praktijkervaringen met cabs

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Gebruikersavatar
SnarenPlankPlukker
Berichten: 1918
Lid geworden op: 05 sep 2005, 18:12

Bericht door SnarenPlankPlukker »

Hoe komt dat dan?

Je stelt dat de hoorn invloed heeft op de klank maar, je onderbouwd het niet.
Wat is de onderbouwing hiervoor?

De piezo heeft er in zo verre mee te maken dat deze altijd harsch/scherp van klank is.
Maakt niet uit welke hoorn je er voor hangt. Hiermee lijkt het me dus voor een hoorn niet mogelijk de klank te veranderen maar enkel de sprijding. Harschness heeft niets te maken met het algehele volume dat wordt weergegeven. Ook als je een piezo tweeter zachter zet blijft het harsch geluid. Door een grotere sprijding zal het echter wel minder luid zijn bij een gelijke hoeveelheid arbeid die door de driver wordt verricht. Dat noem ik geen verandering van de klank maar veranderng in spreiding dan wel volume.
Proud to play Cheap ass garbage gear like: Basscollection SB320 en SB331, Hartke HA5500a, modified Vx410, vx115. Modified met van den Hul kwaliteits kabels.
Trace Elliot AH200GP12, Roland GP16 multi fx, Sennheiser G1. Ashdown 410 T Deep Classic.
Gebruikersavatar
johnbob
Berichten: 5938
Lid geworden op: 14 nov 2004, 13:42

Bericht door johnbob »

Madmac schreef:Een ribbon tweeter is zachter

Afbeelding
Afbeelding
Missien wel een optie, wat kosten deze?
Het wordt natuurlijk moeilijk om ze "te proberen" alvorens te kopen...

Pol, ik begrijp het niet zo goed wat betreft de hoorn.
Deze verzorgt toch enkel de "uitweg" voor het geen de driver doet.
Ik kan me dus wel voorstellen dat hij invloed heeft op het geluid, maar niet de schelheid.
Mijn geluid is trouwens ook niet hoog, meer zoals jij het omschrijft snarenplukkert
:jaaaaa:
Maar ik mis wel die hoge "hiss" die je net ff mee krijgt tijdens het slappen.
pol
Berichten: 1079
Lid geworden op: 05 dec 2006, 14:44

Bericht door pol »

SnarenPlankPlukker schreef:Hoe komt dat dan?

Je stelt dat de hoorn invloed heeft op de klank maar, je onderbouwd het niet.
Wat is de onderbouwing hiervoor?
de uitleg die ik al gaf, als je een hoorn vergelijkt met een brede spreiding vs eentje met een smalle spreiding zal die met smalle spreiding een stuk scheller klinken recht voor de box, en die met een brede spreiding zal je in een veel breder gebied goed horen, maar dan minder schel als de tweeter met een smalle spreiding.

+ dan vervormt een hoorn ook nog, niet alle frequenties worden even fel benadrukt, praat maar eens door een kegel
Gebruikersavatar
johnbob
Berichten: 5938
Lid geworden op: 14 nov 2004, 13:42

Bericht door johnbob »

pol schreef: praat maar eens door een kegel
Ik heb wel al een mét een kegel gesproken :shock:
Gebruikersavatar
SnarenPlankPlukker
Berichten: 1918
Lid geworden op: 05 sep 2005, 18:12

Bericht door SnarenPlankPlukker »

Ok, er van uit gaande dat dit zo is.
Waarom zijn er dan hoorns met een smallere sprijding in bascabs geinstalleerd waarbij de fabrikant mag verwachten dat de beluisteraar er niet zo ver vanaf zal gaan staan?

Dan zou een dome tweeter veel logischer zijn, qua spreiding dan.
Proud to play Cheap ass garbage gear like: Basscollection SB320 en SB331, Hartke HA5500a, modified Vx410, vx115. Modified met van den Hul kwaliteits kabels.
Trace Elliot AH200GP12, Roland GP16 multi fx, Sennheiser G1. Ashdown 410 T Deep Classic.
Gebruikersavatar
Pushifier
Berichten: 2639
Lid geworden op: 13 okt 2008, 20:34

Bericht door Pushifier »

He john heb je ook al eens geprobeerd (wat ik doe), 1 cab alleen met tweeter en de L-pad net voorbij nul(net aan). Dan klinkt ie zoals het moet! (mijn ervaring is dat je toch de tweeter mist zodra je em uitschakeld)
pol
Berichten: 1079
Lid geworden op: 05 dec 2006, 14:44

Bericht door pol »

SnarenPlankPlukker schreef:Ok, er van uit gaande dat dit zo is.
Waarom zijn er dan hoorns met een smallere sprijding in bascabs geinstalleerd waarbij de fabrikant mag verwachten dat de beluisteraar er niet zo ver vanaf zal gaan staan?

Dan zou een dome tweeter veel logischer zijn, qua spreiding dan.
als je er niet veraf gaat staan wil je net een bredere spreiding. Je wil toch geen cab waarvan je het hoog niet meer hoort als je even een meter opzij stapt ?
Gebruikersavatar
SnarenPlankPlukker
Berichten: 1918
Lid geworden op: 05 sep 2005, 18:12

Bericht door SnarenPlankPlukker »

Precies en dus snap ik niet dat er allemaal hoorns met smalle spreiding in zitten.
Dat is mijn relaas. Toch zitten er geen dome of bullet tweeters in een bascab.
Proud to play Cheap ass garbage gear like: Basscollection SB320 en SB331, Hartke HA5500a, modified Vx410, vx115. Modified met van den Hul kwaliteits kabels.
Trace Elliot AH200GP12, Roland GP16 multi fx, Sennheiser G1. Ashdown 410 T Deep Classic.
Gebruikersavatar
johnbob
Berichten: 5938
Lid geworden op: 14 nov 2004, 13:42

Bericht door johnbob »

Pushifier schreef:He john heb je ook al eens geprobeerd (wat ik doe), 1 cab alleen met tweeter en de L-pad net voorbij nul(net aan). Dan klinkt ie zoals het moet! (mijn ervaring is dat je toch de tweeter mist zodra je em uitschakeld)
Ja, dan klinkt het idd lekker :)
Maar aangezien ik stereo speel wil ik beide cabs eigenlijk identiek houden.
Vandaar :wink:
Gebruikersavatar
snarie
Berichten: 1399
Lid geworden op: 17 mei 2007, 10:01

Bericht door snarie »

Misschien volledig verkeerde vergelijking maar ik wil het toch even kwijt:

PA bedrijven die nog met van die torens speakerswerken aan weerszijden van een podium zetten nog wel eens de laag, mid en hoog kasten door elkaar. Zie plaatje voor de opstelling:

Afbeelding


Hierdoor wil men bereiken dat het laag het hoog als het ware de zaal in 'draagt'. Kan het niet zijn dat als dit werkt op grote schaal, dat het ook toegepast word in basspeakerkasten? En dat je daardoor geen hoorn nodig hebt met een grote geluidsspreiding?
inderdaad joep :-)
pol
Berichten: 1079
Lid geworden op: 05 dec 2006, 14:44

Bericht door pol »

zal voor wat betere vertikale spreiding van het mid en hoog zijn denk ik ?

al kunnen ze wel beter de subs tegen mekaar zetten.

line array is dan toch een beter systeem.
Gebruikersavatar
snarie
Berichten: 1399
Lid geworden op: 17 mei 2007, 10:01

Bericht door snarie »

pol schreef:zal voor wat betere vertikale spreiding van het mid en hoog zijn denk ik ?

al kunnen ze wel beter de subs tegen mekaar zetten.

line array is dan toch een beter systeem.
precies, en ik vraag me af of je dikke 15'' speaker in je baskast dit ook doet met de hoge tonen van je hoorn. E
n inderdaad line array is echt wel beter, maar niet altijd haalbaar. De opstelling zoals ik hierboven getekend heb kun je nog wel eens tegen komen in feestenten waar het plafond te laag is om een line arrays te gebruiken.
inderdaad joep :-)
Gebruikersavatar
Madmac
geen ondernaamdinges
Berichten: 5674
Lid geworden op: 21 nov 2006, 22:04

Bericht door Madmac »

@Snarerplankplukker: ik begrijp intussen niet dat je tot vervelens toe blijft zeuren dat het filter je geluid beinvloed. Dit is gewoon absoluut niet waar en je woofers krijgen bij basscabs ALTIJD het hele spectrum ongefilterd te verwerken. Daarbij komt nog dat jouw 'ervaring' zich beperkt tot één enkel type cab van Hartke waar tweeters inzitten zonder enige vorm van volumeregeling.

Voor mij is een tweeter bij cabs met 10" woofers onontbeerlijk. Zelfs de bas klinkt dieper dankzij de tweeter omdat de harmonischen die de tweeter extra geeft het geluid een piano-achtige bijklank geven. Maar de enige tweeter die genoeg geeft om de 10"ers bij te houden is de Fostex-achtige die gebruikt wordt in de meeste gangbare merken. Een Piëzo is normaal gezien geen tweeter, gewoon een schreeuwerig dingetje dat je geluid om zeep helpt. Toch klinkt de Piëzo in Koentje bassist zijn Markbass Traveller héél mooi. Wat wil zeggen dat er ook prima piëzo's bestaan.

In mijn, met 8" Celestions uitgerustte, SWR Henry is een tweeter wél overbodig omdat die Celestions héél veel hoog weergeven. Dar geven de speakers zelf al die piano-sound.
Bijna terug actief op muzikaal gebied.
Gebruikersavatar
SnarenPlankPlukker
Berichten: 1918
Lid geworden op: 05 sep 2005, 18:12

Bericht door SnarenPlankPlukker »

@ Madmac:

Printspoorbanen zijn platgeslagen kabels.
De rest heb ik al eerder geschreven. 1 bottleneck is voldoende om een modderig geluid te maken. :wink:
Proud to play Cheap ass garbage gear like: Basscollection SB320 en SB331, Hartke HA5500a, modified Vx410, vx115. Modified met van den Hul kwaliteits kabels.
Trace Elliot AH200GP12, Roland GP16 multi fx, Sennheiser G1. Ashdown 410 T Deep Classic.
Gebruikersavatar
basske
Berichten: 450
Lid geworden op: 23 jan 2006, 20:47

Bericht door basske »

Ik heb net een geweldige ontdekking gedaan,
Ik dacht altijd dat Marbass cabs een neutrale sound hadden, maar ben ervan afgestapt,
ik sloot gisteren mijn oude cab aan met een beyma speaker (15G400)
Maar dit is een totaal ander geluid,
Echt neutraal alsof je de bas rechtstreeks beluisterd over een koptelefoon.
Veel zachter, minder laagmid en minder nasaal
Niet dat ik de markbass slecht vind, maar zeker niet neutraal,
EBMM SR5 LTD 2008 -- KSD705
Markbass Mini CMD 121P + 121 NewYork -- LM250
EBS Valve Drive
https://users.telenet.be/edwinbass" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie