praktijkervaringen met cabs

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Gebruikersavatar
johnbob
Berichten: 5938
Lid geworden op: 14 nov 2004, 13:42

praktijkervaringen met cabs

Bericht door johnbob »

Graag wil ik van zoveel mogelijk mensen ideeën en vooral praktijkervaringen horen over alle merken cabs.
Veel is terug te lezen op internet.
De specs, wat ze zouden kunnen etc etc.
Maar zoals bekend zijn theorie en praktijk, zeker in de bass cab wereld vaak niet gelijk aan elkaar.
Het slot op het markbass topic zegt genoeg.
Dit is dus niet de weg die ik hier in wil slaan.

Ik ben geïnteresseerd in dingen als;
Een 300 watt cab die een 800 watt overtreft.
Velen staren zich blind op watts rms, Tuning etc...misschien dat dit topic voor ons allemaal wat meer duidelijkheid geeft over wat het beste bij wie past.
Niet Aguilar of eden of epifani kopen omdat het duur is en dus goed moet zijn....maar omdat het ook doet wat het beloofd.
Maar dan voor alle merken.
Zijn er mensen die een koop gedaan hebben die achteraf tegenviel etc etc.

:wink:
Gebruikersavatar
KvE
Berichten: 10968
Lid geworden op: 07 mar 2008, 22:09

Bericht door KvE »

Leuk idee voor een topic!

Mijn ampeg 2x10 classic heb ik nu 10 of 15 jaar en het ding heeft alles wat ik wil: Veel laag, niet stuk te krijgen en klinkt (met tweeter dr uitgesloopt) heerlijk. Hij weegt alleen wat veel.

Vroeger zat er een idem 1x15 bij maar die speaker heeft 't uiteindelijk begeven. Had ook teveel afstand nodig om goed door te komen.

Tegenwoordig staat er op de 2x10 een hartke transporter 115 met een Celestion speaker, die klinkt gek genoeg veel directer. Het lijkt erop dat de Transporter cab heel goed doordacht is. Erg licht bovendien.

De combinatie van deze twee is ruim voldoende, ik zou geen kroeg of zaal kunnen bedenken waar hij niet voldoet. Pas als de drums ook uitversterkt worden ga ik aan een PA-linkje denken.
Gebruikersavatar
Ernst
Berichten: 313
Lid geworden op: 28 jul 2007, 02:02

Ashdown Mag

Bericht door Ernst »

Ook een duit in het zakje van mijn kant:

Ik heb een ashdown Mag300-C115 combo die ik "stack" met een Mag210T Deep cabinet (tevens ashdown). Zowel stand alone als samen is het geen top of the bill zoals de grote merken, maar qua prijs en kwaliteit verhouding voldoet het uistekend.
De Mag210 geeft prima laag en hoog weer, komt echter wat te kort in de heldere mids. Dit wordt weer goed opgevangen met de speaker in de combo.
Ik kan er echter prima mee uit de voeten, laatst de combinatie voor het eerst live geprobeerd in bij een kroeg optreden en het schopte bips! Hier blijf ik het voorlopig mee doen.
Voor de bassist met een budget prima set up.

Tevens de Mag410 geprobeerd bij we-music Eindhoven, in combinatie met een ABM top. Combinatie klonk uitstekend, hoewel ik wederom iets van de heldere middentonen miste. Ook voor deze cab hetzelfde oordeel.

Op een festivalletje gespeeld met een peavey top + 4x10 TVX (?) cab. Die zat weer helder in de middentonen, maar wat gebrek aan het echte laag.

Misschien eens de mag410 met zo'n peavey 4x10 combineren?"
"Every Beggar is Christ" - Stiltskin
Gebruikersavatar
Lifto
Berichten: 277
Lid geworden op: 12 dec 2008, 11:34

Bericht door Lifto »

Ik heb een Ampeg pr410hlf. Vind deze cab helemaal te gek. Voor mij geen 8x10 mijn geluid is vol genoeg met deze 4x10. Je ziet ze niet erg vaak. Ik heb die van mij ooit in Belië opgehaald voor €650,- terwijl als je ze nieuw uit Amerika most halen minimaal €1500,- kwijt was. Enige nadeel naast gewicht is dat er geen tolex aan de buitenkant zit maar gewoon gelakt hout. Voordeel daaraan is weer dat je hem makkelijk kan overspuiten.

Specs:
LF Drivers: 4 x 10” Cast Speakers
Voice Coil: 2.5”
Magnet Weight: 56 oz
HF Driver: Horn/Driver
Voice Coil: 1”
Magnet Weight: 8 oz
RMS Power Handling: 600-Watts
Frequency Response (-3dB): 33Hz - 18kHz
Usable Low Frequency (-10dB): 29Hz
Crossover Frequency: 4kHz
Nominal Impedance: 4-Ohms
Sensitivity: 96dB
Maximum SPL: 124dB
Dimensions (W x H x D inches): 26.25 x 30.75 x 18.75
Weight: 128 Pounds
Jack

Bericht door Jack »

Mijn bijdrage,
Ben ooit begonnen met een SA 412 met celestion speakers.
Onvoorstelbaar zwaar, en ook niet echt mijn geluid.
Vanwege het gewicht er zelfs 2 speakers uitgesloopt, maar dat mocht niet baten.
Vanwege de roem en faam die SA destijds had wel erg goed kunnen verkopen.

Met dat geld een Session combo gekocht met 2 aparte 112 cabs erbij.
Dit was een geweldige set, klonk heerlijk en ging beestachtig hard voor zulk klein spul destijds.
Helaas overleed de combo.
Die heb ik toen vervangen voor een Roland cube, die ik liet draaien op de 2 Session cabs.
Die Roland later weer ingeruild voor een Kitty Hawk om dat er meer vermogen nodig was.
Dat trokken de Session cabs niet, dus die ingeruild voor een 410 Hartke wat in de 80tie helemaal hot was.
Ik kreeg daar geen geweldige resultaten mee, dus het hele circus ingewisseld voor een Charlie combo met 15"speaker.
Met een Charlie hoef je ook vandaag aan de dag niets anders meer te wensen, behalve dan wat meer druk en een iets directere sound.
Daarom heb ik er toen een 410 Trace cab bijgekocht, een rib uit mijn lijf destijds, maar ik zou er zo weer een rib aan opofferen.
Het resultaat was geweldig, een sound die stond als een flat, en genoeg druk en spreiding om iedereen blij te maken.

De Charlie is uiteindelijk aan ouderdom overleden, en de Trace cab na een aantal jaren stilstand verkocht.
Pointless to say...hoe en waarom ik die ooit heb weg gedaan. :wall: :wall: :wall: :wall:

Nu ben ik dus weer op zoek naar een Trace cab.
Na mijn uitstapje naar Eden, ben en blijf ik in tegenstelling tot John een verstokt Trace fan.
Voor mij niet snel wat anders, maar iedereen staat het vrij mij te overtuigen dat het beter kan.

Over de HiWatt hoef ik verder denk ik geen verhaal te houden, dat moge ieder zich zelf respecterende bassist bekent zijn.. :wink:

Grtzzz
Gebruikersavatar
Roro92
ex-ex-gek
Berichten: 8625
Lid geworden op: 14 aug 2007, 09:13

Bericht door Roro92 »

Ik speel ook over Ampeg. Is absoluut niet licht, zwaar zelfs (maar ik mag niet zeuren want ik heb 'm in een flightcase).

Heerlijk modderig en punchy, precies wat ik zoek!
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

Ik ben begonnen met combo's, maar mijn eerste echte cab was een Ashdown ABM410T. Een bakbeest van een ding (wat overigens wel heel goed klonk). Hij was nogal zwaar, 38 kilo, maar heeft me nooit in de steek gelaten. Had een behoorlijk dik laag-midden, liet heel af en toe wat liggen in het laag maar was in het hoge spectrum onverslaanbaar. Ik gebruik niet zoveel hoog in mijn geluid, maar áls ik het dan nodig had was het er ook.

Ik speel nu op 2 Aguilar DB112 cabs, en dat is voor mij echt een hele verbetering. Grotere speakers, en dat merk je, vooral in het laag. Het zijn er maar 2, maar ze pompen zoveel meer geluid dan die ene Ashdown... Het zijn ook de enige cabs die ik ken waar de tweeter iets positiefs toevoegt aan het geluid.
Ze zijn niet zo heel licht (22 kilo per stuk), en af en toe een beetje onhandig omdat er maar 1 handvat aan zit, maar dat heb ik er graag voor over. De sound is heel gebalanceerd, en ze knallen echt overal doorheen. Deze kastjes hebben mij doen besluiten dat ik (voorlopig) alleen nog maar op 12" speel.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
johnbob
Berichten: 5938
Lid geworden op: 14 nov 2004, 13:42

Bericht door johnbob »

Thanks voor de posts tot nu toe.... :wink:
Dit is wat ik bedoelde met dit topic, niets gaat boven praktijkervaring :jaaaaa:
Zal binnen kort ook een klein stukje over mijn ervaring met de 2 2x10 kasten van eden.

De 4x10xst is inmiddels besproken elders.
Mijn ervaring was in elk geval een van verwondering.
Wat een geweld voor zo'n kleine 4x10.
Veel laag een vrij vlak middengebied en knetterend hoog.
Dit laatste zag ik zelfs als een nadeel.
De tweeter gaat dan ook op z'n laagste stand bij mij...ook de 2x10xst's

Het mooie van de xst serie is dat ze misschien die bult in het mid gebied missen, maar deze gamakkelijk oppikken als dit gebied met je amp en/of bas boost.
De xst series is voor mij de meest toegeefelijke cab.
Hij doet alles wat je vraagt :jaaaaa:
kickshaw
Berichten: 117
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:56

Bericht door kickshaw »

Goeie topic!
Van het weekend zal ik ook proberen mijn ervaringen met verschillende merken combo's en losse stacks te vertellen. Ik speel nu met Aquilar AG500SC omdat ik heb gemerkt dat dit een echt plug and play versterker is, de toonregeling staat bijna altijd op 12 uur, het enige verschil is dat ik af en toe het volume of het laag wat iets aanpas als ik van een passieve bas naar een actieve bas wissel.
Ik speelover twee GS112 cabinets wat mij eigenlijk heel goed bevalt. Soms denk ik dat ik een 15 inch extra nodig heb maar voor de meeste optredens is dit ruim voldoende.
Gebruikersavatar
johnbob
Berichten: 5938
Lid geworden op: 14 nov 2004, 13:42

Bericht door johnbob »

Jack schreef:
Nu ben ik dus weer op zoek naar een Trace cab.
Na mijn uitstapje naar Eden, ben en blijf ik in tegenstelling tot John een verstokt Trace fan.
Voor mij niet snel wat anders, maar iedereen staat het vrij mij te overtuigen dat het beter kan.

Grtzzz
Ik denk dat dit is waar het topic om gaat.
Ik vind het altijd wel mooi als mensen hun merk trouw zijn...dat ben ik zelf ook (allee, 2 merlen dan) :mrgreen:
Maar dat zette me juist aan het denken, "is dat wel terecht".
Baseer ik dat wel op de juiste feiten.
Trace doet het voor jou...en voor mij trouwens ook.
Maar Eden xst nog net ff meer...niet omdat het beter is.
Het zit 'm in marginale invloeden zoals afwerking.
Maar ook in het switchen van trace naar gibson naar Peavey...hoe is trace nu tov hoe het ooit was.
Daar moet voor mij nog wat tijd over heen gaan.
Maar ik heb er een goed gevoel bij, zeker Peavey is oerdegelijk en betrouwbaar.
En Mag trace zijn eigen karkater behouden, dan hoop ik dat peavey er wel toezicht op houd dat die bekende betrouwbaarheid ook voor trace geld.

Van wat ik gehoord heb van de nieuwe 4x10 van trace...niets dan lof :worship:
Jack

Bericht door Jack »

Daarom ga ik ook zeer binnenkort de nieuwe 410 eens uitproberen, met mijn eigen versterker.
Ik denk zomaar dat ik snel over de streep ben.

Komt voor mij ook nog bij dat ik de looks van Trace onovertroffen vind, niet dat dat doorslaggevend is, maar wel leuk meegenomen. :D
Gebruikersavatar
johnbob
Berichten: 5938
Lid geworden op: 14 nov 2004, 13:42

Bericht door johnbob »

Bin gespannt....
Laat het maar weten wat jij er van vond :wink:
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23318
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

Ik heb bij de meeting in 2007 over de Eden van Gabriël gespeeld en die klonk wel mega lekker.........................
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Quasimodo

Bericht door Quasimodo »

Ernst schreef:Ook een duit in het zakje van mijn kant:

Ik heb een ashdown Mag300-C115 combo die ik "stack" met een Mag210T Deep cabinet (tevens ashdown). Zowel stand alone als samen is het geen top of the bill zoals de grote merken, maar qua prijs en kwaliteit verhouding voldoet het uistekend.
De Mag210 geeft prima laag en hoog weer, komt echter wat te kort in de heldere mids. Dit wordt weer goed opgevangen met de speaker in de combo.
Ik kan er echter prima mee uit de voeten, laatst de combinatie voor het eerst live geprobeerd in bij een kroeg optreden en het schopte bips! Hier blijf ik het voorlopig mee doen.
Voor de bassist met een budget prima set up.
Ik heb bijna dezelfde combi, alleen ipv een MAG300-C115 combo een losse MAG300 icm een MAG210 en MAG115. Heb verder weinig toe te voegen aan hetgeen Ernst schreef.

Echter heb ik ook nog een Warwick Pro Fet 3.2 en die amp is meer mijn sound op dezelfde cabs dan de MAG300. De Pro Fet is warm, helder, clean en geeft veel laag. Zoals inmiddels bekend de MAG300 erbij gekocht als back-up en oefen amp.

De Pro Fet alleen icm de MAG115 vind ik niet geweldig, wel eens op de oefening gedaan maar kan me niet bekoren. De Pro Fet alleen icm de MAG210 is een heel ander verhaal. Zal wel komen omdat de MAG115 geen tweeter heeft. Icm met zowel de MAG210 als de MAG115 een heerlijk geluid. Heb ik nu bij 2 optredens live uitgeprobeerd en was prima hoorbaar zonder PA.

De MAG300 icm de MAG115 heb ik laatst gebruikt bij een optreden in een klein restaurant in Duitsland. Heb de deep en bright switch, maar niet aangezet want dan wordt het zompig. De MAG300 icm de MAG210 is een lekkere combi. Morgenavond ga ik voor het eerst de MAG300 icm de MAG115 en MAG210 live uitproberen bij een optreden. Ben zeer benieuwd.

De Warwick is in reparatie bij de toetsenist ivm een te vervangen jack-input die ik door op een monsterkabel te staan heb stuk gemaakt. :( Het moge duidelijk zijn dat de Warwick Pro Fet 3.2 mijn favoriete amp is.
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26347
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Ik ben al een aantal jaren een trouw en enthousiast Ashdown-gebruiker. In het verleden heb ik "van alles gebruikt" (radio :mrgreen: , Traynor combootje, Marshall 100W top met 212 kast, Yamaha, Peavey en weer Yamaha), maar dat is hier niet zo relevant. Eerste enigszins echt serieuze toren was een setje Hughes&Kettner BR410's aangedreven door een 200 watt H&K Basskick 707, en later door een HA 3500.

In 2000 heb ik na lang zoeken en uitproberen een set Ashdown ABM's (115/210) gekocht. Naar dát geluid bleek ik op zoek te zijn met mijn budget, stijl, voorkeur en bassen. In de H&K miste ik toch "iets". Een middagje Bassmatters leerde dat die ABM's mij gaven wat ik zocht.
Overigens bestond de set Ashdowns die ik aanvankelijk bij vanuit Nijmegen meenam uit een ABM210 en een klein formaat MAG115. Na 1 optreden en 1 repetitie bleek dat voor mijn gevoel toch niet helemaal de goede combi en dezelfde maand is de MAG vervangen door een groot formaat ABM115. En dat bleek een goede zet, want ik speel nu al 8 jaar op ABM's en ik hoef voorlopig nog niks anders.

Inmiddels heb ik de 210 vervangen door een nieuw type 410 en die laatste recentelijk weer door een "oud type" 410 (stoffen frontje). En die laatste wisseling blijkt naast cosmetisch ook qua geluid beter uit te pakken: de oude die ik nu heb, heeft een reflexpoort onder aan de voorzijde, de nieuwere had 2 ronde baspoorten aan de achterkant. En om één of andere reden is die ouwe lekkerder, misschien met een heel klein ietsiepietsie minder echt laag, maar wel veul strakker, gedefinieerder en ronder en minder boemerig. Die 410's zijn, zoals Hidde ook al meldt, behoorlijk zwaar, maar dat heb ik er wel voor over. Ik heb nu een prima 115/410 combi.

De versterkers zijn in de loop der jaren ook veranderd: de HA3500 werd een Ashdown MAG300, en inmiddels heb ik al weer ruim 3 jaar een ABM500 en ook daar zal voorlopig niks aan veranderen.
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Plaats reactie