Silent Bass

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11915
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Silent Bass

Bericht door dr. Bassvibes »

Een tijd terug een paar keer, voornamelijk te wijten aan mij, opgedoken in het grote GAS topic, de Silent Bass van slechts €89,-.

Afbeelding

Specs:
- Rosewood toets (denk ik...)
- Body (voor zover je daarvan kan spreken) gemaakt van... hout. Geen enkele vermelding wat het nou precies voor hout is, maar het is geen multiplex o.i.d.
- Neck through
- 22 frets
- Een brug als op een akoestische gitaar, niet te intoneren of af te stellen
- Actieve (!) electronica gevoed door een 9V batterij, piëzo element in de brug
- Twéé outputs: normale instrumentkabel en klein formaat voor je koptelefoon

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afwerking:
Zeer acceptabel! :jaaaaa: Fretten zijn redelijk, brug zit perfect in het midden, topkam ziet er ok uit, stemmechanieken voldoen. Hier en daar zit een klein kloddertje net iets te dikke lak, twee schroefjes (van afdekplaatjes) zitten er niet 100% recht in, in de control cavity is op een vrij slordige manier wat hout weggehaald, maar over het algemeen ziet het er allemaal ok uit.

Afbeelding

Klank:
Hier ben ik nog niet 100% over uit... Dit komt ook deels omdat ik niet weet wat de knoppen nou precies doen. :oops: Een van beide is de volumeknop, maar wat de ander nou precies voor functie heeft weet ik niet precies. Het is een soort gain/tone/volume knop. Beetje raar. Voorlopige conclusie is dat de klank niet onaardig is. Kan variëren van heel erg dof en nasaal tot een distortion achtig geluid. De sustain is zodra je boven fret 15 komt helemaal weg, nog net iets meer dan op mijn contrabas. Opmerking: de akelig felle fabriekssnaren liggen er nog op, deze moeten nog vervangen worden.

Feel:
Mijn broertje had eerst moeite met het ontbreken van een element, hij had geen plek om op te steunen. Je moet echter gewoon gebruik maken van de middelste balk, die is net iets hoger dan de 'body' waardoor je hier dus lekker je hand op kan laten rusten tijdens het spelen. De hals is érg dik, dit is dus geen shredmonster. De bas speelt redelijk zwaar, maar het is wat mij betreft niet té. Wanneer je van je Ibanezje met die luciferhals en superlage actie afkomt heb je hier denk ik wel wat moeite mee. Ben je echter een echte vent dan leer je er wel mee leven.

Je kunt lekker met de klank variëren door gewoonweg je aanslaghand te verschuiven, maar mijn neutrale positie (tussen de elementen op mijn J, net achter het element op mijn P) komt hier automatisch érg dicht bij de brug te liggen omdat de brug hoger op de body staat. Iets waar ik toch wel actief op moet letten.

Overig:
Omdat de bas ontzettend licht is, hij weegt net geen 3kg, heeft hij last van ernstige neckdive. Omdat de bas zo licht is, maakt dat helemaal niet uit. Zodra je je arm op de 'body' laat rusten is van die neckdive helemaal niks meer te merken, ik denk zelfs dat wanneer je een stroeve strap gebruikt je al geen last meer hebt van neckdive, weer omdat de bas zo licht is.

Wat wel een beetje raar is aan deze bas is de plaatsing van de brug, deze staat zoals bij een g*t**r veel dieper in de body. Aangezien de bas een normale mensuur heeft is de totale lengte van de bas dus toegenomen, je moet grofweg twee forse extra frets aan het uiteinde van een normale hals plakken om tot deze lengte te komen. Vervelend? Nee. Even wennen? Ja.

Afbeelding

De extra output klinkt als idee erg leuk, maar in werkelijkheid is dit niet echt bruikbaar. Je krijgt een partij ruis voor je kiezen wanneer je hier je koptelefoon in steekt.

Leuke feature is het lampje naast de controls, deze brandt wanneer je een kabel in de bas steekt.

Conclusie:
Voor het geld een érg leuke en vooral bijzondere bas! Ik weet niet of ik de bas zo ga laten, of dat ik in de toekomst toch nog wat dingen ga aanpassen (brug, actieve electronica), maar de basis is gewoon tof.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door dr. Bassvibes op 18 apr 2010, 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
QPumaLocoQ
weet niet wat-ie wil
Berichten: 7888
Lid geworden op: 23 feb 2009, 23:47

Bericht door QPumaLocoQ »

Hij ziet er toch wel héél cool uit hoor!
Neem je 'm mee naar de Waalwijk meeting? :mrgreen:
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11915
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

QPumaLocoQ schreef:Hij ziet er toch wel héél cool uit hoor!
Neem je 'm mee naar de Waalwijk meeting? :mrgreen:
:jaaaaa:

Bedenk me net ineens dat ze qua hals niet in een normale gigbag gaat passen... :lol:

Edit:
Nope... De kop steekt er vanaf de bovenste stemmechanieken bovenuit. :facepalm:
Gebruikersavatar
Iris Music
Iewris
Berichten: 5384
Lid geworden op: 25 jun 2006, 14:34

Bericht door Iris Music »

Mooie review! :D Inderdaad een heel gaaf ding! 8)
Vanzelfsprekend!
"We don't want to learn, but we hate what we don't understand"

Progbitch!

Een !
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22189
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

Maar wat is er nu zo silent aan het concept? Het is toch gewoon een geventileerde electrische basgitaar?
Jack

Bericht door Jack »

Gaaf ding, en al helemaal voor dat geld...die actieve elektra had dan van mij weer niet gehoeven, maar dat zal ook wel wat met die koptelefoon aansluiting te maken hebben.

Voor mij had een fretless mooier geweest, en dan met een toets die verder doorloopt.

Dus dat zou ik gaan modden denk ik...

Ik hoop dat je inde gelegenheid bent om hem mee naar Waalwijk te nemen.
Ben er toch wel nieuwsgierig naar....en ik ben denk ik niet de enigste.

hoop dat je er veel plezier van gaat hebben..
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11915
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

@Iris:
Thanks! :)

@Ruis:
Ik heb geen flauw idee wat er nu zo stil aan is, misschien die extra input zodat je direct 'versterkt' kan oefenen zonder mensen lastig te vallen? 't Is de naam die ze het beestje gegeven hebben.

@Jack:
Actieve electronica was voor mij ook een niet geheel prettige verrassing. Het zal me niks verbazen als ik die er over een paar weken gewoon uit ga halen.

Fretless heb ik ook al over nagedacht, als de bas echt goed bevalt komt er misschien nog een tweede om te ontfretten. De toets verder laten doorlopen is erg weinig werk, vanwege de neck through constructie. :)

De bas gaat gegarandeerd op de Waalwijk meeting aanwezig zijn!
Gebruikersavatar
dr.nonzero
Berichten: 3257
Lid geworden op: 31 jul 2007, 10:47

Bericht door dr.nonzero »

Die body shape lijkt wel gewoon onder de doorlopende hals geschroefd. Zitten er aan de brug kant ook gewoon houtschroeven in?
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11915
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Yep! Ik denk dat wanneer je de schroeven er uit draait, je de body er zonder veel moeite af kunt halen.
Gebruikersavatar
KvE
Berichten: 10968
Lid geworden op: 07 mar 2008, 22:09

Bericht door KvE »

Dan hou je een erg compact ding over! Zou het gelijk proberen als ik jou was, misschien gaat de klank er zelfs op vooruit!
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11915
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Het was een kleine minuut werk, en het ziet er behoorlijk cool uit.

Minus één hoorn:

Afbeelding

Minus beide hoorns:

Afbeelding

Met enkel de bovenste hoorn heeft de bas last van héle erge neckdive, maar is opzich nog wel bespeelbaar. Zonder beide hoorns is de bas niet meer te controleren, een no go dus.

Excuses voor de belabberde foto's
Gebruikersavatar
Frankie
Berichten: 3236
Lid geworden op: 21 jan 2005, 17:09

Bericht door Frankie »

Hij is wel erg cool zo zonder 'horns' :jaaaaa:
Ik heb 1 zwarte bas en 1 oranje bas, versterkt door een zwarte of een oranje versterker...

Kijk 's!
Gebruikersavatar
Grainger
Koning Herrie
Berichten: 6109
Lid geworden op: 02 nov 2007, 22:18

Bericht door Grainger »

Wat een vet ding Thijs! Lekker out of the box ideetje :D
Rics // Fenders // Squiers // Epiphone // Ampeg SVT CL // Ampeg 410 HLF
Persoonlijk topic
Gebruikersavatar
albi
Berichten: 3277
Lid geworden op: 25 nov 2006, 13:12

Bericht door albi »

Heeft hij geen verschrikkelijke neckdive zonder die zijkanten?
Fender Japan JB-62US/ Squier VM 70 CS / Squier JB Deluxe 5 =>FX=> Ashdown Little Bastard UK 25/100 + VS212

The Foreign Exchange Program
Gebruikersavatar
QPumaLocoQ
weet niet wat-ie wil
Berichten: 7888
Lid geworden op: 23 feb 2009, 23:47

Bericht door QPumaLocoQ »

dr. Bassvibes schreef:Met enkel de bovenste hoorn heeft de bas last van héle erge neckdive, maar is opzich nog wel bespeelbaar. Zonder beide hoorns is de bas niet meer te controleren, een no go dus.
:wink:
Plaats reactie