Fretless topic

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

deevit schreef:
Didi schreef:Het ligt ook wel aan de speelstijl. Je kunt aan de toets van een fretless altijd goed zien hoe iemand vibrato's doet.

Dít is dus niet zo goed voor een ongelakte toets:

Afbeelding
Ik denk alleen niet dat Jaco daar een vibrato maakt, maar een hoge E probeert te pakken. :wink:
ja,ja,ja, stelletje smartasses. Ik bedoel gewoon dat pull-ups ( met roundwounds ) niet zo goed voor je fingerboard ( op met name een ongelakte toets ).
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

bendings heet zoiets, pull-ups bestaan niet :D
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

basloze fret schreef:bendings heet zoiets, pull-ups bestaan niet :D
Dat krijg je als het nooit doet ...
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8179
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Bericht door Peachabell »

Pushifier schreef:
KvE schreef:Je kunt een ingesleten toets zelf vlakken met een wetsteen, heb ik laatst geleerd van een bouwert. Heb er gauw 1 besteld want mijn toets is er echt aan toe.
Okee met een wetsteen? Zat er ook een radius in deze steen neem ik aan? Het was zeker een hele fijne steen dan voor het schuren, anders krijg je allemaal krassen. Of werd er met water met deze wetsteen geschuurd? Maar interessant kun je wat meer vertellend daarover KvE?
Handigste manier vind ik van het vlakken van een toets, is met een houten radius blok(kost weinig) en fijnschuurpapier. Daarna met staalwol voor het krassen eruit halen.
(btw een toets gaat echt 10 tallen jaren mee hoor voordat er een nieuwe op moet. of het moet slechte kwaliteit hout zijn dat veel te zacht is. Zelfs met roundwounds op een rosewood toets valt best mee qua slijtage(snaketrails). Ebben heeft bijvoorbeeld geen lak nodig zo hard is het, even olieen zo nu en dan, en je kunt met roundwounds doen wat je wil.
Afbeelding
Dit is mijn slijtage op rosewood na ongeveer 10 jaar spelen. Het stoort me niet echt.
Dat vervaal over wetten valt een keer uit te proberen
Gebruikersavatar
Pushifier
Berichten: 2639
Lid geworden op: 13 okt 2008, 20:34

Bericht door Pushifier »

Dat valt heel erg mee he die slijtage, als je maar geen bends doet(hoort ook niet op fretless gewoon je vinger iets naar achter of voren schuiven en je hebt een bend)
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8179
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Bericht door Peachabell »

Pushifier schreef:Dat valt heel erg mee he die slijtage, als je maar geen bends doet(hoort ook niet op fretless gewoon je vinger iets naar achter of voren schuiven en je hebt een bend)
De hals loopt ook iets verder door naar voren, dus om hoger te gaan dan de hoogste fret van een JB hals hoef je alleen maar omhoog te schuiven.
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 22944
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Bericht door Angelo »

Zo.... weer even van 11 tot 15 bij Bass Matters rondgehangen - en deze keer met een bas in de tas het pand verlaten. Nadat de levering van Lace weer tot eind van de volgende maand was uitgesteld heb ik dat voorlopig maar opgegeven.
Nu heb ik dus een Fender Jazz (Mex, met 75RI pick-ups) op schoot, en die maakt heel veel GAS goed. Testverslagje komt later - eerst maar eens grondig testen (en wennen aan het 'iets' nauwkeuriger positioneren van de vingers van de linkerhand).
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

Heb je die zwarte gekocht? Met zwarte slagplaat? Die heb ik ook bespeeld, erg fijne bas vond ik het!
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 22944
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Bericht door Angelo »

Nee, die staat er nog. Mijne is een nieuw sunburst. Die zwarte heb ik wel vastgehad, maar niet echt geprobeerd. Volgens Paul zat er geen toon in, maar dat zal wel meevallen gezien jouw reactie.

Ik heb wel nog getwijfeld tussen de Mex en een American Standard, maar zelfs met die RI pups in de Mex vond ik het prijsverschil niet in verhouding tot het kwaliteitsverschil.
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 22944
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Bericht door Angelo »

Druk aan het testen... ben 'm eindelijk zover gewend dat ik daar aan durf te beginnen. Van 'vakjes' naar 'lijntjes' viel tegen in het begin, maar het gaat hard de goede kant op.
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Gebruikersavatar
KvE
Berichten: 10968
Lid geworden op: 07 mar 2008, 22:09

Bericht door KvE »

:yes:

De finesse zit 'm natuurlijk in het op de lijntjes of net er tegenaan...

Je zult ook wel merken dat 't veel lichter speelt dan Met Fred!
jazzbass
Berichten: 302
Lid geworden op: 29 mei 2004, 13:45

Jullie ervaringen met replacement body/neck

Bericht door jazzbass »

Hi,

Ik heb sinds kort een Squier Jazz fretless (MII...weer eens wat anders dan MIA/MIM/MIJ...made in Indonesia) :wink:
Nu zie ik bijv. op basspartsresource.com een alder body en ook een maple neck met ebony top en poly finish.
Zal dit nu een echte verbetering zijn in vergelijking met de body van mijn huidige Squier?
Totaalprijs is $580 exl. verzendkosten enz.
De rest van de Squier is reeds voorzien van originele Fender onderdelen incl. Custom 60's pickups.
Ik denk zelf dat het dan een kwalitatief goede bas zal worden.

Jullie ervaringen met replacement bodies en necks voor de Jazz?
En weten jullie of dit soort onderdelen ook in Nederland worden verkocht?

gr. Philip

https://www.basspartsresource.com/bass_bodiesap.htm
https://www.basspartsresource.com/bass_necksallparts.htm
Altijd handig is https://bass.startkabel.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
jazzbass
Berichten: 302
Lid geworden op: 29 mei 2004, 13:45

Bericht door jazzbass »

Dennizz schreef:Snel een slotje op onderstaand duurtestbastopic
Jack heeft 'm namelijk gestart en hij heeft nu ook de laatste post, afscheid nemend van de chinese fretless duurtestbas. Nog mooier is dat het op de kop af de 400ste post in dat topic is... mooi eerbetoon lijkt me. :worship:

Doop ik straks dit topic wel om in Fretless topic :mrgreen:

Edit: Er staat een slotje op het chinese fretless duurtestbas topic, hopelijk kan hij dat waarderen: dank Jack voor je vrijgevigheid! :worship:

Nu is dit topic omgedoopt tot het fretless topic.
Kan dit topic niet onder "Basgitaren" worden geplaats?
Altijd handig is https://bass.startkabel.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 22944
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Bericht door Angelo »

Nee, maar dan moeten we wel meer testverslagen gaan posten hier.
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
jazzbass
Berichten: 302
Lid geworden op: 29 mei 2004, 13:45

Bericht door jazzbass »

We hebben toch ook topics over andere basgitaren dus waarom niet één over fretless bassen?
(Kan er natuurlijk ook zelf één openen?)
Altijd handig is https://bass.startkabel.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie