Squier Classic Vibe 60's Jazz: een review

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Squier Classic Vibe 60's Jazz: een review

Bericht door BassAgent »

In 1982 begon Fender, na de merknaam 17 jaar te hebben laten liggen, met het bouwen van gitaren en basgitaren onder de naam Squier. Het merk begon in de FujiGen Gakki fabriek in Japan met het produceren van de nu legendarische JV series, waarna de al bijna even beroemde SQ series volgden. Voor instrumenten uit die beginjaren wordt nu goud geld betaald op tweedehands sites en veel liefhebbers menen dat de oudste Squiers de kwaliteit van hedendaagse Amerikaanse Fenders met speels gemak bijbenen en zelfs overtreffen.

De laatste jaren echter is Squier een beetje weggezakt en werd je een beetje meewarig aangekeken als je zei dat je op een Squier speelde, want dat was toch van die Chinese en/of Indonesische rotzooi, die moederbedrijf Fender ten schande maakten?
Squier slaat nu echter terug. We konden in 2007 al kennis maken met de bejubelde Vintage Modified serie en in 2008 introduceerde Squier de nieuwe Classic Vibe serie.

Looks
Het mag duidelijk zijn dat de ontwerper(s) van de Squier Classic Vibe 60's Jazz Bass ontzettend fan was van de Fender Jazz Bass uit de eerste helft van de jaren '60. De dunne rosewood toets, de Olympic White kleur met tortoise slagplaat, vingersteun onder de snaren voor mensen die met hun duim spelen en het logo doen allemaal denken aan een Fender uit, pak 'm beet, 1963. Dat is ook de bedoeling van deze lijn instrumenten, dus dat heeft Squier goed gedaan.
Er is een aantal dingen die je weer terugwerpen in 2009: de stevige brug (daarover later meer), de stemmechanieken die, ondanks de klassieke clover-looks, wat modern ogen en natuurlijk het Squier-logo'tje op de headstock en de neckplate. Verder is de hals hoogglans afgewerkt, wat bij Fenders uit begin jaren '60 nog niet het geval was.

De Jazz Bass is alleen verkrijgbaar in wit, waarbij wel even opgemerkt moet worden dat alle basgitaren uit de Classic Vibe-serie maar in één kleur te krijgen zijn (de 50's Precision is Lake Placid Blue en de 60's Precision is Sonic Blue). Dat is misschien voor sommigen een nadeel, maar de overigens superstrak aangebrachte witte lak misstaat deze bas geenszins en valt ook nog eens lekker op als je ermee op het podium staat.

Constructie en electronica
Qua constructie en electronica valt deze bas op. Niet omdat het zo slecht gedaan is of heel revolutionair is, integendeel. Het is -logischerwijs- allemaal bijzonder conventioneel (geschroefde hals, passieve electronica) maar zo ontzettend goed gedaan dat je je telkens verbaast over de prijs van dit instrument. 10 jaar geleden had je voor de iets minder dan €350,- die deze bas kost echt geen Jazz Bass van dergelijke kwaliteit. De hals zit behoorlijk strak in de body. Bij dit exemplaar zit er een héél klein beetje ruimte tussen de hals en de body, maar dat is zó ontzettend klein dat het geen naam mag hebben.
Verder sluit de slagplaat bijzonder goed aan bij zowel de control plate als de hals, en dat is ook bij zijn duurdere Fender-broertjes wel eens anders.
Wat wél opvallend is aan dit instrument is de brug. Er is al jaren veel kritiek op de omgebogen stukjes plaatstaal die Fender gebruikt op bijna alle modellen, wat geresulteerd heeft in het veelvuldig vervangen van die bruggen door bijvoorbeeld exemplaren van Hipshot, Gotoh en BadAss. Dat is op zich niet erg, maar voor Fender erg vervelend en misschien ook niet zo slim dat ze zo lang gewacht hebben met het veranderen van die bruggen. Op een enkele lijn uit het verleden na (denk aan de Elite series uit de jaren '80) heeft Fender nu pas door dat een goeie brug belangrijk is. Op de Highway One bassen zit standaard een BadAss brug en ook de USA Standard serie heeft sinds kort een verbeterde brug.
Bij Squier weten ze dat ook: op de Classic Vibe zit -natuurlijk erg vintage onverantwoord- een lekker stevige brug met messing brugzadels, zodat het met de de sustain en algehele constructie van het instrument wel snor zit.
Wat wel een duidelijk verbeterpunt is is de kwaliteit van de potmeters: de volumepots dienen eigenlijk gewoon als aan-uit schakelaar voor de elementen. Dat is een euvel waar veel goedkopere instrumenten mee kampen en hoeft geen reden te zijn om een dergelijk instrument niet te kopen. Een goeie set CTS potmeters kost je misschien 15 euro en dan heb je nergens meer last van.

Bespeelbaarheid
Een Jazz Bass blijft een Jazz Bass en dat moet je liggen of niet. Ondergetekende houdt wel van dit type basgitaar en wordt ook erg gelukkig van deze Squier. De bas is goed in balans, voelt comfortabel aan en is niet te zwaar. Een bijzonder lage afstelling is goed mogelijk, mede dankzij de erg kleine frets. Dat laatste moet je overigens ook prettig vinden, er zijn legio bassisten voor wie de frets niet hoog en breed genoeg kunnen, maar als je een jaren '60 bas wil moet je die kleine frets accepteren en het komt de bespeelbaarheid van dit instrument wat mij betreft zeker ten goede.
Wat alleen in de weg kan zitten is de vingersteun. Deze bas nodigt heel erg uit om groovy slaplijntjes a la Meshell Ndegeocello te spelen (denk aan If That's Your Boyfriend) maar het plukken is echt niet prettig met die vingersteun. Uiteraard is die er wel af te schroeven, dus voor de fanatieke slappers hoeft dat geen probleem te zijn.
De misschien wat dik gelakte hals is ook even wennen. De echte jaren '60 puristen zullen hier misschien over vallen, aangezien dat lak-idee echt een jaren '70 feature is, waar de Marcus Miller signature van grote broer Fender een goed voorbeeld van is, maar de afwerking is zo goed dat het geen probleem vormt bij het spelen. Daar komt nog eens bij dat het lekker makkelijk schoonhouden is.

Sound
Ook hier heeft Squier goed gekeken naar grote broer Fender. Het 60's idee spat er vanaf! Het geluid staat als een huis en werkt ook in een band als een tierelier. Zeker in pop-, rock- en funkmuziek staat deze sound zijn mannetje en mensen als Michel van Schie en Tim Commerford spelen niet voor niets op een Jazz Bass. Het laag is af en toe misschien wat dunnetjes, maar niet storend en vooral in het middengebied is deze bas prominent aanwezig, zodat je lekker door de mix prikt.
Wat natuurlijk ook niet onbelangrijk is: hoe is de knor? Elke Jaco Pastorius-adept (zoals ik) wil weten hoe het brugelement van elke Jazz klinkt, en daar is bij de CV Jazz nog wel wat te verbeteren. Het klinkt niet slecht, maar echt kippevel krijg ik er niet van. Het mist punch en venijn, eigenschappen die bijzonder belangrijk zijn als het gaat om Jaco-lijntjes. Het is goed, maar niet gefocust genoeg.

Conclusie
Met de Classic Vibe serie heeft Squier na de Vintage Modified weer een uitermate goede lijn instrumenten op de markt gezet. De bouwkwaliteit is (zeker voor de prijs) prima in orde, het gebeuren ziet er goed uit en klinkt verdienstelijk. Er zijn natuurlijk altijd verbeterpunten (potmeters, punch in het brugelement) maar over het algemeen heeft de firma Fender zijn uiterste best gedaan een goeie "bang for buck" verhouding te maken bij het ontwerpen van deze bassen, en daar zijn ze uitstekend in geslaagd. De bas klopt, klinkt en ziet er goed uit.

Afbeelding

Sounds:
KLIK

Slap (beide elementen), fingerstyle beide, fingerstyle brug en fingerstyle neck. Even vluchtig opgenomen.

EDIT: Filmpjes!
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=sxGCBHtmZwU[/youtube]
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=PEWAm-YQLlE[/youtube]
Laatst gewijzigd door BassAgent op 23 nov 2009, 21:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Peter

Bericht door Peter »

Duidelijk verhaal, goede review en leest "lekker weg". Het moet gezegd, goed gedaan voor een betwetertje :wink:
Gebruikersavatar
Roro92
ex-ex-gek
Berichten: 8625
Lid geworden op: 14 aug 2007, 09:13

Bericht door Roro92 »

Is dit een blijvertje?
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

Voorlopig in ieder geval wel.

@Peter: Had je niet gedacht he, van zo'n pestventje :mrgreen:
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Peter

Bericht door Peter »

:yes:
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

ik heb er in een winkel onversterkt op gespeeld en vond hem heel fijn aanvoelen en hij ziet er top uit.
Wel heb ik zo'n blauwe Johnston (of zoiets) signature classic vibe uitgeprobeerd en die speelde ook super, klonk ook goed maar had te veel hoog. Hoe is dat bij deze? want volgens mij is ie precies hetzelfde op de kleur na.

Als ik maar 300 euro te besteden had voor een bas wist ik het wel. Inderdaad erg veel waar voor je geld.
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

Ik heb geen last van teveel hoog. Ik zal even 2 YouTube filmpjes erbij zetten, dan kun je 'm horen :)
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Peter

Bericht door Peter »

Hidde, nummers uit de filmpjes zijn ingespeeld waarbij de originele elementen weer in de bas zitten?
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

Si. De review is ook gemaakt met de originelen erin.

Ik heb de filmpjes net een uurtje geleden gemaakt :mrgreen:
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
vincent136
Berichten: 2488
Lid geworden op: 22 jun 2008, 18:58

Bericht door vincent136 »

Ik mis de knor nogal.. ik vind hem niet echt bijzonder klinken. Een dikkere knor mag best. Nou kun je dat met wat EQ best wel krijgen, maar van zichzelf moet een jazz dat ook doen vind ik
Haico: Moraal van het verhaal. Vinnie heeft (bijna) altijd gelijk! :D :D
-
'Vintage' jazz (gepimpt) - Yamaha BB350 fretless
Eden WT550 - Glockenklang 2x10
-
Website
Persoonlijk
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Ik ben ook niet onder de indruk. Ik vind nummers van Anouk nou ik niet zo bijster interessant om de mogelijkheden van geluid van een jazz bas te laten horen. Ik hoor aan de clips niet dat het een jazz bas betreft.
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

Ik wil ook helemaal niet de mogelijkheden laten horen die deze bas allemaal in zich heeft, en daarom heb ik die nummers ook niet opgenomen. Als daar vraag naar is, dan doe ik dat ook nog wel even ;)
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Ik meen dat juist de bedoeling was dat deze clips zouden laten horen hoe de bas klinkt in al zijn facetten. Anders kun je de clips net zo goed niet posten in dit topic. Ik mis een beetje de typische jazz bas sound.
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

Nee, de bedoeling van die video's was in eerste instantie gewoon om 'm even te laten horen in een soort van bandcontext.

Ik ga zo wel even een soundfiletje maken met het e.e.a.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Prima. Ik ben benieuwd.
Plaats reactie