Tobias Growler 5 .... is dat ene goeie??

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
hairman
Berichten: 104
Lid geworden op: 17 aug 2006, 18:25

Tobias Growler 5 .... is dat ene goeie??

Bericht door hairman »

Ik ga misschien een 2e hands Tobias Growler 5 snaar kopen, maar ik lees zo verschillende reviews dat ik niet meer weet of het nou een goeie of niet zo goeie is.

Ik weet niet beter dan dat Tobias een goed merk is, maar het hangt dan weer af of het er een is van voor of na gibson en in welk land hij is gemaakt.
Ik heb op dit moment nog geen info hoe of wat over de afkomst van dit 'gas' verschijnsel.

Maar is er iemand die hier iets over kan vertellen?

Thanks!!!

Harry.
Gebruikersavatar
hairman
Berichten: 104
Lid geworden op: 17 aug 2006, 18:25

Bericht door hairman »

Ik weet inmiddels dat de bas passief is en ruim 10 jr. oud ... ga hem morgen (za 17 okt.) proberen, helaas zitten er nog oude snaren op, dus ik moet proberen daar doorheen te prikken.
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Tobias Growler 5 .... is dat ene goeie??

Bericht door AmericanIdiot »

Ik ben ervan overtuigd dat even zoeken op 'Tobias' je hier een schat aan informatie geeft. Je hebt zeer diverse Tobiassen, tot en met de MTD bassen toe (die dus eigenlijk geen Tobias zijn).

Edit MTD natuurlijk ipv mtb.
Laatst gewijzigd door AmericanIdiot op 17 okt 2009, 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Picasso
Berichten: 1135
Lid geworden op: 28 apr 2005, 11:04

Bericht door Picasso »

hairman schreef:Ik weet inmiddels dat de bas passief is en ruim 10 jr. oud ... ga hem morgen (za 17 okt.) proberen, helaas zitten er nog oude snaren op, dus ik moet proberen daar doorheen te prikken.
Hangt natuurlijk ook van de vraagprijs af.
Aan zich een zeer goede bas. Zeer aan te bevelen.
Ik heb zelf een 4 snaar van een eenvoudiger type Tobias.
Hier kun je er veel over lezen.
https://www.mtdbass.com/pages/company.html" onclick="window.open(this.href);return false; Als hij online is. Lukt niet altijd.
Als het echt een Growler is heeft hij een doorlopende hals.
Dit laatste volgens de info die ik van een plaatselijke handelaar kreeg.
Laatst gewijzigd door Picasso op 17 okt 2009, 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Kunstenaar van naam.Leeft dicht bij de natuur.
Heeft een afkeer van regelmaat en orde. Kort aangebonden type. Is wat grof in de mond.
Kan niet altijd op het juiste "dinges"komen.Vindt ondanks dit alles, het leven enigzins reuze leuk
Gebruikersavatar
hairman
Berichten: 104
Lid geworden op: 17 aug 2006, 18:25

Bericht door hairman »

Bedankt voor julie reacties/tips/links. ik heb echter besloten (op basis van de passieve elektronica) om de bas niet te gaan kopen, ik zoek nog even verder naar een actieve, met wel een lichte gas vorming voor (pre-gibson)Tobias of MTD, maar kan ook een ander merk zijn.
Gebruikersavatar
heskez
Berichten: 2068
Lid geworden op: 13 aug 2004, 09:53

Bericht door heskez »

De Tobias Killer B is wel actief. Ik zou daar naar op zoek gaan.
-- It's the hat that keeps the funk --
Gebruikersavatar
Picasso
Berichten: 1135
Lid geworden op: 28 apr 2005, 11:04

Bericht door Picasso »

heskez schreef:De Tobias Killer B is wel actief. Ik zou daar naar op zoek gaan.
I.d.d.
Of de growler zelf actief maken.
Kunstenaar van naam.Leeft dicht bij de natuur.
Heeft een afkeer van regelmaat en orde. Kort aangebonden type. Is wat grof in de mond.
Kan niet altijd op het juiste "dinges"komen.Vindt ondanks dit alles, het leven enigzins reuze leuk
Jack

Bericht door Jack »

Of gewoon van actief afzien, die Growlers en al helemaal de oude klinken formidabel zonder al die poespas...maar ja,,ik ben dan ook niet zo actief (minded)...
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Die op marktplaats? Dat is geen Growler volgens mij... De Tobias Growler is een actieve bas.

Afbeelding
Gebruikersavatar
hairman
Berichten: 104
Lid geworden op: 17 aug 2006, 18:25

Bericht door hairman »

deevit schreef:Die op marktplaats? Dat is geen Growler volgens mij... De Tobias Growler is een actieve bas.

Afbeelding
Dat idee had ik eigenlijk ook een beetje, maar het is lastig zoeken naar de juiste info over deze bassen / dit merk.

Idd. die op marktplaats, met die maple neck. Wel een mooi basje zo te zien.
Gebruikersavatar
basic5
Berichten: 243
Lid geworden op: 18 jun 2008, 07:52

Bericht door basic5 »

Op marktplaats staat een Toby Pro, da's een Koreaan en nou niet echt hetzelfde als de Tobiassen uit de VS. (In 1992 heeft Gibson tobias overgenomen en is de exclusiviteit minder geworden) De bassen worden nog wel gemaakt en zijn redelijk tot goed.

De Amerikaanse (oude) Growler waar ik op heb gespeeld is een fantastische bas. Er zit 1 element op, maar met de actieve elektronika zijn er veel bruikbare geluiden uit te halen. De prijs is een heel stuk hoger dan de Toby Pro waar hier over wordt gesproken.
De Toby Pro is onder andere herkenbaar aan de 2 elementen. De Toby Pro die ik wel eens heb geprobeerd, was naar mijn mening niet te vergelijken met de echte Tobias.

Als je het mij vraagt zou ik doorsparen voor de "echte" (hiermee bedoel ik de Gibson modellen, aan de oude is moeilijk te komen)
Niet helemaal vergelijkbaar dus.

succes!
Gebruikersavatar
hairman
Berichten: 104
Lid geworden op: 17 aug 2006, 18:25

Bericht door hairman »

basic5 schreef:Op marktplaats staat een Toby Pro, da's een Koreaan en nou niet echt hetzelfde als de Tobiassen uit de VS. (In 1992 heeft Gibson tobias overgenomen en is de exclusiviteit minder geworden) De bassen worden nog wel gemaakt en zijn redelijk tot goed.

De Amerikaanse (oude) Growler waar ik op heb gespeeld is een fantastische bas. Er zit 1 element op, maar met de actieve elektronika zijn er veel bruikbare geluiden uit te halen. De prijs is een heel stuk hoger dan de Toby Pro waar hier over wordt gesproken.
De Toby Pro is onder andere herkenbaar aan de 2 elementen. De Toby Pro die ik wel eens heb geprobeerd, was naar mijn mening niet te vergelijken met de echte Tobias.

Als je het mij vraagt zou ik doorsparen voor de "echte" (hiermee bedoel ik de Gibson modellen, aan de oude is moeilijk te komen)
Niet helemaal vergelijkbaar dus.

succes!
Dank voor de info.

Bedoel jij deze 6 snaar https://link.marktplaats.nl/285451998 ? want dat is een "pre-Gibson" volgens de verkoper.
Ik was op deze https://link.marktplaats.nl/281764741 aan het bieden, 5 sn., passief, maple fretboard.
Meer kan ik op dit moment niet op MP vinden van tobiassen, nog wel 1 onder "MTD" https://link.marktplaats.nl/286860489 is trouwens ook niet lelijk, maar niet wat ik zoek.

Fenks Annie W!
Gebruikersavatar
heskez
Berichten: 2068
Lid geworden op: 13 aug 2004, 09:53

Bericht door heskez »

Zo, voor dat geld zou ik die Growler op MP te pakken proberen te krijgen en dan nog investeren in een Aguilar OPB-1 pre-amp.
Het je toch een Tobias met actieve electronica en
Dat is totaal nog goedkoper dan iedere pre-gibson Tobias die op MP te vinden is!
-- It's the hat that keeps the funk --
Gebruikersavatar
basic5
Berichten: 243
Lid geworden op: 18 jun 2008, 07:52

Bericht door basic5 »

hairman schreef:Bedoel jij deze 6 snaar https://link.marktplaats.nl/285451998" onclick="window.open(this.href);return false; ? want dat is een "pre-Gibson" volgens de verkoper.
Ik was op deze https://link.marktplaats.nl/281764741" onclick="window.open(this.href);return false; aan het bieden, 5 sn., passief, maple fretboard.
Meer kan ik op dit moment niet op MP vinden van tobiassen, nog wel 1 onder "MTD" https://link.marktplaats.nl/286860489" onclick="window.open(this.href);return false; is trouwens ook niet lelijk, maar niet wat ik zoek.
Inderdaad, ik bedoelde de 5 snarige zwarte met maple neck. Da's een Toby Pro, dus niet "Tobias". De 6 snarige bas van € 3000 lijkt heel veel op degene die je nu in het linker kolommetje ziet en dat is een exclusieve handgebouwde bas.

Ik weet niet wat je zoekt en wat je budget is, maar als je 'm mooi vindt, waarom dan niet gaan testen? Wat heskez zegt, je kunt er inderdaad een andere preamp inzetten, het geluid verbeteren en misschien een leuke bas van maken. Een bas zoals die 6 snarige zal daarmee natuurlijk niet worden.

Succes
Gebruikersavatar
hairman
Berichten: 104
Lid geworden op: 17 aug 2006, 18:25

Bericht door hairman »

Ja zou ik kunnen doen, maar dan heb ik liever een bas die helemaal compleet is, dus zoek ik op het makkie door, tot de bas op MP, Talkbass of de bay (of wat er nog allemaal meer voor mogelijkheden bestaan) voorbijkomt. Het GAS is er, maar het is geen must, te meer omdat het een werkbas moet zijn voor in een coverband en ik al de luxe heb om te kiezen uit 2 leuke 5-snaartjes een Fender US DLX Jazz & een Warwick Corvette, maar bij beide mis ik soms nog iets, zou ze eigenlijk met de beste eigenschappen van ieder, moeten kunnen mixen tot 1 superbas ..... :jaaaaa:

Ik heb nog meer GAS voor een mooie fretless 6 snaar van F-bass, maar dat zal ook nog wel ff duren vermoed ik. (lol)
Plaats reactie