Review: Effecten die je 'tone' en low end niet verkrachten

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Plaats reactie
DiMarco

Review: Effecten die je 'tone' en low end niet verkrachten

Bericht door DiMarco »

Hoe lang speel ik nu basgitaar? Ik denk 19 jaar al.
Ben wel een jaartje of wat tussendoor bezig geweest met dat andere instrument (gitaar).

In al die jaren ben ik heel veel bezig geweest met nuttige en minder nuttige effect apparaten. Een mooi effect kan je lol in het spelen vergroten.

Na een tijd lang een Digitech RP14, Boss gt5, en een Pod XT te hebben gehad ben ik eruit: Modelling is speelgoed, leuk voor thuis maar verder niet. Je 'tone' is simpelweg vertrokken met welke modeller dan ook en dit hoor je heel duidelijk wanneer je op hoger volume (live bijvoorbeeld) speelt. Als ik het geluid moet omschrijven: Met modelling klink je als een (bas)gitaar die op een cd staat, niet als een live (bas)gitaar.

Daarna in de fx loop van mijn buizen amp een TC G-Major gehangen. Ook deze haalt je tone volledig onderuit en het live geluid klinkt niet meer live. Hiermee is duidelijk geworden dat voor mij 100% digitaal niet acceptabel klinkt.

Dus op zoek naar effecten die wel smeuïg, vet, levendig of simpelweg bruut klinken.

Wat is de bedoeling van deze post? Ik wil Bassisten een beetje de richting aangeven bij het uitzoeken van effecten want zoveel goede zijn er niet voorhanden. Het is zonde als je een pedaaltje aanschaft en deze vervolgens nooit gebruikt omdat het geluid ervan niet inspererend of gewoon domweg klote is.

Ik beperk de scope van deze review tot effecten die voor een bassist handig zijn om te hebben. Dit zijn voor mij:
  • Compressor
    Chorus
    Delay
    Overdrive/Distortion
    Octaver
    (auto)Wah
Een phaser kan ook leuk zijn maar ik heb er nog nooit eentje gehoord die niet je low end compleet weglaat.

Compressor

Wanneer je versterker niet beschikt over een ingebouwde compressor raad ik iedereen aan toch eens met zo'n ding te pielen. Zelf heb ik er verschillende getest en gehad en ben erachter gekomen dat het van je bas en elementen afhangt of je er eentje nodig hebt of niet. Op zich hoeft een compressor dus niet nodig te zijn. Ga je er toch voor dan adviseer ik een dualband compressor. Veel compressors laten je basje compacter en wat meer pompend klinken bij het slappen, maar knijpen het geluid teveel wanneer je overgaat op fingerstyle. Met een dualband kun je dit beter compenseren dan met een simpele compressor. Ik ben zelf uiteindelijk uitgekomen op de dualband compressor van Ashdown. Deze doet zijn werk goed en is niet te aanwezig. Het enige probleem dat ik met deze compressor ben tegengekomen is dat bij erg hoge output van actieve bassen het input volume van de compressor lastig is in te stellen. Ik gebruik deze daarom in de effect loop in plaats van hem direct aan mijn bas te hangen.

Chorus

Met het uitkiezen van een chorus voor bas is het oppassen geblazen. Veel chorussen (onder andere de verschillende van Boss) gooien een metalig laagje over je basgeluid. Dit gaat na een tijdje enorm irriteren en resulteert erin dat je geen chorus meer gebruikt. Een vleugje chorus kan echter wonderen doen in de mix van instrumenten. Een heel populaire chorus die ook niet te duur is, is de Small Clone van Electro Harmonix. Deze gebruik ik al heel lang voor zowel mijn bas als mijn gitaar en is een aanrader. Het is de chorus die Kurt Cobain ook gebruikte.

Delay

Omdat analoge delays niet te betalen zijn heb ik getest met de delay in mijn G-Major, een Boss delay en de Headrush II van Akai. De laatste heb ik gehouden want deze houdt het geluid het meest overeind en wanneer je basgeluid een punch geeft dan hoor je deze ook terug in de delay. De Headrush kun je ook gebruiken als looper (je speelt een phrase, loopt deze en jamt op je eigen loopje verder) en heeft een bandecho emulatie welke ik nooit gebruik. De prijs van de headrush is enorm gekelderd dus deze is nu ook goed betaalbaar. De boss heb ik weer verkocht, die klinkt blikkerig.

Overdrive/Distortion

Man man man man wat het lastig een goede overdrive te vinden voor een bassist! Getest heb ik met een Ibanez PD7 Phat Hed, Boss ODB3, EHX Big Muff Bass en de MXR M80 welke ook een EQ en DI is. Meteen afgekeurd waren de PD7 en de Big Muff. De PD7 klinkt als een ritselende krant en de Big Muff geeft een veel te modderig en onstrak geluid (het is ook een fuzz en die heb ik nooit lekker vinden klinken op een bas). Wat een goede bas overdrive onderscheidt van een gitaar OD is een BLEND knop. Hiermee mix je het droge geluid van je bas met de overdriven tone. Blend functie is vitaal voor het strak houden van je low end en mag van mij dus niet ontbreken op een bass OD. Blijven over de Boss en de MXR waarvan de Boss goedkoper is maar ook wat meer digitaal klinkt. Zelf ben ik voor de MXR gegaan vanwege de driebands EQ en zeer goede DI die er in zit en de overdrive die organischer klinkt dan de Boss. De M80 is geen goedkoop pedaaltje met een prijs van rond de 160 euro maar hij is het dubbel en dwars waard. Van zowel de Boss als de MXR zijn filmpjes te vinden op jijpijp: BOSS ODB-3 en MXR M80.

Octaver

Door een vleugje sub-octaaf toe te voegen kun je je basgeluid meer 'ballen' geven. Je speakers moeten dit natuurlijk wel kunnen behappen dus voorzichtig hiermee. Ik heb getest met de octaver in de G-Major, een octaver en harmonics pedaal van Boss (ben het type vergeten, was dus niet echt onder de indruk) en de fantastische Micro POG van Electro-Harmonix. De letters POG staan voor Polyphonic Octave Generator. Het allerbelangrijkste bij een Octaver is dat de tracking (het kunnen volgen van de toon die je speelt) snel en correct is. Hierbij vallen de meeste octavers door de mand want lager dan een A op je bas word vaak al niet meer goed bijgebeend. Qua tracking was Boss het meest belabberd, zodra er ook maar één bijgeluidje kwam was het pedaal kompleet de weg kwijt. Ook klonk de boss weer metalig (wat ook bij de chorus en delay van dit merk al het geval was). De POG trackt goed en snel tot een F# en is daarmee zeer bruikbaar op een bas. Bovendien heeft de POG zowel een sub octaaf als een octave up, hierdoor kun je een 8-string bas nabootsen of klinken als een gitaar en een bas samen. Het mooiste komt nog: de POG kan ook overweg met accoorden! Hiermee hebben we een duidelijke winnaar en de enige optie voor een bassist.

Wah

Autowah houd ik niet van, deze heb ik dus niet getest. Wel ben ik bezig geweest met Wah pedalen in de vorm van de Dunlop Bass Wah en de G-Lab Bass Wowee-Wah (wat een suffe naam is dat). De Morley TM Stevens wah heb ik helaas niet kunnen testen maar die ziet er ook uit als een stuk speelgoed met die stomme felle kleurtjes erop dus ik had hem toch niet gekocht :mrgreen:. De Dunlop heb ik nog, hij haalt een groot deel van je low end weg maar dat is nou eenmaal de karakteristiek van wah pedalen. Klinkt okay, POT meter gaat kraken na een tijdje!!! daarom gebruik ik deze niet meer. De G-Lab is net als Morley pedalen optisch, er zit dus geen potmeter in en heeft de voorkeur. Wat erg fijn is bij de G-Lab is dat je hem niet aan/uit hoeft te zetten, hij schakelt in als je hem aanraakt met je voet. Ik heb er nog niet heel veel mee gedaan maar tot zover bevalt deze erg goed en heeft veel instelmogelijkheden. Een wah is niet een effect dat voor iedereen weggelegd is, je moet er een beetje van houden.

Ik hoop met deze post een beetje inspiratie los te maken want een leuk effect werkt heel erg inspirerend tijdens het spelen/jammen.

Groet, Marco
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Hoi Marco,

jammer geen reacties op deze post. Leuk om te lezen jouw reviews.
Als aanvulling wil ik er nog bij zetten dat de POG te gek is, super tracking, akkoorden mogelijk etc. Maar toch vind ik hem te clean en digitaal klinken. Qua sound blijft mijn oude Boss OC-2 toch de beste octaver (voor mij dan).

Hoe zit het trouwens met de EHX Small clone. Snoept deze nog wat laag af en heeft hij last van tonesuck (als het pedaal niet aanstaat)? Ik zoek namelijk nog een leuke chorus.
DiMarco

Bericht door DiMarco »

De clone snoept geen laag af maar hij heeft wel een zeer karakteristiek geluid (heeeel anders dan de boss chorussen). Zolang je chorus met mate gebruikt vind ik hem iig erg lekker klinken.
Voor zover ik het kan ontdekken zuigt deze geen toon weg, ook niet wanneer hij uit staat.
Gebruikersavatar
Timon
Berichten: 742
Lid geworden op: 16 mar 2008, 21:01

Bericht door Timon »

Ik hoor vaak verhalen dat de Boss ODB-3 toch wel veel laag verliest.. in jou review lees ik dat niet echt terug. Valt dit dus wel mee? Iemand?
Proud Ibanez ATK & Gallien Krueger owner
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23284
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

Hoe klinkt de EHX Small Clone met fretloos? Daarbij grbruik ik nl chorus, en de Boos heeft inderdaad wel een metalige klank.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

effecten zonder tone-suck

Bericht door Wiro »

Effecten in 't laag hebben nauwelijks effect, behalve dat ze je attack & punch vertroebelen. Gebruik ze dus enkel bij de hoge frequenties. In de praktijk betekent dit dat je met bi-amping moet werken.

Een alternatief is om te werken met twee versterkers over het hele freequentiegebied: Eén clean signaal en één met effecten.

De derde en verreweg makkelste mogelijkheid is dat je werkt met een versterker die z'n effect-loop parallel heeft geschakeld. Hiermee mix je het directe signaal met je effecten middels je fx-return. Nadeel van deze laatste optie is dat je nogal eens problemen krijgt met fase-verschuivingen waardoor alsnog frequentie-afhankelijke tone-suck en tone-boost kunnen optreden.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

rich13 schreef:Hoe klinkt de EHX Small Clone met fretloos? Daarbij grbruik ik nl chorus, en de Boos heeft inderdaad wel een metalige klank.
Ik ben ook benieuwd naar de Small clone, ook op fretloos. Klinkt hij echt zo goed op bas?
Ik heb een hekel aan die metalige chorussen, bijna alle chorussen die ik heb gehad hadden dat (o.a. Boss CE-2B, Danelectro Cool Cat). Dus die gaan er dan snel weer uit, dan nog liever geen chorus.
Welke Chorussen hebben dat metalige niet en klinken echt warm en dik?
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23284
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

Ik heb een redelijke chorus in mn multi zitten (van Boss en toch niet erg metalig) maar die is me te subtiel, noem het flauw. Wel absoluut tone-suck-vrij, maar heel beperkt.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

en welke chorussen in pedaalvorm, dus geen multi-effecten, voldoen aan bovenstaande criteria volgens jullie?
Ik wil namelijk een nieuwe chorus kopen en heb geen zin om hem weer binnen 2 weken op MP te zetten.
Gebruikersavatar
Basstialiteit
zeg maar evhest
Berichten: 1956
Lid geworden op: 25 jan 2006, 13:18

Bericht door Basstialiteit »

Probeer eens een Ibanez BC-10 te vinden; naar mijn smaak veel dikker en warmer dan een Small Clone.
Answers will be questioned
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4341
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Bericht door Unlord »

Ik had deze thread niet eens opgemerkt, maar desalniettemin wel goed dat ie er is.

Ben het zelf niet helemaal eens met de strekking dat modelling speelgoed is. De units die DiMarco overigens opnoemt zijn gitaar units. Zelf heb ik een Boss GT-10B en die kan ik ook live als een baksteen laten knallen. Waar ik zelf tegenaan loop is het feit dat er zoveel in te stellen is, dat ik er domweg geen tijd en geen zin in heb. Alles wat je thuis instelt, klinkt live voor geen meter en omgekeerd. Toch is een multi-effect in mijn ogen een prima ding als je geen zin hebt in een serie losse pedalen en je gewoon alleen de FX gebruikt in dat ding. Daarnaast kan modelling aardig zijn als je over een speelt, maar of het beter is dan gewoon via de DI? Tsja...

Zelf gebruik ik voor Chorus tegenwoordig een Carl Martin dual bass chorus. Simpel ding, maar erg top en al je laag blijft behouden. Voor distortuin ga ik met DiMarco mee en aanbid de MXR Bass DI.

Meestal heb ik echter weinig zin om meer dan 3 of 4 pedalen in een rij te zetten. En al helemaal niet als er snel opgebouwd moet worden. Dan neem ik de Boss GT-10B wel weer mee ;)
Gebruikersavatar
PeterR
Berichten: 2232
Lid geworden op: 17 mei 2008, 16:51

Bericht door PeterR »

Dit is ook een mogelijkheid:
Afbeelding

Alleen wel een beetje duur (€269), dat moet vast veel simpeler en gemakkelijker en vooral goedkoper kunnen. Iemand?
Gear: Sandberg California PM4 : Sandberg California Vs4 : TC electronic rh450
Plaats reactie