Middagje jazz

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
goikjen
Berichten: 245
Lid geworden op: 29 sep 2006, 19:26

Middagje jazz

Bericht door goikjen »

Gistermiddag een paar uur bij Pauls Bassmatters een paar basjes zitten testen. Hieronder tef je mijn verslag aan. uiteraard betreft het hier wel mijn mening en hoeft een ander het hier niet mee eens te zijn.

alle bassen zijn gestest over de Aguilar DB750 + 2 x 112

Fender USA Jazz standard 2008: (1.250 euro)

Dit is de uitvoering met rosewood toets. Ik wilde eigenlijk maple maar die hing er niet.
Speelbaarheid:
Voor mij is het thuiskomen. De hals speelt lekker soepel zoals ik van een jazz hals mag verwachten. De hals ligt ook lekker in de hand. Actie is zeer goed, niks te laag of te hoog.

Geluid:
Aangezien ik op zoek was/ben naar een maple toets is dit niet helemaal mijn sound maar over de aguilar klinkt hij wel als een beest. Mooi vol warm laag en in de hogere regionen blijft hij mooi helder. Nadeel vond ik alleen de snaar keuze van Fender. Er ligt een setje op 0.45, 0.65, 0.85, 1.10. En met name die laatste had ik liever wat dunner gezien.

afwerking:
Niks mis mee, Geen slecht afgewerkte fretten of lijmresten. Alles zit goed vast. Gewoon perfect afgewerkt.

Fender Jazz usa 1972 (3.100 Euro)

Speelbaarheid
De hals is op het eind wat dunner dan de nieuwe jazz bassen maar speelt verder ongelooflijk fijn. Ook hier ligt de hals weer goed in de hand.


Geluid
Je kunt horen dat dit beestje al een wat langer leven achter de rug heeft en dan bedoel ik dit positief. Het geluid is meer doorleeft en het is bijna alsof hij/zij tegen je praat wanneer je speelt. Ik weet alleen niet of dit dan ook gelijk het verschil van 2.000 euro goedmaakt. (ik weet dat de nostalgische waarde ook mee telt)

Afwerking
Zoals je bij deze bas mag verwachten is hij niet onbeschadigd maar dat maakt ook niet uit voor een bas van 37 jaar oud. Het maakt hem/haar alleen maar mooier.

KSD proto J70 (895 Euro)

Speelbaarheid
Het eerste wat mij opvalt is zijn gewicht. hij is nogal een stuk zwaarder dan de fender bassen. Het tweede wat mij tegenvalt is dat er niet echt een C-shape jazz hals op zit. De hals is toch wat ronder en daardoor ook weer wat dikker Waardoor ik hem weer minder lekker vind spelen.

Geluid
Nou had ik stiekum de hoop dat al dat extra gewicht ook een voller geluid zou produceren. Helaas, laat het geluid het ook aardig afweten. Ik vind het geluid kaal en zeker niet vol of warm.

Afwerking
Hier valt niks op aan te merken. De bas is perfect afgewerkt en ziet er keurig netjes uit.

Mike Lull MV4 (2.400 Euro)

Speelbaarheid
Heerlijk basje. Fijne nek, speelt erg soepel. De body voelt ook perfect aan. Eigenlijk niks op aan te merken behalve dat de actie iets lager had gemogen van mij.

Geluid
Mooi vol warm geluid. niks te veel of te weinig. Precies goed op alle fronten. Zowel in het hoog als laag. Overal klinkt deze bas gewoon perfect.

Afwerking
Is zoals je mag verwachten voor deze prijs. De bas is gewoon perfect afgwerkt. Zit degelijk in elkaar en dat voel je.


Mijn conclusie:

Als je een paar centen te makken hebt is een oude Fender jazz of een Mike Lull zeker de moeite waard, maar als je toch wat minder in de slappe was zit zijn die nieuwe Fender bassen zeker een goede optie. Qua kwaliteit doen ze zeker niet onder voor een Lull bas en qua geluid kunnen ze zich redelijk meten met de oude jazz bassen.

Wanneer een nieuwe USA Jazz nog te duur is zou ik in ieder geval de nieuwe mexicanen eens proberen. Ik heb ze niet geprobeerd maar heb er al wel heel veel goeds over gehoord. Als je van plan bent een KSD bass te kopen ga ze zelf testen. Ik was in ieder geval zwaar teleur gesteld over deze bassen.
Let,s make music, not war





Sandberg California JM5
Fender (Geddy Lee)
Fender player p-bass
Revelation RBJ 67 5DLX
Hoyer
GallienKrueger 1001RB-II
GallienKrueger NEO 212-II
Gebruikersavatar
Joren294
Berichten: 565
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:34

Bericht door Joren294 »

ik had laatst ook die KSD getest, omdat ie toch wat goedkoper was, en ik hoopte dat je gewoon niet voor het merk betaalde, maar het wel lekker spul was..
niet dus, de E snaar klonk prut, speelde wel ok, maar niet super, toen pakte ik de fender jazz american standard en ooohh wat een geil ding:D
Endorser for Sandberg basses and Orange amplifications

Band: https://www.makebelieveband.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie