Review Tascam MP-BT1 basstrainer

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
SnarenPlankPlukker
Berichten: 1918
Lid geworden op: 05 sep 2005, 18:12

Review Tascam MP-BT1 basstrainer

Bericht door SnarenPlankPlukker »

Na een lange tijd wachten, ook bij Tascam is het vakantie, is ie eindelijk binnen.

De verpakking zit goed in elkaar. Het app. zit er netjes beschermt in. Je opent het doosje en neemt dan de doos eruit die er in zit. Deze kun je nu openklappen. Aan de ene kant vind je een USB kabel met Common hum filtertje en de snelle handleiding. Aan de andere kan het apparaatje. Eerst een zakje tegen stof en andere vervuilingen. Dat zit in een passende opening waar het mooi in past waardoor het niet in de doos heen en weer rammeld.

Op het eerste gezicht is het apparaatje lekker stabiel gebouwd. De acherwand en de zijwanden zijn van gestraald aluminium. Het voorfront en de boven en onderzijden zijn van kunststof. Dat geheel zit in de aluminium profiel geschroeft met 4 schroefjes. Je kunt op die manier makkelijk de ingebouwde Li-ion accu vervangen, mocht dat nodig zijn. Ik heb de lader er bij besteld. Dat is geen netsteker model maar meer modelletje laptop. Dus volgens de gebruikshandleiding eerst laden. Dat zou 3 uren moeten duren met de externe lader. Na 1 1/2 uur was ie echter al vol geladen. Da's prettig.
De knoppen voelen goed aan. Enkel de on/off schakelaar heeft een beetje speling maar dat is niet storend.
Verder is er een USB aansluiting. Het werkt heel eenvoudig. Je sluit de kabel aan tussen de Basstrainer en je PC/Laptop en hoppa. Je kan je MP3 bestanden erop zetten of er af halen. leekr makkelijk. Wel eerst in windows netjes verwijderen en dan pas weer uitschakelen. De basstrainer ziet het meteen als hij is aangesloten aan de pc en geeft dat netjes in het display weer.
Verder zit er natuurlijk volume op, dit d.m.v. 2 knopjes waarbij de ene een hoger volume geeft en de andere een lager volume.
Tevens vindt je een Mix Balance groepje waarbij de ene meer volume op de MP3 zet en de andere op je basgeluid.
Ter voorkoming van klipping zit er bij de bas ingang nog een volume draaipot. Hiermee bepaal je als het ware je input gain.
Al met al een goede eerste indruk.

Op de voorzijde zit een amberkleurig displey dat goed afleesbaar is en regelbaar qua contrast en natuurlijk is deze ook verlicht. Je kunt instellen hoe lang dat moet duren met intervallen van 5 seconden. Zo spaar je de accu weer uit.
Het menu bedien je eenfoudig met de menu knop en een multistanden draaischakelaar met in het midden de enter toets.
De weergaven van MP3 files loopt goed. De klank is prima. Voor een basstrainer wel handig natuurlijk.
ZO heb er net ff mijn basje in gehangen en ik kan zeggen dat voor het doel het geluid prima is. Ik stoorde me wel aan mijn iets te lange wijsvingernagel maar daar hoor ik wel doorheen.
Ik vindt het prima te pruimen geluid. Je kunt er lekker veel laag uit halen zodat je goed hoorbaar bent door de MP3 heen. Balance tussen mp3 en bass geluid is zeer eenvoudig goed in te regelen. Als je dan ook nog eens bedenkt dat er nog diverse effecten e.d. op zitten om het voor jou nog leuker en afwisselender te maken dan mag je met een apparaatje als deze zeer tevreden zijn. De buren overigens ook. Ook de ingebouwde tuner werkt prettig en makkelijk. Je kunt vaste noten instellen of gewoon automatisch. Werkt perfect en snel.Ik heb navraag gedaan naar een hoesje om het apparaatje te beschermen. Ik weet nog niet of die uberhaupt wel in het programma zit van Tascam maar er komt er wel eentje. Zonde om een dergelijk zeer vermakelijk en effectief apparaatje stuk te laten gaan door krassen, stof en andere zaken.

Van mij krijgt ie een dikke 9. Met een lederen hoesje was het een dikke 10 geworden.
Hierbij houdt ik het doel van het apparaatje ook voor ogen.
Ik ben er :cheer: mee.
Proud to play Cheap ass garbage gear like: Basscollection SB320 en SB331, Hartke HA5500a, modified Vx410, vx115. Modified met van den Hul kwaliteits kabels.
Trace Elliot AH200GP12, Roland GP16 multi fx, Sennheiser G1. Ashdown 410 T Deep Classic.
Britsie
Panta Rhei
Berichten: 3030
Lid geworden op: 27 jan 2006, 12:23

Bericht door Britsie »

Daar heb ik niks aan toe te voegen Snarenplukkerplank. Goeie review. :jaaaaa:

Hier ook al meer dan een jaar een tevreden gebruiker van de MP-BT1. Idd een hoesje zou handig zijn. De effecten zijn leuk maar gebruiki ik nooit (voegt weinig toe, vind ik)
Ik neem de repetities van mijn bandje op met een Tascam DR-07 en gooi de opnames dan via computer op de MP-BT1. Waarna ik kan oefenen, baslijntjes uitproberen, enz.

Tip voor mensen met een ruimere beurs. Tascam heeft nu de GT-R1 uit. Dit is een combinatie van de MP-BT1 en de DR-07. Dus, openemen en oefenen met hetzelfde toestel.
Bandwerk ook op Feestboek, rockband
De meningen in deze post dienen enkel als tijdsverdrijf en mogen onder geen enkele voorwaarde worden gezien als een officiëel standpunt van de schrijver (behalve als het over het klimaat gaat).
Gebruikersavatar
berth
Berichten: 7361
Lid geworden op: 18 jun 2006, 23:30

Bericht door berth »

Even ook een kritische noot: Ik vond de user interface wat onwennig/niet intuitief en de vervorming ronduit slecht. Gemiste kans vond ik het niet zelf kunnen aanpassen van veel van de parameters van de effecten. Verder is het inderdaad wel een handig ding.
Gebruikersavatar
SnarenPlankPlukker
Berichten: 1918
Lid geworden op: 05 sep 2005, 18:12

Bericht door SnarenPlankPlukker »

Hoi Berth,

In welke zin vond jij het interface wat onwennig?
Ik heb er geen enkele moeite mee het app., zonder de gebruikshandleiding te raadplegen, te bedienen en alle functies te vinden. Welek vervorming doel je op?
Proud to play Cheap ass garbage gear like: Basscollection SB320 en SB331, Hartke HA5500a, modified Vx410, vx115. Modified met van den Hul kwaliteits kabels.
Trace Elliot AH200GP12, Roland GP16 multi fx, Sennheiser G1. Ashdown 410 T Deep Classic.
Gebruikersavatar
berth
Berichten: 7361
Lid geworden op: 18 jun 2006, 23:30

Bericht door berth »

SnarenPlankPlukker schreef:In welke zin vond jij het interface wat onwennig?
In de zin van het bedienen van het apparaat. User interface heet zoiets in het engels.
Ik heb er geen enkele moeite mee het app., zonder de gebruikshandleiding te raadplegen, te bedienen en alle functies te vinden. Welek vervorming doel je op?
Ik bedoel distortion/fuzz/vervorming/whatever je het wilt noemen. Ik bedoel niet dat het ding zelf ongewenst vervormd. Ik ben blij voor je dat jij geen enkele moeite had met het apparaat. Ikzelf trouwens ook niet echt daar ik vaak op allerlei aparaten snel mijn weg kan vinden. Maar het zou handiger kunnen in mijn nederige opinie.
Gebruikersavatar
SnarenPlankPlukker
Berichten: 1918
Lid geworden op: 05 sep 2005, 18:12

Bericht door SnarenPlankPlukker »

Ik begrijp wel wat een interface is maar, ik begrijp niet wat je er onwennig aan vindt.
Zit wel logisch in elkaar dacht ik zo. Vandaar mijn vraag.
Net een root met daarin submappen.

Ok. je bedoelt dus het geluid van de effecten zelf. Dat is duidelijk.
Bedankt voor je uitleg.
Proud to play Cheap ass garbage gear like: Basscollection SB320 en SB331, Hartke HA5500a, modified Vx410, vx115. Modified met van den Hul kwaliteits kabels.
Trace Elliot AH200GP12, Roland GP16 multi fx, Sennheiser G1. Ashdown 410 T Deep Classic.
Gebruikersavatar
RonC
Berichten: 3276
Lid geworden op: 20 jan 2005, 12:55

Bericht door RonC »

berth schreef:Even ook een kritische noot: Ik vond de user interface wat onwennig/niet intuitief en de vervorming ronduit slecht. Gemiste kans vond ik het niet zelf kunnen aanpassen van veel van de parameters van de effecten. Verder is het inderdaad wel een handig ding.

UUhm je kunt de parameters van de effecten weldegelijk aanpassen hoor!
Ik ben overigens ook zeer tevreden over dit apparaat!
Gebruikersavatar
Case
Berichten: 698
Lid geworden op: 11 mar 2008, 11:14

Bericht door Case »

De vertraging is alleen in grote stappen te regelen.
Bij een wat grotere vertraging krijg je een flanger achtige vervorming welke niet prettig is.
Ik gebruik hem nu alleen maar om op andere plaatsen te spelen dan thuis.
De user interface is prima te begrijpen, maar het matrix schermpje kan eigenlijk niet meer in deze tijd.
Wat knoppen betreft blijft de menu knop soms hangen, waardoor meerdere keren drukken nodig is.
De effecten zijn wel instelbaar, maar daar zou ik het apparaat niet voor aanschaffen.
Laat ik het zo zeggen, ik zou hem niet nog eens aanschaffen.
Amazing Slow Downer op de Mac/PC is bij mij veruit favoriet voor het vertragen van stukken.
Fender | 

Case topic !
Gebruikersavatar
berth
Berichten: 7361
Lid geworden op: 18 jun 2006, 23:30

Bericht door berth »

RonC schreef: UUhm je kunt de parameters van de effecten weldegelijk aanpassen hoor!
Er is inderdaad iets aan te passen. Maar als ik een flanger zie wil ik graag 3 a 4 knoppen. Die had ik niet. Bij de flanger had ik speed en mix. Daarbij kreeg heeft het apparaat aan rijtje presets van combinaties van effecten. Ik bepaal liever zelf welke effecten ik combineer.
Gebruikersavatar
SnarenPlankPlukker
Berichten: 1918
Lid geworden op: 05 sep 2005, 18:12

Bericht door SnarenPlankPlukker »

De vertraging is alleen in grote stappen te regelen.
Bij een wat grotere vertraging krijg je een flanger achtige vervorming welke niet prettig is.
Ik gebruik hem nu alleen maar om op andere plaatsen te spelen dan thuis.
De user interface is prima te begrijpen, maar het matrix schermpje kan eigenlijk niet meer in deze tijd.
Wat knoppen betreft blijft de menu knop soms hangen, waardoor meerdere keren drukken nodig is.
De effecten zijn wel instelbaar, maar daar zou ik het apparaat niet voor aanschaffen.
Laat ik het zo zeggen, ik zou hem niet nog eens aanschaffen.
Amazing Slow Downer op de Mac/PC is bij mij veruit favoriet voor het vertragen van stukken.
Dank je voor je kritiek maar, voor welk doel heb je deze dan aangeschaft?
Ik heb em aangeschaft om 's nachts ook te kunnen oefenen of een nummertje uit te zoeken als ik van mijn werk thuiskom, zonder daarbij anderen te storen. Ik werk in ploegen.
Dat wilde ik op een praktische/simpele manier doen zonder eerst de basstack MOTU en Laptop te moeten aansluiten.
Het is nu basje erin, hoofdtelefoon erin, aanzetten, stemmen en gaan met die banaan. Dat neem ik dan weer op met mijn MP3 WAV recordertje en kan dan kritisch terugluisteren wat ik er van bak.
Dat was mijn doel en dat doet ie perfect. Daar kun je niet de zelfde eisen aan hangen als aan 19"app of aan dure pedalen of een PC. Dan zal elk portable apparaat je gaan tegenvallen, denk ik.
Proud to play Cheap ass garbage gear like: Basscollection SB320 en SB331, Hartke HA5500a, modified Vx410, vx115. Modified met van den Hul kwaliteits kabels.
Trace Elliot AH200GP12, Roland GP16 multi fx, Sennheiser G1. Ashdown 410 T Deep Classic.
Gebruikersavatar
Case
Berichten: 698
Lid geworden op: 11 mar 2008, 11:14

Bericht door Case »

Precies wat je zelf ook al aangeeft.
Om snel ongestoord/storend op andere plekken dan thuis of achter de pc te kunnen spelen.

Vooraf heb ik hem niet geprobeerd.
Gewoon blind gekocht en op een paar reviews van anderen afgegaan.

Zoals ik al zei, opnieuw zou ik hem niet kopen, maar ben wel blij dat ik hem heb.
Fender | 

Case topic !
Robbedoes
Berichten: 80
Lid geworden op: 14 jul 2004, 23:19

Bericht door Robbedoes »

Ik heb navraag gedaan naar een hoesje om het apparaatje te beschermen. Ik weet nog niet of die uberhaupt wel in het programma zit van Tascam maar er komt er wel eentje.
Hiervoor heb ik de perfecte oplossing gevonden in de vorm van een hoesje van de bij de kids welbekende oude Nintendo Color. Past als gegoten ofdat het ervoor gemaakt is! Dus massaal bij neefjes en nichtjes informeren of die nog ergens zo'n hoesje hebben liggen! :D

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Robert
Aria Pro II 1983
Squier Jazz 1987
Fender Precision USA 2009
Fender American Pro II Jazz Bass 2023
GRbass ONE 800
GRbass 212 Tslim cabinet
Gebruikersavatar
SnarenPlankPlukker
Berichten: 1918
Lid geworden op: 05 sep 2005, 18:12

Bericht door SnarenPlankPlukker »

Ik schuif em in de tas van mijn EDIROL recordertje.
Daar was nog een vakje vrij. Lader past er ook prima bij in. :wink:
Proud to play Cheap ass garbage gear like: Basscollection SB320 en SB331, Hartke HA5500a, modified Vx410, vx115. Modified met van den Hul kwaliteits kabels.
Trace Elliot AH200GP12, Roland GP16 multi fx, Sennheiser G1. Ashdown 410 T Deep Classic.
Gebruikersavatar
Picasso
Berichten: 1135
Lid geworden op: 28 apr 2005, 11:04

Bericht door Picasso »

Robbedoes schreef:
Ik heb navraag gedaan naar een hoesje om het apparaatje te beschermen. Ik weet nog niet of die uberhaupt wel in het programma zit van Tascam maar er komt er wel eentje.
Hiervoor heb ik de perfecte oplossing gevonden in de vorm van een hoesje van de bij de kids welbekende oude Nintendo Color. Past als gegoten ofdat het ervoor gemaakt is! Dus massaal bij neefjes en nichtjes informeren of die nog ergens zo'n hoesje hebben liggen! :D

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Robert
Ik heb een hoesje gekocht bij de Mediamarkt.
Eigenlijk bedoelt voor navigatie systeem.
Kosten 11 euro. Past perfect. :lol:
Kunstenaar van naam.Leeft dicht bij de natuur.
Heeft een afkeer van regelmaat en orde. Kort aangebonden type. Is wat grof in de mond.
Kan niet altijd op het juiste "dinges"komen.Vindt ondanks dit alles, het leven enigzins reuze leuk
Plaats reactie