Squier Standard Jazz Bass

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Squier Standard Jazz Bass

Bericht door BassAgent »

Ik heb gisteren voor een goede prijs een Squier Standard Jazz Bass op de kop getikt:
Afbeelding
De slagplaat en schroefjes voor de control plate heb ik wel maar lagen nu even los omdat ik 'm heb opengemaakt. De slagplaat is wit.

Constructie
De body van deze bas is van agathis, een houtsoort die ook voor de VM-series gebruikt wordt. Squier heeft gekozen voor een 3-delige agathis body, met stukkies hout die niet écht lekker bij elkaar passen, waardoor je de lijmnaden duidelijk ziet zitten. De hals zit verder wel superstrak in de pocket en is van een prima stuk esdoorn gemaakt. De toets is niet echt mooi, maar het is rosewood en het doet wat het moet doen.
Wat me wel meevalt is de cavity voor het halselement. Bij mijn Fender ziet die er zo uit:
Afbeelding
Squier doet het op dat punt écht beter:
Afbeelding

Hardware
Het is de simpelste hardware beschikbaar, en dat is helemaal niet erg. De brug is goedkoop maar voelt op zich best solide aan en is prima te verstellen. De stemmechanieken lijken hun taak ook prima te vervullen, al weet ik nog niet of ze erg verlopen omdat ik de bas net heb.
Wat me wel opvalt zijn de knoppen: dat zijn Jaco-achtige dome knoppen, terwijl het eigenlijk van die zwarte skirt-knoppen moeten zijn. Ik weet nog niet of ik ze ga vervangen.

Electronica
Ook het simpelste van het simpelste: 2 single coils, volume voor elk en een toneknop. Op de toneknop zit een 2A683J capacitor. Geen idee wat dat doet. Het is allemaal overigens opvallend ruisvrij. De volumeknoppen hebben wel het bekende goedkope potmeter-probleem: het zijn aan-uitschakelaars. De toneknop is wel mooi lineair.

Feel en sound
Na een behoorlijke afstelbeurt (holle hals en te lage elementen) is dit een prima voelende en spelende bas. Niet super, het is nog wel redelijk werken, maar hij speelt toch best wel lekker en vooral het geluid uit de 2 elementen samen is erg lekker. De knor valt een klein beetje tegen, die is wat matjes en mist wat power.
De hals heeft wel een lekker 60's profiel, wat ik ook al gewend ben van mijn Blade en Fender dus dat zit wel snor.
Hij heeft behoorlijk wat punch, allen niet zoveel sustain en dat vind ik jammer. Nu is dat bij de waardeloze bruggen van Fender wel vaker een probleem dus ik had er wel op gerekend, maar toch valt het tegen. Ook zit de kenmerkende dode plek op de C# op de G-snaar er.

Modificaties
Voorlopig geen. Ik ga misschien de elementen nog vervangen voor de oude exemplaren uit mijn Fender, en misschien de brug nog voor een Gotoh 201.

Conclusie
Voor de prijs die ik ervoor betaald heb (en ook de prijs die je in de winkel betaalt) is dit één van de betere bassen uit zijn prijssegment. Vergeet Richwood en SX, Squier is gewoon erg goed! Het wint de originaliteitsprijs niet, maar wát ze doen doen ze uitstekend, en dan ook nog voor deze prijs...
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Quasimodo

Bericht door Quasimodo »

Vergeet Richwood(..)
Heb je deze Squier kunnen vergelijken met een Richwood JB dan?
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 23038
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Bericht door Angelo »

Ideetje voor modificatie? https://link.marktplaats.nl/261863640" onclick="window.open(this.href);return false;
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

Quasimodo schreef:
Vergeet Richwood(..)
Heb je deze Squier kunnen vergelijken met een Richwood JB dan?
Niet direct, maar ik vind de feel van de Richwood bassen die ik bespeeld heb een stuk minder lekker dan die van deze.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Het valt idd de laatste tijd wel op dat Squier weer een enorme inhaalslag aan het maken is. Toen ik een paar jaar geleden wat begon met basgitaar spelen, was squier echt zo'n merk dat je beter kon vermijden (nja, nieuw uit de winkel dan). Tegenwoordig zijn het gewoon goeie instrumenten als ik dit allemaal zo lees.

Ook mooi dat die routing het toch enigszins toelaat om de plaat er af te laten.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

Ja, en een bijkomend voorbeeld is dat de pickup cavity zwart gemaakt is, zodat het niet al te veel opvalt.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

BassAgent schreef:Ja, en een bijkomend voorbeeld is dat de pickup cavity zwart gemaakt is, zodat het niet al te veel opvalt.
Da's ook wel echt oog voor detail :thumbsup:

Wanneer kunnen we samples verwachten?
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

Gelijk maar even gemaakt:
Luister
Download

Volgorde: beide elementen aan, alleen brugelement, alleen halselement, slap met beide elementen. Toneknop staat in alle gevallen helemaal open.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
Frankie
Berichten: 3236
Lid geworden op: 21 jan 2005, 17:09

Bericht door Frankie »

Ook al is het gat kleiner dan bij je Fender vind ik even goed dat hier een slagplaat overheen zou moeten. 't Ziet er eigenlijk net niet uit. Verder mooi basje hoor... 8)
Ik heb 1 zwarte bas en 1 oranje bas, versterkt door een zwarte of een oranje versterker...

Kijk 's!
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7925
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Bericht door BassKees »

+1 voor de slagplaat. Komt ook door de controleplaat en dat de sunburst niet mooi is onder het slagplaatgedeelte.
Is de zwarte verf in het elementgat geen grafietverf?

btw: Is die zwembadrouting niet typisch voor MiM-Fenders?
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

Er moet ook een slagplaat overheen, maar geen witte.

Dat de sunburst onder de slagplaat niet mooi is was zelfs op Jaco's bas zo:
Afbeelding
Dat doet Fender om geld te besparen.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7925
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Bericht door BassKees »

Geen witte, wel deze?
Afbeelding
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

Ja, tortoise of zwart is mooi. Moet ik die wel eerst kopen :mrgreen:
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Jack

Bericht door Jack »

Er stonden er laatst anders nog 2 te geef hier ergens op het forum, waarvan ik meen ook een tort.. :roll:
Gebruikersavatar
johnbob
Berichten: 5938
Lid geworden op: 14 nov 2004, 13:42

Bericht door johnbob »

Ik zit elke zaterdagmorgen met mijn zoontje bij de Drumschool Maastricht.
Daar staan 2 nieuwe Squier bassen, een P en een J.
Maar na ze inmiddels een aantal keren te hebben betast kan ik eigenlijk geen echte noemenswaardig verschillen ontdekken met zijn veeeel duurdere Fender-broer.
Ik weet dat er verschil in zit en deze wetenschap verplicht me dan ook om het te voelen.
Maar echt in die mate dat het 't prijsverschil verantwoord...nee, dat zeker niet.
Ik denk dat Squier inmiddels bassen op de markt zet die, met het logo verwijderd, absoluut voor velen als Fender door konden gaan.

Het zijn in mijn ogen mooie degelijke bassen :wink:
Plaats reactie