Mini reviews verscheidene bass-heads
Mini reviews verscheidene bass-heads
Hallo!
Vandaag een middagje bij Muziek Totaal Huigens geweest in Hengelo. Daar heb ik een aantal bastops getest. Dit na aanleiding van mijn zoektocht naar een nieuwe basversterker. Ik zal hieronder de door mij waargenomen plus -en min -punten opsommen per geteste amp. Alle amps zijn eerst getest over een Hartke 410XL en daarna over een MarkBass 210.
Let's Start
MarkBass Littel Mark III
+Lekkere strakke sound
+Gaat hard
+Simpele bediening
+Klein
-Duur (Voor het geld dat ik er aan kwijt wil)
-Niet heel speciaal, gewoon goed
Hartke LH500
+Strak geluid
+Gaat heel luid
+Simpele bediening, toch genoeg om in te stellen
-De Brite en Limiter functie deed me niet veel
-Slappen klonk niet helemaal lekker
Ashdown Mag 300
+Leuke VU meter
-Gaat niet heel hard
-Veel te wollig geluid
-Veel knoppen die net niet dat ene toevoegd wat ik zoek
Laney Richter BassHead
+Drukkend geluid
+Leuke EQ
-Gaat niet hard genoeg
-Niet het strakke geluid wat bijv. de Hartke en de MarkBass wel hadden
SWR WorkingPro 700
+Goed geluid, net niet fel genoeg
+Uitstraling
-Veeeeeeel knopjes
Alle amps zijn eerst getest over een Hartke 410XL en daarna over een MarkBass 210.
Verder geprobeerd maar gauw weer vergeten:
Hughes&Kettner Basskick 300
Dit waren mijn bevindingen, de Markbass en de Hartke hebben duidelijk gewonnen vandaag. Van SWR had ik hogere verwachtingen en van de Ashdown al helemaal.
Dit bericht komt uit mijn topic in het Versterker gedeelte, Snarie kwam met het idee deze post in de Testhoek te zetten.
Voila!!
Timon
Vandaag een middagje bij Muziek Totaal Huigens geweest in Hengelo. Daar heb ik een aantal bastops getest. Dit na aanleiding van mijn zoektocht naar een nieuwe basversterker. Ik zal hieronder de door mij waargenomen plus -en min -punten opsommen per geteste amp. Alle amps zijn eerst getest over een Hartke 410XL en daarna over een MarkBass 210.
Let's Start
MarkBass Littel Mark III
+Lekkere strakke sound
+Gaat hard
+Simpele bediening
+Klein
-Duur (Voor het geld dat ik er aan kwijt wil)
-Niet heel speciaal, gewoon goed
Hartke LH500
+Strak geluid
+Gaat heel luid
+Simpele bediening, toch genoeg om in te stellen
-De Brite en Limiter functie deed me niet veel
-Slappen klonk niet helemaal lekker
Ashdown Mag 300
+Leuke VU meter
-Gaat niet heel hard
-Veel te wollig geluid
-Veel knoppen die net niet dat ene toevoegd wat ik zoek
Laney Richter BassHead
+Drukkend geluid
+Leuke EQ
-Gaat niet hard genoeg
-Niet het strakke geluid wat bijv. de Hartke en de MarkBass wel hadden
SWR WorkingPro 700
+Goed geluid, net niet fel genoeg
+Uitstraling
-Veeeeeeel knopjes
Alle amps zijn eerst getest over een Hartke 410XL en daarna over een MarkBass 210.
Verder geprobeerd maar gauw weer vergeten:
Hughes&Kettner Basskick 300
Dit waren mijn bevindingen, de Markbass en de Hartke hebben duidelijk gewonnen vandaag. Van SWR had ik hogere verwachtingen en van de Ashdown al helemaal.
Dit bericht komt uit mijn topic in het Versterker gedeelte, Snarie kwam met het idee deze post in de Testhoek te zetten.
Voila!!
Timon
Proud Ibanez ATK & Gallien Krueger owner
Vreemd, ik heb zo'n MAG-bashead, en ik zou niet durven zeggen dat die wollig klinkt hoor, en met bijpassende 4x10 gaat die hard zat. Je hebt de EQ toch geactiveerd door op de "EQ" knop links te drukken hé? Anders kun je blijven draaien aan die regelingen
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Nice! Nu weet ik helemaal niet meer wat ik wil. Heb al een tijdje zin in die Markbass, maar de Hartke staat in onze oefenruimte (met Hartke 4.5XL) en die bevalt eigenlijk ook wel, inderdaad zonder die twee knopjes ooit te gebruiken.
Wat was er overigens mis met de Baskick 300? Ik heb thuis een 100 staan, die het prima doet - geen toeters en bellen, maar wel strak geluid.
Wat was er overigens mis met de Baskick 300? Ik heb thuis een 100 staan, die het prima doet - geen toeters en bellen, maar wel strak geluid.
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.
Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
@Angelo: Haha, door zoveel te testen kom je zo veel tegen,, ik maak het mezelf ook steeds moeilijker, haha!. Uit de basskick kreeg ik niet helemaal mijn geluid uit, het klonk wat mij betreft niet punchie en fel genoeg..
@Unlord: Ik vond de MarkBass inderdaad erg vet, gewoon lekker straight geluid en in datgene wat hij doet, super goed. Ik vond alleen niet dat hij heel veel ''beter'' was dan de LH500, terwijl er toch een aardig prijsverschil in zit.
@Unlord: Ik vond de MarkBass inderdaad erg vet, gewoon lekker straight geluid en in datgene wat hij doet, super goed. Ik vond alleen niet dat hij heel veel ''beter'' was dan de LH500, terwijl er toch een aardig prijsverschil in zit.
Proud Ibanez ATK & Gallien Krueger owner
- evertalbers
- Berichten: 915
- Lid geworden op: 13 jan 2009, 22:43
Die moet je helemaal uit zetten voor een neutraal geluid, dus niet op 12 uur. Geldt ook voor de VLE en de VPF op de Markbass. En voor de TLC-knop natuurlijk.BassAgent schreef:Wat doet die Aural Enhancer op die SWR bakken toch? Die knop is de oorzaak dat ik nog nooit een écht lekker geluid uit een SWR heb kunnen halen...
opkrikker
Heel kort door de bocht is het oorspronkelijke idee:BassAgent schreef:Ja, dat had ik wel door, maar wat dóet t precies?
Het terugbrengen van het geluid naar de akoestische rijkdom van z'n bron, welke voor een deel tijdens het elektronische proces of door beperkte speakers verloren is gegaan.
Zoals SWR het zelf formuleert:
https://www.swrsound.com/support/commonfeatures.php
"Aural Enhancer™
The Aural Enhancer has been a feature on nearly every SWR amplifier since the company's inception in 1984, and is a trademark part of the "SWR Sound" people have come to know and love. It was developed to help bring out the fundamental low notes of the bass guitar, to enhance high-end transients and to reduce certain frequencies that help mask the fundamentals. The result is a more transparent sound, especially noticeable when slapping and popping, and it can give a passive bass an "active" quality when set at two o'clock" or higher.
The Aural Enhancer works as a variable tone curve that changes depending on how you set it. As you increase the control clockwise from the "MIN" position, you're elevating a whole range of sound (lows, mids and highs) at a variety of frequency points selected specifically because they're different than those selected for the individual tone controls.
This remains true up to about the two o'clock position. This position—a favorite for many users—brings out the low-end fundamentals and crisp highs. At the same time, it adds a little lower midrange to help cut through the band. If you go further clockwise past the two o'clock position, however, selected mids will start to drop off; specifically, a group of frequencies centered around 200Hz. At this point and beyond, the effect becomes much more pronounced, but the curves involved here are gentle as opposed to the extreme curves you can create by boosting or cutting the active tone controls (EQ).
Most significantly for basses, the Aural Enhancer will help bring out the fundamentals of your lower registers without masking them with overtones, as is possible when using the Bass control only. It also opens up the sibilance characteristics of all instruments without being harsh.
Obviously, numbers and curves and circuits mean nothing compared to what you hear with your own ears. Play a chord, a repeated lick or a harmonic, and adjust the Aural Enhancer to various points to hear the effect for yourself. As always, your ears are the best judge when it comes to settings that affect the tone of your instrument."
En ook:
https://www.aphex.com/204.htm
enz.:
https://en.wikipedia.org/wiki/Exciter_(effect)
Nou, dat dus...
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.
Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |