Andre vd End JB5 SW/SA - Soundsamples!!

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
SanderI
Berichten: 163
Lid geworden op: 31 mar 2007, 13:15

Andre vd End JB5 SW/SA - Soundsamples!!

Bericht door SanderI »

Sinds een paar dagen ben ik in het bezit van een Andre vd End JB5 SW/SA bas. Dus hoog tijd om mijn eerste indruk even met jullie te delen. Ik zal proberen zo objectief morgelijk de bas te omschrijven.

Plaatjes onderaan.

Constructie
De bas is gemaakt in het jaar 2000 en de body is gemaakt van 3 houtsoorten.
Het is een sandwichconstructie dus een SW en geen SA.
De houtsoorten zijn norther ash top- en onderlaag met een laag elzenhout in het midden met nog een toplaag van wortelnoten. De hals is van birdseye maple, hardware is van hipshot, ultralite mechanieken en een B-type brug van verguld messing.

Elementen/Elektronica
De bas heeft een Lindy Fralin J hals element met een VdEnd MM/J brug element. De elementen zijn allemaal passief.
Tevens is er uitgebreide actieve elektronica aanwezig aangestuurd door een enkel 9V batterij. Alle draaiknopjes zijn traploos behalve die van de volume J hals pot. Waarom deze niet traploos is mij echt onbekend en niet duidelijk. De bas en hoog eq knoppen kunnen alleen erbij draaien.

Om het geheel wat duidelijk te maken:
Afbeelding
1 : Toon knop. Werkt alleen in actieve stand.
2 : Bas eq.
3 : High eq.
4 : Volume Jazz brug element
5 : Volume MusicMan element
6 : Volume hals element
7 : Switch Actief/Passief
8 : Switch JazzBrug/Musicman element
9 : 3 weg Switch voor musicman element + hals element.

Eerste indruk
Allereerst ik zal veel vergelijkingen maken met mijn Fender Jazz 5 USA bas, omdat ik die bas vrij lang heb en daar ben ik dus aan gewend.
De bas weegt redelijk wat, ik gok net iets boven de 4KG wat vergelijkbaar is met mijn Fender. De hals is vrij dik en heeft een gematteerde cellulose lak wat persoonlijk erg fijn aanvoeld. Qua dikte en ronding is het erg vergelijkbaar met mijn Fender. Zodra je begint te spelen voel je wel dat de hals sneller en fijner aanvoelt dan de Fender, wat je op zich ook wel mag verwachten.

Het geluid in passieve stand op het J brug element met J hals element dicht geeft een heldere knor met een vrij lage output. Zodra je steeds een beetje wat volume van J hals element erbij draait krijg je een heel controleerbaar warme knor met veeeel definitie. In vergelijking met de Fender die iets donkerder klinkt (vanwege rosewood toets!? ) en ook iets minder gedefineerd klinkt. Ik vind het geluidsverschil moeilijk te omschrijven. Het hals element van de Fender doet wel echt onder voor de LindyFralin.

Met beide J elementen open klinkt de bas heel vol met nog een lekker randje erbij. Deze stand bij de Fender gebruikte ik nooit omdat ik het net niet vond, maar bij de vd End kan me deze stand veel beter bekoren.

Als je schakeld naar het MM element in passieve stand met hals element dicht krijg je dat typische stingray geluid. De output hiervan is ook een stuk hoger. Nu heb ik wel is op een echte stingray gespeelt maar niet zo lang om een goed vergelijk te geven in geluid tussen de twee. Het geluid is heel punchy met een knor. Nu kun je ook gebruik maken van de 3weg switch met het hals element. Nu weet ik niet goed welke stand nu parallel of serieel is. De ene stand geeft meer output dan de andere. (3e stand is alleen MM element). De stand die meer output kun je een aardschokkend laag en punchy geluid mee krijgen (Op het juiste volume over je stack). Deze stand prefereer ik dus ook ;)

In de actieve stand gaat er weer een hele andere wereld open :twisted: Veel mogelijkheden om je geluid wat extra's te geven. Ik moet hier even aan wennen aan al de knopjes, maar ik denk dat ik hier vrij snel aan gewend ben. Als je wat hoog erbij draait komt er wel een beetje ruis bij, zodra je begint te spelen hoor ik het niet meer. Hier komt echter ook een minpuntje aan. Als je lekker aan het spelen bent met de switch op het J brug element en je hebt er wat bas bij gedraaid en beetje hoog en dan besluit om te schakelen naar het MM element. Een erg groot output verschil wat het schakelen tussen de twee tijdens/in nummers misschien wat lastig maakt. Op te vangen met het volume van het MM element wat zachter te zetten, maar ik krijg dan weer het gevoel dat het element dan niet helemaal tot zijn recht komt.

Voorlopige conclusie
FANTASTISCH ! Heerlijke Jazz bass geluiden waardoor mijn Fender waarschijnlijk in de verkoop gaat. Als je wat meer power wilt schakel naar MM element en klaar! Door de vele mogelijkehden heb je eigenlijk niet meer nodig.

Soundsamples
Alle samples zijn ingespeeld met een set Elixer snaren die al ruime tijd op de bas liggen. Aanslag bij spleetje tussen J brug en MM element. Alles opgenomen op hetzelfde volume op mijn audio interface. MP3's op 256 kbit/s, geen normalizing enzo toegepast.

Bonuspunten voor wie de 2 verschillende deuntjes weet te herkennen en vertellen waarvan het is!

(Let niet op de foutjes :oops:)
Passief :
J brug vol
J brug vol / J hals half
J brug vol / J hals vol
MM vol
MM vol / J hals half - Mid stand
MM vol / J hals half - 3e stand
MM vol / J hals vol - Mid stand
MM vol / J hals vol - 3e stand

Opnames in de actieve stand komen binnenkort ;)

Foto's
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door SanderI op 04 mei 2009, 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.
wat zal ik hier eens zetten.... ?
Gebruikersavatar
Analog Kid
Berichten: 492
Lid geworden op: 16 feb 2008, 10:42

Bericht door Analog Kid »

Mooie bas zeg!
Alleen jammer van al die cijfertjes bij die knopjes. Ik vind dat persoonlijk niet zo mooi.

:P
Baspingelaar in limbo
Haico

Bericht door Haico »

Mooi hoor!
dgroov
Berichten: 263
Lid geworden op: 13 jun 2006, 09:44

Bericht door dgroov »

Dat is een mooie bas :finger:
en ideaal die mogelijkheden met de pickup selectie.
Gebruikersavatar
Kosygin
Berichten: 1317
Lid geworden op: 30 aug 2007, 09:14

Bericht door Kosygin »

mooie bas! ben benieuwd naar de samples
MTD 535 --> Line 6 G30 --> Avalon U5 --> Crowd!
Gebruikersavatar
SanderI
Berichten: 163
Lid geworden op: 31 mar 2007, 13:15

Bericht door SanderI »

Dank u allen!
Nu met samples in standje passief :D
wat zal ik hier eens zetten.... ?
Gebruikersavatar
André_84
Berichten: 4977
Lid geworden op: 27 sep 2006, 09:12

Bericht door André_84 »

thx voor review Sander! helaas niet in de gelegenheid de soundsamples te beluisteren, maar ben erg benieuwd!
https://www.coninemusic.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Sandberg California JJ custom ofzoiets
Rickenbacker 4003 JG
Homebrew JazzPrecision
GK 700 RB-II
SWR Henry 8x8
SWR Goliath II 4x10 + matching zelfgebouwde 15" (te koop!)
Peter

Bericht door Peter »

Leuke review en mooie bas! Maar bij mij werken de linkies ook niet........maar anderszijds: N'kerk is bij mij om de hoek. Zet 'm maar wat harder :wink:
Gebruikersavatar
johnbob
Berichten: 5938
Lid geworden op: 14 nov 2004, 13:42

Bericht door johnbob »

Mooie bas, congrats...
Wel oppassen met het open gooien van je bass pot bij al die samples...dat mag dus niet he :mrgreen:
Plaats reactie