Squier VM Precision versus Yamaha BB300

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Squier VM Precision versus Yamaha BB300

Bericht door BassAgent »

Omdat ik ze nu toch even allebei in huis heb kan ik net zo goed maar even een contest houden!

Dit zijn de deelnemers. In de rode hoek hebben we de oudste van de twee, een Yamaha BB300 in vintage white van 21 juli 1989.In de blauwe hoek hebben we een licht gemodificeerde Squier Vintage Modified Precision uit 2008 in Olympic White.
Afbeelding

Constructie
Alleen naar de specs kijkend lijkt de Yamaha het op dit punt op zijn sloffen te winnen. Waar de Squier is gemaakt van het goedkope agathis, hebben ze bij Yamaha gekozen voor het aloude elzenhout, waar Fenders ook al sinds jaar en dag van gemaakt worden (op een enkele uitzondering na). Verder zijn de bassen nagenoeg gelijk. Ze hebben een geschroefde maple hals, rosewood toets, wit gelakte body (gokje: allebei uit 3 delen). Toch slaat de Yamaha de Squier hier hard in het gezicht. De hals zit nét iets strakker in de neckpocket -ik moest echt duwen om 'm weer terug te kunnen zetten op positie nadat ik 'm er even af had gehaald om te zoeken naar een productiedatum, niet gevonden- en de hals voelt steviger aan (en is ook mooier, met een héle lichte vlam in het hout) en beschikt de Yamaha over een véél betere topkam dan de Squier. Wat wel opvalt is dat de strapbutton op de Yamaha wat klungelig is gemonteerd en dat de halspen van diezelfde bas niet bij te stellen is met een inbussleutel. Dat moet gedaan worden met een moersleutel, en die heb ik niet ;)

Hardware
Op dit punt blijft de stand gelijk. De hardware van beide bassen is niet superdenderend, maar wel prima. Ik heb de brug van de Squier vervangen voor een Gotoh 201, wat 'm op dat punt wel een voorsprong geeft op het omgebogen metaalplaatje met zadels van de Yamaha, maar de stemmechanieken van het oude beestje zijn wel een stuk beter dan die van de Squier. Verder valt er over de hardware eigenlijk weinig te zeggen, omdat die er simpelweg niet is.

Looks
Over smaak valt niet te twisten, dat zul je mij niet horen ontkennen. Persoonlijk vind ik de Squier P mooier, omdat die net wat meer luxe uitstraalt met zijn zwarte slagplaat. De Yamaha is daarentegen lekker simpel en het hout wat ze voor de hals van de BB hebben gebruikt is echt veel mooier dan het simpele stukkie esdoorn van de Squier. Daarnaast is goed te zien dat de Yamaha ouder is. De kleur was oorspronkelijk behoorlijk wit (te zien onder de neckplate en in de neckpocket) maar hij is in 20 jaar prachtig vergeeld en de hals is ook wat donkerder geworden, zeker vergeleken met de Squier.

Feel
Hier wint de Squier het voor mij (zeer persoonlijk) op alle punten. De hals is wat dunner dan die van de Yamaha, maar wel weer iets boller. Bovendien is-ie wel gelakt, maar héél dun zodat het voelt alsof je direct op het hout zit, wat mij veel meer aanstaat dan de dikke laklaag a la Fender Marcus Miller die op de hals van de Yamaha zit. Nogmaals, dat is niet slecht, maar ik vind een minder gelakte hals gewoon fijner.
Qua speelcomfort met de rechterhand lopen de bassen niet veel uiteen, maar is het ook hier de Squier die triomfeert. Wat het precies is weet ik niet, misschien de iets afgeronde rand van de elementen of de slagplaat, maar de Squier is voor mij minder hard werken dan de Yamaha. Op een P moet je in principe werken, maar ik ben zo'n watje dat op elke bas zo min mogelijk moeite wil doen om een goeie toon te krijgen.

Sound
Voor mij het belangrijkste punt, en tegelijk een ongelooflijke smaakkwestie. Ook hier kraait de Squier victorie. Hoewel de Yamaha je meer in je gezicht mept met zijn sound lijkt de Squier dieper te gaan (komt misschien een klein beetje door de iets oudere snaren) en meer laag-mid te hebben, waar de Yamaha iets meer in het hoog-mid tevoorschijn komt. Ik kan door dit kleine verschil net iets makkelijker een bodem onder een band leggen met mijn Squier.
Dan is er nog iets aan de Yamaha, waar meer Yamaha's last van hebben: hij mist smoel. De Squier zegt: "Kijk! Ik ben een Squier! Leuk hè? Mooie naam ook hè? Ik ga hem lekker heel vaak zeggen! Squier Squier Squier Squier Squier!!!"
De Yamaha zegt: "Hier, een basgeluid. Zou van mij kunnen komen, maar ook van m'n buurman. Zie maar." Niet dat-ie verveeld is, maar hij lijkt geen eigen ding te hebben waardoor je zegt: dát is nou de kracht van Yamaha. Rawr.

Conclusie
Ik had het al besloten, maar de Yamaha moet het afleggen tegen de Squier. Dit komt niet doordat de Yamaha een slechte bas is. Integendeel, het is een héle goeie bas, supergoed gebouwd en met een dijk van een geluid. Waar ik echter tegenaan loop is dat ik een veel betere klik heb met mijn Squier, waardoor ik zeker weet dat ik de Yamaha laat staan. Waar de Squier beschikt over "slechts" een dikke P-ronk, is de Yamaha een veel meer veelzijdige bas (naast dat-ie een prima P-ronk heeft), ondanks dat-ie hetzelfde soort electronica heeft als de Squier. Ik heb echter al 3 veelzijdige bassen én een dikke P-ronk...

De winnaar!!!
Afbeelding
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Jack

Bericht door Jack »

Mooi verslag Hidde, en een fijne winnaar.. :wink:

Het is dat ik de yamaha te duur vind voor nog weer een P kloon erbij, anders had ik er wel interesse in gehad.
Maar ik denk dat ik liever doorzoek naar een peavey T20 of dyna bass dan, die geeft dan toch weer net wat meerwaarde.
Vind ik.. :D
Gebruikersavatar
KvE
Berichten: 10968
Lid geworden op: 07 mar 2008, 22:09

Bericht door KvE »

Mooie test en duidelijke conclusie. Ik heb ook wat yamaha's in m'n handen gehad, heb er zelfs nog 1 die ik soms ook gebruik (fretless) maar kom eigenlijk tot dezelfde conclusie steeds: Mooie, goedgebouwde, goedklinkende bassen maar ze missen karakter.

Heeft zoals je al schrijft natuurlijk ook met de looks te maken. De afwerking is vaak geweldig bij yama maar het ontwerp spreekt niet echt aan.

Squier mag gewoon er als Fender uitzien, die klassieke vorm geeft vertrouwen. Yamaha-bassen zien er altijd uit of ze ontworpen zijn door iemand die niet kon kiezen tussen de klassieke vorm en iets echt spannends...
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26245
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Leuk verhaal, Hidde. Ik ben als ex-eigenaar van de VM natuurlijk niet objectief, maar ook mij moet toch van het hart dat de Squier "me meer doet". Noem 't "karakter" of wat je wilt. Ik heb eind jaren '80 een Yamaha gehad (weliswaar geen BB, maar een RBX 550II, destijds net zo duur als een Japanse Fender, ongeveer 1000 gulden) en hoewel-ie op zich goed klonk -erg direct en vooral gelijkmatig, prima voor opnames- miste ik toch wat laag, maar vooral ballen in het geluid. Toen na een jaar een stemmechaniek het begaf is-ie dan ook direct vervangen door een metallic grijze Jap Fender Jazz Special.
En dat gevoel heb ik eigenlijk altijd gehouden met Yamaha's; ze zien er prima uit, perfect afgewerkt, klinken lekker, maar voor mij mist er "iets" in het geluid.
Hmm...eigenlijk wat Arnoud ook zegt. :wink:
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

Ik moet zeggen dat ik het bij mijn TRB en ook bij mijn oude BB'tje (de N5II) helemaal niet heb.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
bor
Berichten: 210
Lid geworden op: 05 jan 2007, 13:51

Bericht door bor »

Leuk om te lezen. Ik heb exact dezelfde squier in besteling staan. Ik had een Squier VM Fretless Jazz en ik was al overtuigd door de kwaliteit van die bas. Fretless was niet mijn ding en op mijn ouwe dag begin ik opeens het geluid van een precision te "begrijpen". Meest logische leek me dus om dan maar eens een Squier VM Precision te gaan proberen. Je vergelijkingstestje en je uitgebreide verslag na je aankoop van de Squier maken me enthousiast. Met plezier gelezen en geluisterd. :thumbsup:
Jazzbas USA Fender
Fender Nate Mendel Precision
OLP MM3 5 snaar
Squier VM Precision
EBS Fafner
SWR Goliath III 4x10
Maruszczyk Barabass
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26245
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

@Hidde: En da's maar goed ook. Zoveel bassisten, zoveel smaken. :wink:
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Plaats reactie