Fender "Road Worn" Jazz Bass

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Gebruikersavatar
WouterN
Berichten: 1959
Lid geworden op: 13 jun 2005, 10:43

Bericht door WouterN »

Klopt. De opmerking over die fabrieken en de grens die er tussendoor loopt kwam ook na mijn opmerking dat ik had verwacht dat een Mex. met namaakslijtage goedkoper zou zijn in vergelijking met de Am. Std. Ik vond het nl. stiekem een erg gaaf ding, maar mijn enthousiasme temperde toen ik het prijskaartje zag... :wink:
Paper Motion
Pian0maN schreef:Ik zat te twijfelen of ik voor of tegen zou zijn, maar WouterN heeft me toch wel overtuigd :wink: ...
Gebruikersavatar
Roro92
ex-ex-gek
Berichten: 8625
Lid geworden op: 14 aug 2007, 09:13

Bericht door Roro92 »

Iets over de 1000 euro bij Feedback. De hals is lekker, dat zeker. Toch moet ik zeggen dat 'ie niet verschilt of nagenoeg niet van mijn Am. Std. (En nu zal er wel iemand komen over andere lak of zo en dat het echt heel anders is), ik heb 'm niet ingeprikt.
Gebruikersavatar
dr.nonzero
Berichten: 3257
Lid geworden op: 31 jul 2007, 10:47

Bericht door dr.nonzero »

volgens mij zijn de specs wel degelijk anders. De road worn is een `63 re-issue. Das volgens mij toch echt een andere bas dan een am. std.
De specs zijn in elk geval anders, hoe hoorbaar dat is durf ik niet te zeggen, ik ben alles behalve een jazz kenner.
Ik vind beide road worns erg geslaagd, ook de P. Maar, het prijsverschil met de classic series is wel heel erg groot, en het enige verschil daarmee is de relic en de nitro lak.
Dat laatse zou ik wel graag op mijn 50`s P gezien hebben, maar niet voor 400 euro.
Die relic hoeft niet, al ziet het er van een afstand wel ok uit. Van dichtbij is het zoals al aangegeven niks. (de aged hardware is weer wel tof.)
Zowel da classic als de road worn zijn naar mijn idee naar Mex standaarden hele goeie bassen.
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Als die dingen zo goed zijn ('net zo goed dan een USA', 'beter dan een USA' lees je vaak) wat boeit het dan dat hij ook zoveel kost als een USA en dat er MIM op staat? Ik snap het niet.. 'Ja, ik vind hem beter dan een Am. Standard maar hij is net zo duur dus koop ik liever een Am Standard'. Zoiets?
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26190
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Het maakt mij niet zoveel uit of het een Jap, Mexicaan, Amerikaan of wat dan ook is. Mij gaat het er om dat-ie me aanspreekt qua klank en bespeelbaarheid (en de kleur, OK). Als ik nu iets moest kiezen en ik had 1100 euro, zou die roadworn best een goeie kans maken, want die beviel me bij eerdere gelegenheden telkens weer uitstekend.
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
Roro92
ex-ex-gek
Berichten: 8625
Lid geworden op: 14 aug 2007, 09:13

Bericht door Roro92 »

De 50s precision en de road worn zijn hetzelfde op de relic en het gebruik van nitrocellulose na, toch? Of zijn ook de elementen anders?

Qua feel zou ik het niet heel vervelend vinden om een road worn (50s?) te bezitten. Maar waar heb ik een extra P voor nodig? Deze voldoet ruimschoots :lol:
Gebruikersavatar
dr.nonzero
Berichten: 3257
Lid geworden op: 31 jul 2007, 10:47

Bericht door dr.nonzero »

Roro92 schreef:De 50s precision en de road worn zijn hetzelfde op de relic en het gebruik van nitrocellulose na, toch? Of zijn ook de elementen anders?

Qua feel zou ik het niet heel vervelend vinden om een road worn (50s?) te bezitten. Maar waar heb ik een extra P voor nodig? Deze voldoet ruimschoots :lol:
Die precisions zijn inderdaad hetzelfde, ook de pups. Enige verschil dat ik gemerkt heb (afgezien van relic en lak) is dat de roadworns die ik vast heb gehad (3 stuks) alledrie een stuk lichter leken dan mijn 50`s P.
Dat zou een sterk argument kunnen zijn. Persoonlijk vind ik het matte van de nitro lak ook veeeeel mooier dan de harde glans van poly lak.
Mij maakt het net als hans58 geen bal uit waar de bas gemaakt is. Wat wel duidelijk is is dat de classics en de roadworn erg goeie bassen zijn.
Gebruikersavatar
bass.player
Berichten: 1484
Lid geworden op: 15 jan 2006, 09:50

Bericht door bass.player »

Het zijn zeker goede baskes maar ik zou toch moeite hebben om 1100 euro uit te geven aan een MiM (die je voor 400 euro minder kan kopen zonder beschadigingen)...maar nogmaals...toffe bassen..
Basses by Fender, MusicMan and Höfner
Amplifiers and cabinets by Ampeg
Gebruikersavatar
dr.nonzero
Berichten: 3257
Lid geworden op: 31 jul 2007, 10:47

Bericht door dr.nonzero »

bass.player schreef:Het zijn zeker goede baskes maar ik zou toch moeite hebben om 1100 euro uit te geven aan een MiM (die je voor 400 euro minder kan kopen zonder beschadigingen)...maar nogmaals...toffe bassen..
Helemaal gelijk. Die 400 vindt ik ook een te groot verschil. Voor max 200 meer had ik de nitrolak wel willen hebben.
Gebruikersavatar
bass.player
Berichten: 1484
Lid geworden op: 15 jan 2006, 09:50

Bericht door bass.player »

Dit gezegd zijnde heb ik deze middag samen met medeforumlid Rody bij Key Music een Roadworn Jazz geprobeerd en deze vergeleken met een new American Standard. En tot mijn grote verbazing vond ik de road worn een stuk beter klinken, vooral opener.
Ik ben nog altijd geen fan van (fake)relic en heb zeker problemen om 1200 euro uit te geven aan een MiM maar dit klonk toch wel erg goed.
Ook het instrument had iets 'vertrouwds'. :worship: :| :kwijl: :love: :bat:
Basses by Fender, MusicMan and Höfner
Amplifiers and cabinets by Ampeg
Gebruikersavatar
riotriot
Berichten: 1708
Lid geworden op: 02 jan 2007, 17:18

Bericht door riotriot »

Hoppaaa mijn Road Worn is binnen! Helemaal in m'n nopjes!
Zal snel eens foto's proberen te posten!
Riot riot, it doesn't matter who!
Riot riot, what are you gonna do?
Gebruikersavatar
bass.player
Berichten: 1484
Lid geworden op: 15 jan 2006, 09:50

Bericht door bass.player »

zeker doen! Precision of Jazz?
Basses by Fender, MusicMan and Höfner
Amplifiers and cabinets by Ampeg
Gebruikersavatar
Rody
Berichten: 341
Lid geworden op: 22 jun 2006, 12:15

Bericht door Rody »

bass.player schreef:Dit gezegd zijnde heb ik deze middag samen met medeforumlid Rody bij Key Music een Roadworn Jazz geprobeerd en deze vergeleken met een new American Standard. En tot mijn grote verbazing vond ik de road worn een stuk beter klinken, vooral opener.
Ik ben nog altijd geen fan van (fake)relic en heb zeker problemen om 1200 euro uit te geven aan een MiM maar dit klonk toch wel erg goed.
Ook het instrument had iets 'vertrouwds'. :worship: :| :kwijl: :love: :bat:
+1
Road worn kwam inderdaad het beste uit de vergelijking, zowel P als J. Natuurlijk gaat niets boven het echte spul, namelijk een echte oude fender ;-)
Gebruikersavatar
Jandekker
Berichten: 187
Lid geworden op: 21 jul 2008, 16:59

Bericht door Jandekker »

k heb er vant weekend ook 1 aangeschaft:) een J. Heb m bij feendback rotterdam vandaan. het showroom model stond heel brak afgesteld, maar klonk ok. Ik was erg benieuwd, dus gevraagd of ze er een paar (indien aanwezig) het magazijn uit wilden sleuren, en even later kwam de verkoper dan ook met nog 2 roadworn J's aan. Een ervan speelde en klonk echt fantastisch, en die heb ik dan ook mee naar huis genomen. Jammer dat het een sunburst was, had liever een fiesta rode gehad, maar de klank en feel van dit exemplaar vond ik gewoon tegek.

De butsen in de lak van de body vind ik wel ok, alleen de slijtplekken die ze erop geschuurd hebben ogen hier en daar wat lame en onnatuurlijk. Van een afstandje zie je dit niet dus prima. Tuners waren even wennen omdat ze natuurlijk de andere kant op draaien, maar de werking is prima. Thuis nog even afgesteld naar mn smaak en ik had mn nieuwe speeltje helemaal gevonden. Heerlijke hals, lekkere klank, goede pots. De brug is inmiddels wel een beetje terug gelopen, waarschijnlijk omdat er nog geen "echt" roest tussen zit, maar dat komt nog.

De US standards vond ik trouwens niet slechter of beter. Deze klonken in mijn eigen woorden wat "moderner" en voral minder naar hout. Nogmaals niet beter of slechter maar anders. Ik heb al een US standard dus ze maken een leuk team:)
Heb later in een andere winkel een AB vergelijking gedaan tussen een roadworn J en een US vintage reissue van een 60's J (die ene met de stack knobs) en de roadworn won met grote voorsprong. De US had totaal geen karakter in vergelijking met de roadworn. Hij zong niet, hij gromde niet, het was m totaal niet. Kan natuurlijk ook toevallig aan de 2 US exemplaren liggen die ze daar hadden, maar toch.

Anyway, ik ben erg blij met mn nieuwe aanwinst. Nooit gedacht dat ik een mexicaan zou vinden die ik echt relaxt vond:P
Gebruikersavatar
bass.player
Berichten: 1484
Lid geworden op: 15 jan 2006, 09:50

Bericht door bass.player »

Proficiat met jouw aankoop! Ik heb uiteindelijk toch gekozen voor een USA maar deze Road Worn heeft toch een onuitwisbare goede indruk achtergelaten. Als ze dezelfde bassen nu eens zouden produceren met wat minder worn en made in de USA... :jaaaaa:
Basses by Fender, MusicMan and Höfner
Amplifiers and cabinets by Ampeg
Plaats reactie