Matsumoku Vergelijk.

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Plaats reactie
Jack

Matsumoku Vergelijk.

Bericht door Jack »

Matsumoku Vergelijk.

Ik plaats hierbij maar eens een gebruikers vergelijk, nu is schrijven niet mijn grootste talent, maar goed.
De bassen zijn dus een Aria Cardinal CSB 300, de Vantage VS 695b en de Westone Thunder 2.

Begin 80er jaren was ik nog een heel jong binkie die nog helemaal geen bas speelde.
Een goede vriend van mij echter wel, en die wakkerde mijn interesse wel aan voor het instrument.
Hij speelde destijds op een Squier P bass, maar ik zag op tv en in muziekhandels de Aria en Westone modellen, en die vond ik er erg gelikt uitzien.
Het heeft alles bij elkaar dus meer dan 25 jaar geduurd voordat ik de 1ste zelf in bezit kreeg.
En wat voor 1, via marktplaats kwam ik in het bezit van de Aria Cardinal.
Een bas die een wel heel bewogen leven in de punk scene achter de rug had, en als je het bekeek niets anders kon concluderen dat de bas op sterven na dood was.
Ik heb hem echter volledig uitelkaar getrokken en naar beste eer en geweten weer gerestaureerd, verslaggeving daarvan is te vinden in het DHZ topic.

Constructie/Hardware:
Omdat ik de bas natuurlijk helemaal uit elkaar heb gehad, gaf mij dat mooi de kans op een inkijkje hoe Matsumoku deze bassen destijds in elkaar schroefde.
De constructie wijkt niet af van de fender methode, een redelijk slanke maar op de hoeken scherpe in delen opgebouwde body van japans essen met een daarop geschroefde maple hals, de toets is in dit geval rosewood volgens mij.
Alles zit mooi en nauwkeurig aan elkaar en in elkaar, beter als bij menig fender.
De stemmechanieken voelen zeer breekbaar aan, maar doen wat ze moeten, en houden het zaakje ook keurig in tune.
De brug is nogal en stuk messing, en is 5mm in de body ingefreesd, de brugzadels verstellen is een behoorlijk opgave vanwege de miezerig kleine schroefjes, dus je bent verplicht de snaren te lossen anders draai je die zonder meer kapot.
Over de finish van deze bas kan ik niet echt oordelen, die heb ik er immers helemaal van afgehaald, en dat wat er nog opzat was niet veel meer.
Ik heb echter vergelijkbare exemplaren gezien oa. Op talkbass en MP. En dat zag er best wel goed uit.

Elektronica
Het element is er een van het splitcoil type, maar staat contra ivm bijvoorbeld een Precision.
Volgens mij is het ook wezenlijk anders gewonden, maar uitsluitsel daarover valt niet te geven omdat het hele zaakje ingegoten zit.
De pots zijn van degelijke kwaliteit, de tone gaat vloeiend traploos, en dat geld ook voor de volumepot.
Goede kwaliteit, zeker als je bedenkt dat die al heel wat voor hun kiezen hebben gehad.

Feel en sound
Qua feel kan een precision liefhebber hier prima mee uit de voeten, de hals is van het boomstam formaat, en de toets heeft een flink brede stringspacing.
Het gewicht vat echter alleszins mee, en kopzwaar is het ook niet, de bas blijft keurig in balans.
Ik vermoed dat de plek waar de strapbutton zit op de hoorn daar flink wat mee te maken heeft.
Dan de sound, dat is toch het meest belangrijke.
Ik heb deze bas op een heel aantal gelegenheden live mee gehad, en met zowel de HiWatt als de Tace gebruikt. Op de Trace blijft de bas onder alle omstandigheden lekker vol en helder klinken. Je hebt absoluut niet de P sound, en die haal je er niet uit ook.
Dat bewijst dan mijn vermoeden weer dat de pup een wezenlijk andere is als een P splitcoil.
De bas klint echter allround bruikbaar, van bleus naar soul.
Op de HiWatt word het een heel ander verhaal, hierdoor komt er met een beetje oversturing een mooi gemeen randje aan de sound, wat bij bleusrock (SRV, Govt Mule, ZZtop) vreselijk lekker klinkt.
Hiervoor leent de bas zich dus met uitstek.

Conclusie
Ondanks dat dit de goedkoopste was uit de reeks, mag je concluderen dat dit een hele fijne en degelijke bas is met een prima sound. Zeker geen P geluid maar veel dikker en warmer. Een fase schakelaar zou hierop nog wel een zinvolle mod zijn(zijn iets duurdere broertje heeft die ook) maar ook zonder die is het een erg fijne bas, die destijds en ook heden ten dage nog prima bruikbaar is in bandverband.



De vantage

Constructie / hardware
De vantage is duidelijk op een andere manier opgebouwd, de body is uit 3 delen, het middenstuk moet laten lijken dat het een doorlopende hals is, maar dat is dus niet het geval,
De hals is geschroefd maar heeft tevens een soort van set neck constructie, die naar mijn mening de sustain zou moeten verbeteren.
De body zelf is veel ronder van vorm en daardoor ook wat groter als de Aria.
De historie vermeld helaas niet wat voor hout er gebruikt is, maar ik verdenk de wings ervan dat het mahonie is, en het middenstuk Essen.
De hals lijkt mij maple, met in dit geval een pallisander toets, die de zelfde maten heeft als de Aria.
De tuners zijn ook exact hetzelfde als die van de Aria, en werken ook net zo goed.
De brug hier is een heel ander verhaal, hier heeft men gekozen voor een Gibson achtige brug, die ook 5 mm in de body is ingefreesd.
De verstelbaarheid is in dit geval prima, ook al moet je met intoneren wel de snaren iets lossen..ook hier zijn de schroeven wat aan de kleine kant.
De finish die op deze bas zit is wat dof geworden in de loop der jaren maar ziet er bestendig genoeg uit om vuil en rotzooi nog geruime tijd te kunnen afweren.

Elektronica.
Ook hier kunnen we weer redelijk kort wezen,
De pup is deze keer wel een P splitcoil en de pots zijn wat niemand zal verbazen hetzelfde als de Aria, met vergelijkbare kwaliteit.

Feel en Sound
Hier verschilt het enorm met de Aria, natuurlijk door de wezenlijk andere constructie als mede de opbouw van de bas.
Om te beginnen is de hals veel platter als die van de Aria, en speelt daardoor voor het gevoel wezenlijk sneller. Ook de hals body verbinding doet naar mijn menig veel voor de sustain bij deze bas, alsmede de andere brug en PUP.
Hoe klinkt dat dan?
Nou als een precision dus, met een iets langere sustain dan wel, de pup zal heus wel iets verschillen van een Fender pup, maar in weze hoor je gewoon een P.
Ik heb deze bas alleen met de Trace gehoord, en kwam tot de conclusie dat zij ook net zo allround is als een P. eigenlijk lukt alles er wel mee.

Conclusie.
Ik denk dat als je deze bas naast een USA Precision zet je zal merken dat die in niets onder zal doen voor de P, qua sound niet, en qua feel ook niet veel.
Als je dan bedenkt dat ik voor deze bas nog geen 200 euro heb betaald incl. case, en dan kijk naar wat een USA P moet kosten, en er vervolgens bij bedenk dat ik ook niet al te veel op de bühne sta.
Dan denk ik dat je met deze bas zeer goed uit bent, en voldoende geld overhoud om er ook nog eens een knappe versterker bij aan te schaffen.
Mijn conclusie luid dan ook een P killer.


De Westone..

Constructie / hardware.
Tsja dit is dus even een totaal ander verhaal.
Om te beginnen is het een NTB model, de neck is 3 lagen maple en 2 lagen wallnut, de wings zijn van japans Ash. De toets is volgens mij rosewood.
De finish is zwart en het geheel is waanzinnig mooi afgelakt..
De tuners zijn van het oude model schaller en funcioneren ook als deze.
De brug is 1 grote klomp messing die bovenop de body is geschroefd. En prima te verstellen.
De bodyvorm is mooi ergonomisch gevormd, en dus ook heel mooi slank en licht.
Het geheel zit echt perfect in elkaar gelijmd en geschroefd, er valt echt geen misser te ontdekken.

De electronica..
Tsja waar ik met de vorige 2 zo klaar mee was, zo anders is het met deze.
Uiteraard omdat de bas actief is, dus…here it goes…
Deze bas word gevoed door 2 9 volts batterijen.
De bas heeft een J en een P pup dus die spreken verder voor zich.
De kerncentrale is dan verder uitgerust met de volgende zaken: een 3 way element switch boven in de hoorn(hals pu, allebij, neck pu), Dual tone switch(serie parallel), Phase switch, By pass(actief passief). Master volume, master tone en EQ pot(voor mid en bass) Hopla.
En om het nou makkelijker te maken werken die ook nog eens allemaal op diverse manieren samen.
Oh ja, nu weet ik weer waarom ik geen actieve bassen wou..duhhh.

Feel en sound
Tsja dat bovenstaande werkt hier dus uiteraard knetterhard in door.
Want nu moet je met die knoppen en schakelaars aan het draaien Jack.
Ik heb de bas te kort om daar alle mogelijkheden van te doorgronden, maar een algemene indruk kan ik er al wel op loslaten.
Om te beginnen de feel dan maar da’s het meest makkelijke.
De bas ligt ontzettend fijn in de strap, mede door de bodyvorm kun je heel comfortabel een hele avond hier mee om je schouders staan.
De hals is heerlijk plat, en de toets heeft de zelfde afmetingen als zijn beide voorgangers alhier.
Spelen dan maar.
Ik heb er vandaag praktisch de hele dag op zitten spelen, maar kan niet zeggen dat je dan alle toonregelingen in de vingers hebt. De sound is echter geweldig, er komt een prachtig vol rond en heldere toon uit die bas rollen.
In de passieve stand valt op dat je met alleen de splitcoil een perfecte P sound eruit krijgt, die actief ook formidabel klinkt.
Alleen het brugelement klinkt passief wat magertjes, actief geschakeld krijgt het wat meer body.
Allebei de elementen word het wat wolliger en neuziger, en gaat het qua geluid wat meer richting een wal.
Het spelen met de schakelaars en pots is een hele opgave,
ik ben op momenten soms helemaal kwijt wat er nou precies wel en niet aanstaat. :roll:
Maar voor het grootste gedeelte komen er wel mooie geluiden uit die van funky naar hifi gaan.
Een meer ervaren, geroutineerde en getalenteerde bassist (zaken die voor mij in meer en mindere mate niet opgaan) zal hier zeker heel snel zijn weg in vinden, en ook zeker snel een voor hem bruikbare sound eruit hebben.
Er zijn echter in mijn optiek ook een paar missers in de elektra, om te beginnen het feit dat je de elementen niet kan blenden, je hebt alleen de 3 standen en verder basta.
Ik ben een groot liefhebber van de mogelijkheid de elementen te laten samenwerken, dus zag ik liever 2 aparte volume pots, of als compromis als dat zou werken een 5 standenschakelaar.
Punt 2 van kritiek is de phase switch, die omgegooid resulteert in een schel blikkerig hoog geluid.
Geen idee wat de intelligente gedachte daar achter is :?: Ik kan me nog voorstellen dat die stand bruikbaar zou zijn als je een lading effecten wilt aansturen ofzo..maar ik zal het niet gebruiken.
Ik heb er vandaag alle soorten van stijlen mee zitten spelen, en van country tot rock, van bleus tot soul ik kreeg er iedere keer wel een sound uit waar ik tevreden mee was.
Tot veel en groot ongenoegen van mijn lieftallige vrouw heb ik er ook nog een stukje slap weten uit te persen..voor zover ik dat kon beoordelen zou iemand als Mark King zeker niet ontevreden kunnen zijn over de sound.

Conclusie.
De oplettende beeldbuisvriendjes weten dat ik geen aanhanger van actieve bassen ben, dus waarop koop je die dan Jack?
Wel ik vind het een waanzinnig mooie bas..klaar zo simpel is het.
En verder ook 1 die je niet regelmatig voorbij ziet komen in deze uitvoering en toestand.
Ik heb een enkele maal deze op ebay voorbij en weg zien gaan aan prijzen die ik me even niet kon permitteren. Dus toen ik deze gisteren door vriend Dennizzvoor de voeten geworpen kreeg ben ik er ook maar meteen boven op gedoken.
Het is een geweldig gebouwde allround bas met een prachtige feel en sound.
En natuurlijk is de hedendaagse techniek op elektra gebied al veel verder als wat er in deze zit, de bas kan nog prima mee op tournee en zal zeker geen slecht figuur gaan slaan.

Dan nog even dit:
Is het dan alleen maar blazoengeschal en hosanna met deze bassen?
Natuurlijk niet, net zoals iedere medaille heeft ook deze 2 kanten.
Dit stukje tekst is puur mijn persoonlijke ervaring net deze bassen.
Iedere andere bassist zal deze bassen uiteraard op een andere manier beleven.
Het zijn en blijven uiteraard vintage instrumenten, maar wel van een dusdanige kwaliteit dat ze de tand des tijds met vlag en wimpel hebben doorstaan.
Dit dient dan ook alleen maar om voor andere mensen die ook een dergelijke aanschaf overwegen ter informatie. Eenzijdig inderdaad, maar ik nodig anderen die ook dergelijke instrumenten graag uit om hier aanvullingen en of kritiek te spuien.
Ik ben niet alwetend, en zal zeker zaken over het hoofd hebben gezien, maar ik heb dit wel op een eerlijke manier proberen neer te typen.

Met vriendelijke groet.
Jack
Laatst gewijzigd door Jack op 15 aug 2009, 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dennizz
DHZ-DNZ
Berichten: 8016
Lid geworden op: 19 okt 2007, 21:08

Bericht door Dennizz »

Leuk om te lezen Jack! :worship:

Als het goed is zit er in die Vantage een DiMarzio pup. In mijn Vantage Avanger in ieder geval wel (en de C.G. Winner ook, maar ik betwijfel verder of het een Matsu is).
Jack

Bericht door Jack »

De winner, en ook mij Frontier zijn geen Matsu's dat heb ik effectief al kunnen uitsluiten...De winner is een Fuji product, exacte fabrikant weet ik nog niet, maar somuch is sure,, de Frontier van mij trekt overal huizenhoge wenkbrauwen, maar niemand kan mij verder helpen. Dus dat blijft voorlopig nog even hangen.. :roll:
Gebruikersavatar
Dennizz
DHZ-DNZ
Berichten: 8016
Lid geworden op: 19 okt 2007, 21:08

Bericht door Dennizz »

Ik heb het plaatje van zo'n Aria pup uit mijn persoonlijke topic gehaald. De pup bestaat uit twee delen maar die lijken, wat ik me kan herinneren, samen omwikkeld. Toch lijkt het of er iets in serie staat gezien de draadjes die bij elkaar komen. Logischer lijkt me dat het twee singelcoils zijn die in serie geschakeld zijn en dat ze bij elkaar gehouden worden door zwarte tape... (die tergende onzekerheid...)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26346
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Goed stuk, Jack. En over dat schrijven hoef je je geen zorgen te maken, want het was niet alleen inhoudelijk duidelijk en to the point, maar nog leuk leesbaar opgeschreven ook! :thumbsup:
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
johnbob
Berichten: 5938
Lid geworden op: 14 nov 2004, 13:42

Bericht door johnbob »

Zeer mooie, duidelijk en bijna professionele omschrijving Jack
RESPECT hier voor :worship:
Jack

Bericht door Jack »

Dank heren.. :oops: ik heb alleen al wel gezien tijdens het terug lezen net, dat tijdens het kopiëren van de tekst uit word naar het forum toe er wel wat dingen zijn mis gegaan. :roll:

Dus die zal ik nog moeten fixen, begin ik straks wel aan..
Jack

Bericht door Jack »

Jack schreef:Dank heren.. :oops: ik heb alleen al wel gezien tijdens het terug lezen net, dat tijdens het kopiëren van de tekst uit word naar het forum toe er wel wat dingen zijn mis gegaan. :roll:

Dus die zal ik nog moeten fixen, begin ik straks wel aan..
Edit: min of meer geregeld..
Plaats reactie