Recensie: Hartke LH-500

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Gebruikersavatar
Witchfynder
Berichten: 1144
Lid geworden op: 30 apr 2008, 02:06

Recensie: Hartke LH-500

Bericht door Witchfynder »

Afbeelding

Betaalde prijs: € 395,-
Waar gekocht: Pro Music Store, Rotterdam

Ik ben niet zo'n übertechhead dus ik ga het niet zo over weergave van allerlei hertzen hebben enzo :P.

Ik had deze versterker al eens bij Feedback getest en was toen erg verbaasd door het "toch best wel" buizengeluid wat deze amp heeft. Ik heb hiervoor een 3500 gehad die ik altijd toch wel wat meer solid state vond (niks mis mee verder). In tegenstelling tot de 3500 e.d. heeft Hartke het deze keer simpel gehouden: één volumeknop, bas, mid en treble. Verder zit er nog een knop genaamd 'brite' op (deze spelling tot afgrijzen van onze Britse basvrienden) en een limiter.
De versterker zit in een heel erg robuuste behuizing, wat op sommige plekken bestaat uit twee platen dik metaal over elkaar heen. Wellicht vindt Hartke het een goed idee om in deze warrige tijden versterkers te bouwen die een terroristische aanslag kunnen weerstaan. Mijn hoofd is het hiermee eens, mijn rug echter niet. In vergelijking tot de 3500 vind ik de versterker best zwaar, maar dit zal nog meevallen in vergelijking tot een volledige buizenbak.

Aan de achterkant zien wij 2 speakeruitgangen, een effectloopje en aansluiting voor electriciteit (duh).

Eerste herrie

Elke chimpansee kan deze versterker aansluiten en vooral niet slopen. Zoals gezegd is het aanstal knoppen tot een minimum gebracht, wat voor velen een voordeel is. Voor mij toch ook wel. Ik heb een rack met allerlei andere zooi en hoe makkelijker dat te bedienen is, hoe beter. Bij de 3500 heb ik bijna de gehele tijd dat ik de versterker bezat zitten kloten met de 10-band EQ. Het moest steeds maar net iets anders, want wie weet was het toen beter. Nee, gewoon 3 knoppen. Goed beschermd tegen mijzelf ;).

Ik schroefde de LH-500 in mijn rack en sloot hem aan op mijn Ashdown MAG410 cabinet. Met de knoppen op neutraal (5) plugde ik mijn bas in (Samick Artist Series met een DiMarzio Split P voor en een Ultra Jazz achter). De versterker klinkt zo lekker warm, buizig en jazzy. Bij mij iets minder dan bij de heren in de promotiefilmpjes, omdat ik D'Addario ProSteel snaren heb en best wel brute elementen, vind ik zelf. ;) Omdat ik zelf nogal van veel mid houd en een lekkere ronk begon ik met het verder draaien van de mid-knop. Ik kan niet zeggen dat ik hiermee een enorme bak veel meer mid krijg, maar het verschil hoor je toch wel heel duidelijk. Ditzelfde geldt als ik aan de bass en treble zit. Ik heb in oefenruimtes nogal wat versterkers meegemaakt (oa van Crate) waar de EQ nogal nutteloos was, maar hier niet. Ik vind de LH-500 (en daarmee ook de LH-1000) wel minder veelzijdig dan de 3500. Het spectrum van geluiden dat ik uit deze amp kan halen is wat beperkter, maar nog zeer bruikbaar.
Een typische Hartkefeature (vind ik althans) is de brite-knop. Als je deze inschakelt frist het je geluid een stukje op. Wat het technisch doet weet ik niet, maar het randje hoog wat het toevoegt klinkt lekker. Gelijk ietsje meer rock en iets minder jazzy.
Uiteindelijk heb ik de bas op 6 staan, de mid op 8 en de treble op 6.

In mijn rack of ultimate death, doom and malice

Leuk en aardig allemaal, maar nu werd het wel tijd om het in mijn Spaceship (mijn rack dus :mrgreen: ) aan te sluiten. Dit is als volgt:
Bas -> Rocktron Big Crush comp -> Korg DTR-1000 tuner -> Hartke LH-500 (met een TC Electronics G-Sharp in de effectloop).

Ik misbruik mijn compressor graag om een randje smerigheid in mijn geluid te krijgen. Ook hier lukt dat. Ik heb veelvuldig gelezen dat het haast onmogelijk is de buis in de preamp te oversturen (wellicht ook door het ontbreken van een gain) en door mijn compressor loeihard in te laten sturen krijg ik het ook niet. Wel werken de Big Crush en de LH-500 fijn samen om mij een ronk van jewelste te geven. Denk aan Geddy Lee, denk aan John Entwistle, maar dan met een Steve Harris ertussen. Helaas ben ik nog lang niet zo'n goede bassist als deze heren, maar aan mijn geluid ligt het niet :P

Zoals eerder gezegd heeft de LH-500 ook een limiter. Ik vind dat ik een fijner geluid heb met deze uit. In principe doet deze ook niks met je geluid (zoals het hoort), maar met de limiter aan mis ik soms de gore uitspattingen van mijn spel. Wat ik zo fijn vind ik aan deze versterker is dat ik de volledige rondheid van mijn snaren hoor, als jullie snappen wat ik bedoel. Ik hoor niet alleen maar mijn tonen, maar ook het metaal...in mijn beleving hoor ik zelfs de wapperende wind om de snaar heen. Ik wil niet te esotherisch gaan klinken hier, maar ik krijg een heerlijk vol, ronkend geluid. :kwijl:

Gewapper
Nog een laatste puntje: bij de 3500 en 5500-versterkers klaagde men nog weleens over hoeveel herrie de ventilator maakte. Dit heb ik ook ervaren, maar aangezien ik Metal speel heb ik er nooit last van gehad. Ik heb toch maar mijn hoofd in mijn rack gestoken en pas toen mijn oor op 5 cm afstand van de ventilator was, hoorde ik in een verder volledig stille ruimte zachtjes een ventilator in actie. Nice! Sowieso is de koeling wel in orde. Aan de voorkant zit een inlaat met een gaasje (waar iedereen zo nodig in moet prikken, argh!). Hartke heeft blijkbaar naar de computerbusiness gekeken, want op deze wijze koelt hij lekker door de hele kast heen. Het gaasje zorgt ervoor dat er niet teveel troep ingezogen wordt en volgens de handleiding kun je het gaasje in een sopje weer lekker schoonmaken. Wel eerst goed droog maken voordat je hem terug plaatst. Leuk verzonnen!

Eindgedachtes
Ik ben nu eenmaal een Hartke fanboy, maar met deze serie heeft Hartke een goed product afgeleverd voor een geweldige prijs. De versterker is robuust en klinkt heerlijk. Je kunt er schijnbaar prima jazz en funk mee spelen (althans, Victor Wooten vindt schijnbaar van wel) en overduidelijk ook Heavy Metal. Hoeveel ik qua volume de versterker op 5 moet zetten ipv de 2 op de 3500 (maar daar had ik een gain) kan ik makkelijk 2 gitaristen aan op 100W buizenversterkers en een typische drukke Metaldrummer die echt niet aan het aaien is. Ik kan lekker door de mix heen prikken met een heerlijke gore ronk. Geen idee waarom, maar mijn basgeluid doet mij aan ahornsiroop denken. Waarom? Geen ideeeeeee :mrgreen:

Samples heb ik helaas nog niet. We hebben wel opnames gemaakt in de oefenruimte, dus misschien kan ik er iets uitknippen voor jullie. Hoop dat jullie wat hebben aan dit schrijfsel en vragen? Stel ze gerust :D.
Laatst gewijzigd door Witchfynder op 16 jun 2009, 21:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Ja, ik ben linkshandig! :P

Samick AS w/ DiMarzio pups // Dean Edge 4 w/ EMG electronics // Rogue LX200B (Fretloos) // Squier VM Jazz
Hartke LH-500+Hartke HyDrive 410+Phonic PPC8000+BBE BMax+Korg DTR-1000+TC Electronics G-Sharp

Conorach||MySpace
Quasimodo

Bericht door Quasimodo »

Bedankt voor de uitgebreide review! Top! :thumbsup:

Toen deze amp voor het eerst onder mijn aandacht kwam, was ik direct geinteresseerd m.n. vanwege de eenvoudige EQ! :D

Ik zal deze amp zeker in m'n achterhoofd houden mocht de mijne ooit komen te 'overlijden'.
Gebruikersavatar
Thunder
Berichten: 3547
Lid geworden op: 14 jul 2007, 17:51

Bericht door Thunder »

Leuke review en leuk ook dat het zo'n lekkere no nonsense versterker is. Daar hou ik wel van. Maar waarom in godsnaam bij een rackversterker geen 'tuner out' aan de achterkant? Dat had de prijs toch niet substantieel omhoog gedreven?
Ondanks zijn onbekendheid toch zo gewoon gebleven.
Gebruikersavatar
Witchfynder
Berichten: 1144
Lid geworden op: 30 apr 2008, 02:06

Bericht door Witchfynder »

Thunder schreef:Leuke review en leuk ook dat het zo'n lekkere no nonsense versterker is. Daar hou ik wel van. Maar waarom in godsnaam bij een rackversterker geen 'tuner out' aan de achterkant? Dat had de prijs toch niet substantieel omhoog gedreven?
Ben ik het wel mee eens. Alleen het vlaggeschip de Kilo heeft dat. Ik heb niet het idee dat mijn tuner veel tone weg zuigt, maar was toch fijner geweest om het uit de hoofdketen te halen.

Het valt mij overigens nu pas op dat het plaatje van de achterkant van de versterker niet klopt met de mijne. Bij mij zitten de speakeruitgangen rechts van de ventilator ;).

Wat ik ook nog vergeten ben te vermelden:

Hij is geklokt op 350W op 8ohm. Ik kijk er naar uit om deze versterker met 2 cabs te proberen om er de volledige 500W uit te halen. Hartke ontwerpt hun versterkers ook met het oogpunt deze voor een fullstack te gebruiken. Ik kan helaas de 4x10 combo in de oefenruimte niet misbruiken, want ik kan niet bij de ingang van de cab en ik ga niet andersmans combo openschroeven ;).
Ja, ik ben linkshandig! :P

Samick AS w/ DiMarzio pups // Dean Edge 4 w/ EMG electronics // Rogue LX200B (Fretloos) // Squier VM Jazz
Hartke LH-500+Hartke HyDrive 410+Phonic PPC8000+BBE BMax+Korg DTR-1000+TC Electronics G-Sharp

Conorach||MySpace
Gebruikersavatar
Thijsd89
Berichten: 252
Lid geworden op: 02 apr 2008, 13:54

Bericht door Thijsd89 »

Hee daar heb ik vrijdag nog opgespeeld in Tivoli de Helling. The Next Stage schijnt die nu ook te gebruiken in plaats van de Hartke 3500 die ze eerst hadden. Speelde over zo'n 410 cabinet met aluminum speakers, dus heb niet echt kunnen oordelen over de versterker zelf, want het klonk echt beroerd in mijn oren. Echt nul sustain.. Ik geef het cabinet daar maar de schuld van :wink: Voor zover ik er tijd voor had was het eerst wat me opviel dat hij lekker no-nonsense is, eq = bass, mid, treb. What else? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Witchfynder
Berichten: 1144
Lid geworden op: 30 apr 2008, 02:06

Bericht door Witchfynder »

Je weet toevallig niet welk cabinet dat was? Ik heb de amp een keer getest met een een 4x10 met aliminium cones en dat klonk voor mij goed. Gaf extra punch. Maar dat was een 4.5 XL.
Ja, ik ben linkshandig! :P

Samick AS w/ DiMarzio pups // Dean Edge 4 w/ EMG electronics // Rogue LX200B (Fretloos) // Squier VM Jazz
Hartke LH-500+Hartke HyDrive 410+Phonic PPC8000+BBE BMax+Korg DTR-1000+TC Electronics G-Sharp

Conorach||MySpace
Gebruikersavatar
Bertjefred
Berichten: 3065
Lid geworden op: 20 aug 2007, 22:18

Bericht door Bertjefred »

toen die uitkwam dacht ik al dat is weer zo een mooie hartke bak (vind ik altijd wel prettig) veel plezier ermee! Ik ben ook benieuwd naar die ak cabs van hun.
Gebruikersavatar
Witchfynder
Berichten: 1144
Lid geworden op: 30 apr 2008, 02:06

Bericht door Witchfynder »

Die HyDrive dingen bedoel je? Ik ook, maar waar ik ze heb zien staan zijn ze inmiddels alweer verkocht (Feedback Rotterdam bijv).
Ja, ik ben linkshandig! :P

Samick AS w/ DiMarzio pups // Dean Edge 4 w/ EMG electronics // Rogue LX200B (Fretloos) // Squier VM Jazz
Hartke LH-500+Hartke HyDrive 410+Phonic PPC8000+BBE BMax+Korg DTR-1000+TC Electronics G-Sharp

Conorach||MySpace
Quasimodo

Bericht door Quasimodo »

Witchfynder schreef:Je weet toevallig niet welk cabinet dat was? Ik heb de amp een keer getest met een een 4x10 met aliminium cones en dat klonk voor mij goed. Gaf extra punch. Maar dat was een 4.5 XL.
In een oefenruimte een paar keer gespeeld op een Hartke HA3500 icm Hartke 4.5 XL. Kon me niet bekoren. Ben wel benieuwd hoe een HA3500 of LH-500 zou klinken icm een Ashdown MAG210 + MAG115, of alleen een MAG410.
Gebruikersavatar
Witchfynder
Berichten: 1144
Lid geworden op: 30 apr 2008, 02:06

Bericht door Witchfynder »

In mijn optiek goed. Sowieso beter dan de papercone dingen van Hartke (waarmee ik de 3500 heb kunnen testen toen ik hem kocht en die bij Feedback stond toen ik de LH-500 ging testen, een Vx geloof ik). Mijn MAG410 geeft er meer booooooeeeem aan. Ik twijfel alleen wel erg wat voor cab ik wil, want ik vind de punch van het aluminium wel lekker. Misschien is zo'n HyDrive ideaal voor mij, maar nog niet kunnen testen (en sowieso geen geld voor komende tijd).
Ja, ik ben linkshandig! :P

Samick AS w/ DiMarzio pups // Dean Edge 4 w/ EMG electronics // Rogue LX200B (Fretloos) // Squier VM Jazz
Hartke LH-500+Hartke HyDrive 410+Phonic PPC8000+BBE BMax+Korg DTR-1000+TC Electronics G-Sharp

Conorach||MySpace
Quasimodo

Bericht door Quasimodo »

Ik zie nu pas in je onderschrift dát je al de combi LH-500 met een Ashdown MAG410 hebt. :oops:
Gebruikersavatar
Witchfynder
Berichten: 1144
Lid geworden op: 30 apr 2008, 02:06

Bericht door Witchfynder »

:mrgreen:
Ja, ik ben linkshandig! :P

Samick AS w/ DiMarzio pups // Dean Edge 4 w/ EMG electronics // Rogue LX200B (Fretloos) // Squier VM Jazz
Hartke LH-500+Hartke HyDrive 410+Phonic PPC8000+BBE BMax+Korg DTR-1000+TC Electronics G-Sharp

Conorach||MySpace
Gebruikersavatar
Thijsd89
Berichten: 252
Lid geworden op: 02 apr 2008, 13:54

Bericht door Thijsd89 »

Nee zou niet weten welk cabinet het precies was, de speakers waren zilver in ieder geval :wink:
Vond het geluid echt verschrikkelijk, klonk kaal en echt totaal geen sustain, nul! Maar ieder z'n ding hè :mrgreen:
Gebruikersavatar
dr.nonzero
Berichten: 3257
Lid geworden op: 31 jul 2007, 10:47

Bericht door dr.nonzero »

Thunder schreef:Leuke review en leuk ook dat het zo'n lekkere no nonsense versterker is. Daar hou ik wel van. Maar waarom in godsnaam bij een rackversterker geen 'tuner out' aan de achterkant? Dat had de prijs toch niet substantieel omhoog gedreven?
+1 en waarom nog steeds geen speakon aansluitingen? Verder een prima review.

Edit: even spammen....ik heb een 4,5 XL te koop....... :mrgreen: (een HA 3500 ook trouwens)
Laatst gewijzigd door dr.nonzero op 23 jun 2009, 14:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
The Fourth Horsemen
Berichten: 1985
Lid geworden op: 27 apr 2006, 17:43

Bericht door The Fourth Horsemen »

de LH1000 heeft een speakon
Plaats reactie