Italia Torino Bass

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13376
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Italia Torino Bass

Bericht door LeftyJ »

Vaste lezers van het 'Wat is je nieuwste bassgear?'-topic wisten het natuurlijk al, en degenen die mijn topic 'Linkshandige (semi)hollowbody' hebben gevolgd ook: ik heb sinds deze week een Italia Torino Bass! Wie dat laatstgenoemde topic heeft gelezen weet ook hoe ik tot die keuze ben gekomen, maar hier toch nog even het verhaal:

Mijn eisen waren redelijk eenvoudig: hollowbody, linkshandig, en niet duurder dan 500 euro. Mijn opties waren:
- Ibanez AGB200;
- Italia Torino Bass;
- Eastwood Classic 4;
- Höfner Icon.
Omdat geen van deze bassen ergens linkshandig op voorraad zijn (en rechtshandig overigens ook niet makkelijk te vinden zijn) heb ik me volledig gebaseerd op specificaties bij mijn keuze. De Ibanez viel eigenlijk gelijk al af omdat ik van meerdere kanten heb gehoord dat die wat te modern klinkt. De Höfner sprak me wel aan maar viel af om zijn kleine stringspacing bij de brug. De Eastwood leek me erg gaaf, maar uiteindelijk werd het de Italia om de looks en de pickupconfiguratie: een humbucker dichtbij de brug en een vette mudbucker bij de hals! Alle hardware en de pickups zijn van Wilkinson, en het ontwerp van de bas ook. Dat schept ook gelijk enig vertrouwen.
Een Duitse eBay-store (Taranaki Guitars) had de Torino linkshandig op voorraad voor 399 euro, plus 20 euro verzendkosten. Dat is 200 euro onder de gangbare verkoopprijs, de Torino zou anders dus boven mijn budget hebben gelegen! Vrijdagavond 15 mei gekocht, gelijk betaald met PayPal, en diezelfde avond al bericht gehad van de verkoper dat hij de bas maandag 18 mei zou verzenden. Woensdag 20 mei werd ze bezorgd. Netjes!

Uit de doos...
'Made in Korea' prijkt er in grote letters op de doos. En tegen de verwachting in zie ik nergens het woordje 'Fragile' staan. De eerste aanblik toen de doos open ging viel gelijk al niet tegen! De kleur 'Vintage Cream' bleek nog iets geliger dan verwacht en dat staat hem wel (al maakte een collega misprijzend een vergelijking met blanke vla...). Wat natuurlijk ook gelijk in het oog springt zijn de grote hoeveelheid chroom (twee enorme verchroomde pickups, een tune-o-matic brug en het forse (en zwaar uitgevoerde) tailpiece en de Schaller-achtige Wilkinson-stemmechanieken met de opvallende ronde stemknoppen. Verder een overweldigende hoeveelheid bindings (rond de toets, rond de top, rond het achterblad, rond de F-gaten, en een matching afdekplaatje over de hiel van de hals) en fraaie, goed passende pearloid blocks als positiemarkering. Waarbij opvalt dat deze keurig strak in de toets liggen, zonder dat noemenswaardig veel vulmateriaal nodig was. Keurig! Ook het fretwerk is keurig gedaan, nergens steken de frets uit of zijn scherpe randjes voelbaar langs de binding.

Afbeelding
(ik heb nog geen foto's van de mijne, dus een rechtshandige moet volstaan)

Bij het optillen van de bas uit de doos wordt duidelijk waarom het woordje 'Fragile' nergens op de doos te vinden is. De bas is een tank! Het ding is behoorlijk zwaar en voelt erg degelijk. Dit is mijn eerste ervaring met een semihollow bass, en tevens mijn eerste ervaring met een shortscale (als je de Epiphone Rivoli van RUIS niet meerekent, die ik op de Vlaamse meeting kort heb vastgehouden). Onversterkt bespeeld valt gelijk het volumeverschil op ten opzichte van een solidbody. De bas klinkt onversterkt houtig, warm en droog en redelijk luid. En door de 30,5" scale lijkt het spelen bijna vanzelf te gaan! Die ervaring had ik ook al toen ik voor het eerst op mijn Rickenbacker speelde, terwijl die helemaal niet zoveel korter is dan een normale longscale bas. Wel resoneert af en toe de E-snaar hinderlijk mee tussen de brug en het tailpiece, en loopt daarbij aan op het zadeltje wat een irritante buzz veroorzaakt. Maar dat is een kleinigheidje wat met een klein stukje schuimrubber bij het tailpiece eenvoudig is op te lossen.
De bas is uitgerust met roundwound snaren, geen idee welke. Sommige mensen zullen op een bas als deze misschien flatwounds verkiezen boven roundwounds.

Eenmaal ingeplugd
Ik plug de Italia in mijn Bass POD xt, via twee actieve monitoren van KRK, en selecteer mijn favoriete volledig cleane patch. Met alle potmeters op de bas vol open wordt een heel vol en warm geluid hoorbaar, maar mèt veel definitie, precies het geluid waar ik op hoopte! Met het brugelement dichtgedraaid verlies je wat definitie en blijft een dikke, warme 'thud' over (Engelsen weten dat net even iets mooier te zeggen dan wij). De mudbucker klinkt bovendien opvallend gebalanceerd, alle snaren worden ongeveer even luid weergegeven. Daar maakte ik me wel licht zorgen om na de Rivoli van RUIS te hebben gehoord. Het brugelement (wat eruit ziet als een gitaarhumbucker met een gesloten kap erop, en het zou me ook niks verbazen als het dat is) solo behoudt nog altijd redelijk wat warmte, maar klinkt wat nasaler en heeft veel definitie. Door de goed werkende en vloeiend lopende volumepots zijn heel veel tussenklanken mogelijk. Van de tonepots ben ik minder gecharmeerd, tussen 0 en 8 toen ze niets en tussen 8 en 10 valt al het hoog heel abrupt weg (de potmeters zijn aangesloten met een 'linkshandige' draairichting, maar de knoppen hebben geen omgekeerde nummering). Maar ik kan me toch niet indenken de tonepots op deze bas ooit nodig te zullen hebben, de volumepots bieden al genoeg klankmogelijkheden!

Conclusie
Voor 399 euro biedt deze bas enorm veel waar voor je geld! De afwerking is goed, de bespeelbaarheid is erg goed, en de klank is veel veelzijdiger dan ik van een bas als deze zou verwachten. Van warm en rond tot punchy en gedefinieerd, het zit er eigenlijk allemaal in! Ik ben erg benieuwd hoe deze bas zou klinken met flatwounds, en heb daarom bij de snaren-inkoop-klup van KvE ook een setje D'Addario Chromes besteld (gewoon longscale, want van de brug tot het tailpiece hebben de snaren nog een goeie 15 cm te overbruggen!).
De afwerking van de brugzadeltjes zou misschien iets meer aandacht verdienen gezien de resonantie van de E-snaar tussen brug en tailpiece, en de tonepots laten te wensen over qua verloop. Bij een bas als deze zijn die bovendien wat lastiger te vervangen omdat ze uitsluitend via het onderste F-gat te bereiken zijn (al zijn er wel makkelijke truukjes om ze er soepel uit en weer in te krijgen). Maar over de hele linie gezien is dit een te gekke bas voor een heel vriendelijke prijs. Aanrader als je in de markt bent voor een dergelijk instrument! Bovendien biedt Italia een breed scala aan te gekke retro-kleuren, waarmee je deze bas erg leuk kunt aankleden.
Gebruikersavatar
QPumaLocoQ
weet niet wat-ie wil
Berichten: 7887
Lid geworden op: 23 feb 2009, 23:47

Bericht door QPumaLocoQ »

Lijkt me een goede aankoop! :jam:
En nu ga je ook nog een Musician kopen? :o
Gebruikersavatar
KvE
Berichten: 10968
Lid geworden op: 07 mar 2008, 22:09

Bericht door KvE »

Waanzinnig mooi ding Jeroen!

Hopelijk los je dat probleem met de buzz bij het e-snaar-zadeltje op, kan erg irritant zijn zoiets. Als je kunt vinden wat er nou precies rammelt kun je er misschien een stukje vloeipapier ofzo tussenstoppen, dat doet de truc vaak wel.
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26245
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Goed verhaal, Jeroen! :thumbsup: Die Italia lijkt me een geweldig ding en er borrelt hier zowaar wat hollowbody-GAS op....
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13376
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Bericht door LeftyJ »

Ja, als je de kans krijgt zou je er echt eens op moeten spelen, het is een ontzettend leuk ding.

De buzz is inmiddels weg. Ik had nog zo'n vetertje wat je soms bij schouderbanden krijgt om rond de kop van een akoestische gitaar te binden wanneer die geen tweede draagbandknop heeft. Die heb ik een paar keer strak (maar niet te strak) tussen de snaren door geregen en daarna de uiteinden aan elkaar gebonden en het ding helemaal naar het tailpiece toe geschoven. Is wel een tijdelijke oplossing, een klein strookje schuimrubber valt minder op. Die zou ik op het tailpiece kunnen plakken met dubbelzijdig tape, op dat kleine stukje chroom wat nog zichtbaar is boven de snaarankers op bovenstaande foto.

Ik heb overigens nog iets gevonden waar ik wat aan moest wennen: de Torino heeft niet alleen een arched top maar ook een arched back, en heeft hangend aan een schouderband de neiging om wat voorover te gaan hangen. Dat kun je wel tegenhouden met je onderarm maar irriteert toch wat. De oplossing bleek simpel: als ik de bas wat meer naar links hang, zodat de body zeg maar wat meer richting mijn zij komt te hangen, blijft de bas keurig rechtop hangen. Niet heel anders dan wanneer je met het ding op schoot speelt, eigenlijk.
Laatst gewijzigd door LeftyJ op 21 mei 2009, 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Frankie
Berichten: 3236
Lid geworden op: 21 jan 2005, 17:09

Bericht door Frankie »

Mooi ding! 8)
Ik heb 1 zwarte bas en 1 oranje bas, versterkt door een zwarte of een oranje versterker...

Kijk 's!
Gebruikersavatar
Witchfynder
Berichten: 1144
Lid geworden op: 30 apr 2008, 02:06

Bericht door Witchfynder »

:kwijl:

Bassen die linkshandig beschikbaar zijn heerschen sowieso al meer dan anderen, maar deze is hoe dan ook erg smakelijk (gelukkig houd ik van blanke vla ;))! :jam:
Ja, ik ben linkshandig! :P

Samick AS w/ DiMarzio pups // Dean Edge 4 w/ EMG electronics // Rogue LX200B (Fretloos) // Squier VM Jazz
Hartke LH-500+Hartke HyDrive 410+Phonic PPC8000+BBE BMax+Korg DTR-1000+TC Electronics G-Sharp

Conorach||MySpace
Gebruikersavatar
Squire
Berichten: 6066
Lid geworden op: 29 jul 2004, 10:33

Bericht door Squire »

Een mooiere bas is er niet voor dat geld 8)
Rickenbacker 4001CS
Fender 'Geddy Lee' Jazz bass

Ampeg V4 '70s
Ampeg pf115lf
Gebruikersavatar
saf
Berichten: 6341
Lid geworden op: 14 okt 2005, 15:23

Bericht door saf »

waanzinnig mooie bas ben ook al lang aan het gassen op precies die bas en natuurlijk ook als lefty. Komt alleen elke keer wat tussen. met Taranaki Guitars heb ik ook erg goede ervaringen heb daar jaren terug mijn eastwoord hi-flyer besteld.

Ga nu als alles door gaat en basgitaar laten bouwen in belgie (als het doorgaat maak ik daar als het mag van de bouwer hier een topic over) maar daarna komt er denk toch nog eens zo eentje. Machtig mooi.

retro looking en short scale. Dat zijn de enige vereisten om in mij ncollectie te mogen. Dat hij ook nog hollow is maakt het helemaal een must om aan te schaffen eigenlijk.
Vraag jij aan een filatelist ook hoe vaak hij die zeldzame postzegels nou daadwerkelijk opplakt?
Gebruikersavatar
Squire
Berichten: 6066
Lid geworden op: 29 jul 2004, 10:33

Bericht door Squire »

Ik ga 'm eens testen bij Rockpalace.


De Eastwoord Classic 4 vind ik ook belachelijk mooi. Denk alleen dat ik deze Torino beter vind gaan klinken.
Rickenbacker 4001CS
Fender 'Geddy Lee' Jazz bass

Ampeg V4 '70s
Ampeg pf115lf
Plaats reactie