Laney Richter RB1

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gerth
Berichten: 1140
Lid geworden op: 01 jun 2006, 22:08

Laney Richter RB1

Bericht door Gerth »

Jawel, waarom niet eens een klein combootje reviewen?

Elke bassist is eigenlijk, behalve bij iets met tonnen aan reserve, ook gebaat met iets heel draagbaars (maar toch 9,5 kg), en gezien mijn budget als herintreder op dit moment nogal beperkt is heb ik eerst dit laatste aangeschaft.

Waarom Laney? Er zijn zeker een heleboel redenen waarom niet, maar dat laat ik aan jullie over :wink: . Ik vind dat het merk met zijn Richter-reeks een heel complete en betaalbare serie uitgebracht heeft, van deze RB1 (88 EUR) tot een 300-watt-ss-head, de RB9, die over de toonbank (grenzen :wink: ) gaat voor 269 EUR... Reken bij deze laatste een betaalbare 4x10 aan 4 ohm (Peavey, Ashdown), en je hebt voor weinig geld een stevige halfstack.

Maar het ging over de RB1. Een van de voornaamste pluspunten voor zo'n kleine telg van een grote familie is het feit dat hij toch over een variabele Gain-knop beschikt, wat volgens mij altijd standaard zou moeten zijn. Als je bas dan net niet héél veel output heeft zit je daar dan met je 15-wattertje... maar met deze Laney geen nood, een draaitje en je haalt direkt alles uit je combinatie bas/preamp. En als je de piekjes eraf wilt kan je de compressor nog inschakelen. Verder reageert de 3-band EQ zoals verwacht, en de draaiknoppen zijn een héél stuk zwaarder dan de vroegere Laney-modellen, dus da's al een verbetering op zich.

15 watt en 8-inch lijkt inderdaad héél weinig op papier, maar gezien de gain en de toch wel relatief ruime behuizing van de speaker kan je er toch nog wel acceptabele diepe bassen uitkrijgen, zeker als ie op de grond staat. Behalve voor het oefenen zal hij voor huiskamer-repetities zonder drum (met percussie dus) zeker volstaan. Om vervorming of speaker-farting te ervaren zal je toch al heel heftig uit de hoek moeten komen. Het enige waaraan je merkt dat je met een écht klein combootje bezig bent is dat je toch hoort dat er slechts een 8-inch-speakertje inzit, maar zoals ik reeds zei, als hij op de grond geplaatst wordt klinkt hij onmiddellijk al een stuk volwassener, dus qua prijs/kwaliteit kan je gewoon niet verkeerd zitten.

Verder is er natuurlijk ook nog een hoofdtelefoon-uitgang én een (6,3) cd/line-ingang, deze laatste gelukkig post-eq.

Nog enkel even vermelden dat het modelletje erna, de RB2 (waar halen ze het :D ) een 10-inch 30-wattertje is, en dat deze reeds een speaker-out alsook een line-out heeft, en dit voor slechts 132 euro...

Ik ben er mij van bewust dat Laney voor bas niet direkt het neusje van de zalm is, maar de Richter-serie is wel een betaalbare "workingmans"-lijn (wat je van die van SWR niet kan zeggen... :mrgreen: ), en ik denk dan ook dat ik bij dit merk zal blijven gezien de indrukwekkende prijs/kwaliteit-verhouding. Op naar de RB9 dus :cheer: !
Gebruikersavatar
Gerth
Berichten: 1140
Lid geworden op: 01 jun 2006, 22:08

Bericht door Gerth »

Kleine update na een dagje extra uitproberen: met de combo op de grond en de bassen mooi open heb ik een heel volle en dragende klank voor zo'n klein combootje. En de speaker geeft geen krimp bij "hogere" volumes. De relatief groot bemeten behuizing (in verhouding tot de speaker) zal hier ook wel voor iets tussenzitten.

Gezien ik op een Warwick Rockbass speel met een seriëel geschakelde soapbar-humbucker met GHS Black tapewounds heb ik sowieso een heerlijk doffe, zware klank, dus gaan de mids op 1/4de (om de "boxyness" van de kleine speaker weg te werken, wat goed lukt) en de treble ook op zoiets (maakt toch niet zoveel uit met mijn bas :lol: ).

Kortom, dit combootje heeft totaal geen moeite met een zeer bassige, P-achtige sound en wekt mijn nieuwsgierigheid naar de andere Laney-basspullen ten zeerste op!
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11914
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Ik heb toen ik mijn eerste bas ging halen (in de Musicstore) heb met twee al langer bassende/gitaar spelende vrienden daar zeker een uur alle verschillende kleine versterkers uit zitten proberen. Deze Laney sprong er voor ons alle drie telkens weer uit als de meest volwassene van het stel. Supercombootje voor dat geld! :)
Plaats reactie