praktijkervaringen met cabs

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Gebruikersavatar
André_84
Berichten: 4977
Lid geworden op: 27 sep 2006, 09:12

Bericht door André_84 »

john, heb jij ook ervaring met de swr goliath serie? ofwel de henry of nouja de topserie van swr zeg maar. ben benieuwd wat je daarvan vindt.
https://www.coninemusic.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Sandberg California JJ custom ofzoiets
Rickenbacker 4003 JG
Homebrew JazzPrecision
GK 700 RB-II
SWR Henry 8x8
SWR Goliath II 4x10 + matching zelfgebouwde 15" (te koop!)
Gebruikersavatar
johnbob
Berichten: 5938
Lid geworden op: 14 nov 2004, 13:42

Bericht door johnbob »

Hoi Andre,

Ik heb de Goliath II (ik meen 540 watt) gehad.
Ik moet zeggen dat dit een rete strakke cab was.
Ze gaan best hard en klinken mooi rond....maar heel af en toe miste ik net ff wat diepte en zou een 15" geen overbodige luxe zijn.
Maar eigenlijk kwam dit nauwelijks voor in de setting zoals ik 'm gebruikte.
De nieuwere series ken ik enkel van in de winkels...ze komen veel volwassener op mij over qua klank en belastbaarheid in de lagere frequenties...maar dit is enkel op volumes geconstateerd die je doorgaans in een winkel hanteerd.
Een juweeltje om te zien trouwens 8)

Ik kon mijn cab omschrijven als "wat je er in stopt komt er uit qua versterker"
Maar dat kan ook (deels) komen door het eigenwijze karakter van de trace elliot tops, deze vind ik namelijk altijd op elke box redelijk duidelijk aanwezig.

Ze zijn natuurlijk erg zwaar...althans, ze hebben nog het echte "rock&roll" gewicht :lol:
Maar voor mijn gevoel perfecte waar en rete degelijk spul.
Erg beinvloedbaar door je versterker en geven veel druk :jaaaaa:


Denk je er over om er een aan te schaffen?
Gebruikersavatar
André_84
Berichten: 4977
Lid geworden op: 27 sep 2006, 09:12

Bericht door André_84 »

Ik heb er één :lol: maar was benieuwd wat jij er van zou vinden. Ik heb weinig ervaring met Eden, maar ik vind iig van die van mij (een 4x10 goliath II @ 8 ohm) dat ie in vergelijking met veel cabs die ik heb getest juist behoorlijk diep gaat en dat 'ie heel veel druk op levert. Echt dat duwtje in de rug. Dat van die extra 15"er evt herken ik dus niet. Ik heb een poosje 2 stuks epifani 12"ers van deevit geleend, die overigens zeer goed klinken, maar die setup van 2 12"kastjes gingen niet zo diep als mijn ene 4x10.

Ik hoor vaak dat die efficientie van swr dubieus zou zijn en niet juist gemeten door swr, maar ik merk zelf dat ik met een enkele 410 op 8 ohm harder ga dan anderen met 2 kasten van 8 ohm. Echter boet hij ietwat in op strakheid en helderheid. Hij is ietwat wollig zeg maar, maar ik meen dat de nieuwere versies dat minder hebben. Ik vindt niet alle 410 kasten goed als stand-alone werken, maar die van mij zeker wel. Was eigenlijk voornamelijk benieuwd hoe swr Goliath serie zich verhoud tov Eden.

overigens gebruik ik 'em als het moet wel icm een 15" er, maar dat is niet zo'n goeie en dan gaat het voornamelijk om er voor te zorgen ik op 4 ohm kan draaien. Ik overweeg om er ofwel eenzelfde 410 bij te kopen, of bv te kijken naar zo'n henry ofzoiets.
https://www.coninemusic.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Sandberg California JJ custom ofzoiets
Rickenbacker 4003 JG
Homebrew JazzPrecision
GK 700 RB-II
SWR Henry 8x8
SWR Goliath II 4x10 + matching zelfgebouwde 15" (te koop!)
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22639
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Ik vind het zo moeilijk om iets vaststaands te schrijven over om het even welke speaker. Of ik nu Epifani, Eden of Ampeg meehad in live-situaties : volgens mij heb je gewoon een heleboel geluk nodig om goed te klinken op een podium en heeft je omgeving gewoon de grootste invloed en imho minder of het 12", een 10" enz betreft..
Er zijn momenten geweest dat ik door de geluidsbalans al mijn materiaal resoluut zou verkocht hebben en twee dagen later klonk het als het beste dat ik me kon inbeelden mààr gewoon op een ander podium.
Natuurlijk zijn er constanten en nuances maar als je op een kl*te-lokatie staat moet je af en toe gewoon hulpeloos op je ervaring rekenen. Het kan helpen dat je goed materiaal bijhebt maar één merk als absolute garantie zien voor een dijk van een klank met een stuwend en gedefinieerd laag, daar geloof ik niet meer in.
Vanavond vertrek ik naar een mij onbekend café en ik kan alleen maar hopen dat het goed zal klinken maar zeker ben ik al lang niet meer.
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
PeterR
Berichten: 2232
Lid geworden op: 17 mei 2008, 16:51

Bericht door PeterR »

Dat kan zelfs per band schalen. Laatst mijn Ashdown KBM uitgeleent. Van de drie bands kwam hij er bij twee prima bovenuit. Bij de derde niet... geen idee hoe het kon, maar het was zo :jaaaaa: Zaal, cab en plaatsing van de cab waren wel degelijk gelijk!
Gear: Sandberg California PM4 : Sandberg California Vs4 : TC electronic rh450
Gebruikersavatar
Pushifier
Berichten: 2639
Lid geworden op: 13 okt 2008, 20:34

Bericht door Pushifier »

+1 ik heb dezelfde ervaring. Ik oefen in een vrij kleine ruimte helemaal bedekt met tapijt inclusief wanden. Nou die 15 inch erbij is gewoon teveel(of je hoort em nauwelijks). Hij komt gewoon niet tot zijn recht in zo een vrij kleine ruimte (4 bij 6 geloof ik). Die ervaring heb ik thuis precies hetzelfde.
In een grote ruimte is het weer wowwwww; gerommel in mijn billen. maar dan nog is het weer heeeeel bepalend hoe de ruimte is. Vooral stenen/muren zijn erg klote voor het geluid. En dan nog hoe je de boel neerzet. Ik zet meestal mijn spullen 1.5 meter van een hoekpunt in een ruimte (kan ie nog ademen :mrgreen: ) Dat maakt al zoveel verschil met de spreiding van het geluid tov als ik in het midden van muur zet. Enz enz enz enz
Gebruikersavatar
Bertjefred
Berichten: 3065
Lid geworden op: 20 aug 2007, 22:18

Bericht door Bertjefred »

PeterR schreef:Dat kan zelfs per band schalen. Laatst mijn Ashdown KBM uitgeleent. Van de drie bands kwam hij er bij twee prima bovenuit. Bij de derde niet... geen idee hoe het kon, maar het was zo :jaaaaa: Zaal, cab en plaatsing van de cab waren wel degelijk gelijk!
Hey ik was die 3de :P Het hielp de 2de avond iig al erg door de buizenpreamp weg te draaien trouwens,en kon me draadloos nog iets opschroeven. Veel headroom had ik zeker niet over.
Gebruikersavatar
PeterR
Berichten: 2232
Lid geworden op: 17 mei 2008, 16:51

Bericht door PeterR »

Wat voor cab hing er toen onder? Hmm baal wel dat de headroom zo tegen valt... je zou zeggen dat 400 watt genoeg moet zijn, ook met 8 ohm?? Nu schijnt dat ook veel te verschillen... Kga bijna twijfelen aan mn amp, terwijl ik de sound wel lekker vind. Of, (om on topic te blijven) er moet gewoon altijd 4 ohm geblazen worden en dus moet er een extra cab bij!
Gear: Sandberg California PM4 : Sandberg California Vs4 : TC electronic rh450
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26359
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Herriebert heeft mijn ouwe 410 in de aanbieding vooâh wènag, zie ik net :wink:
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
PeterR
Berichten: 2232
Lid geworden op: 17 mei 2008, 16:51

Bericht door PeterR »

Ja ik zag het... Ik kwijl me kapot!! tis alleen dat ik juist mijn 4*10 heb weggedaan, omdat die krengen zo lastig naar zolder zijn te tillen. Als er een nieuwe kast bij komt is het waarschijnlijk een 210. Het liefst met neodynium speaker, dat scheelt weer wat kilo's Het liefts uiteraard met stoffen frontje, maar anders maak ik dat zelf gewoon. Ik kan alleen nergers 16ohms speakes vinden, die ik dan kan wisselen in de cab :?
Gear: Sandberg California PM4 : Sandberg California Vs4 : TC electronic rh450
Gebruikersavatar
johnbob
Berichten: 5938
Lid geworden op: 14 nov 2004, 13:42

Bericht door johnbob »

Pushifier schreef:+1 ik heb dezelfde ervaring. Ik oefen in een vrij kleine ruimte helemaal bedekt met tapijt inclusief wanden. Nou die 15 inch erbij is gewoon teveel(of je hoort em nauwelijks). Hij komt gewoon niet tot zijn recht in zo een vrij kleine ruimte (4 bij 6 geloof ik). Die ervaring heb ik thuis precies hetzelfde.
In een grote ruimte is het weer wowwwww; gerommel in mijn billen. maar dan nog is het weer heeeeel bepalend hoe de ruimte is. Vooral stenen/muren zijn erg klote voor het geluid. En dan nog hoe je de boel neerzet. Ik zet meestal mijn spullen 1.5 meter van een hoekpunt in een ruimte (kan ie nog ademen :mrgreen: ) Dat maakt al zoveel verschil met de spreiding van het geluid tov als ik in het midden van muur zet. Enz enz enz enz
Klopt idd...
Ook wat Geert zegt (niet wilders dus, maar onze eigen Geert) :wink:
Ik denk dat menigeen geblindoekt door de mand zou vallen als we zijn/haar eigen setup onder verschillende omstandigheden zouden laten horen.
Vaak hoorde ik Eden achter me of eigenlijk "Trace".
Maar hoe vaak ik niet dacht "wat is dit"?
Eden en trace kunnen fantastisch klinken, maar soms ook als bagger...maar dan ligt het aan de ruimte, waar je staat etc etc.
Het is idd vaak een kwestie van geluk, hoe bespeelbaar is een ruimte :wink:
LHJ
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 jul 2009, 00:51

Bericht door LHJ »

Markbass 106 + DavidEden wt1250 + DavidEden WP100 Navigator ... gewoon weg een beest.. dik - laag - puur - hifistudio - midden - lowend .. alles. Heb op Hartke; Ampeg; SWR; Aguilar; Glockenklang gespeeld maar deze verslaat alles .. kan er bijna emotioneel van worden :oops:
Yamaha TRB6jp2 6 string @Elixir
Yamaha RBX775 5 string Modified @Rotosound
MarkBass 106HR + MarkBass 102HF @ Hartke HA3500
Gebruikersavatar
johnbob
Berichten: 5938
Lid geworden op: 14 nov 2004, 13:42

Bericht door johnbob »

LHJ schreef:Markbass 106 + DavidEden wt1250 + DavidEden WP100 Navigator ... gewoon weg een beest.. dik - laag - puur - hifistudio - midden - lowend .. alles. Heb op Hartke; Ampeg; SWR; Aguilar; Glockenklang gespeeld maar deze verslaat alles .. kan er bijna emotioneel van worden :oops:
Zonder een discussie los te peuteren :mrgreen: ...maar ik ken Glock en de schade die deze kan aarichten.
En dan bedoel ik niet deze
Afbeelding
En eerlijkheid gebied me te zeggen dat je deze 6x10 van Markbass daar niet mee mag vergelijken.
Ik heb veel cabs beluisterd tijdens mijn zoektocht dus heb ik inmiddels veel vergelijk gehad.
Glock gaat harder dieper en blijft op hoge volumes langer strak.
Van eden weet ik dat de 4x10XST zelfs een geduchte tegenstander is van de 6x10 van Glock.
Aguilar is ook een klasse apart die in mijn ogen behoorlijk boven MB uit gaat.
Markbass is zeker goed, maar de merken waarvan je zegt dat ze het stof bijten .... hmm mijn ervaring is anders :jaaaaa:
LHJ
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 jul 2009, 00:51

Bericht door LHJ »

johnbob schreef: Zonder een discussie los te peuteren :mrgreen: ...maar ik ken Glock en de schade die deze kan aarichten.
En dan bedoel ik niet deze
Afbeelding
En eerlijkheid gebied me te zeggen dat je deze 6x10 van Markbass daar niet mee mag vergelijken.
Ik heb veel cabs beluisterd tijdens mijn zoektocht dus heb ik inmiddels veel vergelijk gehad.
Glock gaat harder dieper en blijft op hoge volumes langer strak.
Van eden weet ik dat de 4x10XST zelfs een geduchte tegenstander is van de 6x10 van Glock.
Aguilar is ook een klasse apart die in mijn ogen behoorlijk boven MB uit gaat.
Markbass is zeker goed, maar de merken waarvan je zegt dat ze het stof bijten .... hmm mijn ervaring is anders :jaaaaa:
nou zoals gezegd werd ik tijdens het typen van het bericht erg emotioneel .. :roll:
Maar heel eerlijk ben ik niet; ik heb een heel persoonlijke smaak qua geluid; David Eden vond ik te lomp (misschien wel een TE goede weergave van alle frequenties?) en Aguilar vond ik weer te droog. Glockenklang wist me ook niet echt te overtuigen; Markbass was het precies; en ben er sindsdien ook gigantisch fan van. De andere merken zijn zeker niet verkeerd, integendeel. Maarja je houd van je stack of je houd er niet van he :P
Yamaha TRB6jp2 6 string @Elixir
Yamaha RBX775 5 string Modified @Rotosound
MarkBass 106HR + MarkBass 102HF @ Hartke HA3500
Gebruikersavatar
johnbob
Berichten: 5938
Lid geworden op: 14 nov 2004, 13:42

Bericht door johnbob »

Is ook wel zo :wink:

Ik ben het helemaal met je eens dat Eden een "billen bloot" cab bouwt.
Alles wat je (fout) doet wordt onverbiddelijk weergegeven... :shock:
Plaats reactie