Oefenen zonder herrie te maken

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Gebruikersavatar
Antiklontermiddel
Berichten: 190
Lid geworden op: 14 feb 2009, 10:55

Bericht door Antiklontermiddel »

Vox Amplug hier. Ideaal ding, en blijft gewoon heel en werkende als je er geen gekke dingen mee doet.

Over het onversterkt oefenen:

Ik heb ruim een jaar zonder versterking geoefend, en dat ging volgens mij wel goed. Ik ging steeds sneller spelen en dacht dat ik koning was. Maar dan krijg je ineens een bandje en merk je toch dat het je bizar veel energie kost om zo drie uur lang te blijven hakken. Later vond ik een basdocente die mij terecht opmerkte dat ik bepaalde dingen niet kan horen wanneer ik zonder versterking speel. Nuance in gedempte noten (probeer al die klotenoten in Tower of Power's What Is Hip strak te krijgen zonder versterking) en het sparen van je vinger(toppen) zijn ook vrij belangrijk. Zeker als je jezelf wil ontwikkelen tot een veelzijdige bassist is het oefenen met versterking en het aanleren van een zekere nuance een must.
Gebruikersavatar
Witchfynder
Berichten: 1144
Lid geworden op: 30 apr 2008, 02:06

Bericht door Witchfynder »

Antiklontermiddel schreef:Vox Amplug hier. Ideaal ding, en blijft gewoon heel en werkende als je er geen gekke dingen mee doet.

Over het onversterkt oefenen:

Ik heb ruim een jaar zonder versterking geoefend, en dat ging volgens mij wel goed. Ik ging steeds sneller spelen en dacht dat ik koning was. Maar dan krijg je ineens een bandje en merk je toch dat het je bizar veel energie kost om zo drie uur lang te blijven hakken. Later vond ik een basdocente die mij terecht opmerkte dat ik bepaalde dingen niet kan horen wanneer ik zonder versterking speel. Nuance in gedempte noten (probeer al die klotenoten in Tower of Power's What Is Hip strak te krijgen zonder versterking) en het sparen van je vinger(toppen) zijn ook vrij belangrijk. Zeker als je jezelf wil ontwikkelen tot een veelzijdige bassist is het oefenen met versterking en het aanleren van een zekere nuance een must.
Precies. Het is niet alleen maar het bedienen van de snaren, maar je moet ook gebruik leren maken van de particulariteiten van je electrische instrument. Juist omdat het electrisch is, moet je sommige dingen leren temmen. Vaak zijn dat ook dingen die je dan weer heel goed kunt inzetten op sommige momenten. Master the magic, padawan ;).
Ja, ik ben linkshandig! :P

Samick AS w/ DiMarzio pups // Dean Edge 4 w/ EMG electronics // Rogue LX200B (Fretloos) // Squier VM Jazz
Hartke LH-500+Hartke HyDrive 410+Phonic PPC8000+BBE BMax+Korg DTR-1000+TC Electronics G-Sharp

Conorach||MySpace
Gebruikersavatar
André_84
Berichten: 4977
Lid geworden op: 27 sep 2006, 09:12

Bericht door André_84 »

ik heb ook een vox amplug. Handig apparaat, maar kleurt je geluid wel sterk. Ik beproef een beetje dat dat niet helemaal is wat je zoekt. Ik gebruik em vooral omdat ik het handig vind. Helft van de van tijd heb ik geen zin om em uberhaupt uit de la te pakken en doe ook gewoon akoestisch, maar dan moet de vriendin niet thuis zijn en tv en dergelijke aanhebben.
https://www.coninemusic.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Sandberg California JJ custom ofzoiets
Rickenbacker 4003 JG
Homebrew JazzPrecision
GK 700 RB-II
SWR Henry 8x8
SWR Goliath II 4x10 + matching zelfgebouwde 15" (te koop!)
DiMarco

Bericht door DiMarco »

André_84 schreef:ik heb ook een vox amplug. Handig apparaat, maar kleurt je geluid wel sterk. Ik beproef een beetje dat dat niet helemaal is wat je zoekt. Ik gebruik em vooral omdat ik het handig vind. Helft van de van tijd heb ik geen zin om em uberhaupt uit de la te pakken en doe ook gewoon akoestisch, maar dan moet de vriendin niet thuis zijn en tv en dergelijke aanhebben.
Wat me wel handig lijkt van die amplug is dat je er overal mee kan gaan zitten/staan. Nu ben ik verplicht aan het bureau bij de PC te gaan zitten want daar staat mijn microcube op. Misschien moet ik toch maar ff zo'n plug bestellen...
Niels
Berichten: 3576
Lid geworden op: 02 okt 2003, 21:37

Bericht door Niels »

Ik heb mijn oefenversterkertje verkocht en speel alleen nog maar via koptelefoon/laptop met een simpele USB-audio-interface. Bevalt me uitstekend, zeker omdat het zo veel makkelijker wordt om even een drumpatroontje mee te laten lopen of om even een gitaartrack in te spelen en dat als basis te gebruiken. Om een goed geluid te krijgen gebruik ik de Mark Studio 1 plugin van Markbass in Garageband. Bevalt me bij elkaar vele malen beter dan alleen een simpele oefenversterker. Mocht ik de behoefte krijgen om niet meer over een koptelefoon te spelen dan koop ik er denk ik een setje eenvoudige studiomonitoren bij.
Gebruikersavatar
André_84
Berichten: 4977
Lid geworden op: 27 sep 2006, 09:12

Bericht door André_84 »

DiMarco schreef:
André_84 schreef:ik heb ook een vox amplug. Handig apparaat, maar kleurt je geluid wel sterk. Ik beproef een beetje dat dat niet helemaal is wat je zoekt. Ik gebruik em vooral omdat ik het handig vind. Helft van de van tijd heb ik geen zin om em uberhaupt uit de la te pakken en doe ook gewoon akoestisch, maar dan moet de vriendin niet thuis zijn en tv en dergelijke aanhebben.
Wat me wel handig lijkt van die amplug is dat je er overal mee kan gaan zitten/staan. Nu ben ik verplicht aan het bureau bij de PC te gaan zitten want daar staat mijn microcube op. Misschien moet ik toch maar ff zo'n plug bestellen...
Zoals ik al zei kleurt ie de sound dus wel sterk. Even testen is wel aan te bevelen dus
https://www.coninemusic.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Sandberg California JJ custom ofzoiets
Rickenbacker 4003 JG
Homebrew JazzPrecision
GK 700 RB-II
SWR Henry 8x8
SWR Goliath II 4x10 + matching zelfgebouwde 15" (te koop!)
Gebruikersavatar
xyqtt
Berichten: 334
Lid geworden op: 03 mar 2008, 16:14

Bericht door xyqtt »

Sorry, je kan best rekening houden met mensen. Ik speel thuis ook over m'n 4 x 10. En m'n buurman merkt er niets van zegt ie. Zolang ik neit 's ochtends vroeg en 's avonds laat speel is er geen probleem. Aan de andere kant woont er een jongetje van 4 die het nivo heeft van iemand van 6 maanden. Die bij het minste of geringste overstuur is. Nooit geklaagd. Heb het ook meerdere keren gevraagd of ze er geen last van hadden. Niets geen probleem. Als jij op normaal volume speelt moet je dat gewoon blijven doen. Je kan rekening houden met elkaar. Maar om iets hoorbaars al lopen te janken. Kom op zeg.
Laten we lekker link gaan doen!
Gebruikersavatar
rayban
Berichten: 120
Lid geworden op: 14 jan 2008, 21:25

Bericht door rayban »

De tascam BT01 is ook een heel lekker dingetje om on versterkt mee te spelen!
Heeft ook nog eens een hoop oefen extra's. :idea:
Hop-'o-My-Tumb
STATUS KINGBASS GRAPHITE!...
SIRE V7 MARCUS MILLER
TC ELECTRONIC BG 250 210
TASCAM MP-BT-1
WESTONE THUNDER II
Gebruikersavatar
Tutu
Berichten: 741
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:45

Bericht door Tutu »

rayban schreef:De tascam BT01 is ook een heel lekker dingetje om on versterkt mee te spelen!
Heeft ook nog eens een hoop oefen extra's. :idea:
Deze mistte ik al,.....ga hem ook snel halen. Lijkt een makkelijk en handig apparaatje... :idea:
:”We worden (red:zijn) erin geluisd”!!
AntonZ
Berichten: 1347
Lid geworden op: 15 okt 2006, 10:32

Bericht door AntonZ »

+1 voor die Tascam dingen. Thuis gebruik ik een GT-R1, erg blij mee.
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23287
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

Ik kan in mn Alesis inpluggen en dan de boxjes van mn PC heel zacht zetten of mn koptelefoon inpluggen, en dan ook nog met alle muziek op de pc meespelen. Ideaal.

Maar er blijft toch niets lekkerder dan het over je speakers te horen.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
Henry
Berichten: 4229
Lid geworden op: 12 jul 2005, 15:04

Bericht door Henry »

rich13 schreef:Ik kan in mn Alesis inpluggen en dan de boxjes van mn PC heel zacht zetten of mn koptelefoon inpluggen, en dan ook nog met alle muziek op de pc meespelen. Ideaal.

Maar er blijft toch niets lekkerder dan het over je speakers te horen.
Vraag: Gebruik je Alesis GuitarLink? Of heeft hier iemand anders er varing mee?
| Sire MM V3 | MB Little Mark II | MB STD 102 HF - 4 |

"You´re As Good As The People You Play With"
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23287
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

Nee, ik heb de io2 interface.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
Antiklontermiddel
Berichten: 190
Lid geworden op: 14 feb 2009, 10:55

Bericht door Antiklontermiddel »

DiMarco schreef:
André_84 schreef:ik heb ook een vox amplug. Handig apparaat, maar kleurt je geluid wel sterk. Ik beproef een beetje dat dat niet helemaal is wat je zoekt. Ik gebruik em vooral omdat ik het handig vind. Helft van de van tijd heb ik geen zin om em uberhaupt uit de la te pakken en doe ook gewoon akoestisch, maar dan moet de vriendin niet thuis zijn en tv en dergelijke aanhebben.
Wat me wel handig lijkt van die amplug is dat je er overal mee kan gaan zitten/staan. Nu ben ik verplicht aan het bureau bij de PC te gaan zitten want daar staat mijn microcube op. Misschien moet ik toch maar ff zo'n plug bestellen...
Ik oefen er ook mee in de trein. Amplug erin, koptelefoon op en heerschen maar. Echt een fijn dingetje.
Gebruikersavatar
WouterN
Berichten: 1959
Lid geworden op: 13 jun 2005, 10:43

Bericht door WouterN »

Haha, dat lijkt me cool! Ik heb wel ns iemand op een accoustische gitaar zien oefenen in de trein, maar nog nooit op een bas. :D

Mijn oplossingen in aflopende order van kabaal:
- Koch 300W met Aguilar 2x12. Voor als ik me van niemand iets aan trek. :wink:
- Ampeg fliptop 30W. Vol buizengeluid op slaapkamervolume, maar nog wel steeds storend voor de anderen thuis.
- Line6 apparaatje. Werkt prima, maar ik krijg er toch niet helemaal t juiste geluid uit. Wel een simpele en goedkope oplossing.
- Ampeg heul zacht zetten, microfoon vlak voor de speaker en dat via een mengpaneel uitversterken op een koptelefoon. Werkt verrassend goed!!! Nadeel is dat het een kleine logistieke operatie is om alles aan te sluiten voordat je kunt spelen.

Zijn er nog anderen die ook hun versterker heel zacht zetten en dat vervolgens weer mic-en en uitversterken op een koptelefoon?
Paper Motion
Pian0maN schreef:Ik zat te twijfelen of ik voor of tegen zou zijn, maar WouterN heeft me toch wel overtuigd :wink: ...
Plaats reactie