Fretless topic

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Gebruikersavatar
Dennizz
DHZ-DNZ
Berichten: 8016
Lid geworden op: 19 okt 2007, 21:08

Fretless topic

Bericht door Dennizz »

Snel een slotje op onderstaand duurtestbastopic
Jack heeft 'm namelijk gestart en hij heeft nu ook de laatste post, afscheid nemend van de chinese fretless duurtestbas. Nog mooier is dat het op de kop af de 400ste post in dat topic is... mooi eerbetoon lijkt me. :worship:

Doop ik straks dit topic wel om in Fretless topic :mrgreen:

Edit: Er staat een slotje op het chinese fretless duurtestbas topic, hopelijk kan hij dat waarderen: dank Jack voor je vrijgevigheid! :worship:

Nu is dit topic omgedoopt tot het fretless topic.
Laatst gewijzigd door Dennizz op 28 jun 2009, 23:10, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 23046
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Bericht door Angelo »

Strakke actie, Dennis. Laat ik dan de eerste zijn die hier wat gaat inhoudelijks gaat posten - geïnspireerd door het topic van Jack.

Zoals al eerder gemeld heb ik voor deze zomer mijn zinnen gezet op onderstaand apparaat, al dan niet in 5 snarige uitvoering. Ik kom uit de wereld van de frets, en deze heeft geen lijntjes. Die wil ik ook niet, maar om de overgang te vereenvoudigen wil ik wel kleine fretlijntjes aan de bovenkant laten maken. Vraag aan jullie: bij wie kan ik dat laten doen, en waar moet ik qua prijs aan denken?

Afbeelding
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Haico

Bericht door Haico »

Ik post hier snel een review van een fretloze bas die jullie wel kennen :)
Gebruikersavatar
Frankie
Berichten: 3236
Lid geworden op: 21 jan 2005, 17:09

Bericht door Frankie »

Dennizz schreef:...op de kop af de 400ste post...
Ik wil de feestvreugde niet al te zeer bederven, maar 400 reacties betekent 401 aan totale berichten :mrgreen:

Anyway het was een leuk topic om te volgen en een goed initiatief, dat zeker!
Ik heb 1 zwarte bas en 1 oranje bas, versterkt door een zwarte of een oranje versterker...

Kijk 's!
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

Laat ik dan eens een uitgebreide review maken van mijn Fendert:
Afbeelding
Fender Standard Jazz Bass fretless met Custom Shop 60's elementen
Constructie
Altijd een heikel punt geweest bij Fender. Bij sommige bassen verbaas je je enorm over de kwaliteit die je voor die prijs krijgt, zoals dat bij mijn Squier P het geval is, en soms heb je het gevoel dat de bouwer in kwestie even een sigaretje stond te roken terwijl zijn 8-jarige zoontje met de freesmachine en soldeerbout tekeer ging. Bij deze bas is het geen van beide het geval. Hij is niet supergoed, maar ook niet slecht. Wat ik eigenlijk het best kan zeggen is dat-ie doet wat-ie moet doen. Het is de vorm van een Jazz Bass, de hals is een Jazz Bass profiel en hij zit strak in de lak. Wat me bij veel Fenders wel stoort is het feit dat je zo overduidelijk ziet dat-ie door een machine is uitgefreesd. Niet omdat het zo superstrak gefreesd is en alle vormen hetzelfde zijn (dat is wel zo, maar niet negatief), maar het gapende gat dat zich onder de slagplaat bevindt:
Afbeelding
Dan doel ik niet met de wat ruim uitgefreesde pickup cavity (dat is ook jammer) maar vooral dat ronde gat eronder, waar de freesmachine is vastgezet. Erg lelijk, vooral omdat ik Jazz Bassen zonder slagplaat erg mooi vind.
Verder is de constructie prima, niet bijzonder goed maar ook niet slecht.

Hardware
Heb ik altijd al een minder goed punt gevonden bij Fender. De brug die erop zit is echt om te huilen zo slecht (het brugzadeltje van de G-snaar blijft maar zakken), de stemmechanieken zijn op zich wel prima. Ik snap nog steeds niet dat Fender dit soort bruggen maakt. Nu zal je misschien denken: zet er dan een andere brug op! Maar ik ben bang dat dat de sound teveel gaat beïnvloeden. Misschien dat ik binnenkort eens een experimentje ga doen met de Gotoh 201 die nu nog op mijn Squier zit.
Wat ik ook jammer vind -en dat is een puur cosmetisch verhaal- is dat Fender Standard instrumenten standaard niet zijn voorzien van een neckplate met daarin de Fender-"F" erin gegraveerd en dat ook de stemmechanieken niet als Fender te identificeren zijn. Ik heb de neckplate inmiddels vervangen.
De topkam is overigens gebroken, midden onder de E-snaar. Die heb ik nu gelijmd.

Electronica
De elementen die standaard in mijn bas zaten waren prima. Zat een lekkere knor in en hadden genoeg output. Ik heb ze alleen vervangen door Fender Custom Shop 60's elementen, daarover later meer.
De potmeters zijn van CTS en doen prima wat ze moeten doen, al voelen ze gek genoeg een beetje wiebelig. Het electronicavak is niet geshield waardoor deze bas zo nu en dan wat last heeft van ruis.

Feel en sound
Hier heeft m'n Fender mijn hart gestolen. De feel en sound van specifiek deze bas is zo ongelooflijk goed! Wat het is kan ik niet precies duiden, maar hij klopt gewoon. Als ik 'm wil laten knallen kan dat, als ik 'm wil laten zingen kan dat ook en alles voelt goed. Wat ik wel jammer vind is de gebrekkige sustain en het feit dat de dode plek op de 6e fret van de G-snaar zo overduidelijk aanwezig is, maar daar kom ik met lange noten toch vrijwel nooit.
Ik heb hem op deze opname gebruikt: KLIK

Modificaties
Veel bassen kunnen wel een modificatie gebruiken om ze net even dat kleine tikje extra te geven. Zo ook deze bas. Ik heb de toets laten lakken door André van der End:
Afbeelding
Naast dat dat natuurlijk een waanzinnige glans geeft doet het echt iets magisch met de sound. De sustain verbetert aanzienlijk, de sound wordt veel zangeriger en, niet onbelangrijk, het leven van je toets wordt drastisch verlengd. Het kost wat, maar dan heb je ook wat.

Verder heb ik er Fender Custom Shop 60's elementen in gezet, die ook voor een behoorlijke verbetering zorgde: alle goeie kenmerken van de standaard elementen worden nog eens extra benadrukt en de sound wordt veel dieper. Dit zorgt ervoor dat je een veel lekkerder basis onder een bandje kan leggen.

Als laatste heb ik er een zwarte slagplaat op gezet, puur voor de looks. Wit vond ik nogal goedkoop staan.

Conclusie
Totaal heb ik zo'n 900 euro in deze bas zitten (exclusief klein onderhoud als snaren en afstelbeurten), en ik ben nog geen bas van dezelfde kwaliteit tegengekomen. De enige 2 waarvan ik dacht: "ja, die zijn echt beter" waren de LeFay Remington Steele van wombatboter en de Mayones Patriot MR, maar die zijn allebei minstens 3 keer zo duur als deze bas.
Het is wel een sound die je moet liggen. Ik heb het voorste element vrijwel altijd uit staan, wat ervoor zorgt dat-ie heel hard "IK KLINK ALS JACO" roept, en dat is, denk ik, echt zo'n "love it or hate it" sound. Ik vind 'm in ieder geval waanzinnig :dance:

Afbeelding
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Niels
Berichten: 3576
Lid geworden op: 02 okt 2003, 21:37

Bericht door Niels »

Dan ook nog even eentje van mijn TRB-5.

Afbeelding

Yamaha TRB-5 fretless

Constructie
Dit is een TRB uit de eerste serie die met geschroefde hals gemaakt werden. Qua constructie niets mis mee: de hals sluit uitstekend aan op de body en zit met 6 flinke schroeven vast. Verder is hij qua afwerking prima in orde.

Hardware
Stevige brug en stemmechanieken waar 'Yamaha' op staat. Doet wat het moet doen, verder niets bijzonders.

Electronica
Goede elementen en pre-amp. Stukken beter dan wat er in goedkopere Yamaha's te vinden is. De pre-amp heeft knoppen voor bas, hoog, volume, balans tussen de elementen en een 3 standenschakelaar voor het mid (waarvan 1 stand neutraal is en 2 standen d.m.v. trimpots binnenin in te stellen zijn). Als je niet speelt en de snaren los hebt ruist de electronica iets. Ik heb begrepen dat alle TRB's (uit deze serie?) hier last van hebben. Storend is het in ieder geval niet.

Feel en sound
De bas heeft een zelfde stringspacing als een 4-snarige bas waardoor de hals vrij breed is. De hals is verder erg plat en de toets heeft een erg grote radius (waardoor deze bijna plat is). Zelf vind ik dit een stuk comfortabeler spelen dan een kleine stringspacing. Hangt verder goed in balans.

Qua geluid is hij een stuk minder netjes dan de meeste mensen verwachten; het is makkelijk om er iets een randje uit te halen. Zelf speel ik met de balans praktisch altijd >50% richting brugelement en boost ik de bas een heel klein beetje. Daardoor heeft de bas iets meer definitie. Met alleen het halselement wordt het snel wat wollig. De verschillende standen van de mid-schakelaar zijn heel bruikbaar voor verschillende geluiden en 3 is dan ook wel genoeg.

Modificaties
De bas was origineel bruin en gefret; toen ik hem kocht was hij fretloos gemaakt en kon wel een grote beurt gebruiken. Ik heb de bas opnieuw laten lakken en de toets laten vervangen door eentje van ebben. Hierin zijn vanaf de 15e 'fret' positiemarkeringen op de toets aangebracht zoals F-bass dat ook doet. Tot aan de 15e 'fret' zitten op de zijkant positiestippen op de plaats van de frets. Verder zitten er verzonken Dunlop staplocks in: dit heb ik laten doen omdat ik het mooier vind en je zo beter je kabel achter de band langs kan doen en deze dan vast zit. De achterkant van de hals is geheel ongelakt. Vind ik fijner spelen dan een dikke laklaag. Wel wat vaker schoonmaken, maar ach.. da's ook geen probleem.
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

Dat schoonmaken, waarmee doe je dat?

O, en nog even een vraag voor alle fretless spelers: hoe hebben jullie je bas geïntoneerd? Op de fretline of tegen de fretline, zoals bij een gefrette bas?
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
drahkan
Berichten: 1193
Lid geworden op: 29 apr 2007, 20:04

Bericht door drahkan »

BassAgent schreef:Dat schoonmaken, waarmee doe je dat?

O, en nog even een vraag voor alle fretless spelers: hoe hebben jullie je bas geïntoneerd? Op de fretline of tegen de fretline, zoals bij een gefrette bas?
volgens mij doet mijn luthier dat dmv Flagioletten
'Ik twijfel dus ik ben' uit de wijsheden van Droombolus

Have a Go Heroes Mijnplek
Persoonlijk Topic
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

Ik ook, maar waar intoneer je 'm op ;) Dat de goeie noot op de fretline of er net voor zit...
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
KvE
Berichten: 10968
Lid geworden op: 07 mar 2008, 22:09

Bericht door KvE »

Op de flageolet bij de 12 fret (die er niet is)!
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

Duuuuuhhhhhh.... Maar je vergelijkt je flageolet toch met een ingedrukte noot? Dat bedoel ik dus...
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
drahkan
Berichten: 1193
Lid geworden op: 29 apr 2007, 20:04

Bericht door drahkan »

BassAgent schreef:Ik ook, maar waar intoneer je 'm op ;) Dat de goeie noot op de fretline of er net voor zit...

Hmmm :? idd.

Erg goede vraag. Ik speel altijd tegen de lijn, niet midden erop. Maar volgens mij ga je dan net een stukje over de lijn heen. Helemaal zeker weten die ik dat eigenlijk niet. Ik speel de fretless heel erg op gehoor en probeer zo min mogelijk naar mijn hals te kijken.
Voor mij dus een erg goede reden om het intoneren van mijn fretless uit te besteden.

Heel eerlijk: ik denk dat ik het niet weet.
'Ik twijfel dus ik ben' uit de wijsheden van Droombolus

Have a Go Heroes Mijnplek
Persoonlijk Topic
Gebruikersavatar
drahkan
Berichten: 1193
Lid geworden op: 29 apr 2007, 20:04

Bericht door drahkan »

Musicman Stingray5 Fretless
Ik heb jaren lang Fretloos gespeeld. Eerst jaren geleden (1996/1998) op een Yamaha BBN4F met Lines. Daar zal ik ook nog wel wat tracks over opgraven. Maar nu eerst de Stingray5 die ik sinds 1998/1999 gebruikt heb.

Afbeelding

Constructie
In alle tijd dat ik mijn Stingray’s heb, is er van alles mis geweest met mij gefrette versie. Met deze Fretless heb ik echter nooit problemen gehad.
De afwerking is zeer netjes, en ondanks alle mishandelingen waaraan deze Bass blootgesteld is, is er slechts een punt van schade in de lak. Dit komt van een drumstok die ooit naar mij gegooid werd voor de grap en die helaas een put in de lak achter liet (wat ik dus niet echt grappig vond).
De afwerking is gewoon exact wat je mag verwachten van een Bass in deze prijsklasse.

De halse heeft een dunne matte afwerking die zorgt voor een glade hals met weinig weerstand. Deze hals is gemaakt van Buckeye Maple. De toets is een mooi stuk rosewood. De montage is helemaal top. De Bass heeft geen Lines, en dat hoort ook niet als je zoveel geld uitgeeft aan een fretless bass. Dan hoort daar IMHO een mooie doorlopend fretboard op te zitten. Op de zijkant van het fretboard staan de positie markering op de positie van een line. Dat is de enige hulpbron die je krijgt. Voor mij is dit meer dan genoeg.
Het is moeilijk meer over te schrijven over de constructie dan gewoon goed.

Hardware
De Bass heeft MM open stemknoppen die je een prima controle geven bij het stemmen van de Bass. Een zware MM brug die je volgens mij op alle MM stingrays vind. En Natuurlijk een Triple Coil MM Pup. Nu zullen velen misschien zeggen Triple?. Dat is toch echt zo. Als je het element eruit haalt zul je zien dat er onder de twee coils die zichtbaar zijn nog een derde coil zit. Waarom? Geen idee.
De potmeters lopen inmiddels erg soepel, ik kan me niet herinneren of dit altijd zo is geweest.
Wat meer weerstand zou de indruk geven dat de potmeters van betere kwaliteit zijn, maar eigenlijk heb ik nooit een reden kunnen horen om te twijfelen aan de kwaliteit van de Potmeters.
De potmeters hebben een klein klikje in het midden zitten zodat je makkelijk de neutrale stand kunt vinden.
Er is wel een echt minpunt. De Bass weegt echt vreselijk zwaar.

Elektronica
Ook hier valt eigenlijk niks op aan te merken. Als je de slagplaat verwijderd ziet alles er netjes verzorgt uit. De Stingray is geen allround Bass. Hij doet zijn ding supergoed, maar je moet er niet heel veel meer van verwachten. Persoonlijk bevalt de combinatie van een Stingray sound met een Fretloze hals erg goed.

Feel en sound
Ik heb de actie van de Bass echt heel erg laag staan zodat hij lekker licht speelt. Dit gaat prima zonder dat de snaren daarbij aanlopen. Laatst heb ik een squier in mijn handen gehad en die stond volgens de verkoper zo laag mogelijk afgesteld. Er zat wel 4 mm meer afstand tussen de snaren en het fretboard (bodyzijde) dan ik heb op de Stingray.
De elektronica geeft het zingende van een Fretloze bass er goed weer. Meestal kies ik wel voor de Singelcoil stand op de elementen schakelaar.
Ook heb ik altijd de EQ volledig open gedraaid gehad om de zingende tonen beter uit de bass te laten komen. Zowel de Bass, mid als treble hebben altijd maximaal open gestaan.

Conclusie
Het is echt een top Bass. Op zich vind ik het jammer dat het niet meer past binnen de muziek die ik maak. Ook is het overdreven een Bass als deze achter de hand te houden voor de ene keer dat ik er op speel.
Voor iemand die veel gebruik maakt van Fretless kan het echt de bass zijn.
De bass heeft me erg veel speel plezier opgeleverd. Morgen gaat hij naar een nieuw baasje. Hopelijk gaat hij er net zoveel lol aan beleven als ik gedaan heb. Er zal wel een goedkopere fretloze bass komen zodat ik zo nu en dan nog Fretloos kan spelen. Ik wil het niet verleren.

Soundclips
Ik heb verschillende songs opgenomen met deze bass. Een track met Mendoza, een van origine Grunge Rock band. En twee tracks met Seven Minus, de voorloper van mijn huidige band.
Heel indruk wekkende partijen zijn het niet, maar ik denk dat je goed kunt horen hoe de Bass klinkt.

EDIT: Ik ben wel blij dat ik deze songs allemaal niet speel. Ze zijn niet echt super goed.

Lipstick Under a Pillow (Seven Minus)
Luisteren
https://bass.u-define.com/p/file&id=1295" onclick="window.open(this.href);return false;
Downloaden
https://bass.u-define.com/download.php?id=1295" onclick="window.open(this.href);return false;

Stars (Seven Minus)
Luisteren
https://bass.u-define.com/p/file&id=1296" onclick="window.open(this.href);return false;
Downloaden
https://bass.u-define.com/download.php?id=1296" onclick="window.open(this.href);return false;

Sleeping (Mendoza)
Luisteren
https://bass.u-define.com/p/file&id=1297" onclick="window.open(this.href);return false;
Downloaden
https://bass.u-define.com/download.php?id=1297" onclick="window.open(this.href);return false;

Vlak voordat ik hem in de verkoop heb gedaan, heb ik nog een slagplaat en pup wissel gedaan met mijn ander Stingray5. Dit omdat ik op die andere bass graag een zwarte slagplaat en pup wilde hebben.

Zo ziet de bass er nu uit:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door drahkan op 15 jun 2009, 09:16, 1 keer totaal gewijzigd.
'Ik twijfel dus ik ben' uit de wijsheden van Droombolus

Have a Go Heroes Mijnplek
Persoonlijk Topic
Niels
Berichten: 3576
Lid geworden op: 02 okt 2003, 21:37

Bericht door Niels »

BassAgent schreef:Dat schoonmaken, waarmee doe je dat?
Gewoon met een licht vochtig doekje. Werkt uitstekend.
BassAgent schreef:O, en nog even een vraag voor alle fretless spelers: hoe hebben jullie je bas geïntoneerd? Op de fretline of tegen de fretline, zoals bij een gefrette bas?
Tegen de fretline: daar speel je op een gefrette bas ook en dat is wel zo makkelijk :)
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

Grappig, ik intoneer fretless bassen altijd midden op de fret :)
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Plaats reactie