Messe Amp Test: Peavey, TecAmp en 2x Orange

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Gebruikersavatar
drahkan
Berichten: 1193
Lid geworden op: 29 apr 2007, 20:04

Messe Amp Test: Peavey, TecAmp en 2x Orange

Bericht door drahkan »

Messe Verslag.
De afgelopen tijd heb ik veel tijd in mijn bassen gestoken. Inmiddels heb ik veel van wat ik wil hebben en weet ik wat ik nog wil hebben. Daardoor heb ik op de Messe alleen maar bassen gekeken om estetische redenen en me verder verdiept in amps. Grappig dat je bij sommige merken volop mag proberen, terwijl je bij andere merken nog niet eens iets vast mag pakken. (en natuurlijk alle tussen vormen).

Een tijd terug dacht ik dat ik mijn Peavey T-Max moest vervangen omdat hij gewoon niet meer deed wat ik wilde. Na wat Tips van Madmac blijkt de Peavey toch wel te kunnen wat ik ervan verwacht. Daardoor weet ik dat wat ik mooi vind. Ik houd van de sound van de buisvoorversterker. Zou dat nog mooier zijn met ook een buizen eindtrap? De Tips van Madmac gebruik ik nu als uitgangs punt bij het proberen van amps.

Mijn voorkeur voor buizen pre-amps en het buizen fetisjisme op dit forum hebben me toch erg nieuwsgierig gemaakt naar Volledig Buizen versterkers.
Daarom had ik het plan bedacht om voornamelijk naar Buizen Amps te kijken. Ik heb echter niet de Amp met buizen voorversterkers van het lijstje gehaald. Je weet immers nooit. De Messe is zo gigantisch groot en er is zoveel input dat ik lang niet alles gedaan heb wat ik wilde doen. De volgende keer moet ik toch maar met alleen maar bassisten gaan.

De geteste Amps en cabs:
Peavey Pro VB-3 over een Peavey VB-810
TecAmp Bad Bull 700 over een TecAmp L-810
Orange AD200B / Mk3 over een Orange 810
Orange Bass Terror 500w over een Orange 810


De keuze voor de 810 is omdat ik die altijd erg lekker vind klinken. Ik heb ooit eens over een Ampeg stack met 810 gespeeld en dat was een zeer prettige ervaring. Daarnaast stonden alle intresante amps al op 810 cabinetten.
De keuze voor Peavey is omdat ik toch zeer tevreden ben over de T-Max. De Keuze voor Orange is omdat het er gewoon super uitziet en de Keuze voor TecAmp is geheel toeval. Ik liep langs de stand en kon me herrinneren er hier op BGF er wel eens er goede reacties over gelezen te hebben.
Ik had nog wel meer willen proberen, maar ik was met twee vrienden die meer met gitaren hebben en ook daar wel wat tijd in wilde steken. Daarnaast was de energie op een gegeven moment gewoon op.
Dus als er nog tips zijn waar ik echt eens naar moet luisteren hoor ik het graag.

Peavey Pro VB-3 over een Peavey VB-810
Afbeelding
Alleen het blauw ligt in de VB-3 vind ik al te gek. Wat looks betreft is het een top-amp. Daarmee durf ik wel het podium op. Maar de sound is natuurlijk veel belangrijker.
Ook wat dat betreft doet de Peavey het niet slecht. Ik heb twee verschillende Peavey Bassen geprobeerd. Een Grind 5 snaar en een Rudy Sarzo signature. De laatste zegt mij niks, maar de vertegenwoordiger van Peavey gaf de tip hem eens te proberen. De Grind sound sprak me meer aan dan de Sarzo sig. Maar door de Sarzo weet ik wel wat de VB-3 met een active bass doet.
Met alle EQ standen op 0 en de grafische EQ uitgeschakeld geeft de amp al een sound waar ik erg blij van word.
Door slechts een klein beetje te tweaken krijg ik al een lekker volle grommende sound. Erg fijn dat je de mid frequentie kunt kiezen. Als ik vervolgens de grafische EQ inschakel kan ik door kleine bijstellingen heel makkelijk de sound die ik zoek (vol en grommend) exact vinden. De response is snel. Er zit geen active/passive switch op maar wel een 15Db Pad. De overdrive heb ik niet goed kunnen proberen. Ik heb niet gekeken of hij ook een gebalanceerde out heeft. Ik weet ook nog niet of de volume en de master als Post en Pre Gain werken
Echt een tegekke Amp.

TecAmp Bad Bull 700 over een TecAmp L-810
Afbeelding
De Tweede Amp die ik probeerde was de TecAmp Bad Bull 700. Volgens de vertegenwoordiger en full tube, maar ik denk dat hij de vraag niet helemaal begreep, klein probleempje met de vertaalslag. Volgens de website is alleen de voorversterker tube en is de eindversterker solide. Dit verklaart dan ook voor een groot stuk waarom de versterker niet aan de verwachtingen voldeed. De sounds was te synthetisch voor mij en kon me gewoon niet beroeren. De Toonregeling van de Jazz Bass die ik in mijn handen had was kapot. Daar viel dus weinig rendement te halen (hij was wel gesigneerd met de naam Flea. Geen idee wat daar waar van is). Dus moest alles uit de toon regeling van de Amp komen. Daarmee kon ik geen sound maken die me voldoende aansprak. Ondanks dat de trilplaat van TecAmp erg grappig is, viel er wat amps betreft niet veel te halen. Misschien dat de verwachtingen die ik van dit merk had ook wel te hoog lagen

Orange AD200B / Mk3 over een Orange 810
Afbeelding
Vervolgens heb ik de Orange AD200B/Mk3 geprobeerd. De 810 van Orange kan ik echter nergens terug vinden op het web. Ik heb dus geen idee van het type nummer.
Bij deze amp is simpelheid troef. Gain, Bass, Mid, Treble en Master. Maar meer heeft hij dan ook niet nodig. Met de toonregeling op 0 en een klein beetje oversturing op de buizen klinkt de amp echt tegek. Met een beetje regelen (millimeter werk) kom ik op de sound die ik zoek. Een heerlijk warme grommende sound. Het is duidelijk dat ik door te kijken naar Full tube amps op het juiste pad zit.
Het idee van een amp met niks meer dan echt nodig is spreek me wel aan. Zeker bij deze AD200B die ook niks meer nodig heeft. De kortheid van dit stukje staat niet in vergelijking tot hoe enthousiast ik ben over deze amp. Ik liep helemaal te stuiteren toen we wegliepen uit de hall waar de Orange stand stond.

Orange Bass Terror 500w over een Orange 810
Afbeelding
Het kleine broertje van de AD200B. Ook maar vijf controls, maar dan met een digitale eindtrap van 500W, veder ligt (in tegen stelling tot de 25 kilo van de AD200B) een DI out. Verder lijkt de bediening helemaal hetzelfde. Wat echter niet het zelfde is, dat is de sound. Op zich lijkt de sound heel erg op die van de AD200B maar dan wat minder warm en vol. Ik ben geneigd wat aan de grafische EQ te draaien, maar die zit er niet op. Met de beschikbare tone knoppen kon ik net niet krijgen wat ik hebben wilde. Ik vind het de sound echt tegek, maar het is een gevalletje net niet. Ik kan me indenken dat het voor iemand die een wat scherper geluid wil, precies kan zijn wat je zoekt.
Toch is de sound het enige dat hij tegen heeft op de AD200B. De Bass Terror is zelfs vele euro’s goedkoper. Voor dat prijs verschil en het lichte gewicht wil ik best overwegen een compromis te sluiten op de sound. Mischien dat ik ergens anders (cabs, bass guitar) daar nog voldoende wonst op kan behalen.

Het is alleen jammer dat 810 kast van Orange nergens te vinden is, incl de Orange website.


Conclusie:
De TecAmp Bad Bull 700 valt af, dat is gewoon niet mijn ding. De AD200B staat op een. Momenteel wel mijn favoriet. Maar de Bass Terror en de Peavey VB-3 verdienen zeker nog een wat meer gecontroleerde test ronde. Ik wil nog een keer de Peavey VB-2 eens bekijken. Die heeft veel simpelere controllers dan de VB-3. Misschien dat ik dat wel fijner vind.
Slechts het begin van weer een heleboel experimenteren, uitproberen, rondreizen en lol.

Hopelijk hebben jullie je vermaakt met deze test review
'Ik twijfel dus ik ben' uit de wijsheden van Droombolus

Have a Go Heroes Mijnplek
Persoonlijk Topic
Gebruikersavatar
Brm
Berichten: 260
Lid geworden op: 19 feb 2009, 09:17

Bericht door Brm »

Leuke review die me top door mn pauze heen trekt ;)

Ik ben heel erg benieuwd geworden naar het geluid van die AD200B.. Binnekort maar eens testen (net als de terror).
https://www.vortexsurfer.com

Fender, Ampeg, Fuzzy
Gebruikersavatar
drahkan
Berichten: 1193
Lid geworden op: 29 apr 2007, 20:04

Bericht door drahkan »

jeah :dance: een reacktie, jeah :dance: een reacktie, yeah :dance: een reacktie...


euh... :oops: .....ik liet me een beetje gaan.

Ik bedoel natuurlijk, dankjewel voor je gave compliment! :worship: . (wat ik ondanks de melige post wel echt meen)
'Ik twijfel dus ik ben' uit de wijsheden van Droombolus

Have a Go Heroes Mijnplek
Persoonlijk Topic
Gebruikersavatar
Bertjefred
Berichten: 3065
Lid geworden op: 20 aug 2007, 22:18

Bericht door Bertjefred »

Haha we lezen het wel hoor!
Gebruikersavatar
Dunk
Berichten: 330
Lid geworden op: 14 jan 2008, 19:13

Bericht door Dunk »

Je hebt gelijk, Drahkan.

Kan idd geen kwaad om te laten weten dat het gelezen wordt.

Dus: wederom een leuke en nuttige review. Dank hiervoor!
Gebruikersavatar
SnarenPlankPlukker
Berichten: 1918
Lid geworden op: 05 sep 2005, 18:12

Bericht door SnarenPlankPlukker »

Zelfs ik heb het gelezen. :mrgreen:
Proud to play Cheap ass garbage gear like: Basscollection SB320 en SB331, Hartke HA5500a, modified Vx410, vx115. Modified met van den Hul kwaliteits kabels.
Trace Elliot AH200GP12, Roland GP16 multi fx, Sennheiser G1. Ashdown 410 T Deep Classic.
Gebruikersavatar
Madmac
geen ondernaamdinges
Berichten: 5674
Lid geworden op: 21 nov 2006, 22:04

Bericht door Madmac »

Ik nu ook. Welke was de duurste/goedkoopste combi ?
Bijna terug actief op muzikaal gebied.
Gebruikersavatar
johnbob
Berichten: 5938
Lid geworden op: 14 nov 2004, 13:42

Bericht door johnbob »

Fijne review.
Ik ken geen van de amps persoonlijk...de enige link die ik leggen kan is met de peavey TNT combo hahahaha
Dus dat is geen vergelijk.
Maar wel degelijk een ervaring met peavey....en wel een zeer positieve.
Ik weet dat deze TNT's niet stuk te krijgen waren.
Als deze nieuwe top van de zelfde qualiteit is zou ik 'm zeker proberen...
Deze Peavey ziet by the weey toch wel ubergeil uit :kwijl:
Tecamp MOET ik zeker eens gaan horen...ziet er recht toe rechtaan uit...niets mis mee :wink:

Orange heb ik ook goede berichten van gehoord!
Althans de cabs, de versterkers ken ik verder niet...
Wel zou ik ze enkel al voor de looks laten staan, hoe onbelangrijk looks ook eigenlijk zouden moeten zijn...het lijkt me te sterk op een Legoblokje waar je zo'n stickervelletje bij krijgt, waar je vervolgens dan de sticker met de knopjes op j legoblokje plakt...snap j'm nog :lol:
Gebruikersavatar
drahkan
Berichten: 1193
Lid geworden op: 29 apr 2007, 20:04

Bericht door drahkan »

Globaal de prijsje, ik maar 10 minuten gezocht. Mischien dat ik er later meer tijd voor heb.

Orange AD200 B €1540,- (musicstore)
Orange Bass Terror €640,- (musicstore)
Orange 810 (nog niet beschikbaar)
Peavey pro VB-3 €1630,- (nog niet in europa gevonden, dus de dollar prijs in euries)
Peavey VB-810 €724,- (nog niet in europa gevonden, dus de dollar prijs in euries)
TecAmp Bad Bull 700 € 3600,- (700 versie niet gevonden, deze prijs is van de bad bull in rode uitvoering)
TecAmp L-810: €1890,-
'Ik twijfel dus ik ben' uit de wijsheden van Droombolus

Have a Go Heroes Mijnplek
Persoonlijk Topic
Gebruikersavatar
Brm
Berichten: 260
Lid geworden op: 19 feb 2009, 09:17

Bericht door Brm »

Ka-ching.... :cry:
https://www.vortexsurfer.com

Fender, Ampeg, Fuzzy
Gebruikersavatar
drahkan
Berichten: 1193
Lid geworden op: 29 apr 2007, 20:04

Bericht door drahkan »

De grap is (tenminste dat vind ik wel grappig) dat de duurste optie me het minste aanspreekt.
johnbob schreef:Orange heb ik ook goede berichten van gehoord!
Althans de cabs, de versterkers ken ik verder niet...
Wel zou ik ze enkel al voor de looks laten staan, hoe onbelangrijk looks ook eigenlijk zouden moeten zijn...het lijkt me te sterk op een Legoblokje waar je zo'n stickervelletje bij krijgt, waar je vervolgens dan de sticker met de knopjes op j legoblokje plakt...snap j'm nog
Dat had ik in het begin ook, maar na een tijdje is de look me toch echt aan gaan spreken. En als je de sound hoort: :kwijl: :kwijl:
johnbob schreef:Ik ken geen van de amps persoonlijk...de enige link die ik leggen kan is met de peavey TNT combo hahahaha
Dus dat is geen vergelijk.
appels en peren idd
'Ik twijfel dus ik ben' uit de wijsheden van Droombolus

Have a Go Heroes Mijnplek
Persoonlijk Topic
Gebruikersavatar
johnbob
Berichten: 5938
Lid geworden op: 14 nov 2004, 13:42

Bericht door johnbob »

tis idd appels met peren.
De enige link die ik leg is met kwaliteit, zoals je kon lezen.
Verder is er natuurlijk geen enkel onderling raakvlak :wink:

De Orange wil ik wel nog beluisteren, maar aangezien ik met 19" rack(s) werk is dit type heads niet geschikt.
Ik heb verder nog niet gekeken of er 19"uitvoeringen zijn.
Tecamp idem...een mooi strak ogende versterker, maar ik zoek amp(s) in 19" uitvoering.
Ook voor tecamp heb ik nog niet gezocht of ze in 19" te krijgen zijn...dus dat wordt nog ff googelen.
Maar de prijs die ik hier boven lees vind ik te veel van het goede.

Voor dat geld mag het dan ook wel goed klinken :wink:
Voor prijzen van 1900~3600 euro is de concurrentie natuurlijk dodelijk.

:wink:
Gebruikersavatar
frieteboer
Berichten: 588
Lid geworden op: 21 aug 2008, 12:57

Bericht door frieteboer »

johnbob schreef:Tecamp idem...een mooi strak ogende versterker, maar ik zoek amp(s) in 19" uitvoering.
Ook voor tecamp heb ik nog niet gezocht of ze in 19" te krijgen zijn...dus dat wordt nog ff googelen.
Maar de prijs die ik hier boven lees vind ik te veel van het goede.
De nieuwe tecamp "black jag" komt er ook in de 19" rack versie, in een 350W en 700W versie. Winkelprijzen heb ik nog niet gezienmaar als ik de adviesprijzen vergelijk met de adviesprijzen van hun oudere producten, en wat deze in de winkels kosten, dan moet je ongeveer denken aan:
€1149,- tot €1300,- voor de 350W
€1400,- tot €1599,- voor de 700W

| Human Base basses | EBS amplification |
Gebruikersavatar
johnbob
Berichten: 5938
Lid geworden op: 14 nov 2004, 13:42

Bericht door johnbob »

Thanks voor de snelle reactie :wink:
Gebruikersavatar
albi
Berichten: 3277
Lid geworden op: 25 nov 2006, 13:12

Bericht door albi »

Tecamp heeft bij mijn weten veel rack-mountable heads.
Overigens gingen ze een prijsdaling invoeren omdat ze de concurentie met andere lightweight-merken niet meer aankonden.
Fender Japan JB-62US/ Squier VM 70 CS / Squier JB Deluxe 5 =>FX=> Ashdown Little Bastard UK 25/100 + VS212

The Foreign Exchange Program
Plaats reactie