Review: Tech21 Sansamp Bassdriver nu met samples!

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
arjen
webmaster
Berichten: 5061
Lid geworden op: 19 jun 2007, 12:21

Review: Tech21 Sansamp Bassdriver nu met samples!

Bericht door arjen »

Ik dacht ik probeer ook eens een review te schrijven! Laat me weten wat je ervan vind!



Review Tech21 SansAmp Programmabale Bassdriver DI

Features
DI en effectpedaal in één behuizing. Uitgevoerd in zwart metalen behuizing en behoorlijk licht, een kwaliteitstompbox weegt meer dan dit apparaatje. Je kunt hem met zowel een 9v batterij als met een adapter voeden en zelfs middels fantoomvoeding van bijvoorbeeld een mengpaneel.
Qua aansluitingen heb je een Jack in/out en XLR. De aansluitingen voelen zeer stevig en zeker de DI ziet er degelijk uit. Na ong. twee jaar wekelijks en soms zelfs dagelijks gebruik nog geen enkel probleem gehad.

Bovenop treft men de drive knop, bass en treble, presence, blend en level. De drive knop werkt niet als gain wanneer de blendknop dichtgedraaid is. Vanzelfsprekend kun je met de blendknop de hoeveelheid overstuurd signaal t.o.v. het cleane signaal regelen. En met drive de hoeveelheid oversturing.
Presence geeft een soort tone knop idee, maar dit verschilt per instelling. Want de verschillende knopstanden hebben werkelijk invloed op je totaal signaal. Een bepaalde Eq instelling kan lekker klinken, maar wanneer je de overige knopinstellingen verandert moet je dit meestal weer herzien, daarover straks meer.
Verder zijn er drie drukknopjes. één om de fantoomvoeding in te schakelen, één om het XLR signaal te beperken (XLR out pad) en één om de jackuitgang een boost te geven, dit heb ik nooit gebruikt en kan niet zo heel goed bedenken waar dit goed voor is. Misschien wanneer je in de effect return prikt en wat meer volume wilt genereren?

Het programmeren van je instellingen is zeer simpel. Draaien aan de knopjes en wanneer je tevreden bent twee keer snel op de schakelaar drukken. Een knipperend LED bevestigd dat je instelling is opgeslagen.
Hoewel je dingen kunt opslaan is het geen digitaal multieffect. Want je hebt geen patches of geheugenbanks etc. Als je wilt weten welke instelling bij een schakelaar hoort draai je aan de knop, de LED knippert sneller wanneer je bij de gekozen instelling komt, en stopt met knipperen als je precies op de instelling ‘ staat.’

Geluiden
Volgens Tech 21 heb je met dit kastje alles van SVT tot Fender Bassman in huis. In het handige boekje kun je zien welke instellingen bij bijvoorbeeld SVT horen. Natuurlijk kun je ook zelf gaan draaien. Dit is alleen best wel tricky. Zoals beschreven hebben de onafhankelijk knopinstellingen een onderlinge relatie. Bas op 12uur kan dan ineens erg mager klinken bij de ene instelling, terwijl bijvoorbeeld de SVT instelling wel wat minder bas kan gebruiken.
De geluiden zijn vrijwel allemaal bruikbaar maar hebben wel een kleine tweak nodig om per bas lekker te klinken. Persoonlijk vond ik mijn passieve Jazzbassen het lekkerst klinken, terwijl ik met mijn actieve Stingray wat langer bezig was met de geluiden.

De naam Bassdriver slaat vooral op het overturingstype. Het is een overdrive, dus verwacht geen knerpende overtonen en distortionachtige kettingzaaggeluiden. Ook hier geld weer dat de instelling mede bepalend is voor je totaalgeluid.
Als opname preamp heb ik al zeer veel gebruik gemaakt van de Sansamp. Hierbij moet je wel realiseren dat overstuurde geluiden eigenlijk lekkerder klinken wanneer ze gemiked worden via een speakerkast, die is namelijk zeer bepalend voor de kwaliteit van het overstuurdgeluid.
De Sansamp heeft de neiging om nogal wat Hiss te produceren wanneer de presence knop wat verder open staat. Dit kan irritant zijn bij opnamen.

Persoonlijk vind ik het daarom meer een live toepassing dan een recording preamp. Ik heb wel leuke resultaten gemaakt, maar het duurde wel lang voor ik slaagde, terwijl ik via de DI van mijn Nemesis NSP320 top binnen 2 minuten een bruikbaar geluid toverde.
Tot slot vind ik het noemenswaardig dat het kastje de neiging kan hebben om het natuurlijke geluid van je bas te verdrukken. M.a.w. het doet geen recht aan je bas, het verschilt uiteraard per bas en per instelling. Let hier dus op in de winkel! Ik heb na 2 jaar wel door wat ik wel en niet moet doen, maar vind dit het grootste minpunt.

Conclusie
Dit kastje biedt voor zijn geld enorm veel mogelijkheden. Eigenlijk is het met 6 knoppen zelfs te complex, en moet je hem echt leren kennen om optimaal te gebruiken. De geluiden zijn vrijwel allemaal bruikbaar en wat leuk is dat iedere knop de andere knop beinvloed wordt waardoor je ook echt verschillende geluiden verkrijgt.
Het is zeker een roadworthy effect en is een goede investering voor een goed geluid. Let wel: het kan je natuurlijke geluid wel negatief beinvloeden!

Audiofragmenten

1. SVT setting
2. Bassman setting
3. Fat Tube setting
4. Slap setting (ik ben absoluut geen slapper, dus excuus voor de waardeloze groove/timing)
5. Overdrive setting (hier hoor je hoe een zomaar gekozen setting je geluid kan verknallen...)
6. Crimson setting

Ik heb mijn BOSS BR600 als drumcomputer gebruikt. De Sansamp gaat via de XLR aansluiting in de recorder, het geluid is ruw dus er is geen nabewerking geweest behalve een Highpass filter op 100hz.

luisteren: https://bass.u-define.com/p/file&id=1407
Downloaden: https://bass.u-define.com/download.php?id=1407
Haico

Bericht door Haico »

Goede review! :jam:
Gebruikersavatar
arjen
webmaster
Berichten: 5061
Lid geworden op: 19 jun 2007, 12:21

Bericht door arjen »

Thanks!

Ik hoop dat er nog meer mensen wat aan hebben (gehad).
Gebruikersavatar
Laxe
Berichten: 1569
Lid geworden op: 14 dec 2005, 00:28

Bericht door Laxe »

arjen schreef:Thanks!

Ik hoop dat er nog meer mensen wat aan hebben (gehad).
Jazekers. Gedetailleerde reviews met samples, dat zouden meer mensen moeten doen :jaaaaa:
Plaats reactie