praktijkervaringen met cabs

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Gebruikersavatar
heskez
Berichten: 2068
Lid geworden op: 13 aug 2004, 09:53

Bericht door heskez »

Heeft iemand al die Avatar cabs getest die bij bassconnection in Hilversum staan? Ik zit te denken aan een 12 inchertje daarvan, maar ik heb geen idee wat ik daarvan moet verwachten.
-- It's the hat that keeps the funk --
LHJ
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 jul 2009, 00:51

Bericht door LHJ »

Ik heb op de MarkBass NewYork604 gespeeld! En zoals belooft hier de review:

https://www.basgitaarforum.nl/viewtopic. ... 54#p636254

Cheers
Yamaha TRB6jp2 6 string @Elixir
Yamaha RBX775 5 string Modified @Rotosound
MarkBass 106HR + MarkBass 102HF @ Hartke HA3500
Gebruikersavatar
johnbob
Berichten: 5938
Lid geworden op: 14 nov 2004, 13:42

Bericht door johnbob »

heskez schreef:Heeft iemand al die Avatar cabs getest die bij bassconnection in Hilversum staan? Ik zit te denken aan een 12 inchertje daarvan, maar ik heb geen idee wat ik daarvan moet verwachten.
Ben ook wel benieuwd naar Avatar.
Op de een of andere manier blijven ze achter op andere merken waarmee ze zich zeggen te kunnen vergelijken.
Ik krijg bij Avatar het "Cort" gevoel.
Ze bouwen waarschijnlijk goede spullen, maar als het er op aan komt en je ziet het stapeltje geld voor een set 4x10's
Dan wil je toch liever een "echt merk" (dus spaar je nog ff door)

Misschien wel geheel onterecht....
Gebruikersavatar
Jazzshua
Berichten: 373
Lid geworden op: 23 jul 2009, 11:25

Bericht door Jazzshua »

johnbob schreef:Dat liefde niet blind maakt blijkt uit het feit dat ik vandaag mijn Eden op de stoep van feedback ga zetten...
Nu blijkt vlgs het Eden forum, dat ook de bekabeling van "sommige" cabs niet goed is.
Mijn tweeter blijft namelijk actief met uitgetrokken bulb.
Alles bij elkaar kleine dingen die zo opgelost zijn.
een foutje...oke, moet kunnen.
Een inferieure Lpad....tja dan ga je natuurlijk ook eens de grille los schroeven.
De linker speaker had een flinke uitstulping in de rand waar de conus aan het frame zit.
De driver zat vast met schroeven die ik alle 4 nog 3 hele slagen kon geven :shock:
Maar ik betaal grof geld voor dit spul en het moet niet gekker worden...zo meteen zeggen ze dat "bepaalde" types de foute speakers hebben!

De cab uit 2007 is perfect.
Speakers zien er goed uit, zitten muurvast en hebben de juiste bekabeling...tweeter is netjes aanwezig en niet te schel...
Maar wat er met die nieuwe gebeurd is, het lijkt wel alsof een of andere malloot een lichting cabs vernaggelt heeft omdat hij ontslagen werd of zo!
Alsof deze nieuwe 2x10xst open geschroeft is geweest en volgestouwd met dingen die er niet in thuis horen :roll:
Ben (even) het vertrouwen kwijt en een van de beste merken... :evil:

Ben in staat om terug naar het oude vertrouwde Trace Elliot te gaan :mrgreen:
Hey JB,

Heb je die cabs bij feedback vandaan?? Zoja welk filiaal?? Ik ben ook hevig opzoek naar een XST maar 2e hands wordt er eigelijk niks aangeboden. Op Thomann zijn ze natuurlijk wel te bestellen..., maar kosten ze toch nog een slordige €900 de stuk (ongeveer) Wat kosten ze bij feedback??

Fill me in please...

gr.
Fender
Spector
Genz Benz
Eden
Fulltube
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Avatar

Bericht door Wiro »

heskez schreef:Heeft iemand al die Avatar cabs getest die bij bassconnection in Hilversum staan? Ik zit te denken aan een 12 inchertje daarvan, maar ik heb geen idee wat ik daarvan moet verwachten.
'k Heb een 12" Avatar gehad. Weinig definitie. Beetje flopperig geluid. Prima om zachtjes te oefenen maar in de mix verdwijn je al snel in het kabaal van je mede-musici. 'k had 'm destijds gekocht wegens weinig financiën. Voor 't geld is het best aardig spul maar als je meer kunt betalen zou ik voor iets anders gaan.

Dus de Avatar verkocht en overgegaan naar Schroeder: Dit is topspul als het HARD en STRAK moet. Vervolgens Epifani en da's prachtig als je een mooie sound wil. Maar zo zijn er legio goeie merken in de handel.
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

Wow, ik heb die geschiedenis van die Eden van JohnBob even gemist, wat slecht zeg...nouja..hopen dat dit nu beter is bij Eden.

Ik heb de nog wat oudere cab's van Eden (2006 en 2007) en die dingen zijn werkelijk met alle liefde en vakmanschap in elkaar gezet. Net soldeerwerk, keurige inslagmoeren op de front-baffle (zo hoort het ook). En inderdaad, ze zijn gebouwd als een tank en kunnen presteren als een tank. Ik draai nu met 410XST + 210XLT op 1400W Crown. Die Edens kunnen inderdaad wat geweld verwerken en weergeven, ongelooflijk. Ik was even aan het kijken naar welke faston's ik nodig had om ze om te bedraden naar 2 Ohm, zie foto'tje:

Afbeelding
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
basske
Berichten: 450
Lid geworden op: 23 jan 2006, 20:47

Bericht door basske »

[quote= zie foto'tje:

Afbeelding[/quote]

Zijn dit Eminence Gamma Speakers?
EBMM SR5 LTD 2008 -- KSD705
Markbass Mini CMD 121P + 121 NewYork -- LM250
EBS Valve Drive
https://users.telenet.be/edwinbass" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

Nope, zijn Eden EC-1060XL-4 speakers. Volgens Eden maken ze die zelf, ik heb geen idee of dat zo is. Ze klinken en presteren wel verdomd goed.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
Pushifier
Berichten: 2639
Lid geworden op: 13 okt 2008, 20:34

Bericht door Pushifier »

Ze laten ze maken bij Eminance op specificaties van Eden. (wat bij bijna alle speakers in kasten gebeurd; dat het speaker deel wordt uitbesteed vaak)
(las ook dat David Nordschow (aka david Eden) bij Eden vandaan is al een tijdje en een nieuw merk is begonnen; dnaamps.com. Valt wel op dat de kwaliteit van eden behoorlijk achteruit is gegaan (blijkt ook uit het verhaal van Johbob; 2007 cab is goed-> nieuwere cab niet )
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

praktijkervaringen met cabs

Bericht door AmericanIdiot »

^^ weet je dat zeker?

Quote van de dna amps website (https://www.dnaamps.com/davidnordschowbio.htm" onclick="window.open(this.href);return false;)

Eden soon began to offer custom bass cabinets to touring professionals unhappy with then-current offerings. Thus began David's addiction to Pure Bass Tone. Few people realize that David and his team built OEM speakers for numerous manufacturers, including Ampeg, Randall, Mesa Boogie and Pearce, probably because David was pretty quiet on the subject. But he soon stepped firmly into Bass History with his new cabinet design, which featured multiple 10" speakers coupled with a high-frequency horn.
Gebruikersavatar
Bassix
Berichten: 42
Lid geworden op: 05 okt 2008, 10:28

Gallien Krueger 212 Neo (600 watt)

Bericht door Bassix »

Hoi,

Ik wilde je de volgende informatie niet onthouden.

Ik heb sinds kort onder mijn EBS 350 top een GK 212 neo cab staan. Na veel tests en twijfels ben ik nu helemaal gelukkig met mijn stackje.

De GK 212 is erg sjouwbaar door zijn gewicht van nog geen 23kg. De handgrepen zijn goed geplaatst. Hierdoor ben ik niet meer afhankelijk van welwillende groupies die de box op zijn plaats zetten. Onder de box zitten een paar leuke wieltjes die volgens de beschrijving uitsluitend bedoelt zijn om de box voort te bewegen. Dit werkt prima op vlak terrein, maar op klinkertje red de box de Elandproef niet. De wieltje zijn met een eenvoudige beweging los te halen.

De verwerking van de box is prima, stevige grill en de aansluitpunten zijn robuust. Dus een dikke voldoende. De bekleding lijkt erg roadworthy, maar na één optreden kan ik eigenlijk nog geen uitspraak doen over de levensduur van deze bekleding.

De GK 212 NEO heeft voldoende laag en punch om binnen een Bluesrock trio volledig overeind te blijven. De 12" speakers geven voldoende knorrr en grunntt om me een permanente grijns op het gezicht te geven. De cab is 4 ohm, en ik zal er binnenkort een 2x10" GK Neo bovenop zetten zodat ik dan optimaal gebruik maak van de mogelijkheden van mijn EBS 350.

De keuze voor een cab blijft erg persoonlijk, maar zorg zeker dat je ook deze cabs van GK test.



Grtz

Rico
hollowtool
Berichten: 103
Lid geworden op: 14 apr 2010, 10:20

Bericht door hollowtool »

ik heb ook een cab van G&K aangeschaft!!

ik heb de neo 410 op 4 Ohm. geweldig wat een cab!! ik was bang dat ik laag zou verliezen maar dat is absoluut niet het geval.

geweldig strak laag ( spelend in drop c ) veel druk en natuurlijk WAT KAN DAT DING HARD!!!!!!!!!

ik ben zeer te spreken over deze cab. goed betaalbaar voor veel kwaliteit!!

ik zou het zeker mensen aanraden om deze serie van G&K uit te testen.
Ibanez Srx 720
Warwick streamer STD ( bartolini upgrade )
Hartke Ha3500
G&K Neo 410
Hartke XK4
Berichten: 39
Lid geworden op: 18 mei 2009, 19:23

Bericht door Hartke XK4 »

Ik heb een Glockenklang Heartcore Box met een 15" en een 10" voor de hoge tonen. De cab kan ook schuin gezet worden als monitor. 300 Watt @ 8 Ohm en volgens het schildje wat erop zit goed van 38Hz tot 15 kHz. Het geluid wat mijn Nemesis N-400 eruit haalt is zeer direct. Vrij neutraal met iets nadruk op de lage middentonen. Als ik mijn actieve bas wat hoog erbij geef en ik slap of pop met de snaren komen de hoge tonen om je oren gevlogen. Terwijl een zompig Reggaeloopje met het hals-element open je eraan herinnert dat je een 15" hebt. De cab is zeer efficient. Ik heb eens een Hartke 15" combo gebruikt als 2e cab op de Nemesis maar die voegde zeer weinig toe aan het volume van de Glock. Het scheidingsfilter in de cab geeft de 10" geen lage tonen, en de "tweeter" staat ook vrij zacht ten opzichte van de 15" lage tonen.
Ik kan met mijn bas (Status) en de Nemesis precies dat geluid krijgen wat ik wil. Vrij veel middentonen terwijl de lage E toch zeker niet te slapjes wordt. Tijdens een optreden in een middelgrote kroeg is de amp niet boven de helft van het vermogen gezet, terwijl de gitaren en zang wel over de PA gingen en ik niet.
Nadelen: XLR en geen Speakon aansluiten op de cab?! Loodzwaar (45 kilo)! Gelukkig wel 2 goede handvatten!

Zeker een aanrader voor mensen met een goede rug of een Roadie.
Kramer 450B met aluminium hals
Status Series 4000 met Graphite hals
Nemesis N-400 met Glockenklang Heartcore Box
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Hartke XK4 schreef: Nadelen: XLR en geen Speakon aansluiten op de cab?!
Klopt, in de tijd dat die kast werd gebouwd was er nog geen/nauwelijks sprake van speakon. Toen werd XLR gebruikt als beter alternatief voor een jackplug.
Hartke XK4
Berichten: 39
Lid geworden op: 18 mei 2009, 19:23

Bericht door Hartke XK4 »

deevit schreef:Klopt, in de tijd dat die kast werd gebouwd was er nog geen/nauwelijks sprake van speakon. Toen werd XLR gebruikt als beter alternatief voor een jackplug.
Op zich geen slechte keuze, maar probeer maar eens een speakon->XLR speakerkabel te vinden. Heb hem uiteindelijk zelf gemaakt. Uit welke tijd is deze kast dan? Ik weet wel dat de speakers die erin zitten (RCF uit Italie) al heel lang niet meer
gemaakt worden. Eeuwig zonde.
Kramer 450B met aluminium hals
Status Series 4000 met Graphite hals
Nemesis N-400 met Glockenklang Heartcore Box
Plaats reactie