Cort GB-75

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Digidesign
Berichten: 718
Lid geworden op: 18 aug 2004, 14:18

Cort GB-75

Bericht door Digidesign »

De laatste tijd lees ik veel goede verhalen over Cort basjes, dus uit nieuwsgierigheid had ik vorige week gereageerd op een advertentie op marktplaats en een bod gedaan. Ik kon op het internet weinig vinden over dit model dat er zo uitziet. Na wat heen en weer mailen besloten te gaan kijken en naar huis gegaan met een Cort GB-75, het blijkt er een oude serie te zijn. Ik denk dat de bas uit 2002 is omdat het serienummer met 02 begint...(?)
De verkoper was gitarist en had em al een paar jaar staan, maar speelde er nooit op. Hij had em toendertijd ook tweedehands gekocht. Maar hij bleek meer gitarist.

techn specs.
actief, humbucker + singlecoil bij de neck, controlls master volume, blend knop, laag + hoog boost/cut, Hipshot licensed tuners, strings through bridge & strings through body, Neutrik lock jackinput, 19mm stringspacing 5 snaar.

Er zaten oude snaren op van verschillende merken en de afstelling was ook ver te zoeken. Maargoed toen ik daar een beetje doorheen gekeken had heb ik toch besloten om em mee te nemen. Thuisgekomen een nieuw setje Rotosound snaren erop gezet. En de bas goed afgesteld. De actie kan behoorlijk laag, dus dat is mooi.

De hals is vrij breed door de grote stringspacing, wat even wennen is, maar ook erg plat, wat het spelen best comfortabel maakt. De bas hangt goed in balans. De electronica werkt prima, het laag zit op een lekkere plek, en als je het hoogt cut/boost dan moet je eigenlijk een beetje met het volume spelen om het in balans te houden. Hoog opdraaien betekend meer volume. De electronica was bij hem thuis wel een beetje gevoelig voor storing, bij het loslaten van de snaren begon het een beetje zoemen. Ik denk dat het een aarde probleem bij hem thuis was. Want op mijn Trace Elliot stack heb ik er geen last van. De brug, de tuners en de potmeters hebben en een alumminum look, wat em wel stoer staat.

Maar hoe klinkt ie?
HOT HOT HOT, enorme output! In de band kan het echt enorm stuwen en drukken. Echt een hele mooie knor zit er in de humbucker, en het neckelement zorgt voor een lekker portie laag. Als je ze beide openzet dan kan je door de positie van je rechterhand tijdens het spelen prima een knor of een laag roll-off bepalen.De volumeknop laat zich mooi lineair bedienen, ik moet wel toegeven dat de potmeters een beetje goedkoop
aanvoelen, maar ze zijn prima te regelen.

Ik heb em nu 1 repetitie gebruikt, en deze bas past veel beter in mijn band dan de Yamaha, verder heb mijn bassen nog niet naast elkaar vergeleken met de Cort. Maar als ik weer wat meer tijd heb dan zal ik mijn bevindingen hier ook posten.

Zo'n topic is natuurlijk waardeloos zonder foto's...
Ik heb nog geen foto's gemaakt maar onderstaande foto's komen nog van de vorige eigenaar en geven een prima beeld van de bas.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Michel
Gebruikersavatar
4$
Berichten: 1342
Lid geworden op: 22 dec 2005, 19:27

Bericht door 4$ »

Proficiat en welkom in de "Cort-family"

verder zou het leuk zijn als we alle Cort geralateerde zaken "ook" centraal zouden houden in een topic. Deze bestaat al en is HIER te vinden.
Ik ben een buitengewoon beperkt bassist, maar in mijn beperkingen ben ik wel heel goed!

Chowny SWB-1 TB passive
YAMAHA BB425X(te koop)
CORT GB75(te koop)
Plexibass
TC Electronic BG250-208
TC Electronic RS112
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7185
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Bericht door HNZ »

Mooi basje! Fijne beschrijving, ook :wink:

Het is dat ik indertijd een mazzeltje had en daardoor een Sandberg kon aanschaffen, anders was het een Cort gb94 geworden.
Hardstikke goede (en mooie) bas voor de helft van de prijs van de Sandberg!
Gebruikersavatar
Digidesign
Berichten: 718
Lid geworden op: 18 aug 2004, 14:18

Bericht door Digidesign »

Ok, als ik wat foto's heb gemaakt dan post ik ze wel in het Cort topic en stop het linkje van dit draadje er wel bij.

(anders mogen de modjes em wel verplaatsen hoor, of kan ik dat zelf?)
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7185
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Bericht door HNZ »

NEE! Niet verplaatsen!
Is toch gewoon een review/test - hoort hier gewoon thuis.
Jack

Bericht door Jack »

exact. :jaaaaa:
Gebruikersavatar
4$
Berichten: 1342
Lid geworden op: 22 dec 2005, 19:27

Bericht door 4$ »

Daarom zei ik "ook" !!!! Ik wilde daarmee dus niet aangeven dat dit topic gesloten diende te worden. Het zou alleen ook erg fijn dat alle Cort-gerelateerde zaken makkelijk te vinden zouden moeten zijn in een tropic. Een test-revieuw hoort hier sowieso thuis maar post dan ook een link of de gehele review in het Cort/topic. Zo krijgt Cort mischien toch nog ooit een serieuze topic en daarmee de waardering die het verdiend. :D
Ik ben een buitengewoon beperkt bassist, maar in mijn beperkingen ben ik wel heel goed!

Chowny SWB-1 TB passive
YAMAHA BB425X(te koop)
CORT GB75(te koop)
Plexibass
TC Electronic BG250-208
TC Electronic RS112
Gebruikersavatar
Henry
Berichten: 4229
Lid geworden op: 12 jul 2005, 15:04

Bericht door Henry »

Mooie bas, mooie kleur ook, kun je denk ik niet meer kopen nu, in deze combinatie. (jammer)
| Sire MM V3 | MB Little Mark II | MB STD 102 HF - 4 |

"You´re As Good As The People You Play With"
Gebruikersavatar
SnarenPlankPlukker
Berichten: 1918
Lid geworden op: 05 sep 2005, 18:12

Bericht door SnarenPlankPlukker »

Ik ben ooit begonnen op een Cort C4.
Lekker slank halsje waardoor je lekker makkelijk en snel kan spelen.
Lekker dingetje was het. Foto van een paar jaar geleden.

Afbeelding
Proud to play Cheap ass garbage gear like: Basscollection SB320 en SB331, Hartke HA5500a, modified Vx410, vx115. Modified met van den Hul kwaliteits kabels.
Trace Elliot AH200GP12, Roland GP16 multi fx, Sennheiser G1. Ashdown 410 T Deep Classic.
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Ik was vroeger ook gek op dat behangpapier met natuur-motief op mijn slaapkamer maar na een tijdje heb ik het toch veranderd. Ik begon vaker en vaker te dromen van Ed en Willem Bever.
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
johnbob
Berichten: 5938
Lid geworden op: 14 nov 2004, 13:42

Bericht door johnbob »

Hej Michel.

Super mooie bas en een hele duidelijke review.
Die Corts zijn toch mooie instrumenten.
Ze zijn aan aan opmars bezig en ze verdienen het in mijn optiek.

Mooooi :worship:
dgroov
Berichten: 263
Lid geworden op: 13 jun 2006, 09:44

Bericht door dgroov »

Ik heb een ltd. edition en die klinkt ook vet.
Afbeelding
Plaats reactie