Squier Vintage Modified Precision review
Squier Vintage Modified Precision review
Onlangs deze overgenomen van Hans58:
En ik dacht: ik schrijf er eens een reviewtje over.
Looks:
Tsja, wat moet je zeggen over een Precision. Het blijft een klassiek model en Squier heeft er niets aan veranderd, behalve de knopjes, die ronder zijn dan die van een "originele" Fender. Squier heeft ervoor gekozen een zwarte slagplaat op een witte bas te leggen, een combinatie die mij enorm bevalt. Wit kan veel hebben qua slagplaten, en zwart is wel het mooist, als je het mij vraagt. Ik zie het helemaal voor me: een gig in zwart/wit pak met een wit/zwarte bas (gaat ook daadwerkelijk gebeuren, overigens). Een matching headstock had het helemaal afgemaakt, maar dat terzijde.
Wat me wel altijd opvalt bij Squier bassen is de kop:
De stemmechanieken staan net op een andere plek in vergelijking met mijn Fender Jazz:
Ik moet zeggen dat ik een Fender-kop mooier vind. Ik heb ook een topic op TalkBass voorbij zien komen waarbij iemand een Squier-kop had kaalgeschuurd, de gaten voor de stemmechanieken opgevuld en ze op de Fender-plek gezet. Dat geeft op de één of andere gekke manier meer klasse aan zo'n instrument. Maargoed, details.
Constructie:
Zoals het hoort bij een Precision lijkt deze bas gebouwd als een tank. De hals zit superstrak in de body, en alles zit stevig vast. Ik vind het omgebogen plakje staal wat Fender en aanverwanten gebruiken voor hun bruggen echt schandalig slecht, maar dat is altijd te vervangen door bv. een Gotoh 201 of BadAss II. Ook is het jammer dat er een plastic topkammetje op zit, maar ook dat is eenvoudig te vervangen.
Verder heb ik bij een P altijd de gedachte dat wat er niet op zit, ook niet stuk kan. Hier zit verdomde weinig aan, dus kan er ook weinig stuk. De stemmechanieken zijn prima (hij heeft een fietstochtje overleefd zonder ook maar een klein beetje te ontstemmen), de brug zit er prima op én is makkelijk af te stellen en de potmeters doen wat ze moeten doen.
Feel:
Ik moet van mezelf bij een bas direct een "ja, deze wil ik"-gevoel hebben, anders koop ik 'm niet. Ik moet zeggen dat dat bij deze bas ook het geval was. Ik wilde al een tijdje een Precision hebben, en dit is nét de bas die ik nodig had. De satijn gelakte hals die net iets dunner is dan een normale Precision en het element wat iets afgerond is aan de zijkanten dragen (zie onder) enorm bij aan het speelgemak voor mij, aangezien ik op 4-snarige bassen altijd Jazz-halzen gewend ben.
Het enige waar ik aan moest wennen was het ontbreken van een brugelement, wat ik toch qua feel wel mis aangezien ik daar vrij veel speel. Dat is dan maar zo, dan had ik maar geen Precision moeten kopen maar een P/J.
Sound:
Een P is een P, zo simpel is dat. Al is de ene P de andere niet. Deze bas doet me vooral denken aan de Precision van Paul Turner en John Deacon, behoorlijk wat punch en niet zo heel veel hoog, waardoor hij lekker stuwend een band ondersteunt. Er liggen op dit moment GHS Bass Boomers .045-.105 op, snaren die ook meewerken aan de punchy sound van dit basje.
Wat me wel tegenvalt is het plafond. Een Jazz gaat verder dan jijzelf, daar kun je op blíjven knallen, hij kan altijd nog een stapje verder. Deze Squier houdt ergens gewoon op, vetter knijpen dan dat kan-ie gewoon niet. Nu zal ik zelden tot dat plafond gaan, maar áls je echt wil raggen zal deze bas op een gegeven moment tegen je zeggen: "Dude, doe nou even relaxed. Ik moet ook even uitrusten weet je..." Ik heb weinig tot geen ervaring met andere Precisions, dus ik weet niet hoe dat op andere bassen is.
Conclusie:
Voor de €200,- die ik voor deze bas tweedehands heb betaald had ik geen betere koop kunnen doen op Precision-gebied. Hij knalt, hij pompt en doet precies waar ik 'm voor gekocht heb: ronken. Hij valt precies in het bandgeluid (althans, waar ik 'm tot nu toe heb uitgeprobeerd) en doet dat op een manier waar ik heel gelukkig van word. Ik snap nu ook waarom zoveel mensen op een P spelen. Na een heel klein afstelbeurtje (hals kon wat rechter en de zadeltjes wat omlaag) heb ik een puik basje.
Het is echter wel een one trick pony. Een P is een P, en meer moet je ook niet van zo'n bas willen, maar dat hoeft misschien ook niet. Daar zijn andere bassen weer voor die dit niet kunnen.
Ik heb 'm tot slot nog even met een Amerikaanse Fender Precision van 1200 euro gehouden, die lelijker was (zwart met witte slagplaat, hoe cliché kan het zijn?) en niet eens zo te gek klonk. Hij was aan de gladde kant en klonk niet zo vies als de Squier VM.
Nog een paar foto's:
En ik dacht: ik schrijf er eens een reviewtje over.
Looks:
Tsja, wat moet je zeggen over een Precision. Het blijft een klassiek model en Squier heeft er niets aan veranderd, behalve de knopjes, die ronder zijn dan die van een "originele" Fender. Squier heeft ervoor gekozen een zwarte slagplaat op een witte bas te leggen, een combinatie die mij enorm bevalt. Wit kan veel hebben qua slagplaten, en zwart is wel het mooist, als je het mij vraagt. Ik zie het helemaal voor me: een gig in zwart/wit pak met een wit/zwarte bas (gaat ook daadwerkelijk gebeuren, overigens). Een matching headstock had het helemaal afgemaakt, maar dat terzijde.
Wat me wel altijd opvalt bij Squier bassen is de kop:
De stemmechanieken staan net op een andere plek in vergelijking met mijn Fender Jazz:
Ik moet zeggen dat ik een Fender-kop mooier vind. Ik heb ook een topic op TalkBass voorbij zien komen waarbij iemand een Squier-kop had kaalgeschuurd, de gaten voor de stemmechanieken opgevuld en ze op de Fender-plek gezet. Dat geeft op de één of andere gekke manier meer klasse aan zo'n instrument. Maargoed, details.
Constructie:
Zoals het hoort bij een Precision lijkt deze bas gebouwd als een tank. De hals zit superstrak in de body, en alles zit stevig vast. Ik vind het omgebogen plakje staal wat Fender en aanverwanten gebruiken voor hun bruggen echt schandalig slecht, maar dat is altijd te vervangen door bv. een Gotoh 201 of BadAss II. Ook is het jammer dat er een plastic topkammetje op zit, maar ook dat is eenvoudig te vervangen.
Verder heb ik bij een P altijd de gedachte dat wat er niet op zit, ook niet stuk kan. Hier zit verdomde weinig aan, dus kan er ook weinig stuk. De stemmechanieken zijn prima (hij heeft een fietstochtje overleefd zonder ook maar een klein beetje te ontstemmen), de brug zit er prima op én is makkelijk af te stellen en de potmeters doen wat ze moeten doen.
Feel:
Ik moet van mezelf bij een bas direct een "ja, deze wil ik"-gevoel hebben, anders koop ik 'm niet. Ik moet zeggen dat dat bij deze bas ook het geval was. Ik wilde al een tijdje een Precision hebben, en dit is nét de bas die ik nodig had. De satijn gelakte hals die net iets dunner is dan een normale Precision en het element wat iets afgerond is aan de zijkanten dragen (zie onder) enorm bij aan het speelgemak voor mij, aangezien ik op 4-snarige bassen altijd Jazz-halzen gewend ben.
Het enige waar ik aan moest wennen was het ontbreken van een brugelement, wat ik toch qua feel wel mis aangezien ik daar vrij veel speel. Dat is dan maar zo, dan had ik maar geen Precision moeten kopen maar een P/J.
Sound:
Een P is een P, zo simpel is dat. Al is de ene P de andere niet. Deze bas doet me vooral denken aan de Precision van Paul Turner en John Deacon, behoorlijk wat punch en niet zo heel veel hoog, waardoor hij lekker stuwend een band ondersteunt. Er liggen op dit moment GHS Bass Boomers .045-.105 op, snaren die ook meewerken aan de punchy sound van dit basje.
Wat me wel tegenvalt is het plafond. Een Jazz gaat verder dan jijzelf, daar kun je op blíjven knallen, hij kan altijd nog een stapje verder. Deze Squier houdt ergens gewoon op, vetter knijpen dan dat kan-ie gewoon niet. Nu zal ik zelden tot dat plafond gaan, maar áls je echt wil raggen zal deze bas op een gegeven moment tegen je zeggen: "Dude, doe nou even relaxed. Ik moet ook even uitrusten weet je..." Ik heb weinig tot geen ervaring met andere Precisions, dus ik weet niet hoe dat op andere bassen is.
Conclusie:
Voor de €200,- die ik voor deze bas tweedehands heb betaald had ik geen betere koop kunnen doen op Precision-gebied. Hij knalt, hij pompt en doet precies waar ik 'm voor gekocht heb: ronken. Hij valt precies in het bandgeluid (althans, waar ik 'm tot nu toe heb uitgeprobeerd) en doet dat op een manier waar ik heel gelukkig van word. Ik snap nu ook waarom zoveel mensen op een P spelen. Na een heel klein afstelbeurtje (hals kon wat rechter en de zadeltjes wat omlaag) heb ik een puik basje.
Het is echter wel een one trick pony. Een P is een P, en meer moet je ook niet van zo'n bas willen, maar dat hoeft misschien ook niet. Daar zijn andere bassen weer voor die dit niet kunnen.
Ik heb 'm tot slot nog even met een Amerikaanse Fender Precision van 1200 euro gehouden, die lelijker was (zwart met witte slagplaat, hoe cliché kan het zijn?) en niet eens zo te gek klonk. Hij was aan de gladde kant en klonk niet zo vies als de Squier VM.
Nog een paar foto's:
Dat van dat plafond vind ik heel mooi omschreven en klopt precies met mijn ervaring. Een P vraagt je echt om je dynamiek goed te doseren!BassAgent schreef:
Wat me wel tegenvalt is het plafond. Een Jazz gaat verder dan jijzelf, daar kun je op blíjven knallen, hij kan altijd nog een stapje verder. Deze Squier houdt ergens gewoon op, vetter knijpen dan dat kan-ie gewoon niet. Nu zal ik zelden tot dat plafond gaan, maar áls je echt wil raggen zal deze bas op een gegeven moment tegen je zeggen: "Dude, doe nou even relaxed. Ik moet ook even uitrusten weet je..." Ik heb weinig tot geen ervaring met andere Precisions, dus ik weet niet hoe dat op andere bassen is.
Maar als je binnen die (opgelegde) grens blijft heb je echt een enorm spectrum tot je beschikking. Zachter aanslaan is de opdracht. Het gemis van een brugpup vergeet je al snel als je gewend raakt om je klank te maken door gebruik te maken van de mogelijkheden om aan te slaan ter hoogte van het element tot aan de 12e fret... (van hard tot subtiel)
Leuk dat je John Deacon noemt, die beheerst dit apparaat tot in een onwaarschijnlijke perfectie...
De Precision geeft de bassist het gereedschap dat past bij z'n rol: Dragen. Warmbloedig en onopvallend...
Feli met je P !
Beetje tegenstrijdig, imo, verder leuke review, dank"Ik vind het omgebogen plakje staal wat Fender en aanverwanten gebruiken voor hun bruggen echt schandalig slecht," .... "de brug zit er prima op én is makkelijk af te stellen"
| Sire MM V3 | MB Little Mark II | MB STD 102 HF - 4 |
"You´re As Good As The People You Play With"
"You´re As Good As The People You Play With"
Ik snap wel dat je dat bedoeld, maar met dat schandalig eenvoudige stukje metaal is er in al die tijd dat de P gebruikt wordt wel schandalig veel goede muziek mee gemaakt (en nog)BassAgent schreef:Wat ik bedoel is dat de brug an sich niets voorstelt wat betreft hoeveelheid materiaal (en dat de bas daardoor sustain mist, alhoewel deze bas daar geen gebrek aan heeft maar dat zou misschien beter kunnen met bv. een Gotoh 201), maar wel puik gemonteerd is én goed af te stellen is.
| Sire MM V3 | MB Little Mark II | MB STD 102 HF - 4 |
"You´re As Good As The People You Play With"
"You´re As Good As The People You Play With"
- Bertjefred
- Berichten: 3065
- Lid geworden op: 20 aug 2007, 22:18
Jup squier he,..
Ik denk dat de vintage freaks toch een oude brug op hun fender/squier willen, dus hij zal wel altijd blijven bestaan. Ik heb ook bad ass bruggen gebruikt maar op sommige bassen vind ik die "strakheid" (zo omschrijf ik het maar, wat ik hoorde) die een hoge massa brug geeft niet zo mooi. Dus ja het ligt weer aan vele factoren,.
Ik denk dat de vintage freaks toch een oude brug op hun fender/squier willen, dus hij zal wel altijd blijven bestaan. Ik heb ook bad ass bruggen gebruikt maar op sommige bassen vind ik die "strakheid" (zo omschrijf ik het maar, wat ik hoorde) die een hoge massa brug geeft niet zo mooi. Dus ja het ligt weer aan vele factoren,.
Fijn dat je er zo enthousiast over bent, Hidde. Ik hoop van harte dat dat zo blijft.
Al moet ik zeggen dat ik net als Rich de grote verschillen met de Fenderkop niet zo zie, in elk geval niet iets dat "stijl" of "klasse" toevoegt..
Al moet ik zeggen dat ik net als Rich de grote verschillen met de Fenderkop niet zo zie, in elk geval niet iets dat "stijl" of "klasse" toevoegt..
Hans
"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng
"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng
"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Ligt aan mij, maar hier begrijp ik niets van. Wat bedoel je daar precies mee?Wat me wel tegenvalt is het plafond. Een Jazz gaat verder dan jijzelf, daar kun je op blíjven knallen, hij kan altijd nog een stapje verder
Dat de P een one trick pony is ben ik het niet mee eens. Met de toonregeling en op diverse plekken tov de PUP spelen geeft mij iig genoeg variatie en het verveelt me ook niet. En natuurlijk met of zonder plectrum ook weer op diverse posities geeft ook weer een andere sound.
Als je kijkt naar het feit dat een P het alternatief van een contrabas moest zijn dan is dat imo perfect geslaagd. Op een contrabas kan je ook door verschillende speeltechnieken varieren met je sound en een P idem dito.
- Thunderstruck
- Berichten: 1039
- Lid geworden op: 28 jul 2006, 17:01
Ik zie het ook niet! Laat staan verschil in klasse. Ik zie wel dat je je dekbed eens moet strijken, dit kan echt niet
Over de brug. Ik heb geen idee wat voor brug er op een Squiert ligt, maar op een Fender zit standaard zo'n brug, dat ie klinkt als een Fender. Als je er een Badass opzet, klinkt ie minder als een Fender.
One trick pony? Ik vind dat mij Pbass nog altijd twee knoppen teveel heeft eigenlijk
Over de brug. Ik heb geen idee wat voor brug er op een Squiert ligt, maar op een Fender zit standaard zo'n brug, dat ie klinkt als een Fender. Als je er een Badass opzet, klinkt ie minder als een Fender.
One trick pony? Ik vind dat mij Pbass nog altijd twee knoppen teveel heeft eigenlijk