Lakland Skyline Hollowbody (Nu met verslag van steekie)

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Gebruikersavatar
drahkan
Berichten: 1193
Lid geworden op: 29 apr 2007, 20:04

Lakland Skyline Hollowbody (Nu met verslag van steekie)

Bericht door drahkan »

Afbeelding
Dit is een usa van de Lakland site

Afgelopen Hemelvaartsdag heb ik via het Basgitaarforum een Lakland Skyline Hollowbody gekocht van Big John. Meteen ook eens die pedaaltjes van hem bekeken, samen met de uitleg van de maker moet ik zeggen dat het echt wel leuke pedaaltjes zijn. Vooral die Granny puker ga ik zeker nog eens overwegen voor op het GAS lijstje.

De Lakland hollowbody is een Bass die ik wat uiterlijk betreft altijd al echt mooi heb gevonden. Nieuw zou ik hem nooit geprobeerd hebben vanwege de aanschafprijs. Maar 2e hands gaan ze voor erg redelijke prijzen. Erg vaak kom ik ze echter niet tegen, volgens mij staat er nog een goudkleurige op marktplaats. Misschien dat de mensen die wat meer tijd op de veiling sites zitten ze wat vaker zien?

Bij het uitproberen van de Bass was ik al meteen erg verbaasd over de sounds die uit de Bass komen.
Beide elementen hebben een eigen volume regeling en een eigen toon regeling. Normaal heb ik niks met losse toonregeling per element, maar op deze Bass komt dat helemaal tot zijn recht.
Er is een schakelaar voor de element keuze (Neck, Brug, Beide) en een schakelaar om de elementen van humbucker naar singel coil te schakelen. Het doel van deze laatste schakelaar is een dunner geluid in de singelcoil stand. En dat is ook exact wat hij doet.
Het geeft een erg vintage effect aan de sound. Eigenlijk heb ik maar tien minuten nodig om overtuigd te raken en de Bass dan ook te kopen.

Vandaag heb ik de Bass eens wat uitgebreider getest over mijn T-Max. Helaas over de Solid-state pre-amp omdat de Tube pre-amp wat probleempjes heeft. De EQ van de amp staat op neutraal.
Op zich mag ik het eigenlijk niet heel uitgebreid testen noemen, alles wat ik probeer vind ik gaaf. Na een twintig minuten spelen heb ik al erg veel zin de laptop te pakken en deze bass eens goed op te hemelen. Man…, wat ben ik nieuwsgierig hoe deze bass over de Tube pre-amp gaat klinken.

Big John heeft flatwounds (tomastik infeld) op deze Bass gelegd en ik ben niet heel erg nieuwsgierig naar wat deze Bass met roundwounds zou doen. De sound is zo gewoon tegek. Als iets niet werkt stop ermee, als iets wel werkt, doe er meer van. De flatwounds werken.

Het is geen moderne sound, maar dat zou ik ook echt niet willen met zo’n mooie hollowbody.

Ik las ergens een review dat je uit deze Bass echt zes verschillende sounds kunt halen. Ik weet niet meer waar ik het las, maar de schrijver heeft gewoon gelijk. Met behulp van de twee schakelaars kom je op zes zeer verschillende en zeer bruikbare sounds.
Het meest indruk wekkend vond ik de sound met beide humbuckers aan in de humbucker stand en wat spelen met de toonregeling (brug element ongeveer op de helft, hals element bijna volledig op treble. De EQ op mijn amp volledig neutraal) en voila, heel even denk ik dat ik een contrabas vast heb. Als deze bass fretloos was zou het echt even opletten zijn om te bepalen wat je hoort.
Maar waneer ik dan kies voor het hals element en de toon regeling volledig open draai heb ik ineens een heerlijke ruige drive. Het deed me denken aan mijn test met de Squier VM TB. Met wat tweaken aan de EQ op de amp doet hij dat trucje imho zelfs beter dan de Squier.
Met het brug element solo krijg ik een spannende knor die me wat deed denken aan Squier CV 50’s P. Die heb ik er dus maar even bij gepakt. Gelukkig toch een wereld van verschil, anders had ik de CV weer voor niks gekocht.
De Hollowbody is heerlijk vol, de CV is een heel stuk helderder.

Nu ik deze Bass in huis heb en er een tijdje mee heb kunnen spelen moet ik zeggen dat hij zijn nieuwprijs zeker waard is. Ik heb me nooit genoeg verdiept in hollowbodies, dit is een echte eyeopener.

Resumé:
Een tegekke Bass met een mooie vintage sound. Zeker een Bass die mee zal gaan naar optredens.
Het levert maar een probleem op. Ik heb nu vier bassen die ik graag mee naar optredens willen nemen en kiezen is niet mijn sterkste kant.

Kanttekening:
Het is de eerste hollowbody die ik in mijn handen heb, dus weinig soortgelijk vergelijkingsmateriaal.

Plaatjes van de testbas.
Afbeelding
Eindelijk een keer geen slagplaat dilemma’s

Afbeelding Afbeelding
Laatst gewijzigd door drahkan op 12 aug 2009, 23:59, 4 keer totaal gewijzigd.
'Ik twijfel dus ik ben' uit de wijsheden van Droombolus

Have a Go Heroes Mijnplek
Persoonlijk Topic
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26245
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Gaaf, Geert! Alweer zo'n enthousiast hollowbody-verhaal. Ik werd na het juichende relaas van Jeroen over zijn Italia al nieuwsgierig, en dat gevoel is nu alleen maar aangewakkerd. Ik moet zeggen dat ik deze Läkland in een dekkende kleur (zoals die van jou ook is) veel mooier vind dan in de burst zoals op het plaatje van de site. Ook die goudkleurige die op MP stond, is erg fraai.
Je hebt er weer een goed verhaal van gemaakt; heel veel plezier met dit mooie apparaat!
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Big John
Berichten: 19
Lid geworden op: 19 dec 2008, 11:08

Bericht door Big John »

Leuke review van een goeie bas...
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Leuke review! Hollowbody GAS heeft zich al een tijdje geleden meester van mij gemaakt...
Hans58 schreef:Ik moet zeggen dat ik deze Läkland in een dekkende kleur (zoals die van jou ook is) veel mooier vind dan in de burst zoals op het plaatje van de site.
Ik vind de burst dan weer mooier.

Veel plezier met je bas! :jam:
Gebruikersavatar
drahkan
Berichten: 1193
Lid geworden op: 29 apr 2007, 20:04

Bericht door drahkan »

Ik heb vandaag de Lakland meegenomen naar de repetitie. Wat is dit een ubergeilehelemaaltegekesupervette bass.

In de band heb ik heel erg de voorkeur voor de elementen solo. Of het brug element, of het halselement.
Het brug element in de single coil met de toon regeling ongeveer op de helft
Het hals element in de humbucker stand met de toonregeling vrijwel helemaal open.

Vooral het hals element heeft de voorkeur. Heerlijk vol en ruig, toch vintage.
Ik ben er helemaal verliefd op.

Een erg goede aanvulling op wat ik al heb aan bassen.
De band is er ook erg blij mee.
'Ik twijfel dus ik ben' uit de wijsheden van Droombolus

Have a Go Heroes Mijnplek
Persoonlijk Topic
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3683
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Bericht door aap »

Erg mooie bas en goede review. Vind alleen de headstoch iets minder maar de rest is vet!! Veel plezier er van!

......Zou je samples kunnen posten??
Gebruikersavatar
drahkan
Berichten: 1193
Lid geworden op: 29 apr 2007, 20:04

Bericht door drahkan »

Samples maken gaat even niet, maar op de lakland site staan uitgebreide samples.
'Ik twijfel dus ik ben' uit de wijsheden van Droombolus

Have a Go Heroes Mijnplek
Persoonlijk Topic
Gebruikersavatar
basske
Berichten: 450
Lid geworden op: 23 jan 2006, 20:47

Bericht door basske »

Als ik je hier een plezier kan mee doen
Een review van Ed.
https://www.thebasswhisperer.com/reviews/lakie_rev.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Groet!
EBMM SR5 LTD 2008 -- KSD705
Markbass Mini CMD 121P + 121 NewYork -- LM250
EBS Valve Drive
https://users.telenet.be/edwinbass" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
basske
Berichten: 450
Lid geworden op: 23 jan 2006, 20:47

Bericht door basske »

Lakland Hollowbody Bass with Dark Star Pickups


"Since there were so many tonal options available between the two pickups and the dark switch, I decided to play the same lick over and over with the different settings. My typical method with this is: neck pickup, both, then bridge pickup, switching between active and passive mode when applicable. In this case I switched between normal or 'dark switch' mode. It was very effective for hearing the subtle nuances of each configuration - but then I had to have some fun! I double-tracked some jazz with the front pickup used for the walking line, and the bridge pickup for the solo. Since the Dark Star pickups nailed the Jack Cassidy vibe, I used the Line 6 Pod Pro to dial up a tone similar to 'Crown Of Creation'."

https://www.thebasswhisperer.com/audio/lakiehbcomp.mp3" onclick="window.open(this.href);return false;

Groet!
EBMM SR5 LTD 2008 -- KSD705
Markbass Mini CMD 121P + 121 NewYork -- LM250
EBS Valve Drive
https://users.telenet.be/edwinbass" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
drahkan
Berichten: 1193
Lid geworden op: 29 apr 2007, 20:04

Bericht door drahkan »

Ik ben eigenlijk heel erg nieuwsgierig naar hoe de huidige Chi-Sonic elementen zich verhouden tot de Dark Star elementen.

Ik heb in ieder geval dit gevonden op Talk Bass

En op de website van Bass Player:
Lakland Chi-Sonic Pickups
Though Lakland founder Dan Lakin initially intended his new Chi-Sonic pickups (price unavailable) to conjure the classic warm tone of Hagstrom Bi-Sonic pickups, the final product ended up delivering a “wide tonal range and frequency response with superb output,” due to the switch from Alnico to neodymium magnets. Chi-Sonics are available in single-coil and humbucking configurations for 4- and 5-string basses, as well as a bracket-mounted version for compatibility with Lakland’s Hollowbody bass. Once in full production, the Chi-Sonics will come standard on all Decade and Hollowbody basses and will be offered as an option on other models. https://www.lakland.com" onclick="window.open(this.href);return false;


En nog een Bass Player artikel

Dus de Chi-Sonics en de Dark-Stars hebben wel degelijk veel met elkaar te maken.

In mijn bass zitten nog de Bartolini pups, daarover kan ik helaas eigenlijk helemaal niks vinden, laat staan vergelijkingen met de Chi-Sonics en/of de Dark Stars. Ik ben er wel erg nieuwschierig naar.
'Ik twijfel dus ik ben' uit de wijsheden van Droombolus

Have a Go Heroes Mijnplek
Persoonlijk Topic
Gebruikersavatar
The Fourth Horsemen
Berichten: 1985
Lid geworden op: 27 apr 2006, 17:43

Bericht door The Fourth Horsemen »

ik kan er niks over zeggen, maar alle samples die ik van de chi sonics en de darkstars heb gehoord waren lekker!
Gebruikersavatar
drahkan
Berichten: 1193
Lid geworden op: 29 apr 2007, 20:04

Bericht door drahkan »

Vandaag heb ik de Hollowbody met roundwound snaren geprobeerd. Dat is me niet echt bevallen.
Er komen dus toch weer flatwounds op.
'Ik twijfel dus ik ben' uit de wijsheden van Droombolus

Have a Go Heroes Mijnplek
Persoonlijk Topic
Gebruikersavatar
Rody
Berichten: 341
Lid geworden op: 22 jun 2006, 12:15

Bericht door Rody »

Mooie bas! Toen ze net te koop stond heb ik ook nog overwogen om ze van Jan over te nemen, maar ik heb me nog net kunnen inhouden ;-)

Heb je misschien een eigen soundsample. Ik ben wel geïnteresseerd hoe het brugelement in single coil mode klinkt.
Gebruikersavatar
drahkan
Berichten: 1193
Lid geworden op: 29 apr 2007, 20:04

Bericht door drahkan »

Die kan ik wel een keer maken binnenkort.
'Ik twijfel dus ik ben' uit de wijsheden van Droombolus

Have a Go Heroes Mijnplek
Persoonlijk Topic
Gebruikersavatar
gothax
Berichten: 4088
Lid geworden op: 07 jun 2005, 13:51

Bericht door gothax »

heb je die Läkland van die ene Big John? want die vroeg er toen 2990 voor en de nieuwprijs bij Bassconnection was toen 2999 euro, kan me moeilijk voorstellen dat de marktplaats prijs dan 3100 is..
Laatst gewijzigd door gothax op 08 jul 2009, 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie