Jazz Face-off: Lull M5V v.s. Fender Deluxe V

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
drahkan
Berichten: 1193
Lid geworden op: 29 apr 2007, 20:04

Jazz Face-off: Lull M5V v.s. Fender Deluxe V

Bericht door drahkan »

Pas geleden heb ik mijn Peavey bass geruild voor een Fender Deluxe Jazz V. Een mooie donkerrode vijf snaar.
Mijn eerste indruk van deze bass was niet echt super maar hij leek me beter verkoopbaar en ik maakte iemand blij met een erg goede bass. Maar als je dan toch twee vijfsnarige Jazz bassen hebt staan is dat natuurlijk wel een reden om ze eens goed te testen.

Daarom de Jazz Face-off tussen de Mike Lull M5V en de Fender Deluxe Jazz Bass V.

Afbeelding Afbeelding

Ik ben speciaal naar de oefenruimte gereden om deze test met een lekker volume te kunnen doen om mijn Peavey T-Max. Ik heb voor de test mijn favoriete stand genomen wat inhoud dat ik wat meer bass erbij gedraaid heb op de amp en een klein beetje meer treble. Op de grafische EQ heb ik ook wat meer bass erbij gedraaid maar de rest plat gehouden.

Ik ben begonnen met spelen op de Fender. Ik weet al wat ik van de Mike Lull vind en wilde een open eerste indruk hebben. Dat de Controls van deze twee bassen vrijwel hetzelfde werken maakt de test wel makelijker. Nu ben ik geen Fender fan, zeker niet van de nieuwere Fenders en deze is uit 2000. Ik moet dus bekennen dat ik mezelf een beetje schrap zette voor de eerste noot. Dit werd niet bevorderd door een erg slechte ervaring met een Fender Deluxe P bass.
Daardoor was de verassing des te groter toen deze eerste noot wel erg lekker klonk. Deze bass heeft echt een eigen smoel. De sound is niet helemaal netjes en dat bevalt me zeer goed.
De drie bands EQ geeft je de mogelijkheid om bijna alle kanten op te gaan met de sound. Ik mis wel een Active/Pasive switch op deze bass. Dat is jammer want ik had graag de pups zonder de verdere electronica gehoord.
Desondanks heb ik er een heerlijke moderne volle sound uit kunnen halen en een lekker ouderwetse Jazz sound. Het zal vast niet te vergelijken zijn met een pre cbs Jazz, maar die heb ik dan ook nog nooit een in mijn handen gehad. Wat betreft het faken van een vintage sound voldoet deze bass welzeker.
Ik ben echt onder de indruk van deze bass (jep, daar gaat mijn geloofwaardigheid)

Ter vergelijking pak ik de Mike Lull. Ik weet al dat deze bass te gek is maar ik heb hem niet gekocht omdat ik een jazz zocht. Dus het is ook wel weer eens leuk om dit aspect van deze bass eens goed te onderzoeken.
Vreemd genoeg heeft de Mike Lull minder een eigen smoel dan de Fender. De smoel is wel aanwezig maar minder gedefinieerd en dus minder herkenbaar. Dat komt waarschijnlijk doordat de sound van deze bass veel perfecter is. Hij heeft wel degelijk een randje aan de sound wat een mooie kleuring geef.
Je kunt ook met deze bass alle kanten op. Maar het is wel allemaal net even iets meer gelikt.

De Mike Lull is wel twee keer zo duur als de Fender en het belangrijkste verschil lijkt hem te zitten in de smoel van de bass. Het zijn allebei erg goede jazz bassen. Met beide een eigen karakter. De Fender heeft de smoel van Lenny (een kop uit duizenden), de Mike Lull heeft een knapper gezicht, maar dat valt minder op, grommen kan hij wel en nog goed ook.

De Mike Lull heeft wel betere stemmechanieken, die van de Fender voelen een beetje goedkoop aan. De stemmechanieken van de Mike Lull geven ook wat meer controle.
De Mike Lull is ook van essen, en dus lichter en heeft een High-mass brug wat wel mijn voorkeur heeft. Ik heb dus wel waar voor mijn geld.
Bij de Fender gaan de snaren echter weer door de body wat toch ook voor een erg goed overdracht van trillingen naar de body zorgt.

Ik ben van plan om de Fender weer te koop te zetten omdat ik op zich geen twee gefrette Jazz bassen nodig heb. Daarnaast wil ik toch erg graag een Orange amp. Maar op zich ben ik momenteel best wel weg van de Fender en hoeft hij niet perse de deur uit.
Laatst gewijzigd door drahkan op 30 mei 2009, 16:23, 2 keer totaal gewijzigd.
'Ik twijfel dus ik ben' uit de wijsheden van Droombolus

Have a Go Heroes Mijnplek
Persoonlijk Topic
Gebruikersavatar
Marthais
Berichten: 2060
Lid geworden op: 31 mei 2006, 17:14

Bericht door Marthais »

Leuke review! :D Grappig om te lezen dat de fender meer een eigen smoel heeft/lijkt te hebben, terwijl iedereen loopt te roepen dat fenders zo 'onpersoonlijk' zijn.
Gebruikersavatar
drahkan
Berichten: 1193
Lid geworden op: 29 apr 2007, 20:04

Bericht door drahkan »

let wel, het is een smoel als die van Lenny :P

Ik heb laatst ook ergens gelezen dat de exemplarisch verschil tussen de fenders best groot is.
Mischien een freak of nature maar vergeleken bij de Mike Lull heeft de Fender echt een smoel. Dat komt door zijn imperfecties, maar die imperfectie kleuren het geluid juist.
'Ik twijfel dus ik ben' uit de wijsheden van Droombolus

Have a Go Heroes Mijnplek
Persoonlijk Topic
Gebruikersavatar
Slapdash
Berichten: 1069
Lid geworden op: 07 aug 2004, 14:06

Bericht door Slapdash »

Goede review.Ben erg onder de indruk van je verhaal.Ik had eerlijk gezegd verwacht dat de Lull de Fender met gemak zou wegblazen.
______________________________
De bassist speelt nooit fouten akkoorden/noten :lol:
Gebruikersavatar
drahkan
Berichten: 1193
Lid geworden op: 29 apr 2007, 20:04

Bericht door drahkan »

Slapdash schreef:Goede review.Ben erg onder de indruk van je verhaal.
Dankje
Slapdash schreef:Ik had eerlijk gezegd verwacht dat de Lull de Fender met gemak zou wegblazen.
Ik ook. Maar ja, dit soort inzichten berijk ik altijd enkele maanden te laat. Anders had ik hem zeker uitgetest toen ik de Lull ben wezen uitzoeken. :P
'Ik twijfel dus ik ben' uit de wijsheden van Droombolus

Have a Go Heroes Mijnplek
Persoonlijk Topic
Gebruikersavatar
Slapdash
Berichten: 1069
Lid geworden op: 07 aug 2004, 14:06

Bericht door Slapdash »

Ik heb ze weliswaar niet kunnen vergelijken net als jij.Maar heb wel op beide gespeeld.En kwam tot de conclusie voor mezelf dat de Lull echt een toppertje is,vintage maar ook high tec modern.En daar houd ik weer van.

Maar jou verhaal klopt gewoon,zo had ik het namelijk niet eens bekeken.

Ik citeer:De Fender heeft de smoel van Lenny (een kop uit duizenden), de Mike Lull heeft een knapper gezicht, maar dat valt minder op, grommen kan hij wel en nog goed ook.
______________________________
De bassist speelt nooit fouten akkoorden/noten :lol:
Gebruikersavatar
KvE
Berichten: 10968
Lid geworden op: 07 mar 2008, 22:09

Bericht door KvE »

Wie is Lenny? :roll:

Goed om zo'n test te zien. Alleen kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat deze enigszins gekleurd is door je wens de Fender te verkopen :mrgreen:

Voor wat betreft Fenders in 't algemeen: Ik probeer ook wel eens wat en volgens mij is het echt een kwestie van testen. De ene bas is de andere niet. Squier klinkt hel vaak net zo goed of beter...

Wanneer je een bepaald modelletje test in een winkel en zegt: "Okee doe die maar" dat zal de winkel geneigd zijn te zeggen "Okee ik bestel er eentje voor je". Dat is dus niet handig. Het juiste antwoord is dan "Nee hoor, ik wil deze."

Dit gaat trouwens op voor alle merken. Modellen zijn gebaseerd op bepaalde specificaties en looks maar dat heeft vaak niks te maken met hoe het individuele instrument klinkt en speelt.

Enneh wat me zo te binnen schoot: In deze test is niet Fender de Lull :mrgreen:
Gebruikersavatar
Slapdash
Berichten: 1069
Lid geworden op: 07 aug 2004, 14:06

Bericht door Slapdash »

KvE schreef:


Wanneer je een bepaald modelletje test in een winkel en zegt: "Okee doe die maar" dat zal de winkel geneigd zijn te zeggen "Okee ik bestel er eentje voor je". Dat is dus niet handig. Het juiste antwoord is dan "Nee hoor, ik wil deze.

Dit gaat trouwens op voor alle merken. Modellen zijn gebaseerd op bepaalde specificaties en looks maar dat heeft vaak niks te maken met hoe het individuele instrument klinkt en speelt.

Helemaal mee eens.Een maatje van mij had een Yamaha 5000a Donker blauw.Later heeft hij ook nog een witte gekocht omdat hij die mooier vond.De witte had op een of andere manier meer high dan de donker blauwe,en minder laag.Conclusie 2 dezelfde bassen van het zelfde bouwjaar,en zelfde hout met een totaal verschillende klank!?

Dus inderdaad ''ik bestel er eentje''is uit den boze.
KvE schreef:Enneh wat me zo te binnen schoot: In deze test is niet Fender de Lull :mrgreen:

WHUHHAHAHAHAHAAHHAA
______________________________
De bassist speelt nooit fouten akkoorden/noten :lol:
Gebruikersavatar
drahkan
Berichten: 1193
Lid geworden op: 29 apr 2007, 20:04

Bericht door drahkan »

KvE schreef:Wie is Lenny? :roll:

Goed om zo'n test te zien. Alleen kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat deze enigszins gekleurd is door je wens de Fender te verkopen :mrgreen:
Zoals de waard is, ........ :P

Maar nee,
Ik heb zelfs besloten dat als ik niet krijg wat ik vraag ik hem lekker zelf houd. Ik raak er steeds meer aan gehecht.
Daarnaast heb ik zo'n overontwikkeld verantwoordelijkheids gevoel wat me niet in staat stelt een oneerlijke test te schrijven.
Als de uitslag echt bagger was geweest voor de Fender had ik hem gewoon (nog) niet geplaatst
:twisted:
'Ik twijfel dus ik ben' uit de wijsheden van Droombolus

Have a Go Heroes Mijnplek
Persoonlijk Topic
Gebruikersavatar
drahkan
Berichten: 1193
Lid geworden op: 29 apr 2007, 20:04

Bericht door drahkan »

Je bent trouwens geheel welkom de test nog eens dunnetjes over te komen doen hoor :wink:
'Ik twijfel dus ik ben' uit de wijsheden van Droombolus

Have a Go Heroes Mijnplek
Persoonlijk Topic
Gebruikersavatar
KvE
Berichten: 10968
Lid geworden op: 07 mar 2008, 22:09

Bericht door KvE »

drahkan schreef:Je bent trouwens geheel welkom de test nog eens dunnetjes over te komen doen hoor :wink:
Dank je, leuk! Nou is Tilburg voor mij niet om de hoek maar mocht ik in de buurt komen dan kunnen we micro-meeten... :)
Jazzor
Berichten: 606
Lid geworden op: 20 mar 2006, 16:55

Bericht door Jazzor »

Leuke test, opvallend resultaat, en ja, ik ben ook van mijn Fender vooroordelen afgeraakt nadat ik mijn eerste eigen Fender gekocht had. Inmiddels 2 Fenders....
Exemplarisch? dat hebben denk ik alle bassen in meer of mindere mate, het blijft hout he....Maar als je de goeie vast hebt dan heb je aan een Fender een fijn instrument. En exemplarisch is wel een beetje synoniem voor eigen smoel, moet alleen de juiste smoel zijn.
https://www.myspace.com/coyotebutts" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
drahkan
Berichten: 1193
Lid geworden op: 29 apr 2007, 20:04

Bericht door drahkan »

Ik heb wel eens horen zeggen dat er ook bij de dure Fneders ook wel geluids technische gedrochten te vinden zijn. Schijnbaar is het verschil groot. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik over de twee Fenders die ik in huis heb gehad zeer tevreden was.

Ze werden echter wel steeds geklopt door bassen van andere merken (zij het maar een beetje). De Squier CV '50 P bevalt zeer goed (toch ook soort van een Fender, er staat iig by Fender op)

De Fender Deluxe gaat morgen naar een nieuwe eigenaar. Ik kreeg eerst twee volslagen bullshit biedingen (rond de 500), maar uiteindelijk is er toch nog lekker op geboden. Hij gaat nu voor de vraagprijs. :dance:

En dan eens gaan kijken naar de Lakland Hollowbody van Big-John. Ik hoop dat hij zo tegek klinkt als ik verwacht.
'Ik twijfel dus ik ben' uit de wijsheden van Droombolus

Have a Go Heroes Mijnplek
Persoonlijk Topic
Plaats reactie