Mini reviews verscheidene bass-heads

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Gebruikersavatar
Timon
Berichten: 742
Lid geworden op: 16 mar 2008, 21:01

Mini reviews verscheidene bass-heads

Bericht door Timon »

Hallo!

Vandaag een middagje bij Muziek Totaal Huigens geweest in Hengelo. Daar heb ik een aantal bastops getest. Dit na aanleiding van mijn zoektocht naar een nieuwe basversterker. Ik zal hieronder de door mij waargenomen plus -en min -punten opsommen per geteste amp. Alle amps zijn eerst getest over een Hartke 410XL en daarna over een MarkBass 210.

Let's Start

MarkBass Littel Mark III
Afbeelding
+Lekkere strakke sound
+Gaat hard
+Simpele bediening
+Klein
-Duur (Voor het geld dat ik er aan kwijt wil)
-Niet heel speciaal, gewoon goed


Hartke LH500
Afbeelding
+Strak geluid
+Gaat heel luid
+Simpele bediening, toch genoeg om in te stellen
-De Brite en Limiter functie deed me niet veel
-Slappen klonk niet helemaal lekker

Ashdown Mag 300
Afbeelding
+Leuke VU meter
-Gaat niet heel hard
-Veel te wollig geluid
-Veel knoppen die net niet dat ene toevoegd wat ik zoek

Laney Richter BassHead
Afbeelding
+Drukkend geluid
+Leuke EQ
-Gaat niet hard genoeg
-Niet het strakke geluid wat bijv. de Hartke en de MarkBass wel hadden

SWR WorkingPro 700
Afbeelding
+Goed geluid, net niet fel genoeg
+Uitstraling
-Veeeeeeel knopjes

Alle amps zijn eerst getest over een Hartke 410XL en daarna over een MarkBass 210.

Verder geprobeerd maar gauw weer vergeten:
Hughes&Kettner Basskick 300

Dit waren mijn bevindingen, de Markbass en de Hartke hebben duidelijk gewonnen vandaag. Van SWR had ik hogere verwachtingen en van de Ashdown al helemaal.

Dit bericht komt uit mijn topic in het Versterker gedeelte, Snarie kwam met het idee deze post in de Testhoek te zetten.

Voila!!

Timon
Proud Ibanez ATK & Gallien Krueger owner
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19305
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Bericht door Sanders »

Vreemd, ik heb zo'n MAG-bashead, en ik zou niet durven zeggen dat die wollig klinkt hoor, en met bijpassende 4x10 gaat die hard zat. Je hebt de EQ toch geactiveerd door op de "EQ" knop links te drukken hé? Anders kun je blijven draaien aan die regelingen :D
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
Timon
Berichten: 742
Lid geworden op: 16 mar 2008, 21:01

Bericht door Timon »

Ik heb alle functies van deze amp geprobeerd, maar ik kreeg er maar geen lekker geluid uit.. T was naar mijn idee allemaal niet strak genoeg. De markbass en de hartke hadden een erg gedefineerd geluid, dat de ashdown in kwestie zeker niet...
Proud Ibanez ATK & Gallien Krueger owner
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 23026
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Bericht door Angelo »

Nice! Nu weet ik helemaal niet meer wat ik wil. Heb al een tijdje zin in die Markbass, maar de Hartke staat in onze oefenruimte (met Hartke 4.5XL) en die bevalt eigenlijk ook wel, inderdaad zonder die twee knopjes ooit te gebruiken.

Wat was er overigens mis met de Baskick 300? Ik heb thuis een 100 staan, die het prima doet - geen toeters en bellen, maar wel strak geluid.
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4349
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Bericht door Unlord »

Ik heb ook wel es over zo'n Ashdown gespeeld op een groot podium. Vond het ook maar wollig. Maar ja, dat ligt inderdaad wellicht ook aan je speakerkast. De Markbass is echt recht in je smoel qua geluid. Zijn geld dubbel en dwars waard in mijn opinie.
Gebruikersavatar
Timon
Berichten: 742
Lid geworden op: 16 mar 2008, 21:01

Bericht door Timon »

@Angelo: Haha, door zoveel te testen kom je zo veel tegen,, ik maak het mezelf ook steeds moeilijker, haha!. Uit de basskick kreeg ik niet helemaal mijn geluid uit, het klonk wat mij betreft niet punchie en fel genoeg..

@Unlord: Ik vond de MarkBass inderdaad erg vet, gewoon lekker straight geluid en in datgene wat hij doet, super goed. Ik vond alleen niet dat hij heel veel ''beter'' was dan de LH500, terwijl er toch een aardig prijsverschil in zit.
Proud Ibanez ATK & Gallien Krueger owner
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

Wat doet die Aural Enhancer op die SWR bakken toch? Die knop is de oorzaak dat ik nog nooit een écht lekker geluid uit een SWR heb kunnen halen...
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
Timon
Berichten: 742
Lid geworden op: 16 mar 2008, 21:01

Bericht door Timon »

Ik kon er inderdaag ook niet zo veel mee, helaas helaas, want voordat ik er over gespeeld had, had ik hoge verwachtingen van SWR!

Maar helaas, heeft er iemand trouwens ervaring met de Hartke LH500? Is er al een review over?
Proud Ibanez ATK & Gallien Krueger owner
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23318
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

Als je de Ashdown vergelijkt met de Markbass klinkt ie inderdaad wollig. Maar daar is het prijsverschil dan ook naar, zeg maar. En het ligt ook natuurlijk aan welke bassen je gebruikt.

Ik heb dezelfde combinatie als William, en wat mij betreft gaat het ook hard zat (en onze drummer mept hard!).
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
evertalbers
Berichten: 915
Lid geworden op: 13 jan 2009, 22:43

Bericht door evertalbers »

BassAgent schreef:Wat doet die Aural Enhancer op die SWR bakken toch? Die knop is de oorzaak dat ik nog nooit een écht lekker geluid uit een SWR heb kunnen halen...
Die moet je helemaal uit zetten voor een neutraal geluid, dus niet op 12 uur. Geldt ook voor de VLE en de VPF op de Markbass. En voor de TLC-knop natuurlijk.
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

Ja, dat had ik wel door, maar wat dóet t precies?
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

opkrikker

Bericht door Wiro »

BassAgent schreef:Ja, dat had ik wel door, maar wat dóet t precies?
Heel kort door de bocht is het oorspronkelijke idee:
Het terugbrengen van het geluid naar de akoestische rijkdom van z'n bron, welke voor een deel tijdens het elektronische proces of door beperkte speakers verloren is gegaan.

Zoals SWR het zelf formuleert:
https://www.swrsound.com/support/commonfeatures.php
"Aural Enhancer™
The Aural Enhancer has been a feature on nearly every SWR amplifier since the company's inception in 1984, and is a trademark part of the "SWR Sound" people have come to know and love. It was developed to help bring out the fundamental low notes of the bass guitar, to enhance high-end transients and to reduce certain frequencies that help mask the fundamentals. The result is a more transparent sound, especially noticeable when slapping and popping, and it can give a passive bass an "active" quality when set at two o'clock" or higher.

The Aural Enhancer works as a variable tone curve that changes depending on how you set it. As you increase the control clockwise from the "MIN" position, you're elevating a whole range of sound (lows, mids and highs) at a variety of frequency points selected specifically because they're different than those selected for the individual tone controls.

This remains true up to about the two o'clock position. This position—a favorite for many users—brings out the low-end fundamentals and crisp highs. At the same time, it adds a little lower midrange to help cut through the band. If you go further clockwise past the two o'clock position, however, selected mids will start to drop off; specifically, a group of frequencies centered around 200Hz. At this point and beyond, the effect becomes much more pronounced, but the curves involved here are gentle as opposed to the extreme curves you can create by boosting or cutting the active tone controls (EQ).

Most significantly for basses, the Aural Enhancer will help bring out the fundamentals of your lower registers without masking them with overtones, as is possible when using the Bass control only. It also opens up the sibilance characteristics of all instruments without being harsh.

Obviously, numbers and curves and circuits mean nothing compared to what you hear with your own ears. Play a chord, a repeated lick or a harmonic, and adjust the Aural Enhancer to various points to hear the effect for yourself. As always, your ears are the best judge when it comes to settings that affect the tone of your instrument."

En ook:
https://www.aphex.com/204.htm
enz.:
https://en.wikipedia.org/wiki/Exciter_(effect)
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 23026
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Bericht door Angelo »

Nou, dat dus...
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Gebruikersavatar
Timon
Berichten: 742
Lid geworden op: 16 mar 2008, 21:01

Bericht door Timon »

Angelo schreef:Nou, dat dus...
:jaaaaa:
Proud Ibanez ATK & Gallien Krueger owner
Gebruikersavatar
Dennizz
DHZ-DNZ
Berichten: 8016
Lid geworden op: 19 okt 2007, 21:08

Bericht door Dennizz »

Timon schreef:Ik kon er inderdaag ook niet zo veel mee, helaas helaas, want voordat ik er over gespeeld had, had ik hoge verwachtingen van SWR!

Maar helaas, heeft er iemand trouwens ervaring met de Hartke LH500? Is er al een review over?
Forummer ou est la sortie heeft er zoéén (dacht ik)
Plaats reactie