Review: MarkBass NY604

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
LHJ
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 jul 2009, 00:51

Review: MarkBass NY604

Bericht door LHJ »

Zoals beloofd, mijn review over de MarkBass NY604. Eindelijk concrete vragen beantwoord, want wat is het nu eigenlijk? Een kastje van 40x40x40 - 4 speakertjes van (maar) 6" die ieder een 100 watt eruit moeten blazen. 'Een kast voor de werkende bassist om zo in de taxi mee te nemen voor z'n gig'?. We zullen zien; ik was in ieder geval erg benieuwt.

Gebruikte apparatuur
Cab: MarkBass NY604 / MarkBass Standard 102HF (als vergelijkingsmateriaal)
Amp: MarkBass Little Mark II
Bas: Yamaha TRB6jp2 Signature (EQ = flat)

Afbeelding


De eerste indruk
Hij is klein; hij is echt klein. Toen hij daar zo naast een muur van 104'ers stond wist ik in eerste instantie niet of ik hem wel serieus moest nemen. Wel lekker licht en het handvat aan de bovenkant maakt het echt een Ready-to-Go-cab. Inpakken en wegwezen dus. Verder ziet hij op zich wel 'leuk' uit omdat het ergens veel weg heeft van een kleine 4x10'er. Maargoed, dit is allemaal niks nieuws omdat we dit al van de plaatjes wisten; hoe klinkt het ding?


De klank (Gain: 20% - Low: 0 - MidLow: 0 - MidHigh: 0 - High: 0 - VLE: off - VPF: off - Master: 40%)
Nou, de geruchten klopten: hij klinkt strak. Super strak. Hetzelfde effect dat je met een 10" ten opzichte van een 15" hebt krijg je ook bij deze 6"-ers ten opzichte van de 10". Wat wel meteen opvalt is de afwezigheid van geluidsdruk. Je herkent het speakerkarakter van MarkBass zelf maar dan op een kredietcrisismanier. Duidelijke weergave van de middenpositie + hogepositie op de hals; matige maar toch gedefineerde weergave van het wat zwaardere tonen gebruik (sprekende vanaf lage D). Ik besluit de amp zo af te stellen dat we wat meer warmte in het geheel krijgen...

De klank (Gain: 20% - Low: +10% - MidLow: -10% - MidHigh: -10% - High: 0 - VLE: 50% - VPF: 20% - Master: 40%)
Ook met deze instellingen hetzelfde geval. Je hoort dat de frequenties wel weergegeven worden (althans een enthousiaste poging tot) maar zelfs met de nodige toevoegingen houd je toch de afwezigheid van de geluidsdruk. Denkende aan de 6" is dit ook helemaal niet raar; maar wel jammer omdat juist dit specifieke punt MarkBass als merk opzich de warmte en volheid geeft: het geluid dat de fans gewend zijn. Misschien dat ik de speakers wat meer op moet focken? Laten we het proberen.

De klank (Gain: 60% - Low: +10% - MidLow: -10% - MidHigh: -10% - High: 0 - VLE: 50% - VPF: 20% - Master: 60%)
No go ... hetzelfde geluid, alleen dan harder. Sterker nog: DUIDELIJKE vervorming bij het spelen op de B-snaar (ook in hogere positie). Dit terwijl ik hier op het lagere volume geen last van had. Hmm; tegenvallertje.

De conclusie
MarkBass heeft met dit product weer een juiste stap in de goede richting gedaan. Hij is licht; transportabel en zal voor 4-snaar-spelers genoeg plezier op kunnen leveren. Verwacht echter geen wonderen van deze kast. Ik zie hem namelijk in de praktijk alleen terug komen op repetities van een lokaal jazzbandje. Popband word al lastig (omdat hij gewoon geen dragende toon heeft) - als we al helemaal niet spreken over een vervangende stack voor de professionele veelreizende bassist. In de taxi stappen en zo naar je club reizen voor je optreden zit er dus ook niet in. Zoals kort aangegeven heb ik de NewYork 604 een (redelijk) eerlijke tegenstander gegeven, namelijk de Standard 102HF. Een 2x10'er die in dezelfde situaties wel MarkBass zijn naam - geluidskwaliteit en volume gewoon hoog kon houden. Deze zie ik dan wel terug als ministack. .. "En wat als je dan twee NY604's gebruikt? Dan heb je toch meer oppervlaktedruk?" .. ja klopt; maar je betaald dan ook een forse 1600,- (met een goede deal). Koop voor minder geld twee 102HF's of gewoon een 104HF (zelfs nog beter) en je zult meer MarkBass voor je geld krijgen.

Mijn persoonlijke cijfer aan deze cab: 6,5
Yamaha TRB6jp2 6 string @Elixir
Yamaha RBX775 5 string Modified @Rotosound
MarkBass 106HR + MarkBass 102HF @ Hartke HA3500
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4352
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Bericht door Unlord »

Zo dan, ik heb zelf de LMKII en als jij die cab hebt getest met de gain en de master beide op 60%, dan heb je die cab in elk geval heel goed op zijn flikker gegeven qua vermogen. Geen wonder dat ie vervormt :)
LHJ
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 jul 2009, 00:51

Bericht door LHJ »

Unlord schreef:Zo dan, ik heb zelf de LMKII en als jij die cab hebt getest met de gain en de master beide op 60%, dan heb je die cab in elk geval heel goed op zijn flikker gegeven qua vermogen. Geen wonder dat ie vervormt :)
tja, bij een tekort aan volume draai je aan de knopjes (en geloof me; ik eis niet veel aan volume). Zegt dus meer over de cab dat ik em eerst open moet draaien voordatie opgemerkt word om logischer wijs daarna te vervormen. Is dus wat ik zei; niks voor op een gig (en dat terwijl ze hem daar wel steeds mee proberen te verkopen) :P
Yamaha TRB6jp2 6 string @Elixir
Yamaha RBX775 5 string Modified @Rotosound
MarkBass 106HR + MarkBass 102HF @ Hartke HA3500
Gebruikersavatar
johnbob
Berichten: 5938
Lid geworden op: 14 nov 2004, 13:42

Bericht door johnbob »

LHJ schreef: tja, bij een tekort aan volume draai je aan de knopjes (en geloof me; ik eis niet veel aan volume). Zegt dus meer over de cab dat ik em eerst open moet draaien voordatie opgemerkt word om logischer wijs daarna te vervormen. Is dus wat ik zei; niks voor op een gig (en dat terwijl ze hem daar wel steeds mee proberen te verkopen) :P
Ik heb hier een tijd geleden over geschreven maar dan zijn 4x10 broer.
Het viel mij op dat deze 4x10's ook snel over hun giegel gaan.
Ook ík vraag geen onmogelijke volumes, gewoon wat druk en een strakke low/mid knor.
Ik werd hier compleet over afgefakkelt...hoe kon ik zo'n cab testen met alle knopjes op mijn Alembic op standje "open" :oops: stom stom stom :mrgreen: :stupid:
Op de een of andere manier verwonderd jouw review mij dan ook niet.
Oke, het is "maar" een 4x6, dan nog, het is markbass die wel erg veelbelovende info over deze cab geeft.
Jouw test is duidelijk en is voor mij heel herkenbaar.

Wel lijkt me dit een super cab om te gebruiken in een akkoustische setting....wellicht zelfs iets voor mij :wink:
Laatst gewijzigd door johnbob op 08 aug 2009, 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6728
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

een 4x10 is geen 4x6, ongeacht welk merk, en wat je ervan mag verwachten valt ook niet met mekaar te vergelijken..... :roll:
Gebruikersavatar
johnbob
Berichten: 5938
Lid geworden op: 14 nov 2004, 13:42

Bericht door johnbob »

Sinky, ik vergelijk ook nergens inhoudelijk een 4x6 met een 4x10 :?
Ik heb het enkel over de tegenvallende overeenkomsten die zijn grote de 4x10 broer ook heeft.
Meer niet.

ALs je de reacties leest over deze cab op andere fora dan lopen ze ook uiteen van mensen die zeggen dat ze er goed mee weg komen
En mensen die beweren dat ze veeeeel te snel over hun nek gaan.
https://www.talkbass.com/forum/showthread.php?t=452520" onclick="window.open(this.href);return false;

Tis persoonlijk en ik denk dat wat voor de een ruim voldoende is, is voor de ander standje "only the beginning".

:wink:
Gebruikersavatar
Madmac
geen ondernaamdinges
Berichten: 5674
Lid geworden op: 21 nov 2006, 22:04

Bericht door Madmac »

Denk dat de mensen die behoefte hebben aan een klein, super draagbaar, setje hun ding er wel in kunnen vinden. Er bestaan meer dan voldoende muziekstijlen waarin de bottom-end van 't laag zo belangrijk niet is. In een club met vaste PA zorgt de NY604 bvb voor het mid terwijl de subs van de PA voor de lage tonen zorgen.
Bijna terug actief op muzikaal gebied.
pol
Berichten: 1079
Lid geworden op: 05 dec 2006, 14:44

Bericht door pol »

't is toch simpel, luide bassen komen niet uit kleine cabs. denk dat de fout van die bassisten is om dat 4 x 6 cabje te willen laten klinken als een 4 x 10.

ook vrij normaal dat een 4 x 6 inch cab niet veel vermogen aankan. markbass mag die cab dan nog een rating van 600 watt opgeven, da's dikke zever, enkel thermisch vermogen wat de spoelen aankunnen zonder door te branden en zegt niks over bij hoeveel watts die 6 inchers al aan hun xmax zitten.
Gebruikersavatar
Pushifier
Berichten: 2639
Lid geworden op: 13 okt 2008, 20:34

Bericht door Pushifier »

Nou er zijn 6-8 speakers bijvoorbeeld Phil Jones die je echt de broekspijpen heen en weer blazen.
Het is gewoon slecht van een cab dat al op half volume(zodat je em eindelijk hoort) over de nek gaat. en nog erger vind ik dat het geluid weinig bottom end heeft daar gaat het toch vooral bij bass lijkt me.
En een goede review die eerlijk is :thumbsup:
Gebruikersavatar
André_84
Berichten: 4977
Lid geworden op: 27 sep 2006, 09:12

Bericht door André_84 »

Ach het is allemaal zo afhankelijk van de bespeler. Mijn top-cab combinatie gaat voor mijn gebruik snoei en snoeihard. Ik krijg em eigenlijk zo goed als niet over zn nek. Laatst kreeg ik er bij een gedeeld optreden voor de andere bassist (en dus andere bas) amper een bruikbaar geluid uit.

Nu was die output ook wel heel erg hoog volgens mij. Echt stukken hoger dan mijn stingray. Het was een fender jaguar. Ik dacht achteraf nog van goh, zal 'ie de elementen heel hoog hebben afgesteld, of gewoon alle potmeters vol open ofzo. In passieve stand was er uiteindelijk wel goed mee te werken.

nouja moraal van het verhaal: voor mij is versterker erg goed, maar voor die andere persoon was het dus helemaal niks.
https://www.coninemusic.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Sandberg California JJ custom ofzoiets
Rickenbacker 4003 JG
Homebrew JazzPrecision
GK 700 RB-II
SWR Henry 8x8
SWR Goliath II 4x10 + matching zelfgebouwde 15" (te koop!)
Gebruikersavatar
Pushifier
Berichten: 2639
Lid geworden op: 13 okt 2008, 20:34

Bericht door Pushifier »

Nou...... dat is juist wat een goede versterker of cab zich in onderscheidt dat hij alle bassen aan kan hoe hoog/laag de output of wat dan ook er in geprikt wordt zuiver weer geeft en met name in het laag. Maar er geld wel garbage in is garbage uit. Dus een slechte bass klinkt slecht over de meest geweldige bassinstallatie.
Gebruikersavatar
André_84
Berichten: 4977
Lid geworden op: 27 sep 2006, 09:12

Bericht door André_84 »

In mijn geval moest ik op mijn GK top dusdanig de gain naar beneden schroeven dat ik het met de master niet meer kon goedmaken. In normale gevallen zal het wel voldoende geweest, maar het moest in dit geval eigenlijk zo hard mogelijk, het was een buitenoptreden zonder dat de bas uitversterkt werd :roll:
https://www.coninemusic.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Sandberg California JJ custom ofzoiets
Rickenbacker 4003 JG
Homebrew JazzPrecision
GK 700 RB-II
SWR Henry 8x8
SWR Goliath II 4x10 + matching zelfgebouwde 15" (te koop!)
Gebruikersavatar
johnbob
Berichten: 5938
Lid geworden op: 14 nov 2004, 13:42

Bericht door johnbob »

André_84 schreef:Ach het is allemaal zo afhankelijk van de bespeler
Deels wel...ik denk dat de ene bassist veel meer laag in zij geluid wil dan de andere.

Toch begrijp ik dat hele "kleine" concept niet (puur uit het oogpunt van een bassist bekeken)
Tuurlijk is het een verademing qua vervoer, tuurlijk is het leuk als je een bascubus achter op de fiets kunt vervoeren.
Maar eenmaal op de plaats van bestemming ben ik weer "bassist".
En dan hebben de mensen en bandleden maling aan het feit dat ik mijn cab zo soepeltjes vervoerd heb.
Ze willen toch wel dat ik als bassist de dragende factor ben.
En dat wordt moeilijk, zoniet onmogelijk met deze Markbass.
:wink:
Gebruikersavatar
André_84
Berichten: 4977
Lid geworden op: 27 sep 2006, 09:12

Bericht door André_84 »

Niet iedereen en niet elke situatie stelt dezelfde eisen als jij, of je bandleden.

Voordat ik mijn grote stack bijelkaar gespaard had, repeteerde ik met een behringer 30 wat combo. (ruim anderhalf jaar?) Ik kon daarmee prima meekomen en heb nooit klachten gehad van de bandleden. Het is duidelijk dat dat combootje niet zorgt voor wapperende broekspijpen, maar ik was prima hoorbaar voor de hele band.

Ik ga er blindelings vanuit dat cabinetje betere prestaties geeft dan dat combootje van mij. Ik kan me dus prima voorstellen dat bij je kleine gelegenheden, akoustische optredens, bepaalde bandsettings met dit cabinetje prima kunt volstaan
https://www.coninemusic.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Sandberg California JJ custom ofzoiets
Rickenbacker 4003 JG
Homebrew JazzPrecision
GK 700 RB-II
SWR Henry 8x8
SWR Goliath II 4x10 + matching zelfgebouwde 15" (te koop!)
Gebruikersavatar
johnbob
Berichten: 5938
Lid geworden op: 14 nov 2004, 13:42

Bericht door johnbob »

Ik heb het ook niet over grote dure bass riggs waar je jaren lang voor moet sparen...ook ik heb lang op een 50 wat versterkertje gebast.
Ik tel in dit geval enkel met het bedrag wat deze Markbass 4x6 kost!

Voor 800 euro kun je al behoorlijk veel geweld nieuw kopen om nog maar te zwijgen over marktplaats....oke, minder transportabel dat dan weer wel :mrgreen:
Ik vind het dan aannemelijker dat ik bass cab koop die mijn band kan dragen, dan dat ik een bass cab koop die ík kan dragen :wink:
En dat is dan weer dat persoonlijke stukje :wink:

Misschien een leuk Topic om te starten....
Koop je in het belang van jezelf (wat jij mooi vind) of denk je daar bij ook aan de band.
Ik koop zeker wat ik zelf mooi vind, maar zal nooit een versterker kopen die geen meerwaarde heeft voor de band.
Als bassist heb je toch de taak om te kunnen dragen vind ik.
En dat kan met deze cab niet echt. :wink:
Plaats reactie