Epiphone Thunderbird IV Reverse Bass VS

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Gebruikersavatar
drahkan
Berichten: 1193
Lid geworden op: 29 apr 2007, 20:04

Epiphone Thunderbird IV Reverse Bass VS

Bericht door drahkan »

Zoals beloofd een testverslag van de Epiphone Thunderbird.
Voor een bass van €240,- is het zeker geen slechte bass. Bij binnenkomst was de bass flink onder invloed van de lage buiten temperatuur en was de afstelling volkomen waardeloos. Toen de bass echter op kamer temperatuur kwam en een keer netjes gestemd was, bleek het allemaal aardig mee te vallen.


Afbeelding

Constructie/Hardware:
De bass heeft de standaard Gibson 3punts brug. Op zich een beetje een vreemde brug om te zien maar verder heb ik er geen problemen aan ondervonden. Wel mist hij wat verf op een van de drie schroeven die hem op zijn plek houden, maar dat doet niets af aan hoe goed de brug werkt (Duh).
De hals is wel wat chuncky met een 4,35 cm nut with. De stemknoppen werken prima, alleen jammer dat er een erg smalle as aan de tuners zit (8mm). Ik heb altijd meer vertrouwen in een bredere as.
Op constructie heb ik eigenlijk geen aanmerking. Alles is erg netjes gedaan, geen scherpe randjes of echt vreemde afwijkingen. Er zit veel ruimte tussen het fretboard en de body daar waar de hals aan de body zit. Ik kan me niet echt bedenken waar dat nu goed voor is. Maar last heb ik er niet van.

Electronica.
De potmeters werken meer als aan/uit schakelaars dan als pot meters. Hierdoor heb ik niet echt kunnen experimenteren met verschillende settings. Uiteindelijk had ik uit de beschikbare opties een duidelijk voorkeur voor alles open. De pups zijn massieve blokken en voelen zeker niet goedkoop aan.

Feel en Sound:
Voor een bass van €240,- heeft hij echt een leuke sound. Met de tone knop dicht vol en zompig, met de tone knop open komt er een leuk scherp randje aan. De eerste indruk is dan ook erg goed. Ik heb er zelfs even aan getwijfeld of ik wel met deze bass wil gaan knutselen.
Er zijn een paar zeer bruikbare sounds uit te halen.
Tijdens de repetitie heeft de bass echter flink last van de NN factor (net niet factor). Begrijp me niet verkeerd. Het is echt een leuke sound, maar hij is net te lief, heeft net te weinig definitie, net te weinig karakter. Oftewel, net niet. Ondanks dat er leuke sounds uit te halen zijn mist het steeds iets.

Wat betreft de Feel: hij speelt zeker niet vervelend, maar het is wel werken op deze bass. Het is een dikke hals. Ik kan me indenken dat spelers met kleinere handen daar echt last van zouden kunnen hebben. Ook staat de bridge pup te dicht op de snaren. Hij beperkt het spelen omdat ik na de aanslag met mijn vingers de pup raak. Dit is echter op te lossen door de pup wat lager te zetten.

Conclusie:
Voor 240,- euro heb je een erg leuke bass. Als ik de prijs/kwaliteit verhouding vergelijk met de squier CV serie dan lijkt de Epi net te kort te schieten, maar het scheelt weinig en de CV serie is dan ook erg goede kwaliteit voor die prijs. Ik kan geen vergelijkingen trekken met de Gibson Thunderbird omdat ik de Gibson nog nooit in mijn handen heb gehad. Reacties op het web lopen uiteen van vrijwel geen verschil tot geen enkele vergelijking mogelijk.
De Epiphone Thunderbird is stand-alone in ieder geval geen slechte bass. Alleszins redelijk voor de prijs.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
'Ik twijfel dus ik ben' uit de wijsheden van Droombolus

Have a Go Heroes Mijnplek
Persoonlijk Topic
Plaats reactie