MTD KZ 6 aan de snaren gevoeld

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4349
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

MTD KZ 6 aan de snaren gevoeld

Bericht door Unlord »

Vandaag kreeg ik de kans om een bijna nieuwe MTD KZ 6 aan de snaren te voelen. Dit is de boutique versie van de MTD Kingston bassen. Eerste indruk is meteen dat, ondanks dat dit een bas is uit de goedkopere klasse, wel erg veel krijgt voor je centen.

De bas is erg mooi. Niet alleen vanwege de burl top op de body, maar ook om de houten elementen, de fantastische hals, de strakke achterkant van de body en details zoals de nul-fret. De bas speelt ge-wel-dig voor een 6-snaar. Ik was er meteen op thuis. String spacing is 18mm geloof ik en de hals is asymmetrisch.

Met de EQ neutraal heeft de bas een wat lage output. De toon is over alle snaren (met uitzondering van de B, daar kom ik zo op) lekker evenwichtig. Het hoog is lekker en de bas kan lekker knallen. Ook slappen en tappen klinkt helemaal top... met de EQ neutraal.

Dan nu de minpuntjes.
1) De B-snaar. Die zwabbert best wat en heeft niet zo'n lekkere toon en attack als de overige snaren. Dat kun je enigszins verhelpen met de EQ door bas bij te draaien, maar hij haalt het nog steeds niet bij mijn Lakland Skyline 55-02. Het is niet slecht, maar ik ben beter gewend.
2) Het brugelement geeft een vrij iel geluid. Ook dit is te compenseren met de EQ. Toch krijg ik er geen lekkere knor uit. Komt wellicht omdat ik gewend ben aan een humbucker en het geluid van mijn Warwick Thumb.

Al met al wint deze bas het qua feel nipt van mijn andere bassen. De hals is zóóó lekker! Met de elementen allebei aan of alleen het nekelement, klinkt de bas uitstekend. Beetje bas erbij voor een wat dikker geluid, wat midden voor meer punch en bite. Prima.

Aanrader dus, als je met de B kunt leven en niet bang bent de EQ te gebruiken.

Afbeelding
Jack

Bericht door Jack »

Goede revieuw, ik mis alleen wat de bas zou moeten gaan kosten.
nav dat kun je dan ook beter beslissen of het B snaar ongemak is te accepteren.
Ook l omdat je de vergelijking trekt met jouw Thumb, wat ik een erg fijne bas vind.

Grtzz.
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4349
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Bericht door Unlord »

De bas kost bij Rock Palace 1100 euro en bij Paul's Bassmatters 960. Voor het eerst dat ik Paul iets goedkoper zie aanbieden dan anderen.

Mijn oordeel is dat 960 euro een achterlijk goede prijs is voor deze bas. Er is veel meuk op de mark voor dezelfde prijs. Echt de enige mankementen met deze bas zijn de B-snaar en de bridge pickup. Voor mij is de B-snaar (helaas) niet acceptabel, maar als ie strakker zou zijn, dan zou ik die iele bridge pickup gewoon voor lief nemen. Als je aanslag wat lichter is dan de mijne of je houdt wel van een boterzachte action, dan is dit de perfecte bas. Ik vond het zelf doodzonde van die B, want anders had ik hem zonder verder nadenken gekocht.
Gebruikersavatar
albi
Berichten: 3277
Lid geworden op: 25 nov 2006, 13:12

Bericht door albi »

Weet trouwens dat deze bassen het Buzz Feiten tuning systeem hebben.
Dit betekent dat je ze niet met een gewone tuner kan stemmen.
Als je ze met de juiste tuner stemt heb je dé best geïintoneerde bas die je je kunt voorstellen.
Als je grondnoot en octaaf samenspeelt klinkt het echt retestrak en ook akkoorden tot in de hogere regionen blijvene echt prachtig klinken.
Fender Japan JB-62US/ Squier VM 70 CS / Squier JB Deluxe 5 =>FX=> Ashdown Little Bastard UK 25/100 + VS212

The Foreign Exchange Program
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

albi schreef:(..)
Dit betekent dat je ze niet met een gewone tuner kan stemmen.
Onzin :) Kan prima, je moet er alleen rekening mee houden dat je niet op de open snaren moet stemmen.
Open E en per snaar weer een E pakken.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4349
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Bericht door Unlord »

Even voor mijn nieuwsgierigheid...hoe zit dat technisch dan??
UP-B
Berichten: 1448
Lid geworden op: 11 okt 2004, 18:52

Bericht door UP-B »

wow dat stemmen moet je mij eens uitleggen...
ik stem deze bass zoals al mijn andere bassen.. en alles lijkt me toch in orde.

Na wat opzoek werk, merk ik ook op dat er in mijn MTD topkam geen "bliksem" logo zit. En dat de topkam ook geen L vorm heeft (zijaanzicht) zoals ze op buzz feiten dat aangeven.
Wat wel is dat MTD een nul fret hebben. En dus ook heel dat concept achterhaald geraakt lijkt me. Daar die buzzfeiten er net voor zorgt dat de afstand tussen de topkam en 1ste fret kleiner wordt.

Meer informatie graag :)
https://www.stereoworx.com - Live & Studio Productions
UP-B
Berichten: 1448
Lid geworden op: 11 okt 2004, 18:52

Bericht door UP-B »

rieno?
albi?
https://www.stereoworx.com - Live & Studio Productions
Erik B.
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 okt 2005, 21:49

Bericht door Erik B. »

dit is dus mijn bas!

staat nu tekoop bij vraag en aanbod.

ik heb thuis geen last van een slap klinkende B-snaar , maar is speel over een 2x10, en die box van Unlord was dacht ik een 1x10 of 12.

het stemmen doe ik gewoon met open snaren en een tuner en heb daar geen rare dingen bij ontdekt.....

https://www.basgitaarforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=25536" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4349
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Bericht door Unlord »

Hey Erik! Die KZ6 raak je makkelijk kwijt man. Voor de prijs is het immers een geweldige bas. Ik loop te zeiken omdat ik de B-snaar van een Modulus Quantum gewend ben en de brug pickup van een Lakland. En inderdaad, thuis heb ik een 1x12 kastje staan, maar vergis je niet in wat voor een B-power daar nog uit kan komen.

Ik heb zelf trouwens inmiddels een 4-snarige MTD KZ gevonden. Ben d'r erg happy mee.

Wat betreft dat Buzz Feiten gedoe, volgens mij hebben die MTD's helemaal geen 'echt' Buzz Feiten tuning system, ondanks dat het wel op de achterzijde van de headstock staat. Het is een gewone nut en niet zo'n overhangende. Ik vind het maar raar.
Gebruikersavatar
Frankie
Berichten: 3236
Lid geworden op: 21 jan 2005, 17:09

Bericht door Frankie »

Ik vind het echt wel een vette bas!
Ik heb 1 zwarte bas en 1 oranje bas, versterkt door een zwarte of een oranje versterker...

Kijk 's!
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7204
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Bericht door HNZ »

Unlord schreef:Ik heb zelf trouwens inmiddels een 4-snarige MTD KZ gevonden. Ben d'r erg happy mee.
SPAM-SPAM-SPAM-SPAM-SPAM

Wilt u net als Unlord ook happy worden en houdt u van een snaartje meer?

Mijn MTD KZ-5 is nog te koop (want ik houd niet van een snaartje meer...)
https://www.basgitaarforum.nl/viewtopic. ... on#p737163" onclick="window.open(this.href);return false;
Erik B.
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 okt 2005, 21:49

Bericht door Erik B. »

Erik B. schreef:

https://www.basgitaarforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=25536" onclick="window.open(this.href);return false;
of dus een mooie 6 snaar met Maple toets..........
UP-B
Berichten: 1448
Lid geworden op: 11 okt 2004, 18:52

Bericht door UP-B »

nog steeds geen reactie van Rieno en Albi over het buzz feiten?
Wil er echt graag meer over weten ism met de Kingston Serie.

Of was dit gewoon wat kopieer werk van wat je kan lezen op reviews?
https://www.stereoworx.com - Live & Studio Productions
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Haha, van mij was het gewoon kopieerwerk :D Sorry hoor.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Plaats reactie