Lakland Skyline Hollowbody (Nu met verslag van steekie)

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Gebruikersavatar
steekie
PADDLEMAN
Berichten: 3521
Lid geworden op: 23 dec 2007, 22:57

Bericht door steekie »

@Angelo
Ja dat wil ik zeker wel doen,het is toch een bas die niet veel voorkomt,dus is het altijd leuk om er
over te lezen hier op het forum,maar ik moet hem eerst nog wat beter leren kennen,er zijn best
veel verschillende sounds te maken zoals Geert ook al schreef en daar moet ik nog een beetje naar zoeken!
Laatst gewijzigd door steekie op 30 jul 2009, 19:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Nog steeds goed bezig....
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 23026
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Bericht door Angelo »

:thumbsup:
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Gebruikersavatar
steekie
PADDLEMAN
Berichten: 3521
Lid geworden op: 23 dec 2007, 22:57

Bericht door steekie »

drahkan schreef:
Bij het uitproberen van de Bass was ik al meteen erg verbaasd over de sounds die uit de Bass komen.
Beide elementen hebben een eigen volume regeling en een eigen toon regeling. Normaal heb ik niks met losse toonregeling per element, maar op deze Bass komt dat helemaal tot zijn recht.
Er is een schakelaar voor de element keuze (Neck, Brug, Beide) en een schakelaar om de elementen van humbucker naar singel coil te schakelen. Het doel van deze laatste schakelaar is een dunner geluid in de singelcoil stand. En dat is ook exact wat hij doet.
Het geeft een erg vintage effect aan de sound. Eigenlijk heb ik maar tien minuten nodig om overtuigd te raken en de Bass dan ook te kopen.

Vandaag heb ik de Bass eens wat uitgebreider getest over mijn T-Max. Helaas over de Solid-state pre-amp omdat de Tube pre-amp wat probleempjes heeft. De EQ van de amp staat op neutraal.
Op zich mag ik het eigenlijk niet heel uitgebreid testen noemen, alles wat ik probeer vind ik gaaf. Na een twintig minuten spelen heb ik al erg veel zin de laptop te pakken en deze bass eens goed op te hemelen. Man…, wat ben ik nieuwsgierig hoe deze bass over de Tube pre-amp gaat klinken.

Big John heeft flatwounds (tomastik infeld) op deze Bass gelegd en ik ben niet heel erg nieuwsgierig naar wat deze Bass met roundwounds zou doen. De sound is zo gewoon tegek. Als iets niet werkt stop ermee, als iets wel werkt, doe er meer van. De flatwounds werken.

Het is geen moderne sound, maar dat zou ik ook echt niet willen met zo’n mooie hollowbody.

Ik las ergens een review dat je uit deze Bass echt zes verschillende sounds kunt halen. Ik weet niet meer waar ik het las, maar de schrijver heeft gewoon gelijk. Met behulp van de twee schakelaars kom je op zes zeer verschillende en zeer bruikbare sounds.
Het meest indruk wekkend vond ik de sound met beide humbuckers aan in de humbucker stand en wat spelen met de toonregeling (brug element ongeveer op de helft, hals element bijna volledig op treble. De EQ op mijn amp volledig neutraal) en voila, heel even denk ik dat ik een contrabas vast heb. Als deze bass fretloos was zou het echt even opletten zijn om te bepalen wat je hoort.
Maar waneer ik dan kies voor het hals element en de toon regeling volledig open draai heb ik ineens een heerlijke ruige drive. Het deed me denken aan mijn test met de Squier VM TB. Met wat tweaken aan de EQ op de amp doet hij dat trucje imho zelfs beter dan de Squier.
Met het brug element solo krijg ik een spannende knor die me wat deed denken aan Squier CV 50’s P. Die heb ik er dus maar even bij gepakt. Gelukkig toch een wereld van verschil, anders had ik de CV weer voor niks gekocht.
De Hollowbody is heerlijk vol, de CV is een heel stuk helderder.

Nu ik deze Bass in huis heb en er een tijdje mee heb kunnen spelen moet ik zeggen dat hij zijn nieuwprijs zeker waard is. Ik heb me nooit genoeg verdiept in hollowbodies, dit is een echte eyeopener.

Resumé:
Een tegekke Bass met een mooie vintage sound. Zeker een Bass die mee zal gaan naar optredens.
Het levert maar een probleem op. Ik heb nu vier bassen die ik graag mee naar optredens willen nemen en kiezen is niet mijn sterkste kant.

Kanttekening:
Het is de eerste hollowbody die ik in mijn handen heb, dus weinig soortgelijk vergelijkingsmateriaal.
Nu ik de bas dik 2 weken in huis heb kan ik inmiddels wat toevoegen aan de uitstekende review van Geert.

De reden dat ik deze bas heb gekocht is dat ik voor mijn countryband een aparte bas wilde,
ik speel heel erg 'op mijn geluid',uiteraard is dat voor een coutryband heel anders dan voor een
bluesrockband.Waar ik een beetje last van heb is dat verschil in sound met dezelfde bas.
Als ik dinsdagavond een stevige heldere ronk bij VanJetje (bluesrock) heb en dan vrijdag met diezelfde
(overigens uitstekende precision)een wat vollere warme sound probeer te krijgen bij DeCoveralls (country)blijf ik maar bijstellen,die andere sound zit dan gewoon in mijn hoofd waardoor ik niet ontspannen speel,daarom heb ik de laatste tijd wat geexpirimenteerd met mijn (eenvoudige) acoustische bas,op zich beviel dat wel,de sound is natuurlijk behoorlijk vol en staat dichter bij de contrabas die ik ong. de helft van het repetoire gebruik,zodoende zat ik er serieus aan te denken een
goede acoustische bas voor dit doel te kopen.Echter heeft dat 2 nadelen,uiteraard is er altijd een feedback probleem en niet onbelangrijk ik ben nu eenmaal niet zo groot en sta dus in een verkeerde
houding voor mijn rug omdat ik natuurlijk helemaal over de klankkast moet buigen!
Een hollowbody heeft deze nadelen niet!Tot zo ver de motivatie voor de aankoop.

Inmiddels heb ik bij alle 3 mijn bands de bas een avond gebruikt,voor de country is hij meer dan 100%
geschikt,de enorme volle warme sound zet een bas neer waar niemand omheen kan.
Bij VanJetje stond hij echt zijn mannetje zeker bij het blueswerk,bij het wat snellere werk had de drummer
de opmerking dat hij de attack miste die hij van mij gewend is,de gitarist miste het hoog en na wat doorvragen en de ATK die ik bij me had inpluggen bleek dat ze beide eigenlijk de snaren (flats) de schuld
gaven....Bij Blue Yonder had de dummer het zelfde zonder dat ik dat had verteld van de anderen,
de rest van de band vond hem geweldig.Omdat de actie wel hoog stond en de hals wat erg hol de stoute schoenen maar eens aan getrokken en vanmorgen na een stevige uitsmijter en een paar bakken koffie
de gereedschapkist opengetrokken :facepalm:

Ik heb de halspen een slag gegeven dat ging erg soepel gelukkig,daarna de zadels wat lager gezet en
wat geintoneerd en met mijn favoriete snaren (ernie ball slinky 0.50) bespannen en :yes: wat een sound!
Het blijft vol en warm maar hij 'zingt' wat door dit is helemaal mijn ding :jaaaaa:
Ik heb tig keer het verschil tussen flats en rounds op de laklandsite beluisterd en uiteindelijk heb ik op
de acoustische bas waar dezelfde ernie balls opzitten de D snaar verwisseld met een flat om zo het verschil in klank nog een keer te testen en aan de hand daarvan besloten er gelijk maar een set rounds
op te zetten waarmee ik dus helemaal tevreden ben.Op dit punt verschil ik dus van mening met Geert.
Smaken verschillen natuurlijk,ik moet nog even kijken hoe de hals zich na het stellen gaat ontwikkelen,
dit is niet mijn sterkste kant want de actie zou nog wel wat lager kunnen maar 1 van de zadels staat helemaal onder in,dus ik laat het voorlopig zo,ik denk dat ik hem over een poosje naar Stijlvorm breng,
die heeft me met mijn precision ook perfect geholpen.

De versterking:ik heb op de repetietie's mijn Trace Elliot combo 1x 15"gebruikt,dat klinkt gewoon goed.

Live zal hij in principe over de fender bassman met 2x 15"gaan,omdat die 2 kanalen heeft is dat perfect
omdat zowel de hollowbody als de contrabas dan beide een eigen kanaal hebben hoef ik niets om te stellen
zodat ik onbeperkt tussen die 2 kan wisselen!

Op mijn andere 'live set' de hartke 3500 met eden 2x10" en eden 1x15" klinkt het als een klok....
Ook nog de bassman op de edens geprobeerd maar dan moet je toch voor je organen gaan vrezen
als dat op volume staat,zo ontzettend zwaar vol laag geluid... :D

Kortom....
het is een geweldige bas met veel mogelijkheden,wat stijlen betreft is hij zeker met rounds eigenlijk
overal voor te gebruiken!Zelf heb ik beiden elementen open staan met de schakelaar op de 'dikke sound'.
Deze bas gaat veel door mij gebruikt worden dat moge duidelijk zijn.....
De zanger/gitarist van Blue Yonder waar ik al 35 jaar mee speel zei al je kan de rest wel verkopen nu...

Tot slot,ik kan geen soundsampels posten,de meesten van jullie weten inmiddels wel dat mijn vaardigheden
op de computer nihil zijn dus zal hij pas op een meeting (niet de komende P meeting en zeker niet de knutselmeeting,waar mannen als Jack,Denniszz en KvE met het grootste gemak freesmachines in body's planten,halzen door vandikte banken jagen,Iris met de glitterspuit totaal geen moeite heeft de originele look op te leuken.....)te horen zijn.
Het is een fantastische bas en ik ben er heel blij mee :jaaaaa:
Nog steeds goed bezig....
Jack

Bericht door Jack »

Wat een mooi betoog Theo, geweldig dat die bas zo'n enthousiast baasje heeft gevonden.. :jaaaaa:
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 23026
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Bericht door Angelo »

Damn, de kids liggen in bed - als ik zoiets lees krijg ik meteen jeuk in de vingers om te gaan bassen. Mooi gezegd/geschreven Theo. Ben trouwens wel nieuwsgierig naar die bands van je - laat eens weten wanneer jullie waar spelen dit najaar, misschien zit er wel een match tussen jullie planning en mijn agenda.
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Gebruikersavatar
drahkan
Berichten: 1193
Lid geworden op: 29 apr 2007, 20:04

Bericht door drahkan »

Ik ben erg blij dat je er zo blij mee bent theo :)
'Ik twijfel dus ik ben' uit de wijsheden van Droombolus

Have a Go Heroes Mijnplek
Persoonlijk Topic
Gebruikersavatar
steekie
PADDLEMAN
Berichten: 3521
Lid geworden op: 23 dec 2007, 22:57

Bericht door steekie »

Gisteren optreden met Blue Yonder de hele avond op de hollowbody gespeeld over mijn Hartke/Eden set.
Hij klonk echt fantastisch,met name de bluesy nummers kreeg ik zelf de rillingen van,je voelt de bas echt
door je hele lijf gaan,ik heb hem wel eerder bij optredens gebruikt maar steeds over mijn Trace Elliot 15"combo.Ook een prima geluid uiteraard maar de Edens geven het nog meer massa!
Geweldige bas,daar blijf ik bij :jaaaaa:

Angelo schreef:Damn, de kids liggen in bed - als ik zoiets lees krijg ik meteen jeuk in de vingers om te gaan bassen. Mooi gezegd/geschreven Theo. Ben trouwens wel nieuwsgierig naar die bands van je - laat eens weten wanneer jullie waar spelen dit najaar, misschien zit er wel een match tussen jullie planning en mijn agenda.
Angelo,27 november met Freeway in soesterberg!
Nog steeds goed bezig....
Plaats reactie