Dean Edge 09M, wat krijg je voor iets meer dan 100 euro?

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Gebruikersavatar
ReB87
Berichten: 100
Lid geworden op: 17 mei 2008, 14:34

Dean Edge 09M, wat krijg je voor iets meer dan 100 euro?

Bericht door ReB87 »

Bas: Dean Edge 09M
Specs: Mahogany top, basswood body, Maple neck, Rosewood fretboard, 1 Dean humbucker
Prijs: 129 euro

Afbeelding

Algemeen
In de tijd dat even geen bas had ben ik op zoek gegaan naar een goedkoop simpel basje. Bij de feeback in Utrecht hadden ze op dat moment niet veel bijzonders hangen. De verkoper wees mij enkele Ibanez bassen van rond de 160-200 euro. Ik was verbijsterd hoe bagger die dingen voelde en hoe slecht ze in elkaar zaten. Maarja, wat wil je, als je nog nooit op een ander merk dan Musicman hebt gespeeld?! (mja is een lang verhaal ;) ). Anyway, ik wilde al bijna de moed opgeven, totdat ik me ineens bedacht dat ik ooit eens een Dean basje had gezien van 100 euro. Ik ben gaan kijken en vond de Dean Edge 09M. Helaas was hij 29 euro duurder geworden, maar toch heb ik hem even aan een test onderworpen.

Bespeelbaarheid & Afstelling
In tegenstelling tot de Ibanez bassen die ik ervoor had geprobeerd, voelde de Dean een stuk beter aan. En dat voor een bas die zelfs goedkoper is! De standaard snaren zijn zeer acceptabel, en spelen lekker weg. De afstelling is redelijk. Beetje fretbuzz, maar dat is wel te verhelpen. Fretwerk is in orde en er zit een net stukje rosewood op het fretboard. Waar ik van baalde was dat ze de Dean Edge 1, met 2 humbuckers niet meer hadden. De ene humbucker op de Edge 09 zit voor mijn gevoel op een nogal vage plek. Het is in het begin dan ook even wennen om op deze bas te spelen. Gelukkig ben je hier na een paar keer spelen helemaal aan gewend. De neck is afgewerkt met een heel dun laagje lak. Amper merkbaar, en absoluut niet storend. De tuners zijn zeer acceptabel, zeker voor de prijs! Ook de pot's en knoppen zijn redelijk, alleen de input jack is overduidelijk goedkope zooi. De brug doet z'n werk, maar is voor mijn gevoel niet erg veel zaaks. Simpel, maar doeltreffend design zullen we maar zeggen... ;)

Sound
Deze bas heeft een eigen sound. Passief, maar vrij wollig en dik. Dit komt mede door de plaatsing van de pickup, namelijk vrij dichtbij de neck. Door meer bij de brug te spelen hoor je wel een verschil, maar dit is niet dramatisch anders. Rol je de "tone" knop terug, dan wordt de sound wat dieper. Meer een HiFi achtige sound/digitale synth bass, maar dan een stuk goedkoper. Harmonics worden netjes weergegeven, en een beetje slappen moet wel lukken.

Wat kon er beter/Opmerkingen
Zoals ik al eerder vertelde is de brug van deze bas niet heel geweldig, maar kijkend naar de prijs is het acceptabel. Hoewel de plaatsing van de pickup de bas een specifieke vrij dikke sound geeft, vind ik het persoonlijk niet een geweldige plek om een pickup te hebben. De strapbutton's zijn twijfelachtig. Doe je niet te wild, dan blijven ze wel zitten, maar bij teveel kracht loop je het risico op een gebroken teen. :P

Conclusie
Voor 129 euro is deze bas verbazingwekkend goed te noemen. In deze prijscategorie steekt deze bas qua kwaliteit met kop en schouders boven de concurrentie uit. Voor een beginner is dit een leuk basje. Echter zou ik voor 3 tientjes meer de Edge 1 kiezen, met 2 humbuckers.

+ Speelbaarheid
+ Sound
+ Kwaliteit
+ Afwerking

- Brug
- Plaatsing van de pickup
- Output jack
- Strapbuttons

Voor deze review heb ik de template van William Sanders geleend :wink:
Laatst gewijzigd door ReB87 op 07 feb 2010, 19:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Jack

Bericht door Jack »

Net en duidelijk verhaal..De kwaliteit van Dean zit wel goed, en dat bewijst ook dit verhaal weer.

Ik zou deze bas wel kopen denk ik, maar dan als donor voor een interessant knutselproject.. :jaaaaa:

Dan kun je meteen als die minpunten oplossen. :jaaaaa:
Gebruikersavatar
PaulPp
Berichten: 260
Lid geworden op: 11 feb 2008, 12:31

Bericht door PaulPp »

Mijn eerste basje waar ik mee ben gaan lessen was hetzelfde model, maar dan helemaal basswood en zwart gelakt. Ik heb het nooit een slechte bas gevonden. De kwaliteit en speelbaarheid waren gewoon goed, ik had alleen na een tijdje ook "last" van het enkelzijdige niet echt super geluid. Zoals je zelf ook al zei; voor het geld is het gewoon een goede basgitaar. Als er nu iemand wil gaan beginnen en aan mij vraagt wat hij/zij moet kopen raad ik nog altijd deze bas aan!
Fender, GB Shuttle 6.0, PJB 4B, Eden N2121RS ...
(Te) veel inspiratie!

DHZ bas projectje
Out of the box...Torzal Headless
Gebruikersavatar
KvE
Berichten: 10968
Lid geworden op: 07 mar 2008, 22:09

Bericht door KvE »

Prima review, alleen van de strapbuttons vraag ik me af hoe dat zit... Strapbuttons zijn gewoon ijzeren conische cilindertjes met een schroef erdoor, ik vraag me af of het mogelijk is ze van slechte kwaliteit te maken?
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 23025
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Bericht door Angelo »

Te korte schroefjes, Arnoud?
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Gebruikersavatar
Roro92
ex-ex-gek
Berichten: 8625
Lid geworden op: 14 aug 2007, 09:13

Bericht door Roro92 »

Te kleine strapbuttons waardoor je strap er zo af glijdt?
Gebruikersavatar
Bassline
Berichten: 288
Lid geworden op: 17 feb 2008, 16:53

Bericht door Bassline »

Met dat soort dingen is het inderdaad vaak meer dat iets gewoon te klein o.i.d. is dan dat het zelf van een slecht materiaal is..
Bertha (knutsel-jazz-bas)
Ashdown Freebass
MXR Blowtorch
Ashdown Little Giant 1000
Hartke 210 XL
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 23025
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Bericht door Angelo »

Elmo heeft gesproken :jam:
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Gebruikersavatar
ReB87
Berichten: 100
Lid geworden op: 17 mei 2008, 14:34

Bericht door ReB87 »

Het materiaal is idd gewoon wel oke van de buttons, alleen ze zijn gewoon ietswat goedkoper/dunner en voelen wat minder stevig dan bij een kwaliteitsbas. ;)
Gebruikersavatar
KvE
Berichten: 10968
Lid geworden op: 07 mar 2008, 22:09

Bericht door KvE »

Ah OK :)

Voor een eurootje 't stuk haal je zo andere, dus dat is vlot opgelost.

Overigens vind ik 't wel wonderlijk dat Dean zo'n mooie bas maakt en dan de pickup op de verkeerde plek zet. :)
Gebruikersavatar
Witchfynder
Berichten: 1144
Lid geworden op: 30 apr 2008, 02:06

Bericht door Witchfynder »

Angelo schreef:Te korte schroefjes, Arnoud?
Ik neem aan dat Dean Guitars voor al hun jetsers dezelfde strapbuttons + schroeven gebruikt. Dit ik uit mijn Edge 4 heb gevist hebben behoorlijk lange schroeven en de buttons zelf waren net zo beroerd als de meesten ;).
Ja, ik ben linkshandig! :P

Samick AS w/ DiMarzio pups // Dean Edge 4 w/ EMG electronics // Rogue LX200B (Fretloos) // Squier VM Jazz
Hartke LH-500+Hartke HyDrive 410+Phonic PPC8000+BBE BMax+Korg DTR-1000+TC Electronics G-Sharp

Conorach||MySpace
Gebruikersavatar
Witchfynder
Berichten: 1144
Lid geworden op: 30 apr 2008, 02:06

Bericht door Witchfynder »

KvE schreef: Overigens vind ik 't wel wonderlijk dat Dean zo'n mooie bas maakt en dan de pickup op de verkeerde plek zet. :)
Neem aan dat ze er een 'soapbar @ P-spot' idee bij hadden. Wel ongebruikelijk met maar één zeepert natuurlijk. Maar ongebruikelijk houdt Dean wel van ;).
Ja, ik ben linkshandig! :P

Samick AS w/ DiMarzio pups // Dean Edge 4 w/ EMG electronics // Rogue LX200B (Fretloos) // Squier VM Jazz
Hartke LH-500+Hartke HyDrive 410+Phonic PPC8000+BBE BMax+Korg DTR-1000+TC Electronics G-Sharp

Conorach||MySpace
Owjeej
Berichten: 403
Lid geworden op: 20 okt 2006, 18:47

Bericht door Owjeej »

Ik vind het wel grappig dat het hier over de strapbutton gaat... ik heb ooit een squier-p gezien waar de schroef er steeds uitviel nadat er straplocks op waren gezet. Terwijl ik de schroef wel meer als 10 keer in en uit de Dean gehaald heb, en die zit nog steeds muurvast.

Ik vond het een hele fijne bas, speel er nu niet zoveel meer op... maar bllijft ivm emotionele waarde... het was m'n aller eerste.

Hij is wel een beetje veranderd:
Afbeelding
Fender Custom Shop Limited Edition NOS '62 Precision Bass
Fender American Vintage Reissue ‘63 Precision Bass
Fender MIJ Jazz Bass
Ibanez SRSC805
Dean Playmate, my first love.
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 23025
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Bericht door Angelo »

KvE schreef:Overigens vind ik 't wel wonderlijk dat Dean zo'n mooie bas maakt en dan de pickup op de verkeerde plek zet. :)
Misschien is ie gefalle of seau?

@Owjeej: Mooi rood is niet lelijk, wel?
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Owjeej
Berichten: 403
Lid geworden op: 20 okt 2006, 18:47

Bericht door Owjeej »

Angelo schreef: @Owjeej: Mooi rood is niet lelijk, wel?

Ik vind het niet lelijk... hij is iets minder rood in het echt...
Fender Custom Shop Limited Edition NOS '62 Precision Bass
Fender American Vintage Reissue ‘63 Precision Bass
Fender MIJ Jazz Bass
Ibanez SRSC805
Dean Playmate, my first love.
Plaats reactie