Faber Paddle Bass: de review!

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Faber Paddle Bass: de review!

Bericht door BassAgent »

Zo nu en dan is het in basland tijd voor een nieuw ding. Zo hebben grafiet, luthite en ebonol al de revue gepasseerd als het gaat om materialen, tekenen o.a. Ritter en Lace voor de looks en konden we een aantal jaren geleden kennis maken met Q-Tuner en Lightwave pickups als moderne tegenhanger van de conventionele magnetische pickups.

Er is nu weer zo'n moment aangebroken. De Nederlander Arnoud Faber heeft een bas gebouwd die volgens hem de meest praktische vorm van een basgitaar is die er bestaat: de Paddle Bass:
Afbeelding

Zoals duidelijk mag zijn is dit een modern ontwerp met een dikke vette knipoog naar het verleden.

Looks
De naam is treffend gekozen. Wie deze bas voor het eerst ziet moet waarschijnlijk als eerste denken aan een roeispaan of cricketbat, en ook de vergelijking met het Vrijheidsbeeld is al gevonden, overigens ook niet geheel onterecht. Het idee achter het ontwerp is het nemen van een rechthoek, en die dusdanig aanpassen dat hij ook nog goed bespeelbaar moet zijn, zonder dat de eenvoud van het ontwerp daarvoor moet inleveren. Dit heeft geresulteerd in een heuse "hoorn", die ervoor moet zorgen dat de strap op een plek zit waardoor de bas geen neckdive heeft en dus goed in balans hangt. Verder zit er een holling voor je bovenbeen, zodat-ie lekker op je been rust en zit er een holling voor je arm, die niet voor iedereen ideaal zal zijn omdat niet iedereen zijn arm op dezelfde plek heeft, maar er is duidelijk wel over nagedacht. Tot slot heeft de body op de bovenkant ook nog een verhoging à la Gibson Thunderbird, die moet dienen als een grote duimsteun.
Verder valt direct de vorm van de kop op: dit is een conventionele Fender-kop, waarbij de bovenkant is afgezaagd zodat je precies het hoofd van de zanger danwel gitarist kan ontwijken als je op het podium een zwieper maakt. Deze keuze is discutabel. Het was misschien prettiger geweest als de kop meer de lijn van de body had doorgezet, zodat het geheel nét wat consistenter was geweest.
De uit mahonie gemaakte bas die uw recensent mocht testen is dekkend dieprood gelakt, maar ik kan me voorstellen dat bijvoorbeeld felle kleuren deze bas ook erg goed zouden staan, zodat-ie nog wat meer opvalt op het podium.

Wat overigens opvallend is: De Paddle heeft 2 strapbuttons: 1 voor bassisten die hem het liefst op de buik hebben hangen en 1 voor Mark King aanhangers (hij hangt dan écht in je oksel), hij heeft alleen de neiging voorover te vallen als je hem aan de onderste hangt.

Constructie en electronica
De bas zit bijzonder solide in elkaar. De geschroefde hals zit loeistrak in de neckpocket en ook de elementen en andere hardware zitten lekker strak in de body. De bas is uitgerust met bijna de simpelst denkbare electronica: 2 passieve (en geruisloze) jazz bass-elementen die elk een eigen volumeknop hebben, een toneknop en een serie-parallel-switch. Die laatste switch zorgt ervoor dat als de elementen in serie staan, ze dienst doen als humbucker en dat is voor sommige stijlen erg lekker. Hierover later meer. Verder heeft de bas een simpele Fenderbrug en "clover" stemmechanieken. Dat laatste is wederom wat jammer, want dat doorbreekt het vierkante van de bas en daarmee de consistentie van de bas.
Verder is er niet heel veel spannends op deze bas aan te merken, wat aan de ene kant lekker is omdat de bedoeling van de bouwer is geweest om de bas zo simpel mogelijk te houden (en dat is dus ook prima gelukt), maar aan de andere kant verwacht je misschien bij een dergelijk instrument geavanceerde snufjes als bijvoorbeeld bovengenoemde Q-Tuner pickups of een hippe brug. Gelukkig is dat allemaal te bestellen als je er eentje laat maken, tegen meerprijs.

Bespeelbaarheid
Dit is misschien wel het meest heikele punt van dit instrument. De meeste bassisten zullen een afgeronde body gewend zijn en bij dit instrument direct denken: hier is toch totaal niet op te spelen?! De body zal in je buik, borst en armen prikken en een lekker brede plek om je arm neer te leggen heb je ook niet. Daarnaast zal de bas toch een enorme neckdive hebben vanwege de kleine body?
Het is inderdaad allemaal wennen als je de bas voor het eerst vastpakt. Het is érg klein allemaal en de bassisten die een vioolbas bezitten kunnen het formaat van de body daarmee vergelijken. Zodra je hem op schoot neemt valt op dat de bovenkant van de body inderdaad in je buik prikt. Dat is zeker een verbeterpunt voor dit instrument, het is echter alleen te merken als je zittend speelt. Op het moment dat je opstaat is dat probleem volledig verdwenen, dus op het podium zal het grootste deel van de bassisten daar geen enkele moeite mee hebben.
Wat wel moeilijk kan worden is de andere kant: de bassisten die hun bas wat hoger dan riemhoogte hebben hangen (zoals ik) merken duidelijk de 90 graden hoek die de body maakt. De onderarm gaat na een tijdje toch pijn doen. Zodra ik een bas vastpak met een afgeronde armsteum is dat toch wel een stuk fijner en dat is zeker een verbeterpunt.

Maar behalve dat is het een uitstekend bespeelbare bas. De neckdive is helemaal afwezig, wat vooral te danken is aan de mahonie body: mahonie is namelijk vrij zwaar en dat compenseert het formaat van de body. Als je de bas aan de bovenste straplock hebt hangen en hem verder loslaat hangt hij heerlijk in balans. Verder speelt-ie (mits goed afgesteld uiteraard) niet anders dan een conventionele basgitaar, en de verhoging op de body is daar zeker een extra voordeel bij: ondanks dat de elementen dicht bij elkaar staan heb je geen last van "vallende vingers". Ook valt er prima op te slappen.

De hals is een middenweg tussen het profiel van een Jazz Bass en Precision Bass, en elke bassist zal daar prima op weg kunnen komen.

Sound
Natuurlijk het belangrijkste onderdeel van een basgitaar: het geluid. Wat dat betreft zullen sommige lezers denken: die 2 elementen zijn nergens voor nodig, ze staan zó dicht bij elkaar dat ze alleen nut zullen hebben als humbucker, en dan had er net zo goed een Musicman-element in kunnen zitten.
Niets is minder waar. Verrassend genoeg zijn uit de Paddle Bass zeer diverse sounds te halen. Zowel de beiden elementen aan in parallel-modus als in serie-modus geven een Musicman-achtige punch, waarbij de serie-modus wat meer laag-mid produceert en tevens een hogere output heeft en daardoor wat lekkerder in de mix ligt en wat dikker klinkt. Deze sound zou vooral lekker zijn in funk en funkrock, maar ook in een stevige rockband zal-ie uitstekend meekomen.
Het brugelement verschilt genoeg niet zo heel veel van het geluid met de 2 elementen en zal derhalve het grootste deel van het geluid uitmaken. Het geluid is het best te omschrijven als het Musicman-achtige geluid dat we al eerder hebben ervaren, maar dan met wat meer neiging naar die typische Jazz Bass-knor à la Jaco.
Het nekelement is dan weer een ander verhaal. Hier lijkt het wel alsof het element een paar centimeter meer naar voren zit dan dat hij daadwerkelijk zit. Het is echt een bijna Precision-achtige klank die het instrument tevoorschijn tovert, en dat is echt een openbaring. Plots komen allerlei lijnen van The Meters en Bernard Odum naar boven en zit ik zomaar een half uur alleen maar oude funk en soul te spelen. Zo blijkt dat er in de Paddle toch meer veelzijdigheid te zitten dan dat ik vooraf had gedacht. Erg aangenaam!

Conclusie
Arnoud Faber heeft met de Paddle Bass een uniek instrument gemaakt. Ik heb nog nooit een dergelijk instrument gezien dat er ook maar bij in de buurt komt en ik denk ook dat niet veel bouwers zich aangetrokken zullen voelen tot het bouwen van een instrument met een dergelijke vorm, terwijl het instrument, naarmate je er langer naar kijkt, steeds aangenamer wordt om te zien.
Ook qua sound is het een uniek instrument. Hoewel hij vaak neigt naar klassieke types als de Musicman Stingray en Fender bassen blijft de Paddle telkens een stapje naast die bassen staan zodat-ie een nieuw plekje krijgt in basland waar weinig andere merken komen, ook in de prijsklasse van dit instrument niet (hij kost zo'n 850 euro, en dat kan meer worden als je bv. duurdere elementen of een zwaardere brug erop wil hebben).

Soundsamples
Beide elementen, single coil modus: KLIK
Beide elementen, humbucker modus:KLIK
Brugelement: KLIK
Halselement: KLIK
Bij alle fragmenten staat eerst de toonknop vol open, daarna helemaal dicht.

Slap: KLIK
Eerst single coil modus, daarna humbucker.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22623
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Goede review, Hidde... ook op dat gebied heb je een toekomst.
Ondanks al het geschrijf was ik natuurlijk het meest nieuwsgierig naar het geluid. Valt me heel goed mee (vraag me alleen af of de actie niet wat te laag stond). Goeie bruikbare klanken en ik stond het meest versteld van de slap, die ik dun en iel had ingeschat maar die heeft net een heel mooi uniek karakter. Het instrument intri"geert" me meer en meer.
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
johnbob
Berichten: 5938
Lid geworden op: 14 nov 2004, 13:42

Bericht door johnbob »

Ik kan er weinig over zeggen, enkel wat gezegd is.
De looks en bouwwijze ga ik het dus niet meer over hebben.
Hier blijf ik de zelfde mening over hebben.
De sound klinkt goed, dit is hoofdzakeliljk te danken aan de elementposities.
Die zijn in mijn ogen perfect gekozen.
Verder is dit een bas die je waarschijnlijk om moet hangen en zelf moet ervaren.
Jammer genoeg zou ik deze bas nooit gehoord of omgehangen hebben, omdat me optisch niets dwingt om deze bas uit het rek te halen bij een muziekzaak of meeting.
Het lijkt me een leuke bas voor studio klusjes.
Lekker compact, mooi geluid een weinig mensen die je er mee zien.

Maar dit is slechts mijn mening :wink:

toch mooi gedaan Arnoud... :wink:
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26348
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Goed verhaal, Hidde.

Het geluid van het voorste element met de toon open bevalt me het best, toch de P-achtige ronk. Van het slap-fragmentje viel me op dat ik daar de bas eigenlijk het lekkerst vind klinken met de toonknop dicht! Met "alles open" slappen is-ie me toch te wat fel. Maar misschien is dat in bandverband anders.
Gisteren op het bewuste buitenfestivalletje in Ellecom speelde een van de bassisten van de daar aanwezige bandjes op een 5 snarige Jazz (met een stapel Eden en Aguilar achter zich) en ook die Jazz was me toch te fel en te kletterig (hoewel de bassist in kwestie zich niet eens bezondigde aan onbeheerst ruk- en plukwerk). Wat dat betreft vind ik de Peddel prettiger en meer allround klinken. Pluim voor Arnoud wat betreft het geluid dus.
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

Het slapfragment is iets anders ingedeeld (staat er ook bij): Je hoort eerst de elementen in single coil-modus, en daarna in humbucker-modus. Dat is de wat donkerdere sound.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26348
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Uiteraard. :facepalm:
En ook dan spreekt de 2e variant me meer aan.
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
steekie
PADDLEMAN
Berichten: 3521
Lid geworden op: 23 dec 2007, 22:57

Bericht door steekie »

Mooie uitgebreide review Hidde,
ik vind het een prima sound,met name de slap in de humbucker stand vind ik erg all round klinken!
Nog steeds goed bezig....
Gebruikersavatar
Chris P
Berichten: 2254
Lid geworden op: 28 mei 2007, 22:57

Bericht door Chris P »

Dat wordt makkelijk voor De Bassist. Effe copy/pasten en hopen dat Hidde het niet leest :cheer:
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22186
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

Hoe drukken jullie een werkend linkje naar een mp3tje?
Gebruikersavatar
Chris P
Berichten: 2254
Lid geworden op: 28 mei 2007, 22:57

Bericht door Chris P »

Ow, dat kan allemaal he? Wij drukken hem in een bepaalde kleur blauw (RAL631).
Dan moet je bij Dixons even de Sony XR305MDII Readprint-15 muis halen en dan kan je zulke gedrukte links gewoon aanklikken.
Gebruikersavatar
Frankie
Berichten: 3236
Lid geworden op: 21 jan 2005, 17:09

Bericht door Frankie »

Goeie review!
De fingerstyle samples met tone helemaal open zijn me iets te metalig, maar het klinkt al een stuk beter met tone helemaal dicht, dus ik zou hem voor mezelf een stukkie terugdraaien en dan klinkt het volgens mij prima. Verrassende P-ronk uit het halselement, lekker! Voor het slapgeluid zou ik hem nooit kopen, dat bevalt me nog steeds niet echt. :)
Ik heb 1 zwarte bas en 1 oranje bas, versterkt door een zwarte of een oranje versterker...

Kijk 's!
Peter

Bericht door Peter »

Leuke prettig leesbare review, sound samples klinken prima. Vooral de 1e spreekt me aan, ik denk dat met de tonepot ergens op 70% een lekkere sweetspot zou zijn, gok ik zo.

Sound is idd :thumbsup: , niet P, niet J, niet MM. Gewoon net ff anders, lekker!
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 23026
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Bericht door Angelo »

Mooi werk Hidde, en objectief - zie ook Paddle topic.

Wat de sound betreft was ik verrast - ik had eigenlijk een beetje de Tanqueray klank verwacht, maar dit is net weer even anders. Me likes...
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11912
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Dat klinkt zeker weten niet verkeerd! Vooral de slapsound vind ik zeer aangenaam :jaaaaa:
Gebruikersavatar
KvE
Berichten: 10968
Lid geworden op: 07 mar 2008, 22:09

Bericht door KvE »

Heb vandaag de bas weer in huis. De strap was echt op z'n aller-allerkortst gesteld! Heb 'm zelf even omgehangen en hij kwam zowat tegen m'n kin. Nu snap ik dus ook waarom Hidde's onderarm tegen de body komt en de mijne niet!

Tja, wel heel leerzaam. Ik heb het ding ontworpen vanuit mijn eigen ervaringen, ik ben 1.87 en pas confectiemaatjes. Ik hang m'n bas recht voor m'n buik zodat de groupies nog naar het rolletje rang in m'n onderbroek kunnen staren, maar niet heel hoog.

Heel laag maakt trouwens niet uit, daar ben ik wel zeker van. Maar goed, weer wat geleerd!
Plaats reactie