Squier JB Affinity

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Bassfeest
Berichten: 15
Lid geworden op: 05 feb 2006, 11:37

Squier JB Affinity

Bericht door Bassfeest »

Gisteren een tweedehands Squier JB uit de Affinitiy serie gekocht van een particulier. Ik kocht een hele bas omdat ik op zoek was naar een elzen body om een all maple hals op te zetten. Het warme van Elzen en de punch en attack van de maple. Door een hele bas te kopen kan ik nog wat onderdelen voor andere projecten gebruiken (en het kost bijna net zo veel als een kale body..).

Constructie en materiaal
De bas ziet er redelijk netjes uit. De (hardware) materialen die gebruikt zijn zien er enigzins goedkoop uit. De afwerking viel mij niet tegen. Zaken zoals de freesgaten voor de elementen en de neck-pocket zagen er goed uit. Als ik het vergelijk met andere budgetbassen, zoals Keiper/ Richwood, Farida, die ik wel eens uit elkaar heb gehaald ziet deze er echt netjes uit. Potmeters zijn niet van de kleine chineese makelij maar dezelfde grote als de echt Fenders. De stemmechanieken zijn aan de kleine kant.
De body is van Elzen en daar zit een dikke laag lak op. Dit laatste kon ik mooi waarnemen aan de hand van een kleine beschadeging.. De hals is maple met rosewood fretboard en heeft ongeveer de afmetingen van een A-shape hals.

Hoe speelt hij?
Bas voelt goed aan. Actie was aan de lage kant voor mij maar ergonomisch voelt de bas fijn aan. Dit komt mede door de dunne hals, waar ik persoonlijk van hou.

En hoe klinkt hij?
Akoestisch vind ik de bas prettig klinken. Mooie klank en ook op de plaatsen waar soms dead spots zitten blijft hij goed doorklinken. Hij is zwaar en gedefinieerd in de laagte maar ook in de hoogte doet hij dat wat ik wil.
Als ik hem dan inplug over mijn Acousticset dan ben ik minder tevreden. Je hoort dat het geen top elementen zijn. Dunnetjes en vlak bij wijzigingen van de knoppeninstelling. Die gaan er snel uit..

En hoe verder?
Gisteren gelijk een all maple precision hals erop gezet. Wauw, veel meer klank en sustain. Toen een ander setje Fender elementen die uit mijn Pastoriusbas kwamen erin. Yep, dat begint er meer op te lijken. lekkere slap en van volle klank naar zeer duidelijk gedefinieerd geluid. Daarna ook nog bad-ass brug erop gezet. Soms haal je daarmee alle klank uit een bas, is mijn ervaring, maar in dit geval gaat het prima. Het blijft helder en komt de sustain nog meer ten goede.

Conclusie.
Het ging mij om de houtsoort van de body. Maar ook de hals speelt goed en klinkt lekker. Een Squier Affinity vind ik geen slechte keus voor een beginner. Goedkoop is hij zeker. Voor iets meer dan 200 euro koop je hem nieuw in de winkel. Voor een gevorderde bassist is de bas met goede elementen erin al podium waardig. Evt andere upgrades zijn ook makkelijk zelf in en aan te bouwen. Zo blijft het budget laag en kan de bas zich makkelijk meten met veel duurdere bassen.
Fender jazzbas, Fender jazzbas (jaco fretless), Eden the metro, eden 210, Acoustic 320 met 408 cabinet, Motion semi acoustisch, Conn Constellation en een onbekende bugel van 50 euro
Plaats reactie