EHX English Muff'n met sample

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sander.bass
Berichten: 44
Lid geworden op: 28 sep 2009, 14:53

EHX English Muff'n met sample

Bericht door sander.bass »

Sinds afgelopen zaterdag heb ik een splinternieuwe EHX English Muff'n. Het kopen was een beetje een gok, omdat ik hem nog nergens had gehoord, en eigenlijk ook nergens een hele goede review kon vinden. Gelukkig konden meerder BGFers die hem hebben mij wat aardige tips geven.


Kopen


Ik kocht hem online bij Rockpalace. Daar stond de status op ''aanwezig'' en de levertijd zou 3-5 werkdagen zijn. Na 5 dagen nog niks binnen te hebben gekregen toch maar even gebeld. Bleek dat hij inderdaad op voorraad was, in België! Daarom duurde het nog ruim een week voor hij er was (uiteindelijk 12 werkdagen). Zeer slechte service van Rockpalace.
Tip voor Rockpalace klanten, eerst bellen of iets ook echt in Nederland op voorraad is.

Eerste indruk

Het is een groot pedaal, dit wist ik (en zal niemand verbazen) maar hij was nog iets groter dan ik had gedacht. Vooral hoger. Ook is de constructie niet zo solide als ik had gehoopt. Hij is redelijk stevig maar de zijkanten lijken me van dunner metaal dan de bovenkant.
Verder ziet hij er prachtig uit, erg cool. Dat hij zo groot is kan dan een beetje onhandig zijn, het ziet er wel zeer tof uit.

Het is een true bypass pedaal. Hier kwam ik achter toen ik ging spelen zonder de adapter in het stopcontact te hebben gedaan en het geluid gewoon clean doorkwam.

Geluid

Het is een pedaal dat eigenlijk bedoelt is voor de gitaar. Gelukkig is er geen verlies van het laag. Sterker nog, het laag wordt minder vervormt dan het midden en hoog, waardoor het net lijkt of je juist iets steviger laag krijgt. Wat wel een nadeel van het gitaar-idee is is dat de EQ redelijk nutteloos is. De knoppen ''mid'' en ''high'' hebben bijna geen invloed op je geluid en de ''low'' werkt bijna als een master volume.
Het pedaal is inderdaad geschikt voor een lichte vervorming, maar zeker ook voor het zwaardere scheuren! Sterker, ik vind het lastig om een klein randje te krijgen, en ga al snel behoorlijk oversturen. Meestal zet ik de gain op ongeveer 9uur. Met de output op 10uur is het verschil in volumes tussen bypass en actief precies die kleine boost die je hebben wil.
Op hogere gain settings krijg je te maken met een flinke compressie. Iets wat in mijn ogen klopt, aangezien het pedaal de klassieke Britse versterker na wil doen. Dat is trouwens iets wat erg goed gelukt is. De overdrive is duidelijk vintage te noemen, en je klinkt behoorlijk zoals een oude Hiwatt.

Ik ga misschien proberen om de buizen te vervangen voor 12au7's om zo ietsje minder drive te krijgen.

Conclusie

Absoluut de moeite waard. Ik vind het een lekkerder en mooier pedaal dan de EBS multidrive of de Fulltone bassdrive. Hij klinkt duidelijk meer als een echte versterker die je flink op z'n donder geeft.
En dat het een onhandig pedaal is draagt eigenlijk alleen bij aan de coolheid.

Sample

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=awtauLEmq9o[/youtube]


Update

Heb er nu een 12au7 en een 12ay7 in zitten. Dit zijn mijn ervaringen met de verschillende plaatsingen.

Met de 12au7 rechts en de 12ay7 links heb je duidelijk minder versterking, dus een minder groot volume verschil tussen ''aan'' en ''uit''. Ook had ik het idee dat met de 12ay7 rechts wat meer bas in je geluid hebt. Met de 12au7 rechts klinkt duidelijk een dunner geluid met meer treble.
Laatst gewijzigd door sander.bass op 21 jan 2010, 14:09, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Djay
Berichten: 263
Lid geworden op: 09 jul 2008, 12:41

Bericht door Djay »

ik gebruik de mijne meer als overdrive. Je krijgt er een vintage randje mee.

Mijn instellingen
Volume tussen 11 en 12uur.
Gain 11uur.
High 8uur.
Mid 12uur.
Low 3uur.

Zo klinkt hij bij ons het best in de mix.

Greets
D.
Britsie
Panta Rhei
Berichten: 3029
Lid geworden op: 27 jan 2006, 12:23

Bericht door Britsie »

Hetvolgende heb ik gelezen op Talkbass over de Englisch Muff'n:
If you want this to work with a 5 string bass, install a .022uf across C4 [.0068uf]. This was designed for guitars not to be muddy.

Disclosure- I did not supply the schematic, I would never do this to EHX. However I did design and build it for them years ago.


I'd ditch the mids control and put a fixed 10k resistor there. After all, with this type of tone stack you can only cut mids. I checked with Duncan Amps Tone Stack Calculator and in it's neatral position (Bass Treble fully CCW, mids fully CW) the stack is perfectly flat. You can still have midscoop by cranking bass&treble.
Dus, volgens deze kerel, kan je alleen mids cutten en om een perfecte vlakke EQ curve te krijgen moet je de bas en treble volledig dichtdraaien en de Mids volledig open.

Ik heb dit nog niet geprobeerd omdat mij English Muff'n voorlopig in de kast ligt. Niet omdat het een slecht pedaal is maar ik heb gemerkt dat als je een ongeaard stopcontact gebruikt (in onze repetitieruimte bijvoorbeeld :x ) dan krijg je vervelende gepiep via de Muff'n.
Bandwerk ook op Feestboek, rockband
De meningen in deze post dienen enkel als tijdsverdrijf en mogen onder geen enkele voorwaarde worden gezien als een officiëel standpunt van de schrijver (behalve als het over het klimaat gaat).
Gebruikersavatar
sander.bass
Berichten: 44
Lid geworden op: 28 sep 2009, 14:53

Bericht door sander.bass »

He bedankt,
ik probeerde het eventjes en inderdaad, met mids volledig open en bass&treble dicht klinkt het allemaal wat vlakker. Ik vond net ook een lekker geluidje met de mids op 2uur en bass&treble op 10uur.
Ik was eerst tot de conclusie gekomen dat de tonecontrols niet zo veel verschil maken omdat het geluid niet veel verandert als je tijdens het spelen de tonecontrols één voor één open en dicht doet.
Gebruikersavatar
Droombolus
Junior Pensionado
Berichten: 8364
Lid geworden op: 02 mei 2006, 12:33

Bericht door Droombolus »

Ik heb helemaal geen last van enige techniese kennis, maar speel al wel een klein jaartje standaard met een English Muff'n voor m'n Trace combo om een buizen-randje aan mijn geluid te krijgen. Thuis gebruik ik 'm al veel langer omdat je er op laag volume een heerlijk warm geluid mee kan krijgen zonder al te veel volume.

Ik heb de EQ standaard neutraal staan, behalve als ik 'r met de SG of de Tele II over speel. Dan gaat het hoog op half 2. Dat geeft ongeveer hetzelfde idee als wanneer je op een ouwe Marshall JMP een randje presence erin draait.

De Input stel ik per bas anders af, maar wel altijd zo dat ik een beetje vervorming krijg als ik harder aan ga slaan. Vervolgens stel ik de Output zo dat het volume even hard is als zonder Muff'n zodat ik op de Trace dezelfde afstelling kan blijven gebruiken.
Experience is the ultimate teacher
Plaats reactie