Silent Bass

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19305
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Bericht door Sanders »

Fretloos, op een pin, en als soort EUB gebruiken? :kwijl:
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11912
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Heb er over nagedacht...

Voordelen:
- :jam: :jam: :jam: :jam: :worship: :worship: :worship: :jaaaaa: :jaaaaa: :kwijl: :kwijl: :dance: :dance: :dance: :cheer: :cheer: :cheer: :jam: :jam: :jam: :jam: :finger: :worship: :worship: :jaaaaa: :kwijl: :kwijl: :dance: :dance: :dance:

Nadelen:
- Lange pin nodig
- De bolling van de toets is niet genoeg om er lekker upright mee te kunnen spelen
Gebruikersavatar
dr.nonzero
Berichten: 3257
Lid geworden op: 31 jul 2007, 10:47

Bericht door dr.nonzero »

William Sanders schreef:Fretloos, op een pin, en als soort EUB gebruiken? :kwijl:
Dat was nou exact de redenatie achter mijn vraag of die vleugels eraf konden :mrgreen:

Die bolling, ach. ik zet mijn bas wel vaker upright op een barkruk en dat gaat ook.
Die pin kun je deels van hout maken. Beginnen op de breedte van de bestaande "body" en dan smaller uit laten lopen. Met een mooi stukje hout en een beetje handigheid met schaaf en spookschaaf moet er iets leuks van te maken zijn.
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11912
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Ik had bedacht dat je de pin er gewoon uit moet halen telkens wanneer je de bas gaat vervoeren, moet eigenlijk prima te doen zijn. :)
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19305
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Bericht door Sanders »

Een pin die terugklapbaar is zoals de poot van een fiets?
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
jacksixpack
Berichten: 141
Lid geworden op: 11 mar 2009, 21:06

Bericht door jacksixpack »

Hoi,

je zou ook een bekkenstandaard o.i.d kunnen gebruiken.
Heb ik ook aan zitten denken.
Want mijn silent bass is nu wel heel stil.
Ik gebruik hem/haar niet.
gr Jack.
I-IV-V
Gebruikersavatar
Nardix
Berichten: 5225
Lid geworden op: 25 dec 2009, 21:20

Bericht door Nardix »

Zoiets als een pin van een cello?
Die zijn behoorlijk lang.
Anne (Squier Vintage Modified Jazz Bass)
Siham (Zelfbouw no. 1 -- 5 snarig.)
Maartje (Zelfbouw no. 2 -- P bas)
Aria Pro II TSB-400 Thorsound
Behringer BXL1800A
Behringer BX108 "Thunderbird"

Heeft soms moeite met zinnen formuleren.
OneToneBeats2Many
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 apr 2007, 23:28

Bericht door OneToneBeats2Many »

Ongelooflijk, €89.- Waar doen ze het van??

Ik denk dat ie silent bass heet naar de silent guitar van Yamaha, ik heb er zo-een (klassieke uitvoering helaas...)

Hij verschilt, afgezien van de "body", natuurlijk van een gewone e-bas omdat ie een piezo element heeft, in de brug. Dat is eigenlijk gewoon een strookje (lijkt wel papier) met een paar draadjes eraan en dat ligt gewoon los ingeklemd onder het brugbeentje (althans, dat neem ik aan want zo is het bij mijn Yamaha). Ik zou daar even goed over nadenken, drbassvibes, voordat je iets aan die brug gaat veranderen.

En even dit, geen kritische vraag hoor, maar oprechte interesse: wat is het idee achter een basgitaar wilen bespelen als een EUB? Alleen dat het cool staat of zijn er ook nog speltechnische voordelen?
Gebruikersavatar
KvE
Berichten: 10968
Lid geworden op: 07 mar 2008, 22:09

Bericht door KvE »

Ik denk dat je stijl daardoor verandert.
Gebruikersavatar
bardo
Berichten: 354
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:21

Oud topic, nieuwe eigenaar.

Bericht door bardo »

Ik heb deze silent bass een paar weken geleden van Thijs overgenomen.
Na wat oponthoud door TNT, die het pakket terwijl het al in het aflevertraject zat plotseling onbestelbaar verklaarde, kreeg ik de bas keurig verpakt binnen.
Het eerste dat me opviel was dat de actie erg hoog was, ongeveer 1 cm aan de basis van de toets. Er was op zich best nog goed op te spelen, maar boven de 12e fred ging de intonatie (vanwege de vaste brug niet in te stellen, dus toch al niet helemaal spot-on) behoorlijk verlopen.
Verder klonk de bas behoorlijk vervormd, zeker uit de koptelefoonaansluiting. Als je niet al te hard uitstuurde kwam er uit de jackaansluiting nog wel een alleszins acceptabel geluid, maar dan moest de gain op de versterker wel flink open. Bij een pittige aanslag was de attack schel en spetterig, zoals wel vaker bij piezoelementen. De overall-sound was ook behoorlijk schel. Dat is ook wel een snarenkwestie want acoustisch klinkt ie ook schel.

Ik heb de actie aangepast door het voorste gedeelte van de brug wat dunner te maken, gewoon een stukje afgeschaafd, en de sleuven in de brugkam wat dieper uit te vijlen. Werkt prima, ik heb de actie nog wel wat aan de hoge kant gehouden omdat er geen weg terug is met deze vaste brug. Misschien ga ik nog wel een keer prutsen om er een instelbare brug op te monteren met de piezo eronder geklemd

ik heb de preamp er uitgehaald en bekeken en het bleek dat er een aantal solderingen misten. Ook waren er wat soldeerpunten onbedoeld met elkaar verbonden door het kwistig gebruik van soldeertin.Ik heb dit verholpen en ook meteen een 22nF orange drop condensator over het signaal van de piezo gezet voordat het de preamp in gaat. Gewoon vast, zonder potmeter, zodat een flink deel van het hoog al niet eens meer voorversterkt wordt.

Het resultaat is dat de koptelefoonaansluiting nu prima bruikbaar is, het spetterige is van de attack af en de overall sound is wat beter te beheersen, de toneknop werkt nu weer als zodanig ipv als een ingebouwde distortion.

Verder heb ik de plastic knojes vervangen voor chrome domeknoppen, staat wel chic.

Heb ik lekker een voordelig basje om mee op vakantie te nemen. Koptelefoontje erin en spelen maar. Bedankt Thijs, ben er blij mee!
Roadkill --Heavy Metal--
Bass: Fender, Gibson, Rickenbacker, MusicMan, Squier, Westone, Epiphone, etc...
Amps: EBS Fafner, Randall Cabs
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11912
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Mooi om te horen! Het is nogal raar verlopen met het bezorgen van dat pakketje, was al bang dat het ding reddeloos verloren zou zijn ergens in de krochten van een TNT pand... :)

Die koptelefoon aansluiting was inderdaad niet echt fantastisch te noemen *kuch*, mooi dat het met een beetje klussen een leuk basje is geworden. 8) Ben mij stond hij echt te verstoffen in een hoekje, altijd fijn als iemand anders er wel gebruik van gaat maken!
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4608
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Silent bass

Bericht door Hagen »

Ik heb nav Sanders opmerking om zoiets Als EUB op een pin te zetten ook zo'n basje besteld. Deze kostte inmiddels 149,95 maar tijdelijke actie 125,-. De electronica was bij mij wel gelijk goed. Verder was het geluid hard en schel (snaren) Samen met schoonvader demonteerbare pin en ander ijzerwerk aangebracht en zelf 2 houten F's in dezelfde kleur erbij gemaakt. Met flatwounds erop en een kussentje tegen de brug heeft deze bas iets van het contrabas geluid. Verder nog wat cosmetische dingetjes en de one of a kind EUB is af.

De bespeelbaarheid blijft best zwaar. Maar dat zal bij een echte contrabas ook wat harder werken zijn? Voor een rocknummer gooi ik de pin door een broeklusje, trek het kussentje eruit en ga hard en heftig. De rest van het bigband repertoire doe ik met staande bas en heb dan minder ruimte nodig dan met een gewone basgitaar.

Omdat deze bas ook zonder pin eronder best lang is, heb ik er zelf een koffer bij gemaakt. Dat was meer werk dan de bas ombouwen. Pin en standaard kunnen er gewoon bij in.
Bijlagen
calebas staand2.JPG
calebas staand2.JPG (42.31 KiB) 1517 keer bekeken
calebas kop2.JPG
calebas kop2.JPG (50.24 KiB) 1514 keer bekeken
calebaskoffer2.JPG
calebaskoffer2.JPG (33.74 KiB) 1517 keer bekeken
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11912
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Ha, lachen zeg! :D
Gebruikersavatar
Buster
Berichten: 1509
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:22

Bericht door Buster »

Ik vind hem mooi.
Cort >>(ZOOM B3) Nemesis/TC electronic+FMC/Eden.. Novation Bass Station II .... AKG-K&M-Klotz-Neutrik
Gebruikersavatar
Bolobass
Berichten: 2528
Lid geworden op: 13 aug 2011, 12:39

Bericht door Bolobass »

Zoals ik op de MM-meet zei: gaaf ding Hagen. Wanneer krijgen we foto's van je opgeknapte SUB? :wink:
Fire is one of my favourite colours. Along with black and camo.
Plaats reactie