz. Ik heb niet veel "P"- ervaring maar deze is (of lijkt) dunner dan de classic's 50's P, en is smaller aan de nut (41,3mm tov 44,5mm geloof ik). De dikte is vooral dikker bij de eerste 7 frets, maar naarmate je naar de hogere posities toewerkt lijkt het verschil met de "geddy lee" steeds minder te worden. Daardoor speelt de hals toch verassend snel en soepel.
De bas hangt lekker en heeft absoluut geen last van "neckdive" iets dat ik heel belangrijk vind. De stringspacing is lekker (breed).

De sound is precies wat je er van verwacht, het echte "P" geluid. Met de "tone" dicht een warme, wollige en dikke bastoon niet erg gedefinieërd overigens, maar naar mate je de "tone verder open draait krijg je steeds meer de bekende "P"-ronk........ jummie :kwijl:
De "P" wordt wel eens verweten zodanig ongedefinieërd te zijn dat hij moeilijk door de mix heen prikt, ik heb er nog niet mee gerepeteerd in band-verband maar dat lijkt me stug. (maar dat kan ook komen door mijn tecamp M-212 die erg mid gericht is).

Conclusie:

De bas voldoet volledig aan mijn verwachtingen, qua: geluid, uiterlijk, bespeelbaarheid, kwaliteit. De bas heeft een beperkte klankvariatie maar daar was ik ook niet naar op zoek want daar zorgen mijn andere bassen wel voor.
Overweeg je een "P" aan te schaffen, en ben je niet bereid of heb je het budget niet om een oude 2e hands waar doorgaans vaak de dubbele of zelfs de drie-dubbele prijs voor gevraagd wordt neer te tellen, dan heb je met deze "American standard" een echt fijne en kwalitatief goede P-bass in handen!

Afbeelding
Afbeelding

Danny
Laatst gewijzigd door frieteboer op 23 feb 2009, 09:52, 1 keer totaal gewijzigd.

| Human Base basses | EBS amplification |
Gebruikersavatar
jeroentg
Berichten: 592
Lid geworden op: 04 apr 2007, 17:46

Bericht door jeroentg »

Mooie recensie waar ik het volledig mee eens kan zijn! Heb 'm zelf niet, maar heb er wel al op gespeeld (bij Key-Music Sint-Niklaas, perfect afgesteld, in blizzard pearl; wat een bas! :shock: ) en ik heb z'n jazz-broertje wel al in m'n bezit gehad. Deze was overigens ook af-fabriek, maar ik vond de afstelling maar belabberd. Minpuntje. De tuners en de brug zijn inderdaad flinke verbeteringen (werd tijd ook vind ik) en de hals speelt inderdaad super. Mooie uitvoering ook dat wit-tortoise.
Fender LE Lightweight Ash Am. Prof. J Bass • Fender AS P Bass • Yamaha Superbass 1200S • Yamaha BB414 • Yamaha BB415 • Kala UBass • RMI/Lehle Basswitch IQ DI • Tech21 Bass Fly Rig • SansAmp BDDI V2 • Fender Rumble 100 •
Gebruikersavatar
dumBASS
Berichten: 448
Lid geworden op: 23 dec 2004, 00:52

Bericht door dumBASS »

Mooie recensie! Leuk om te lezen.
Veel plezier met je aanwinst!
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26245
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Goed verhaal, frieteboer, en gefeliciteerd met dit mooie exemplaar!
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Jazzor
Berichten: 606
Lid geworden op: 20 mar 2006, 16:55

Bericht door Jazzor »

Lange leve de P! Mooie bas. De breedte van de hals heeft mij ook doen twijfelen toen ik een 50's P ging aanschaffen, maar daaar merk ik bij het spelen nagenoeg niets van. Mijn CIJ P-bass heeft dan weer een smallere hals ook erg fijn. Jazz halzen zijn smaller en dunner van "boven" maar in de hogere posities zijn deze ook behoorlijk breed.
Succes ermee.
https://www.myspace.com/coyotebutts" onclick="window.open(this.href);return false;
Robbedoes
Berichten: 80
Lid geworden op: 14 jul 2004, 23:19

Bericht door Robbedoes »

Mag ik vragen waar je hem besteld hebt in de UK? En kwam er op de kostprijs ook nog invoerrechten? Ik zit erover te denken ook een Precision te kopen maar als dat veel scheelt wil ik hem ook uit de UK laten komen.

Groetjes Robert
Aria Pro II 1983
Squier Jazz 1987
Fender Precision USA 2009
Fender American Pro II Jazz Bass 2023
GRbass ONE 800
GRbass 212 Tslim cabinet
Gebruikersavatar
Bertjefred
Berichten: 3065
Lid geworden op: 20 aug 2007, 22:18

Bericht door Bertjefred »

uit engeland iig geen invoerrechten,..
Gebruikersavatar
frieteboer
Berichten: 588
Lid geworden op: 21 aug 2008, 12:57

Bericht door frieteboer »

Robbedoes schreef:Mag ik vragen waar je hem besteld hebt in de UK? En kwam er op de kostprijs ook nog invoerrechten? Ik zit erover te denken ook een Precision te kopen maar als dat veel scheelt wil ik hem ook uit de UK laten komen.

Groetjes Robert
Ik heb hem uiteindelijk gekocht bij: https://www.dv247.com


greets Danny
Laatst gewijzigd door frieteboer op 07 feb 2013, 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.

| Human Base basses | EBS amplification |
Robbedoes
Berichten: 80
Lid geworden op: 14 jul 2004, 23:19

Bericht door Robbedoes »

Echt een schitterende bas ik denk dat ik daar ook maar eens voor moet gaan. Thanks voor de info.

Groetjes Robert
Aria Pro II 1983
Squier Jazz 1987
Fender Precision USA 2009
Fender American Pro II Jazz Bass 2023
GRbass ONE 800
GRbass 212 Tslim cabinet
Gebruikersavatar
Grainger
Koning Herrie
Berichten: 6109
Lid geworden op: 02 nov 2007, 22:18

Bericht door Grainger »

Prachtig basje!

Wat ik mij nu afvraag (kan gezichtsbedrog zijn hoor) bij de brug, de E-snaar is dunner op het zadel zelf lijkt het... Is dat nou echt zo?

Nogmaals, prachtig beestje!
Rics // Fenders // Squiers // Epiphone // Ampeg SVT CL // Ampeg 410 HLF
Persoonlijk topic
Gebruikersavatar
leof
Berichten: 118
Lid geworden op: 22 jan 2009, 16:08

Bericht door leof »

Grainger schreef:Wat ik mij nu afvraag (kan gezichtsbedrog zijn hoor) bij de brug, de E-snaar is dunner op het zadel zelf lijkt het... Is dat nou echt zo?
Ja, dat zijn nou de beroemde taperwound snaren van Fender.
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

Gefeliciteerd, mooie bas ! Goed dat ze zaken verbeteren zoals brug en mechanieken zonder de precision-look geweld aan te doen.
Hier ga je vast veel plezier aan beleven.
Zou je nog een close-up kunnen posten van die brug van bovenaf gezien ? Bedankt alvast.
Gebruikersavatar
frieteboer
Berichten: 588
Lid geworden op: 21 aug 2008, 12:57

Bericht door frieteboer »

Hallo Bedankt allemaal!
Heb de bas nu enkele weken en hij bevalt nog uitstekend, zal binnenkort nog wat bevindingen hier posten.

Wat de E-snaar betreft is het inderdaad zo dat het dunnere gedeelte op het zadeltje ligt. Het is zoals Leof zegt idd een 110TW.
Extra foto's van de brug?, u vraagt wij draaien :mrgreen: , hierop is de taperwound E-snaar goed te zien.

Afbeelding
Afbeelding

Groet, Danny

| Human Base basses | EBS amplification |
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

Ziet er degelijker uit dan de conventionele brug.
Ik zie dat er in elk zadeltje meerdere gleufjes zitten en dat de afstand tussen de G en D snaar groter is dan tussen D en A en A en E omdat hij bij de G in het tweede gleufje zit. Heb je dat bewust gedaan ?
Gebruikersavatar
frieteboer
Berichten: 588
Lid geworden op: 21 aug 2008, 12:57

Bericht door frieteboer »

Didi schreef:Ziet er degelijker uit dan de conventionele brug.
Ik zie dat er in elk zadeltje meerdere gleufjes zitten en dat de afstand tussen de G en D snaar groter is dan tussen D en A en A en E omdat hij bij de G in het tweede gleufje zit. Heb je dat bewust gedaan ?
Nee zo is ie van de fabriek gekomen, en dat zal waarschijnlijk zijn doordat de G-snaar dunner is volgt ie de zelfde lijn langs de hals als de E-snaar, want anders zou hij wat verder van de rand af ogen. Ik merk er eigenlijk helemaal niks van met spelen.

| Human Base basses | EBS amplification |
Plaats reactie