FMC - Custom built speaker cabinets

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
riotriot
Berichten: 1708
Lid geworden op: 02 jan 2007, 17:18

FMC - Custom built speaker cabinets

Bericht door riotriot »

Ook al op het versterker forum gepost, maar hier hoort het eigenlijk thuis, dus bij deze!

Vorige week (ik dacht) donderdag werd ik op het werk van kantoor geplukt omdat er een pakketje voor mij werd aangeboden. Pakketje? Understatement van het jaar? Huge ass doos, van +- 60 kg zul je bedoelen. Het bleek dus de voor mij gebouwde FMC 4126 te zijn! (4x12" + regelbare 6")

Na deze 's avonds al uitgepakt en bewonderd te hebben was het gisteren (dinsdag) dan eindelijk testin'-time!

Verpakking - verzending
De kast zat zeer netjes verpakt in een dikke kartonnen doos. Rondom netjes geklemd met platen piepschuim. Verzending heeft alles bij elkaar ongeveer 3 dagen geduurd, wat in mijn ogen vanuit Duitsland zeer acceptabel is.

Afwerking - Constructie
De kast ziet er super degelijk uit! Alles is zeer netjes afgewerkt en de kast is gebouwd als een tank. Waar ik me wel aan stoor is dat ik zelf de wieltjes, die wel meegeleverd zijn, zelf nog dien te monteren. Of hij is ze vergeten te monteren en kwam er opeens achter dat ik dit wel besteld had of ivm vervoer leek dit hem beter. Geen idee, maar ik baal der wel een beetje van dat ik nu zelf nog aan de kast moet gaan klussen (ook al stelt dit niks voor).

Onder de motorkap 'glimmen' de vier 12" speaker en linksboven in de hoek verschuilt zich nog het kleine broertje die zich 6" noemt. Mij leek een regelbare 6" vooral voor op de buhn ideaal voor net dat beetje meer definitie.
Wat me wel meteen opviel bij het eraf halen van de gril is dat het frame van een wel erg lichte houtsoort is gemaakt (waaiboom ofzo?) en het speakerdoek is ook niet van het dikste. Beetje jammer, zeker omdat de rest oerdegelijk is.

Sound
Dan waar het natuurlijk echt om gaat. De sound!

Met mijn nieuw aangeschafte 'ultra dure-mega dikke-dus het zal wel goed zijn-speakon-speakon' speakerkabel sluit ik de Weber Mywatt200 aan op de FMC kast. Buisjes lekker op laten waren.....go!

Wat me meteen opvalt is de enorme wal van geluid die er uit deze kast komt. Het gaat snoei hard en alles klinkt lekker open en gedefinieerd zonder dat het über high-end aanvoelt. Het dikke ronkende P geluid heeft mij nog zelden zo lekker in de oren geklonken.

Normaal krijg ik nauwelijks een randje aan mijn geluid met de Weber, ondanks dat ik de gain vol open heb staan. In dit geval is het even anders! Gain flink open en het klink me zowaar Ampeg-ish in de oren. Dik/vol laag, lekker vette punch in het midden en heerlijke hogen tonen.

De 6" heb ik ook nog getest, maar doet niet mega mega veel. Er zit achterop een 'volume' regelaar en een switch die zegt LO-OFF-HI. Dit lijken mij een Low- en een Highpass filter, maar hoe dit precies werkt is mij niet helemaal duidelijk. Handleiding ontbreekt ook, normaal niet heel belangrijk bij een speakerkast, maar in dit geval zou het handig zijn geweest.

Either way, je merkt duidelijk wanneer de 6" erbij ingedraaid wordt, maar hij is niet zo aanwezig als een tweeter dat kan zijn. De 6" 'licht' het hoog een beetje op zou je kunnen zeggen. Kan me dus ook voorstellen dat dit op het podium net dat beetje meer hoorbaarheid oplevert zonder je geluid meteen te veranderen. Of ik deze veel ga gebruiken weet ik niet. Daar kom ik tijdens het spelen wel achter.

Verdict
Al met al ben ik een blij mens en is dit echt een erg lekkere cab voor een zeer nette prijs. (Ik heb er ongeveer 700 voor betaald ex verzendkosten, maar met de upgrade van de Mywatt look ter waarde van 120 euro).
De minpuntjes (nog te monteren wieltjes, niet heel degelijke gril en het ontbreken van een handleiding) wegen absoluut niet op tegen de heerlijke sound die ik eruit weet te krijgen, de constructie van de kast en de service die Hans levert.

Me is happy! :cheer:


ps. eigen foto's volgens snel, maar zo ziet het er ongeveer uit:

Afbeelding
Riot riot, it doesn't matter who!
Riot riot, what are you gonna do?
Gebruikersavatar
Henry
Berichten: 4229
Lid geworden op: 12 jul 2005, 15:04

Bericht door Henry »

Duidelijke review (thnx), zelf heb ik al eens gedacht aan een 2x12" met een 8" die maken ze dacht ik ook, is wat beter te tillen.
Laatst gewijzigd door Henry op 23 apr 2010, 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.
| Sire MM V3 | MB Little Mark II | MB STD 102 HF - 4 |

"You´re As Good As The People You Play With"
Gebruikersavatar
Timon
Berichten: 742
Lid geworden op: 16 mar 2008, 21:01

Bericht door Timon »

Goede review! Bedankt :)

Mede door deze review zit ik heeeeeeeeeel erg te denken aan een 2x12'' + 8'' + tweeter :kwijl:. Hartke LH500 of MarkBass LMII er op en af issie!
Proud Ibanez ATK & Gallien Krueger owner
Gebruikersavatar
riotriot
Berichten: 1708
Lid geworden op: 02 jan 2007, 17:18

Bericht door riotriot »

Ben eruit wat de Lo-Off-Hi switch doet. Deze regelt het mid-hoog en het mid-laag. En is een filter.

Lo(-filter) = meer mid hoog
Hi(-filter) = minder mid hoog

Dit is precies zoals Hans het mij vertelde.
Riot riot, it doesn't matter who!
Riot riot, what are you gonna do?
Plaats reactie